RRX - Läcker kylarvatten från förgasare.

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.

Vad är felet?

Förgasaren är trasig
0
Inga röster
Slangarna är för stora
8
80%
Annat svar, Motivera!
2
20%

Antal röster: 10

Användarens profilbild
TobbaN
King of the street

RRX - Läcker kylarvatten från förgasare.

Inlägg av TobbaN »

Hej.
Hade trott att mina slangar skulla sluta läcka från förgasarn när jag bytat dom till ett par nya. Men nejdå.
Slangarna jag använder är såna där "styling-slangar" från Twostroke & Cykelkraft o gud vet allt.

Slänger upp några bilder.
Bild

Gjorde en bild i paint för att förklara.
Bild

alltså, jag är så himla irreterad just nu.
Vill bara att den ska sluta läcka, liksom. den börjar ryka efter varje gång jag kört. Och när jag fyller på med mer kylarvatten så läcker det bara ut?
Vad kan vara felet?
Är slangarna för stora eller nåt? Dom är 5mm i diameter tror jag.
Liksom, jag har dratt åt dom så hårt jag kan med buntband, men ändå bara sprutar det ut.
Kan förgasaren vara trasig?
Jag köper gärna ny.

Snälla, jag ber er. Hjälp mig!!
-TobbaN
f.d TSR-Crew
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

kola slangfästena. dom kan va spruckna...
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street

Inlägg av TobbaN »

kallepalle skrev:kola slangfästena. dom kan va spruckna...
Dom på cylindern sitter stenhårt.
Men dom på förgasaren kan jag ta av, ska det vara så?
f.d TSR-Crew
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

alltså dra av bara rakt ut eller skruva av?
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street

Inlägg av TobbaN »

kallepalle skrev:alltså dra av bara rakt ut eller skruva av?
Den ena kan jag dra rakt ut, eller ah, får liksom skarva ut den lite. Men är man stark så går den att dra ut. Liksom, jag skruvar inte 360 grader. Kanske bara 30 grader fram och tillbaka hela tiden.
den andra har jag inte testat.
f.d TSR-Crew
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

nu är jag lite osäker på om du menar slangen eller nippeln bara :P

för nippeln ska inte gå att ta loss så lätt
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street

Inlägg av TobbaN »

kallepalle skrev:nu är jag lite osäker på om du menar slangen eller nippeln bara :P

Alltså, slangfästet. Den som sitter i förgasaren menar jag.
Okej, så då är det nåt fel på förgasaren då?
Slutar den läcka tro, om jag köper en ny?
f.d TSR-Crew
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

ja den ska ju inte gå att dra ut sådär. men du behöver ju inte köpa en hel ny, köp bara just den delen. mkt billigare
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street

Inlägg av TobbaN »

kallepalle skrev:ja den ska ju inte gå att dra ut sådär. men du behöver ju inte köpa en hel ny, köp bara just den delen. mkt billigare
Jo, men har funderat på en 19mm ett tag :P Och om jag säger att jag behöver en helt ny sån, pga att den pajjat. Så kanske farsan pröjsar också xD

Men vill ha lite mer svar innan jag beställer isåfall.
Skriv på allihop!
f.d TSR-Crew
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

hah ok :)
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Tror faktiskt inte det är något fel på förgasaren. :wink:

Är diametern på dem nya slangarna lika stor som på orginal slangarna ?

Annars kan det ju bero på att dom här slangar är för stora. Eller så är det klämmorna som är dåliga. Men när det läckte från orginalslangarna, hur var skicket på dem då ? Var dem spruckna eller nått liknande ?
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street

Inlägg av TobbaN »

DerbiSM skrev:Tror faktiskt inte det är något fel på förgasaren. :wink:

Annars kan det ju bero på att demma slangar är för stora. Eller så är det klämmorna som är dåliga. Men när det läckte från orginalslangarna, hur var skicket på dem då ? Var dem spruckna eller nått liknande ?
Orginal slangarna läckte aldrig. Jag bytte bara för att jag ville få det lite snyggare eller vad man ska säga.
Otg-slangarna har 3-4mm i diameter tror jag.
f.d TSR-Crew
wertyuiopq
Svårstartad skrothög

