ok, men vad är det som händer med veven då?bensinskalle skrev:Är kicken helt stum så är det med stor sannolikhet veven som har nypt ihop helt enkelt. Fastnar kolven så hårt skulle de finnas repor som man garanterat länner med fingrarna
Går moppen att rulla och växla lite så är nog växellådan okej
de är lagrena som skär, dom packar ihop och kärvar fast när dom inte får tillräckligt med oljaerik_94 skrev:ok, men vad är det som händer med veven då?bensinskalle skrev:Är kicken helt stum så är det med stor sannolikhet veven som har nypt ihop helt enkelt. Fastnar kolven så hårt skulle de finnas repor som man garanterat länner med fingrarna
Går moppen att rulla och växla lite så är nog växellådan okej
blir den krokig lr vad?
ska åka iväg med den halv två
hehe ok, jag lovar att inte motorbromsabensinskalle skrev:de är lagrena som skär, dom packar ihop och kärvar fast när dom inte får tillräckligt med oljaerik_94 skrev:ok, men vad är det som händer med veven då?bensinskalle skrev:Är kicken helt stum så är det med stor sannolikhet veven som har nypt ihop helt enkelt. Fastnar kolven så hårt skulle de finnas repor som man garanterat länner med fingrarna
Går moppen att rulla och växla lite så är nog växellådan okej
blir den krokig lr vad?
ska åka iväg med den halv två
Kom ihåg de från och med nu, all motorbroms på tvåtaktare är strikt förbjudet för när man motorbromsar så blir det ett lågtryck som dels gör så att motorn inte suger i sig nåt bränsle, och så blir de inget tryck i vevehuset som pressar olja på lagrena!
Därför veven rasar om man motorbromsar
Ja de går att byta lagrena, ramlagrena är relativt enkla att byta, men däremot vevlagrena i veven är skitsvårt och de kan man inte göra själv. Därför är det enklare att köpa ny veverik_94 skrev:hehe ok, jag lovar att inte motorbromsabensinskalle skrev:de är lagrena som skär, dom packar ihop och kärvar fast när dom inte får tillräckligt med oljaerik_94 skrev: ok, men vad är det som händer med veven då?
blir den krokig lr vad?
ska åka iväg med den halv två
Kom ihåg de från och med nu, all motorbroms på tvåtaktare är strikt förbjudet för när man motorbromsar så blir det ett lågtryck som dels gör så att motorn inte suger i sig nåt bränsle, och så blir de inget tryck i vevehuset som pressar olja på lagrena!
Därför veven rasar om man motorbromsar
men kan det va så att man bara behöver byta lagrena lr ska man byta veven?
Någon timme kanske.erik_94 skrev:nu har jag fått svar från verkstan vad det var som hade hänt, kolven,cylindern och veven hade gått åt skogen
men grejerna skulle gå på garantin iallafall
men han sa att han skulle ha "några" tusen för att byta grejerna!
så då undrar jag hur lång tid det kan ta för en som kan sin sak att byta vev, cylinder och kolv?
Sotningssats= packning under cylindern (cylinderfotspackning), mellan cylinder och topplock (topplockspackning) och en avgaspackning.Derbi_senda93 skrev:Så man får inte ens motorbromsa förlänge på en originalmoppe?
Förresten, vad är en sotningssats?
Han ska inte ta betalt av dig, de är garantin som ska betala hans arbete! Annars kan du be honom köra upp kvittot i r***n ^^erik_94 skrev:nu har jag fått svar från verkstan vad det var som hade hänt, kolven,cylindern och veven hade gått åt skogen
men grejerna skulle gå på garantin iallafall
men han sa att han skulle ha "några" tusen för att byta grejerna!
så då undrar jag hur lång tid det kan ta för en som kan sin sak att byta vev, cylinder och kolv?
Du sparar ju ändå inte bensin på att motorbromsa ^^ Frirull och mjuka gaspådrag är den stora lösningenJuggen skrev:Tack för att tråden kom upp, jag börja motorbromsa förrigår för att spara bensin, men nu tror jag att jag måste spara på något annat:)
Man får inte motorbromsa alls :S De går men de sliter och kan gå fruktansvärt illa. Veven och/ eller cylindern skär helt enkelt ihop eftersom det blir för dålig smörjning och kylningDerbi_senda93 skrev:Så man får inte ens motorbromsa förlänge på en originalmoppe?
hmm, ja har inte bytt vev nån gång så de skulle kanske gå på en dag om de vill gå bra och ja har rätt verktygerik_94 skrev:Han ska inte ta betalt av dig, de är garantin som ska betala hans arbete! Annars kan du be honom köra upp kvittot i r***n ^^
hehe, men han vet om att den har varit trimmad
och då gäller inte garantin
så igentligen så ska jag va glad att jag får grejerna å garantin, men låter det rimligt att ta så mycket betalt?
du som verkar kunna typ allt om moppar, hur lång tid skulle det ta för dig att byta vev, kolv och cylinder?
Bra att du sa debensinskalle skrev:Så så fort man tänker släppa gasen ska kopplingshandtaget dras in
HAHAH Snygg meckare testade han den inte innan ?erik_94 skrev:jaha, idag skulle man hämta skiten efter typ en vecka!
jag kommer dit och får se veven och kolven och betalar.
går ut till moppen och sätter sig på den 2800kr fattigare.
kickar igång den på första kicken, men den lät som ett jävla lokomotiv
så jag stänger av den och han säger"oj,nu måste vi plocka isär den igen"
så nu är man moppelös=(
men vet någon av er vad han kan ha gjort för fel?
det klicka det från motorn, det lät som et tåg?
Haha, kan inte tänka mig en mekaniker som inte test kör moppen efter att ha bytt vev m.m. XDluddemuregard skrev:HAHAH Snygg meckare testade han den inte innan ?erik_94 skrev:jaha, idag skulle man hämta skiten efter typ en vecka!
jag kommer dit och får se veven och kolven och betalar.
går ut till moppen och sätter sig på den 2800kr fattigare.
kickar igång den på första kicken, men den lät som ett jävla lokomotiv
så jag stänger av den och han säger"oj,nu måste vi plocka isär den igen"
så nu är man moppelös=(
men vet någon av er vad han kan ha gjort för fel?
det klicka det från motorn, det lät som et tåg?