Sida 3 av 14

Postat: 28 juli 2012, 15:27
av Rexxy
Mitt mål med AM6;an var 114km/h+. Idag ökade jag ifrån 113 till 114km/h. Helnöjd med det resultatet så klubbar jag att moppen är nu färdig! Förgasaren är näst intill perfekt inställd, grym acceleration och inga felande saker eller någonting! Han hade inte varvat fullt ut på 6:an, lite motvind och med öppen hjälm. När topspeed arrangeras siktar jag på 120km/h!

Bild


Ja, då var det dags för nästa projekt!
Rexen eller min gula F50? Rexen funderar jag på att få en Athena 80cc cylinder. Men jag tycker det är synd att inte ha en 50cc. Och jag vet ju inte ens vad den toppar idag. CDI,n stryper vi 10.000rpm... Behöver en ny som är helt ostrypt.

F50;n är jättedålig i lacken, motorn är jag inte nöjd med. Så den ska renoveras på nytt. Kopparröd färg, 45mm Polinicylinder o.s.v

Vilken ska jag ta?
Tog Rexen på en testrunda, och den gick så fint. Så tycker det är dumt att plocka ner den nu...

Bild

Bild

Så det blev F50'n! :)
Som jag sa, blir originalkulör kopparröd. Ska förbli en GL, inte göra om till GLX. Har ju redan två st GLX.
3 vxl KFS med 45mm polini (eller 43mm 2w1). 24mm PWK, jamarcolpipan (eller om jag orkar snickra avstämt). Annars blir den sig lik, förmodligen en ny sadel.

Bild


Dekalerna visade sig vara återvinningsbara, så dom monterades på AM6 hojen! Blir lite snyggare! :)

Bild

Bild

Postat: 1 augusti 2012, 17:55
av gandih500
fan vad nice 114, då är de bara ut på motorvägen och dra ett par tanter ;)
Men vad är skillnaden på en gl och en glx då?

Postat: 1 augusti 2012, 18:08
av Nicke_95
Hur ställer man in tändning på orginal svänghjul o tändplatta?

Postat: 1 augusti 2012, 19:42
av Rexxy
gandih500 skrev:fan vad nice 114, då är de bara ut på motorvägen och dra ett par tanter ;)
Men vad är skillnaden på en gl och en glx då?
En F50GL har ekerfälgar och trumbroms fram.
En F50GLX har aluminiumfälgar och skivbroms fram!
Resten är likadant. :)
Nicke_95 skrev:Hur ställer man in tändning på orginal svänghjul o tändplatta?
Beroende på vart din tändplatta kommer ifrån kan man vrida den medurs för mer förtändning. Har för mig Derbiplattorna går att vrida. AM6 har inga justerhål, då får man fila till själv.

Postat: 5 augusti 2012, 17:32
av Rexxy
Nermontering avklarat och rengöring på G. Sen ska det mesta blästras. Vilket kommer ta tid!! Klen kompressor...

Bild
Bild

Postat: 5 augusti 2012, 18:10
av DEA!!
Älskar Crescent F50 med AM6! :) Du har en del filmer som ligger på youtube, right? :)

Postat: 5 augusti 2012, 18:10
av Derbi_MackaN
längatar till den är klar1 :D

Postat: 5 augusti 2012, 18:11
av Rexxy
DEA!! skrev:Älskar Crescent F50 med AM6! :) Du har en del filmer som ligger på youtube, right? :)
C:a 48st videoklipp. :)

Postat: 26 augusti 2012, 20:20
av Rexxy
Detta blev gjort idag! Försöka få bort det mesta av färgen på F50 delarna. Orkade inte blästra, då kompressorn är för svag för stora delar. Så jag *fuskade* och tog en stålborste på skruvmaskinen.

Grejerna ska in en sväng i blästern senare för att matta av ytan!