Inlägg av wertyuiopq »

ta bort dom från förgasaren och täta igen dom med en skruv istället, dom behövs inte.
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street

Inlägg av TobbaN »

wertyuiopq skrev:ta bort dom från förgasaren och täta igen dom med en skruv istället, dom behövs inte.
Är inte det till för att liksom kyla av cylindern då?
Vad händer om cylindern inte blir kyld? låter inte så bra...
f.d TSR-Crew
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

TobbaN skrev:

Annars kan det ju bero på att demma slangar är för stora. Eller så är det klämmorna som är dåliga. Men när det läckte från orginalslangarna, hur var skicket på dem då ? Var dem spruckna eller nått liknande ?
Orginal slangarna läckte aldrig. Jag bytte bara för att jag ville få det lite snyggare eller vad man ska säga.
Jahaa, då fattade jag nog det lite fel, trodde du byte för att det läckte från början. :)

Nej, men då är det ju inte fel på förgasaren, skulle det varit det skulle det läcka även när du hade orginalslangarna. Men försök att trycka in slangarna så långt in det går och kolla om det fortfarande läcker, eller det kanske du redan prövat ? :)
TobbaN skrev:
wertyuiopq skrev:ta bort dom från förgasaren och täta igen dom med en skruv istället, dom behövs inte.
Jag skulle inte tagit bort dem för dem sitter ju lixom där av en anledning. I och med att dem går till cylindern så är det nog inte så jätte bra för cylindern att ta bort dem.

Dock är jag inte helt säker men känns ändå säkrare att ha kvar dem.
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street

Inlägg av TobbaN »

DerbiSM skrev:
TobbaN skrev:

Jahaa, då fattade jag nog det lite fel, trodde du byte för att det läckte från början. :)

Nej, men då är det ju inte fel på förgasaren, skulle det varit det skulle det läcka även när du hade orginalslangarna. Men försök att trycka in slangarna så långt in det går och kolla om det fortfarande läcker, eller det kanske du redan prövat ? :)
Japp, jag har tryckt dom längst ner på nippeln, och dragit åt som fan med buntband.
Men kallepalle sa ju att dom där nipplarna inte ska gå och ta av så lätt?
Liksom, den ena kan jag dra av hur lätt som helst.
Är det förgasaren's fel då, trotsallt?

Och vad händer om jag tätar igen som någon här ovanför sa?
f.d TSR-Crew
luddemuregard
Kinaraket

Inlägg av luddemuregard »

Det är slangarna och nippen ! Hade samma problem med det på en polares mrx. Men ta och släng slangarna och dra i en skruv i cylindern ist ! för det är rätt ofta det som orsakar att dom värme nyper när man pillar med förgasaren och sånt ! Så tabort slangaran lr så gör du så att du tar bara en slang och tar från den ena nippeln till den andra på cylindern !
Malossi hyper racing
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street

Inlägg av TobbaN »

luddemuregard skrev:Det är slangarna och nippen ! Hade samma problem med det på en polares mrx. Men ta och släng slangarna och dra i en skruv i cylindern ist ! för det är rätt ofta det som orsakar att dom värme nyper när man pillar med förgasaren och sånt ! Så tabort slangaran lr så gör du så att du tar bara en slang och tar från den ena nippeln till den andra på cylindern !
Hur ska jag göra med förgasaren då?
Då kommer det ju rinna kylarvatten ut från den hela tiden?
f.d TSR-Crew
luddemuregard
Kinaraket

Inlägg av luddemuregard »

TobbaN skrev:
Jag skulle inte tagit bort dem för dem sitter ju lixom där av en anledning. I och med att dem går till cylindern så är det nog inte så jätte bra för cylindern att ta bort dem.

