tror ni att den har skurit?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
erik_94
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 709
Blev medlem: 14 oktober 2008, 16:39
Ort: torshälla

tror ni att den har skurit?

Inlägg av erik_94 »

idag när det äntligen blev bra väder så bestämde jag mig för att ta en sväng, gled runt på ganska låga var i kanske en kvart.
sen så blev det en kanske 1km lång raka och då gasa man ju på lite extra. sen efter ett tag hörde man som ett "rasel" från motor och det kände som att den motor bromsa skit mycket :(
jag svängde in till sidan för sökte att kicka men det gick inte :cry:
så det blev till att gå hem med den, väl hemma tog jag bort röre och kikade in på kolven, det var några små repor neråt.
det som satt på när det hände var: mk thrower, mk cdi och munstycke.
tror ni att den har skurit, den har gått 200mil
Användarens profilbild
RiejuSpike03
Elmoped
Inlägg: 105
Blev medlem: 21 maj 2008, 19:33
Ort: Falköping

Inlägg av RiejuSpike03 »

det hände exakt samma sak för mig så ja tror att den är skuren hur stora är reporna?
beckstroem
Elmoped
Inlägg: 32
Blev medlem: 3 mars 2009, 18:04

Inlägg av beckstroem »

enklast e ju att plocka av cylindern och kolla :roll:


En sak som alla som kör trimmat borde lära sej, ha ALLTID en sotningssats hemma!
Ingenting är omöjligt, bara olika svårt
Bild
Användarens profilbild
erik_94
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 709
Blev medlem: 14 oktober 2008, 16:39
Ort: torshälla

Inlägg av erik_94 »

reporna är inte så stora, man käner dom inte med fingret
Användarens profilbild
MarcusAndersson
King of the street
Inlägg: 2699
Blev medlem: 18 maj 2008, 17:03
Ort: sjöbo
Kontakt:

Inlägg av MarcusAndersson »

erik_94 skrev:reporna är inte så stora, man käner dom inte med fingret
Då har du haft tur ?


Hur är komp¨et ?
Bild
KLICKA PÅ BILDEN
Användarens profilbild
erik_94
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 709
Blev medlem: 14 oktober 2008, 16:39
Ort: torshälla

Inlägg av erik_94 »

den sitter fast! det går inte att kicka :!:
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Nu måste du svara ärligt, har du motorbromsat med din moppe?

Gör du de så kärvar veven ihop och cylindern riskerar att skära, ja lyckades göra de på min drd, var bara flis kvar av lagrena i veven...

Kan också möjligen vara så att de är växellådan som dampar, men kan du rulla moppen lite fram o tillbaka och växla så ska inte de vara problemet...
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Det låter som motorn skar, tyvärr. En vanlig uppfattning är att endast cylindern skär, men det kan hända även vevlager och annat i motorn även om det inte är lika vanligt, men det förekommer. Men hoppas att det håller sig bara till kolv och cylinder i såfall på din moppe, jävligt tillräckligt.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
erik_94
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 709
Blev medlem: 14 oktober 2008, 16:39
Ort: torshälla

Inlägg av erik_94 »

den går att rulla fram och tillbaka.
visst har man motorbromsat med den men absolut inte ovanligt mycket! men jag måste säga att om man låg i ganska hög fart och släpte gasen så motorbromsade den ganska mycket för att bara släppa gasen.
Användarens profilbild
KarlzzoN1911
Elmoped
Inlägg: 63
Blev medlem: 11 juni 2009, 17:31
Ort: NYkvarn
Kontakt:

Inlägg av KarlzzoN1911 »

Om du inte kan kicka så kan det vara nållagret som sitte i vevpartiet vid vevstaken. Om det går sönder så låser sig vevstaken. Bara klyva motorn och kolla :wink:
Det hände på min moppe för ett tag sen :(
Användarens profilbild
MarcusAndersson
King of the street
Inlägg: 2699
Blev medlem: 18 maj 2008, 17:03
Ort: sjöbo
Kontakt:

Inlägg av MarcusAndersson »

Antingen så har kolven satt sig, och det betyder att cylindern är kass, och då har du extrem tur..