Bild
Bild

Postat: 7 september 2012, 08:50
av david96
fan älskar verkligen ditt projekt, så jävla skoj att kolla på! :)

Postat: 7 september 2012, 10:16
av euroman
Hel enig med ovanstående riktigt fräsigt att titta på :)

Postat: 7 september 2012, 14:28
av 0scar
grymt, kommer följas!
Crescent F50n va sjukt snygg :D

Postat: 6 oktober 2012, 15:35
av Rexxy
Har börjat plocka ner AM6 motorn igen för lite effekthöjning. Har fått tag i en Yasuni C21 pipa (Dock till Aerox) som ska monteras på AM6 hojen. Då röret är byggt på fel sätt, ska jag förmodligen bygga en replica av den genom att mäta upp den.

Sen har jag även fått tag i en portmapp av en Stage6 R/T. Ska föra över tider och areor ifrån den till min airsal. Förhoppningsvis ska motorn gå lite bättre efter den behandlingen! Sikta på 130+

Yasuni C21, till liggande minarelli
Bild

Stage6 R/T portmapp. Tack HHR för den!
Bild

Har även en till godisbit! En MHR Teamspeed 1, portad utav själva Dood!

Bild

Bild

Postat: 6 oktober 2012, 17:39
av david96
Rexxy skrev:Har börjat plocka ner AM6 motorn igen för lite effekthöjning. Har fått tag i en Yasuni C21 pipa (Dock till Aerox) som ska monteras på AM6 hojen. Då röret är byggt på fel sätt, ska jag förmodligen bygga en replica av den genom att mäta upp den.

Sen har jag även fått tag i en portmapp av en Stage6 R/T. Ska föra över tider och areor ifrån den till min airsal. Förhoppningsvis ska motorn gå lite bättre efter den behandlingen! Sikta på 130+

Yasuni C21, till liggande minarelli
Bild

Stage6 R/T portmapp. Tack HHR för den!
Bild

Har även en till godisbit! En MHR Teamspeed 1, portad utav själva Dood!

Bild

Bild
asså ditt projekt! så jävla intressant och du gör väldigt mycket och är aktivt och sjukt coolt :) hoppas du slår ditt mål (Y)

Postat: 7 oktober 2012, 19:33
av Rexxy
MHR cylindern och avgasröret bytes mot hypercylinder till AM6! T.ex Pata Negra, Red Revo eller cylinder av annat märke i samma prisklass. :)

Postat: 7 oktober 2012, 19:51
av ValoPallo
Aha, så det är du som ligger bakom Facebooksidan?
Trevligt att råkas, du har blivit lite av min idol efter att jag såg alla projekt på facebook :D
Jag får be att önska lycka till med alla projekt och hoppas att du inte kommer att lägga ner på ett bra tag ;)

Postat: 7 oktober 2012, 21:24
av Rexxy
Rexxysmopeder, javisst! :wink:
Jag får tacka så mycket. :)

Jag har inte tänkt att lägga ner förhuvudtaget. Blir väl när jag dör. 8)

Postat: 7 oktober 2012, 21:45
av Axel
Med tanke på så länge du hållt på så verkar de inte som intresset sinar iallafall :D

fan va mycket sjukare am6an kommer kunna gå med en sån cylinder...
Förresten de måste väl kännas jävligt ostabilt i höga hastigheter? Jag menar, man sitter bra på en Derbi etc. i 85+ men man släpper inte direkt handtagen om man säger så.. :lol:

Postat: 8 oktober 2012, 16:24
av Rexxy
Axel skrev:Med tanke på så länge du hållt på så verkar de inte som intresset sinar iallafall :D

fan va mycket sjukare am6an kommer kunna gå med en sån cylinder...
Förresten de måste väl kännas jävligt ostabilt i höga hastigheter? Jag menar, man sitter bra på en Derbi etc. i 85+ men man släpper inte direkt handtagen om man säger så.. :lol:
Mekar och trimmat i 7 år, sen jag var 15. :wink:

Hoppas på pris på topspeed någon gång iallafall, och då måste jag ligga närmare 140km/h. Känns långt bort, men man kan ju hoppas.