Dock är jag inte helt säker men känns ändå säkrare att ha kvar dem.[/quote]

Sorry för dubbel post. Men det är helt fel dom sitter bara i onödan ! Kolla på alla trimm cyllar så är det fan itne någon som sätter slangar där .. Så ta bort slangarna innan moppen nyper
Malossi hyper racing
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street

Inlägg av TobbaN »

luddemuregard skrev:
TobbaN skrev:

Dock är jag inte helt säker men känns ändå säkrare att ha kvar dem.
Sorry för dubbel post. Men det är helt fel dom sitter bara i onödan ! Kolla på alla trimm cyllar så är det fan itne någon som sätter slangar där .. Så ta bort slangarna innan moppen nyper[/quote]
Okej.
Men vart kommer vattnet ifrån till slangarna?
Är det:
Cylinder > Förgasare
Förgasare > Cylinder.

Alltså, åt vilket håll åker vattnet?
Men vad ska jag göra med förgasaren då?
ska jag också sätta slangar ihop sådär som på cylindern då isåfall?
f.d TSR-Crew
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

förgasaren behöver du inte göra nånting med om du tar bort dem. vattnet går cylinder-->förgasare och sedan tbx till cylindern.
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street

Inlägg av TobbaN »

kallepalle skrev:förgasaren behöver du inte göra nånting med om du tar bort dem. vattnet går cylinder-->förgasare och sedan tbx till cylindern.
Okej. Men vad har vattnet för betydelse nere i förgasaren?
f.d TSR-Crew
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

inget. bara nån dummer som fått för sig att förgasaren behöver kylning. liksom motvärkande för vad den e till för men iaf...
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street

Inlägg av TobbaN »

kallepalle skrev:inget. bara nån dummer som fått för sig att förgasaren behöver kylning. liksom motvärkande för vad den e till för men iaf...
Haha, okej. Men går ut och testar om en stund.
Kommer tillbaka med dåliga eller bra nyheter då ;)
f.d TSR-Crew
Användarens profilbild
Frukt Soda
Svårstartad skrothög

Inlägg av Frukt Soda »

Anledningen till att slangarna sitter till förgasaren är för "förvärminig" till förgasaren. Och jag köpte lika slangar som dej och problemet med dom är att hålet är för stort så det blir inte tätt.. Köpa nya slangar med mindre hål och strippa fast dom så går det bra :) ..Själv gjorde jag det igår och nu funkar allt perfa!! :D Hoppas du förstår mej
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street

Inlägg av TobbaN »

Frukt Soda skrev:Anledningen till att slangarna sitter till förgasaren är för "förvärminig" till förgasaren. Och jag köpte lika slangar som dej och problemet med dom är att hålet är för stort så det blir inte tätt.. Köpa nya slangar med mindre hål och strippa fast dom så går det bra :) ..Själv gjorde jag det igår och nu funkar allt perfa!! :D Hoppas du förstår mej
Jo, jag fattat typ. Jag ska köpa mindre slangar, och sen strippa fast dom? Det sista med att strippa fast dom fattade jag dock inte :P
f.d TSR-Crew
Användarens profilbild
tulken
Svårstartad skrothög

Inlägg av tulken »

Tror han menar att du ska dra stripes runt dom ?:)
Tulken is my naaaaaaaaame!
Användarens profilbild
henric92
Henke!

Inlägg av henric92 »

TobbaN skrev:
kallepalle skrev:nu är jag lite osäker på om du menar slangen eller nippeln bara :P

Alltså, slangfästet. Den som sitter i förgasaren menar jag.
Okej, så då är det nåt fel på förgasaren då?
Slutar den läcka tro, om jag köper en ny?

asså när jag har köpt ny cylinder har jag inte ens pallat sätta på dom slangarna igen och det har alltid gått hur bra som och inte läckt :S kanske e fel på toppen? där sitter ju en meckapär där som ska typ dumpa ut vatten i slangarna men har alldrig i hela mitt liv kommit ngt från toppen i slangarna ens :P
Spegel, spegel på...hjälmen där...säg mig vem som moppe kungen är? <3 xD
Bild
http://www.twostrokerider.se/tavling/deltagare/25
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street

Inlägg av TobbaN »

Goda nyheter!
Jag drog en slang från cylindern till cylindern. Alltså inte från cylinder till förgasare, och det funkade utmärkt! Inte en enda läcka eller rök.