Annars kan du nog ta och lämna in den och börja sommarjobba, tyvärr min vän, såvidare du inte har kunskapen själv dvs.
Bild
KLICKA PÅ BILDEN
Användarens profilbild
alexanderkarlsson
F.D stuntarn
Inlägg: 375
Blev medlem: 18 november 2007, 19:53

Inlägg av alexanderkarlsson »

riv bort cylindern o kolla. om den e ok titti då hur de går att dra runt veven.

mvh//aLEx
Någon som vill ha invite till LOCKERZ? PM:a E-mail
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Är kicken helt stum så är det med stor sannolikhet veven som har nypt ihop helt enkelt. Fastnar kolven så hårt skulle de finnas repor som man garanterat länner med fingrarna ;)

Går moppen att rulla och växla lite så är nog växellådan okej ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
erik_94
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 709
Blev medlem: 14 oktober 2008, 16:39
Ort: torshälla

Inlägg av erik_94 »

bensinskalle skrev:Är kicken helt stum så är det med stor sannolikhet veven som har nypt ihop helt enkelt. Fastnar kolven så hårt skulle de finnas repor som man garanterat länner med fingrarna ;)

Går moppen att rulla och växla lite så är nog växellådan okej ;)
ok, men vad är det som händer med veven då?
blir den krokig lr vad?
ska åka iväg med den halv två :(
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

erik_94 skrev:
bensinskalle skrev:Är kicken helt stum så är det med stor sannolikhet veven som har nypt ihop helt enkelt. Fastnar kolven så hårt skulle de finnas repor som man garanterat länner med fingrarna ;)

Går moppen att rulla och växla lite så är nog växellådan okej ;)
ok, men vad är det som händer med veven då?
blir den krokig lr vad?
ska åka iväg med den halv två :(
de är lagrena som skär, dom packar ihop och kärvar fast när dom inte får tillräckligt med olja ;)

Kom ihåg de från och med nu, all motorbroms på tvåtaktare är strikt förbjudet för när man motorbromsar så blir det ett lågtryck som dels gör så att motorn inte suger i sig nåt bränsle, och så blir de inget tryck i vevehuset som pressar olja på lagrena!

Därför veven rasar om man motorbromsar
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
erik_94
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 709
Blev medlem: 14 oktober 2008, 16:39
Ort: torshälla

Inlägg av erik_94 »

bensinskalle skrev:
erik_94 skrev:
bensinskalle skrev:Är kicken helt stum så är det med stor sannolikhet veven som har nypt ihop helt enkelt. Fastnar kolven så hårt skulle de finnas repor som man garanterat länner med fingrarna ;)

Går moppen att rulla och växla lite så är nog växellådan okej ;)
ok, men vad är det som händer med veven då?
blir den krokig lr vad?
ska åka iväg med den halv två :(
de är lagrena som skär, dom packar ihop och kärvar fast när dom inte får tillräckligt med olja ;)

Kom ihåg de från och med nu, all motorbroms på tvåtaktare är strikt förbjudet för när man motorbromsar så blir det ett lågtryck som dels gör så att motorn inte suger i sig nåt bränsle, och så blir de inget tryck i vevehuset som pressar olja på lagrena!

Därför veven rasar om man motorbromsar
hehe ok, jag lovar att inte motorbromsa :wink:
men kan det va så att man bara behöver byta lagrena lr ska man byta veven?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

erik_94 skrev:
bensinskalle skrev:
erik_94 skrev: ok, men vad är det som händer med veven då?
blir den krokig lr vad?
ska åka iväg med den halv två :(
de är lagrena som skär, dom packar ihop och kärvar fast när dom inte får tillräckligt med olja ;)

Kom ihåg de från och med nu, all motorbroms på tvåtaktare är strikt förbjudet för när man motorbromsar så blir det ett lågtryck som dels gör så att motorn inte suger i sig nåt bränsle, och så blir de inget tryck i vevehuset som pressar olja på lagrena!

Därför veven rasar om man motorbromsar
hehe ok, jag lovar att inte motorbromsa :wink:
men kan det va så att man bara behöver byta lagrena lr ska man byta veven?
Ja de går att byta lagrena, ramlagrena är relativt enkla att byta, men däremot vevlagrena i veven är skitsvårt och de kan man inte göra själv. Därför är det enklare att köpa ny vev
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
erik_94
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 709
Blev medlem: 14 oktober 2008, 16:39
Ort: torshälla

Inlägg av erik_94 »

ok :(
tack för alla svar :D
Användarens profilbild
erik_94
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 709
Blev medlem: 14 oktober 2008, 16:39
Ort: torshälla

