Sida 13 av 14

Postat: 8 april 2014, 21:15
av Voltfax
vart köpte du den dekalen då rexxy vad kostade den?

Postat: 8 april 2014, 21:41
av Rexxy
Voltfax skrev:vart köpte du den dekalen då rexxy vad kostade den?
100kr styck. :)
http://www.varberg.se/~igro/dekal.html

Postat: 17 april 2014, 19:39
av Rexxy
Om jag ska få kolven att vända kant i kant med DT cylindern, med en 5mm spacer. Får jag spolduration på precis 140 grader - vilket är lite väl högt för 3 växlar... För att få mer lagom durationer, t.ex 133 kan man låta kolven gå upp ovanför cylindern. Men då kommer problemet att kolven kommer banka i topplocket! Man kan lösa det på två sätt. Extra tjock topplockspackning, eller svarva i topplocket för att få plats med kolven. :) Jag gjorde alternativ två. Fick hjälp av Micke S att plansvarva topplocket, samt att svarva utrymme i topplocket. Jag hade först tänkt att bara svarva upp för att kolven skulle få plats, men när vi väl gjort det. Fanns det utrymme att svarva till en riktigt klämspalt i den! Korrekt vinklar kunde vi inte fixa då, då jag inte hade kolven med mig. Så vi tog vara en vinkel på måfå.

Väl hemma, ser jag att vinkeln blev väldigt för liten! Så jag satte upp topplocket i min egna lilla "svarv" ;) Och fixade till vinkeln. Kolven har ungefär en vinkel på 11 grader, så jag satte klämspalten på 12 grader. Får se hur det fungerar sen! :)


Bild
Bild


Sen polerade jag upp förbränningsrummet för att få bort alla slipmärken. :)

Bild


Här sticker kolven upp exakt 1mm. Med det får jag en klämspalt på c:a 0.95mm. Vilket är lite mycket - Så smalare cylinderfotspackning måste fixas! :)

Bild


Här är kolven i BDC. Funkar rätt så bra! Portarna ska sänkas för att plana med kolvkanten när klämspalten är korrekt inställd.

Bild
Bild

Postat: 17 april 2014, 22:00
av Persson97
Fasen så vackert du förklarar :oops:

Ser finfint ut! Hoppas på en filmsnutt när den är startklar. :)

Postat: 18 april 2014, 01:46
av LennartTuning
tycker att du borde köra med osänkta portar till att börja med. kanske bänka?

sen sänker du och bänkar igen.

skulle vara ordentligt roligt att de om de gör någon effekt att sänka portarna så lite :)

Postat: 18 april 2014, 20:50
av Rexxy
Persson97 skrev:Fasen så vackert du förklarar :oops:

Ser finfint ut! Hoppas på en filmsnutt när den är startklar. :)
Förklarar vackert? Haha. Det har jag aldrig hört förut. :P
Film blir det, när det blir klart.. Kommer dock dröjja en stund.
Tjejen är gravid och kan föda vilken minut som helst. Och när lillkotten kommer, blir det nog inte moppe på ett par dagar/veckor. ;)
LennartTuning skrev:tycker att du borde köra med osänkta portar till att börja med. kanske bänka?

sen sänker du och bänkar igen.

skulle vara ordentligt roligt att de om de gör någon effekt att sänka portarna så lite :)
Självklart! Kan bänka den lite som jag vill... :roll: *NOT*

Postat: 18 april 2014, 20:53
av Persson97
Rexxy skrev:
Persson97 skrev:Fasen så vackert du förklarar :oops:

Ser finfint ut! Hoppas på en filmsnutt när den är startklar. :)
Förklarar vackert? Haha. Det har jag aldrig hört förut. :P
Film blir det, när det blir klart.. Kommer dock dröjja en stund.
Tjejen är gravid och kan föda vilken minut som helst. Och när lillkotten kommer, blir det nog inte moppe på ett par dagar/veckor. ;)
Grattis!
tvinga hit mini Rexxy så fort som möjligt ;) Hen har 2t i blodet ;)

Postat: 18 april 2014, 20:55
av Rexxy
Persson97 skrev:
Rexxy skrev:
Persson97 skrev:Fasen så vackert du förklarar :oops:

Ser finfint ut! Hoppas på en filmsnutt när den är startklar. :)
Förklarar vackert? Haha. Det har jag aldrig hört förut. :P
Film blir det, när det blir klart.. Kommer dock dröjja en stund.
Tjejen är gravid och kan föda vilken minut som helst. Och när lillkotten kommer, blir det nog inte moppe på ett par dagar/veckor. ;)
Grattis!
tvinga hit mini Rexxy så fort som möjligt ;) Hen har 2t i blodet ;)
Det blir en liten tjej! ;)
Kommer bli framtida starten!