Äntligen fick jag det fixat! Tack för hjälpen ;)
f.d TSR-Crew
Användarens profilbild
riejufredde
Elmoped

Inlägg av riejufredde »

jag satte på nya slangar på min drac idag och det vart lika dant så jag provade att klämma ihop "slang klämmorna" så då sluttade det att läcka pröva det :D
Ta gärna en titt gärna på mitt projekt:
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... highlight=
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street

Inlägg av TobbaN »

riejufredde skrev:jag satte på nya slangar på min drac idag och det vart lika dant så jag provade att klämma ihop "slang klämmorna" så då sluttade det att läcka pröva det :D
Redan löst problemet, kolla inlägget över dig ;)
f.d TSR-Crew
Användarens profilbild
Drac_01
The One And Only!

Inlägg av Drac_01 »

Slangarna som går mellan cylindern och förgasaren är till för att värma upp förgasaren när det är kallt ute..
När man trimmar och sätter på en större förgasare så finns inte dom där slangarna på vissa förgasare ..

Det gör inget om du tar bort slangarna.
Sätt en slang mellan nipplarna på cylindern isf :)
Och gör samma på förgasaren också isf :D

Lycka till!

Edit: såg inte att du redan fixat det :wink:
Fullt ös medvetslös..

DT70R UPDATE 6/12 Kolla! :D
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 889#177889
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Ja orkar inte dra igenom vad andra skrivit men ja drar hela storyn:

Nipplar på förgasaren är av mässing lr liknande. Förgasaren är av aluminiun ;) För att få fast nipplarna så får man skruva fast dom eller limma ( vilket blir tätare än skruva) eller pressa i.... Dina nipplar verkar vara limmade, eftersom du kan dra dom i princip rakt ut ( kanske ursprungligen ipressade men ja tror inte de ä så för de är svårt o pressa i nipplarna i alu-godset... )

Men iaf, ditt limm har nog släppt och då börjar de förstås läcka där om nipplarna inte sitter fast... Så vill du fortsätta använda dom så får du ta kontaktlim, göra rent nipplarna och hålen och sen limma fast dom igen ;)

Se bara till att du gör de noggrant och inte får in lim i kanalerna ;)

Sen dina slangar: om dom läcker så är dom ju för grova eller så är dom för dåligt ditsatta... Läcker de i en slangskarv så får du helt enkelt ta en slanglämma och dra fast slangen ordentligt ;) räcker inte de så är slangen absolut för grov och då får du byta den :P Men eftersom du säger att de inte läcker vid cylindern ( där de sitter exakt likadana nipplar ) så borde de inte läcka vid slangen på förgasaren heller om du nu inte har klämmor i ena änden bara eller nåt sånt...

Sen: ( vet att folk har skrivit de men drar de en gång för alla ): slangarna är till för förgasaruppvärmning på kalla vinterdagar... De har absolut noll betydelse om du plockar bort slangarna! Dom har absolut inget att göra med kylning utav cylindern eller så, deras ända uppgift är att ta lite varmt vatten från cylindern( som cylindern värmt upp ), och ta de till förgasaren och leda tillbaka de till cylindern, förbi termostaten ( tack vare de så blir de tryck i slangen när man drar förbi termostaten )...

Så vill du inte krångla, så tar du helt enkelt och rycker bort alla dessa slangar... Sen så tar du en lagom lång slang, sätter fast ena änden på ena nippeln på cylindern, och den andra änden på slangen på andra nippeln på cylindern ;)

De är enklast, men du kan också ta bort slangarna vid förgasaren och sen trycka i en skruv i båda slangarna i änden där förgasarnipplarna skulle ha suttit och låta andra ändarna av slangarna sitta kvar på cylindern...

Klarrrt :) Lycka till!

Edit: såg nu att problemet var löst ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Låst