Inlägg av erik_94 »

nu har jag fått svar från verkstan vad det var som hade hänt, kolven,cylindern och veven hade gått åt skogen :(
men grejerna skulle gå på garantin iallafall :)
men han sa att han skulle ha "några" tusen för att byta grejerna!
så då undrar jag hur lång tid det kan ta för en som kan sin sak att byta vev, cylinder och kolv?
mtpower
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 408
Blev medlem: 31 mars 2008, 17:35
Ort: Jag kör MT5 / Vara
Kontakt:

Inlägg av mtpower »

erik_94 skrev:nu har jag fått svar från verkstan vad det var som hade hänt, kolven,cylindern och veven hade gått åt skogen :(
men grejerna skulle gå på garantin iallafall :)
men han sa att han skulle ha "några" tusen för att byta grejerna!
så då undrar jag hur lång tid det kan ta för en som kan sin sak att byta vev, cylinder och kolv?
Någon timme kanske.
MT5 for life!

Jag hatar DT.

Ta inte allt bokstavligt...

Tveka inte att dra iväg ett PM om du behöver hjälp med din MT.
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

En duktig mekare som gjort det flera gånger förr gör det snabbt, Jag har gjort det två gånger, men det är ganska trist jobb så numera lämar jag sådana jobb hellre till verkstaden än gör det själva. Men sen blir din motor som ny i gången igen :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator
Inlägg: 3416
Blev medlem: 24 september 2007, 14:43
Ort: Skara

Inlägg av KoNG »

tråkigt att höra ;) men hoppas du får ihop den snrt igen
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34937
Juggen
Elmoped
Inlägg: 70
Blev medlem: 15 april 2009, 17:22

Inlägg av Juggen »

Tack för att tråden kom upp, jag börja motorbromsa förrigår för att spara bensin, men nu tror jag att jag måste spara på något annat:)
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!
Inlägg: 1773
Blev medlem: 1 juni 2008, 19:27
Ort: Landvetter

Inlägg av derbi_senda93 »

Så man får inte ens motorbromsa förlänge på en originalmoppe? ;)

Förresten, vad är en sotningssats? :roll:
Användarens profilbild
erik_94
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 709
Blev medlem: 14 oktober 2008, 16:39
Ort: torshälla

Inlägg av erik_94 »

ok, men tar det en timme eller fyra timmar?
jag har ju inte en aning men låter det rimligt att ta mellan 2000-2500 kr för att bara byta grejerna?
Användarens profilbild
Pulliboy
Svårstartad skrothög
Inlägg: 296
Blev medlem: 18 februari 2008, 20:09
Ort: Skärv.. så långt ut i skiten man kan åka =)

Inlägg av Pulliboy »

Derbi_senda93 skrev:Så man får inte ens motorbromsa förlänge på en originalmoppe? ;)

Förresten, vad är en sotningssats? :roll:
Sotningssats= packning under cylindern (cylinderfotspackning), mellan cylinder och topplock (topplockspackning) och en avgaspackning.

:D :wink:
Behöver ni hjälp, eller bara vill snacka om moppar eller annat skoj, så är det bara att adda: Adde_pauli@hotmail.com =)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

erik_94 skrev:nu har jag fått svar från verkstan vad det var som hade hänt, kolven,cylindern och veven hade gått åt skogen :(
men grejerna skulle gå på garantin iallafall :)
men han sa att han skulle ha "några" tusen för att byta grejerna!
så då undrar jag hur lång tid det kan ta för en som kan sin sak att byta vev, cylinder och kolv?
Han ska inte ta betalt av dig, de är garantin som ska betala hans arbete! ;) Annars kan du be honom köra upp kvittot i r***n ^^
Juggen skrev:Tack för att tråden kom upp, jag börja motorbromsa förrigår för att spara bensin, men nu tror jag att jag måste spara på något annat:)
Du sparar ju ändå inte bensin på att motorbromsa ^^ Frirull och mjuka gaspådrag är den stora lösningen ;)

När du motorbromsar så måste motorn suga i sig bensin, precis som när du kör vanligt ;)
Derbi_senda93 skrev:Så man får inte ens motorbromsa förlänge på en originalmoppe?
Man får inte motorbromsa alls :S De går men de sliter och kan gå fruktansvärt illa. Veven och/ eller cylindern skär helt enkelt ihop eftersom det blir för dålig smörjning och kylning ;)

Så så fort man tänker släppa gasen ska kopplingshandtaget dras in ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
erik_94
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 709
Blev medlem: 14 oktober 2008, 16:39
Ort: torshälla