Jag har kört Compact i 100km/h, det gick utan problem! Samma med F50'n. Gick rakt och fint i 114 också, det läskiga var när jag började bromsa.. :)

Postat: 17 oktober 2012, 17:26
av Rexxy
Ändrade planer om AM6 motorn! Ska införskaffa en Stage6 R/T och slänga på! Till det behöver jag även ett nytt vevparti, då originalveven har börjat få vevstaksglapp. Blir en Barikitvev med 18mm vevtapp!
Jag har även fått måtten ifrån HHR av hans RC2 avgasrör, som han har i sitt R/T projekt. Så förhoppningsvis bänkar jag lika mycket som honom efter det! Att han sen har insprut får vi glömma 2 sec. :roll:

Eftersom jag ska köpa allting nytt behövs lite pengar. Därav säljer jag av lite delar jag har liggandes! Kom och köp, och sponsra mitt projekt lite! :D

http://www.moppenet.nu/showthread.php/2 ... post394569

Postat: 17 oktober 2012, 17:53
av Hemlige Arne
Så sjukt kul att sitta och kolla på ditt projekt! se till så att DooD cylindern får en bra skötare!! :)

Postat: 20 oktober 2012, 13:54
av ValoPallo
Rexxy skrev:Jag har kört Compact i 100km/h, det gick utan problem! Samma med F50'n. Gick rakt och fint i 114 också, det läskiga var när jag började bromsa.. :)
Haha fyfan, en gång har jag pinat 70 med min Tunturi och det kändes jävligt stabilt, oj vad det skakade :P

Postat: 26 oktober 2012, 20:10
av Rexxy
Går sakta med säkert upp i budgeten. Uppe i 1000kr nu, 4000 to go !

Dåligt drag på hyperdelarna. :?

Postat: 5 november 2012, 21:44
av Rexxy
Nu är Stage6 R/T beställt, ramlar väl in om någon vecka!

Postat: 5 november 2012, 21:48
av david96
Rexxy skrev:Nu är Stage6 R/T beställt, ramlar väl in om någon vecka!
awsome, hoppas de blir film snart även om de är lite kyligt ute :D

Postat: 6 november 2012, 19:53
av Rexxy
david96 skrev:
awsome, hoppas de blir film snart även om de är lite kyligt ute :D
Blir nog film när den går, men inge toppfart skulle jag tro. Är nog lagom mycket snö ute när jag fått den att lira bra.

Postat: 12 november 2012, 19:39
av Rexxy
Äntligen fick jag tag i en E-type! Bytte till mig den mot min gamla gula F50 med Barr3 på Raketsports forum. Denna låg nyss ute på blocket för 400kr, så ni känner nog igen den!

Dock var det mycket hemmapul på den... Honda Mt50 gaffel, fel sorts hjul, egensnickrat bromsstopp bak (original är bortkapat), saknar motorfäste och trasig tankfäste fram o.s.v. Blir mycket att fixa innan det ser acceptabelt ut!

Men tid har jag, så det ordnar sig på något vis. Bara att jaga lite delar som motorfäste, korrekt hjul med bromssköld samt framgaffel som passar. Motor har jag, blir Sachsaha! :wink:



Ramen nästan heltstrippad. Gängstav som svingaxel... illa!

Bild


Pakethållaren var faktiskt i suveränt skick!

Bild


Honda MT50 gaffel med okända hjul. Någon som vet vart dom passar?

Bild

Hemmasnickrat bromsstag. primitivt, men säkert funktionell.
Bild
Bild
Bild'


Varför hat dom nitat fast en aluminiumplåt på kåpan?!

Bild


Annars var kåporna i rätt så bra skick. Lite dekaler jag fick skära bort.

Bild


Original sadel, som har nått sitt bästa före datum! Ska kläs om!

Bild


Buckla...

Bild

Toppfäste, också i väldigt bra skick!
Bild


Satt en lampa med H4 insatts, suveränt!

Bild
Bild


Ska det vara 2 delat original? Eller har någon bara ersatt en dålig bakdel.

.Bild

Varför alla dessa hål?

