Aerox problem!

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
Viva-Micke
Svårstartad skrothög
Inlägg: 296
Blev medlem: 1 april 2008, 21:57

Aerox problem!

Inlägg av Viva-Micke »

Hej alla glada medlemmar!

Jag har en Yamaha Aerox från 2003 (den modellen med katalysator). Jag har haft ett problem med den sedan jag köpte den. Det är så att den blöddrar mycket innan den blir varm. Detta har jag inte riktigt brytt mig om med tanke på att det vart så länge. Jag har nu bytt munstycke för det var storlek 70 på den, nu är det iaf 63 och den gick lite bättre.

Över till problemet. Jag har provkört den och den fungerade bra, jag stängde av den och nu en vecka senare så går den knappt igång och när man väl får igång den så kan man inte köra iväg, för den kvävs direkt. Har pratat med min ÅF men dom kan inte göra så mycket påstår dom. Har ni något förslag eller måste jag lämnna in den för felsökning?

Tack på förhand //Micke

P.s förlåt för mycket text, men vill att ni ska ha information D.s

Edit: Moppen är orginal!
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

byt tillbaka till orginalmunstycket. att den blöddrar i början är normalt, men det slutar när den blivit varm. varför den kvävs nu om du startar är pga för mycket luft. kall motor = mer syre dvs tunnare bensinblandning.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
Viva-Micke
Svårstartad skrothög
Inlägg: 296
Blev medlem: 1 april 2008, 21:57

Inlägg av Viva-Micke »

Den blöddrar inte lite, utan extremt mycket... Men kan prova detta, men tycker iaf den ska starta som vanligt!

Edit: kan det inte bero på skit i förgasaren? den har gått bra med detta munstcke btw?
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Man kan inte få för mycket information om vad som är fel. Bättre med för mycket information än för lite, det blir så långdraget i bland då man måste fråga vidare då.

Om moppen kvävs beror det troligen på för lite luft och tvärtom brukar motorn fyrtakta (blöddra), i värsta fall kan den sura och stanna. I båda fall kan moppen bli mycket svårstartad.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Ja de är munstycket som ä felet. Sätt tillbaka som de var! ;)

Som kallepalle skrev, när motorn är kall så går den dåligt, så är de på alla moppar...

Och somsagt nu när du bytt ner så är den svårstartad p.g.a. för mycke luft. När du väl får i gång den så går de skitdåligt, när den sedan är varm så går den kanske bra men den går med stor sannolikhet för tunt så risken för att motorn värmenyper är stor
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Viva-Micke
Svårstartad skrothög
Inlägg: 296
Blev medlem: 1 april 2008, 21:57

Inlägg av Viva-Micke »

Tack för svaren alla och så snabbt :o Underbart :D Jag och en kompis ska byta tillbaka munstycket imorgon, återkommer med resultat //Micke
Låst