Postat: 3 maj 2014, 17:26
av Rexxy
Slänger iallafall upp vad jag inhandlat under tiden jag varit upptagen med Lillen. ;)

Ljuddämpare som ska användas till det avstämda röret. Ny vevstake, då veven är glapp. 420 kedja. Slangklämmer till insuget samt bensinslangen.
Samt en kylarslang på 32mm invändigt! Den ska jag såga av, filas upp, och använda som insugsgummi. ;)

Bild

Postat: 3 maj 2014, 17:56
av TheGrimReaper
Biltemas kedja är inget att ha.. :( Drog av min kedja med endast trimrör så den lär absolut inte klara ditt setup :|

Postat: 3 maj 2014, 18:11
av Rexxy
TheGrimReaper skrev:Biltemas kedja är inget att ha.. :( Drog av min kedja med endast trimrör så den lär absolut inte klara ditt setup :|
Då reklammerar jag. Den ska tåla 2000kg enligt specen, och då ska den göra det också!! :)

Postat: 3 maj 2014, 21:46
av Persson97
Skulle du inte ha ljuddämpare till Derbin med? :)

Eller koderna kanske inte räckte så långt.. Skickar några nya imorgon :D

Postat: 3 maj 2014, 22:25
av Rexxy
Persson97 skrev:Skulle du inte ha ljuddämpare till Derbin med? :)

Eller koderna kanske inte räckte så långt.. Skickar några nya imorgon :D
Jodå, men en moppedämpare kanske inte räcker för 110cc. Så jag ska kolla upp dämpare till 125:or. :) kanske får bygga mig en egen för att komma i rätt mått.

Säger inte nej till fler koder! ;)

Postat: 5 maj 2014, 18:37
av Rexxy
Helst skulle jag velat ha motorn helt klar idag, men den hann jag inte med. Så jag har bara detta att presentera för er idag.

Ny vevstake monterad med STOR möda. Detta vevparti är inget klassisk sachsvev med koniskt vevtapp och lösa axlar. Axlarna och skinkorna ser ut att vara helgjutna i varandra, och vevtappen var helt rak. Var precis så mitt skruvstäd kunde klyva den, fick ta en rör och hänga på det för att pressa ut det. :whops:

Bild


Sen blir det 12V Ducati tändsystem. Här svarvar jag av plattan så den passar i blocket. ;)

Bild


Såhär långt hann jag idag. Cylindern och topp ska lackeras, och cylindern är än så länge oportad. Ni ser även min membranspacer jag handfilade. *SUCK*

Bild
Bild
Bild

Postat: 8 maj 2014, 15:41
av Rexxy
1½ timme fick jag i garaget idag (Den tiden lillen sov) så motorn fick jag ihop!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Postat: 8 maj 2014, 15:51
av Ossian
Ser fint ut när Sverige-moppen kommer ihop mer och mer :D

Postat: 12 maj 2014, 21:18
av Rexxy
Insug byggt, så den biten är över. Kylarslangen blev ett perfekt insugsgummi! :)
Blir även trångt med filter, så jag får nog köra utan kåpan där. Alternativt fila till ett hål i den?

Bild
Bild


Samt kedja på plats! :) Ska försöka ge mig på att bygga ett kedjeskydd i rostfritt också. Någon här som har några mått att dela med sig?

Bild

Postat: 12 maj 2014, 21:42
av adamwestman
Ingen har ju grattat dig för lillen.. Grattis skit kul. Glad för din skull! Men drömmoppen fortsätter att bli finare också! Går bra nu!