Inlägg av erik_94 »

Han ska inte ta betalt av dig, de är garantin som ska betala hans arbete! ;) Annars kan du be honom köra upp kvittot i r***n ^^

hehe, men han vet om att den har varit trimmad :oops:
och då gäller inte garantin :(
så igentligen så ska jag va glad att jag får grejerna å garantin, men låter det rimligt att ta så mycket betalt?
du som verkar kunna typ allt om moppar, hur lång tid skulle det ta för dig att byta vev, kolv och cylinder?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

erik_94 skrev:Han ska inte ta betalt av dig, de är garantin som ska betala hans arbete! ;) Annars kan du be honom köra upp kvittot i r***n ^^

hehe, men han vet om att den har varit trimmad :oops:
och då gäller inte garantin :(
så igentligen så ska jag va glad att jag får grejerna å garantin, men låter det rimligt att ta så mycket betalt?
du som verkar kunna typ allt om moppar, hur lång tid skulle det ta för dig att byta vev, kolv och cylinder?
hmm, ja har inte bytt vev nån gång så de skulle kanske gå på en dag om de vill gå bra och ja har rätt verktyg ;)

Men är de som du säger så är de bara att lämna in och se glad ut, för nya delar kostar ju många tusenlappar :P
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
erik_94
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 709
Blev medlem: 14 oktober 2008, 16:39
Ort: torshälla

Inlägg av erik_94 »

mm,nog lika bra att få den fixad bara :) aja inge mer motorbroms illafall :P
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street
Inlägg: 3415
Blev medlem: 27 juni 2008, 18:38

Inlägg av TobbaN »

bensinskalle skrev:Så så fort man tänker släppa gasen ska kopplingshandtaget dras in ;)
Bra att du sa de :)
Min börjar motorbromsa av sig själv när jag pressar full gas på sexan, och sen släpper gasen :P

Ska börja trycka in kopplingen, vill helst inte att hela min vev & cylinder ska rasa ihop också xD ^^,
f.d TSR-Crew
Användarens profilbild
erik_94
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 709
Blev medlem: 14 oktober 2008, 16:39
Ort: torshälla

Inlägg av erik_94 »

jaha, idag skulle man hämta skiten efter typ en vecka!
jag kommer dit och får se veven och kolven och betalar.
går ut till moppen och sätter sig på den 2800kr fattigare.
kickar igång den på första kicken, men den lät som ett jävla lokomotiv :evil:
så jag stänger av den och han säger"oj,nu måste vi plocka isär den igen"
så nu är man moppelös=(
men vet någon av er vad han kan ha gjort för fel?
det klicka det från motorn, det lät som et tåg?
luddemuregard
Kinaraket
Inlägg: 969
Blev medlem: 29 juli 2007, 19:29
Ort: Ulricehamn

Inlägg av luddemuregard »

erik_94 skrev:jaha, idag skulle man hämta skiten efter typ en vecka!
jag kommer dit och får se veven och kolven och betalar.
går ut till moppen och sätter sig på den 2800kr fattigare.
kickar igång den på första kicken, men den lät som ett jävla lokomotiv :evil:
så jag stänger av den och han säger"oj,nu måste vi plocka isär den igen"
så nu är man moppelös=(
men vet någon av er vad han kan ha gjort för fel?
det klicka det från motorn, det lät som et tåg?
HAHAH Snygg meckare testade han den inte innan ?
Malossi hyper racing
Användarens profilbild
Frillanmcdillan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 191
Blev medlem: 28 maj 2009, 17:26

Inlägg av Frillanmcdillan »

Nån kanske har nämnt och du kanske har löst problemet. Men den har värmennypigt.
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621
Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14

Inlägg av Tomaz »

luddemuregard skrev:
erik_94 skrev:jaha, idag skulle man hämta skiten efter typ en vecka!
jag kommer dit och får se veven och kolven och betalar.
går ut till moppen och sätter sig på den 2800kr fattigare.
kickar igång den på första kicken, men den lät som ett jävla lokomotiv :evil:
så jag stänger av den och han säger"oj,nu måste vi plocka isär den igen"
så nu är man moppelös=(
men vet någon av er vad han kan ha gjort för fel?
det klicka det från motorn, det lät som et tåg?
HAHAH Snygg meckare testade han den inte innan ?
Haha, kan inte tänka mig en mekaniker som inte test kör moppen efter att ha bytt vev m.m. XD

Riktigt klantigt gjort av han. :?
Låst