Bild


*digga* dekalen.. :)

Bild



Ska inte vara ett hål där original? Vid ramnumret

Bild


Egensvetsat bromstopp. Usch och tvi! Dom har även kapat bort originalbromsstoppet. Men det ser inte bortkapat ut?

Bild


Inte original va? Blir att svetsa igen. :)

Bild


Stödstoppet eller vad man ska kalla det har fläkts upp. Bara att laga!

Bild


Annars var sadelstommen rätt så okej skick.

Bild
Bild


Dom hade kört med hondas originallager till framgaffeln direkt på MCB lager. Funkar inge vidare!

Bild


Vad är hjulet till för moped?

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Postat: 12 november 2012, 19:51
av suzukiwheelier
ser ut som hjulet är från finsk äldre moppe, helkama, tunturi,solifer

Postat: 12 november 2012, 20:04
av Baszs
Grymt.
Fick en gammal veteran moped av min morfar som jag tänkte fixa upp, det är ett franskt märke tror jag ''mobylette'' har inte hittat några delar någonstans till den. Vet inte vilken motor det är på den heller. Har du några tips vad som man kan söka på eller finns det någon sida eller liknande? Pma mig är du snäll!

Postat: 12 november 2012, 20:18
av Rexxy
Baszs skrev:Grymt.
Fick en gammal veteran moped av min morfar som jag tänkte fixa upp, det är ett franskt märke tror jag ''mobylette'' har inte hittat några delar någonstans till den. Vet inte vilken motor det är på den heller. Har du några tips vad som man kan söka på eller finns det någon sida eller liknande? Pma mig är du snäll!
Tror din bästa chans är tradera. Fråga runt lite på Raketsports forum också, dom har bättre koll på sånt!

Postat: 12 november 2012, 21:24
av Axel
Baszs skrev:Grymt.
Fick en gammal veteran moped av min morfar som jag tänkte fixa upp, det är ett franskt märke tror jag ''mobylette'' har inte hittat några delar någonstans till den. Vet inte vilken motor det är på den heller. Har du några tips vad som man kan söka på eller finns det någon sida eller liknande? Pma mig är du snäll!
Mobylette betyder just moped på franska, det enda jag lärde mig på 4 års språk B ;)

Postat: 12 november 2012, 21:39
av Baszs
Axel skrev:
Baszs skrev:Grymt.
Fick en gammal veteran moped av min morfar som jag tänkte fixa upp, det är ett franskt märke tror jag ''mobylette'' har inte hittat några delar någonstans till den. Vet inte vilken motor det är på den heller. Har du några tips vad som man kan söka på eller finns det någon sida eller liknande? Pma mig är du snäll!
Mobylette betyder just moped på franska, det enda jag lärde mig på 4 års språk B ;)
Hahaha, finurligt utav fransmännen.. ;)

Postat: 18 november 2012, 22:51
av Rexxy
Blev lite saker gjorda idag! T.ex så svetsade jag igen alla hål som inte ska finnas original i ramen och sen började jag reparera motorfästet!


Låter bilderna tala för sig!

Bild
Bild


Tog dremeln och slipade till ramnumret som hade försvunnit lite, hoppas sista numret var en 7:a nu. :roll:

Bild


Sachsahamotorn fick en originalcylinder med topp på sig för att kunna mäta ut var det undre motorfästet skulle sitta.

Bild
Bild

Efter några timmar såg fästet väldigt originalikt ut! Var tvungen att surfa lite med mobilen för att leta efter bilder på e-types motorfästen för att se hur den såg ut undertill. Visste att jag sett på ttures projekt, och där hittade jag en bild!

Bild
Bild


Blev rätt så okej! Ska slipa lite extra så den följer motorns kontur lite bättre där bak.

Bild
Bild

Postat: 18 november 2012, 23:04
av Axel
vackert! :) du råkar inte ha en tändspole till sachs över... min compact går typ 10 sekunder sen slutar den ge gnista, har bytt kondingen

Postat: 19 november 2012, 00:08
av bencsik
E det en koppar platta du har bakom hålet när du svetar igen det?