Postat: 12 maj 2014, 22:03
av Rexxy
adamwestman skrev:Ingen har ju grattat dig för lillen.. Grattis skit kul. Glad för din skull! Men drömmoppen fortsätter att bli finare också! Går bra nu!
Haha, tack så mycket. ;)
Blir lite mindre tid i garaget nu också tyvärr. =/

Postat: 12 maj 2014, 22:22
av adamwestman
Rexxy skrev:
adamwestman skrev:Ingen har ju grattat dig för lillen.. Grattis skit kul. Glad för din skull! Men drömmoppen fortsätter att bli finare också! Går bra nu!
Haha, tack så mycket. ;)
Blir lite mindre tid i garaget nu också tyvärr. =/
Ähh skit samma ha roligt med familjen istället. Mopparna är så gammla ändå så dom kan stå ett tag till ;)

Postat: 21 maj 2014, 22:48
av Rexxy
Snabbis i solskenet, gud vad fint det blir! :D

Bild

Postat: 21 maj 2014, 23:19
av Persson97
adamwestman skrev:Ingen har ju grattat dig för lillen.. Grattis skit kul. Glad för din skull! Men drömmoppen fortsätter att bli finare också! Går bra nu!
Jo då! Hela högen i Crew/Mod-gänget har grattat honom, bara ni medlemmar som inte tar initiativ ;)

Ser bra ut Rexxy!

Postat: 23 maj 2014, 12:14
av Rexxy
Topplocksfäste byggt, och motorn ihop! Portningen avvaktar jag med tills senare, för jag tänkte ta med E-typen till Frihamnen. För att delta i "finest ride". Så den måste brumma igång. ;)
Monterade ihop tändsystemet igår och kollade om jag fick gnista, det fick jag. Så bra! Nu måste jag bara hitta ett bra ställe att dra tändkabeln på också.
Sen blir det att modda på avgassystemet. för jag har köpt ett trimavgassystem till Dappe, det där finkromade historien. Den passar ju nu Zündapp, vilket vi inte vill ha. Så jag ska slakta ett Sachs 32mm rör och svetsa fast stosen på den. :)

Bild
Bild
Bild

Postat: 23 maj 2014, 13:18
av Speedway
Det finns väl ett likadant rör till Sachs? Om det är detta rör?
http://www.trimbutiken.se/sachs-trim-di ... 80-cc.html

Postat: 23 maj 2014, 13:56
av Rexxy
Speedway skrev:Det finns väl ett likadant rör till Sachs? Om det är detta rör?
http://www.trimbutiken.se/sachs-trim-di ... 80-cc.html
Nej och nej! ;)
Det röret passar bara storsachs. Dvs dom cylindrar med flänsfäste. Som Athena 80cc m.m. Och sen är dom inte identiska! Dappe-pipan är argare!

Postat: 1 juni 2014, 12:26
av Rexxy
Frihamnen igår, och ställde ut E-typen! Dock uppskattar inte dagens ungdomar dom äldre mopparna, så en Yamaha Aerox tog hem första plats..
Sen lite dåliga nyheter! R/T hojen har skurit! Motorn gick perfekt hela dagen. Sen när vi skulle göra en avslutning av träffen med att svarva lite däck, blev motorn tvärstum. Trodde självklart kolven gift sig med cylindern, men så var inte fallet! Började med att lossa toppen, och såg att skrot hade bankat mellan kolv och förbränningsrummet. Förstod direkt då att något lager har gett upp i motorn. Lyfter cylindern, inte en skråma i den! (Tur). För att sen upptäcka att vevstaken är stum på storändan! Vevstakslagret hade gett upp!
Skitkvalité på veven eller handhavande fel? Veven har bara gått 1 säsong. 4% olja Castrol Power 1, 98 oktan bränsle m.m. Exakt samma som jag körde med förra säsongen. Inte ändrat ett dugg!
Vevstaken är inte heller blå, så den har inte gått torrt eller varmt.
Motorn gick inte heller snålt, snarare lite för fett. Gyllenbrunt och fint stift, avgastemp inte högre än 500grader.
Jag tippar på måndagsexemplar av barikit Competitionveven!
Så ny kolv och vevparti ska köpas! Siktar på en Doppler, rekommendation ifrån Robin Hilmersson.
Förbränningsrummet ska svarvar rent, och sen ska den sänkas ner ännu mer i cylinderloppet! så jag kan höja cylinder. Så nu blir det smygtrim.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Postat: 1 juni 2014, 12:39
av tetesnubben
Rexxy skrev:Frihamnen igår, och ställde ut E-typen! Dock uppskattar inte dagens ungdomar dom äldre mopparna, så en Yamaha Aerox tog hem första plats..
Sen lite dåliga nyheter! R/T hojen har skurit! Motorn gick perfekt hela dagen. Sen när vi skulle göra en avslutning av träffen med att svarva lite däck, blev motorn tvärstum. Trodde självklart kolven gift sig med cylindern, men så var inte fallet! Började med att lossa toppen, och såg att skrot hade bankat mellan kolv och förbränningsrummet. Förstod direkt då att något lager har gett upp i motorn. Lyfter cylindern, inte en skråma i den! (Tur). För att sen upptäcka att vevstaken är stum på storändan! Vevstakslagret hade gett upp!
Skitkvalité på veven eller handhavande fel? Veven har bara gått 1 säsong. 4% olja Castrol Power 1, 98 oktan bränsle m.m. Exakt samma som jag körde med förra säsongen. Inte ändrat ett dugg!
Vevstaken är inte heller blå, så den har inte gått torrt eller varmt.
Motorn gick inte heller snålt, snarare lite för fett. Gyllenbrunt och fint stift, avgastemp inte högre än 500grader.
Jag tippar på måndagsexemplar av barikit Competitionveven!
Så ny kolv och vevparti ska köpas! Siktar på en Doppler, rekommendation ifrån Robin Hilmersson.
Förbränningsrummet ska svarvar rent, och sen ska den sänkas ner ännu mer i cylinderloppet! så jag kan höja cylinder. Så nu blir det smygtrim.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Tråkigt att höra :/ Men när brände du gummi? Måste vart framåt kvällen då eller? För jag missa det :roll:

Men sen var det inte aeroxen som vann utan LinkanTuning här på forumet med sin drd :)

Postat: 1 juni 2014, 12:44
av Rexxy
Tråkigt att höra :/ Men när brände du gummi? Måste vart framåt kvällen då eller? För jag missa det :roll:

Men sen var det inte aeroxen som vann utan LinkanTuning här på forumet med sin drd :)[/quote]

Jasså? Allt blev så flummit på träffen så jag hängde inte riktigt med. :P

Vi gjorde det runt halv 7!

Postat: 1 juni 2014, 16:24
av LennartTuning
synd att du inte sa att du förlora mot både mig och Hilmersson ;)

Postat: 1 juni 2014, 18:11
av Rexxy
LennartTuning skrev:synd att du inte sa att du förlora mot både mig och Hilmersson ;)

Hilmer visste jag redan, han har jag bara vunnit emot en gång. ;)

Men att du drog mig är jag förvånad över! Men nu blir det andra bullar!

Postat: 1 juni 2014, 21:39
av LennartTuning
Rexxy skrev:
LennartTuning skrev:synd att du inte sa att du förlora mot både mig och Hilmersson ;)

Hilmer visste jag redan, han har jag bara vunnit emot en gång. ;)

Men att du drog mig är jag förvånad över! Men nu blir det andra bullar!
den är alltså inte så slö som vissa säger? ;)

Postat: 1 juni 2014, 23:11
av LinkanTuning
Nä fyfan va tråkigt att höra! Måste missat det trots att vi var kvar rätt länge.

Tyckte det var lite tråkigt att varken du eller speedway kom på pallen. Verkar inte som veteranare var så populärt? Det var iallafall riktigt kul att se e-typen och rt hojen i person! Riktigt fina mopeder!

Postat: 2 juni 2014, 07:19
av Speedway
LinkanTuning skrev: Tyckte det var lite tråkigt att varken du eller speedway kom på pallen. Verkar inte som veteranare var så populärt?
Haha, jag fick en röst :P Så dom verkar inte ha ett så stort intresse.

Postat: 2 juni 2014, 08:25
av Rexxy
Speedway skrev:
LinkanTuning skrev: Tyckte det var lite tråkigt att varken du eller speedway kom på pallen. Verkar inte som veteranare var så populärt?
Haha, jag fick en röst :P Så dom verkar inte ha ett så stort intresse.
Vilket var min röst.. :roll: Jag röstade på din!

Postat: 2 juni 2014, 08:49
av Speedway
Det vet jag, Du fick min med ;) Hoppas att det är bättre intresse nästa år!