Sida 11 av 14
Postat: 28 september 2013, 17:31
av Rexxy
Persson97 skrev:Haha, fattade inte riktigt..
Skulle du flytta över skärmar, lysen osv till den nya ramen?
Och ha den orginal?
Riktigt fina hojar har du förövrigt!
Yepp, du förstod riktigt! R/T hojen ska bantas ner till det yttersta! Kåpor, lysen, skärmar m.m. ska demonteras. Även soppatanken ska bort. En version mindre ska dit.
Dock blir det ju synd att ha en massa sånt liggandes och skräpa, så det ska föras över på nya ramen! Motorn finns i hyllorna. Den nya F50'n blir original i motorn.
Slänger upp en bild ifrån en reportage ifrån Malmby Dragrace! Jag och HHR fastnade på bild.
Tidningen Moped skrev ett reportage på Malmby Dragrace! Både jag och Casal fastnade på bild!

Casal fastnade på två bilder.

Postat: 6 oktober 2013, 18:50
av Rexxy
Postat: 6 oktober 2013, 18:55
av Persson97
riktigt fin ju

blir säkert kanon med nya sadeln och tanken

Postat: 17 november 2013, 13:10
av Temperani
Superskoj projekt du har igång! Otroligt imponerad av din kunskap och färdigheter! Jag skulle gärna lära mig mer nu när jag har en Puch Maxi att ta hand om.
Postat: 1 december 2013, 18:45
av Rexxy
Länge sen det hände något här, men idag fixade jag sadelskinn till E-typen och F50'n! Dagens julpyssel.

Har köpt in lite saker till BKFS motor. Inväntar nu Kick, växelmekanism och Magnetkåpa. Växelpedal ska jag hämta på onsdag!
"fekjläder" köpt på någon syaffär på Erikslunds Shoppingcenter.

På med mallar, rita av och sen klipp klipp.
Färdiga bitar, nu till det tråkiga, att sy!!
Tog några timmar att sy... Tråden jag använder mig av är riktigt stark!
Två klara, nu blir det att lackera ena sadelstommen, och vänta på den andra stommen ifrån Barre.

Sen ska dom limmas fast! Det ser bättre ut sen när dom är sträckta och limmade. En är till E-typen andra är till F50'n.
Såhär kommer det se ut när man blir klar. Har sytt denna klädseln själv också.

Postat: 11 december 2013, 20:29
av Rexxy
Postat: 11 december 2013, 20:46
av Persson97
Rexxy skrev:Ny cykel införskaffad!
redigerade då du skrev fel
tror den kan bli bra

Postat: 11 december 2013, 20:50
av Rexxy
Persson97 skrev:Rexxy skrev:Ny cykel införskaffad!
redigerade då du skrev fel
tror den kan bli bra

Då den är tillverkad 1957, och ska ha en trampmotor original så..

Mer cykel än moped, ja! tog den t.o.m på ett cykelställ bak på bilen när jag hämtade den!

Postat: 11 december 2013, 21:11
av Persson97
Rexxy skrev:Persson97 skrev:Rexxy skrev:Ny cykel införskaffad!
redigerade då du skrev fel
tror den kan bli bra

Då den är tillverkad 1957, och ska ha en trampmotor original så..

Mer cykel än moped, ja! tog den t.o.m på ett cykelställ bak på bilen när jag hämtade den!

haha, då hade jag ju rätt med

Postat: 11 december 2013, 22:15
av Rexxy
Persson97 skrev:Rexxy skrev:Persson97 skrev: redigerade då du skrev fel
tror den kan bli bra

Då den är tillverkad 1957, och ska ha en trampmotor original så..

Mer cykel än moped, ja! tog den t.o.m på ett cykelställ bak på bilen när jag hämtade den!

haha, då hade jag ju rätt med

Kommer förmodligen blir en AM6 på den, så jag ska göra den fullkomligt livsfarlig!

Postat: 11 december 2013, 22:20
av Persson97
nya R/T hojen

Postat: 15 december 2013, 22:39
av Rexxy
Dagens övningar, inge direkt stort. Ena sadeln limmad till F50'n, bensintanken till både F50 och E-type är spacklade och är under slipning. (Fy vad tråååkigt)
Tog även bilder idag till TwoStrokeRiders tävling, där jag ska ställa upp med Derbin, F50 EKF och F50 R/T.
Passade på att fota min "maskinpark" då.

Skönt med stor lada så man kan förvara allting utan att trängas.
Original F50, som jag nu plockat ner för slipning, spackling, och till slut lackering.
Motorhyllan, BKFS motorn till vänster, 99% komplett. Saknar bara en förgasare! Mitten AM6, ska förmodligen in i Stålåsnan. Och sen en Sachsaha, ska på E-typen sen!
Närbild på BKFS motorn. Aluplattan på baksidan av växelmekanismen fungerar över förväntan!
En av mina favoritverktyg! Smidesstäd! Bankar på bensintanken lite, då det inte var rak vid fästena.
Och Ramarna helt nerplockade. F50 och E-Type. En kunnig person kan skilja dom åt.

Nu blir det slipa, slipa, slipa. Och sen jaga rätt på rätt kulörer till ramarna. F50'n förblir svart, så det blir inge svårt. E-typen blir nog blå, som SM50. Alltså exakt likadan färg som är på ramen nu!
Hjul och skärmar, åt en moppe var.
Och så sadeln! Klädnypor duger till mer än att hänga tvätt! All överflödigt ska klippas bort när limmet torkat.

Postat: 15 december 2013, 22:52
av SNODDAS15
Riktigt nice alltså

nya "cykeln" kommer bli som ett skållat troll
Vad för arbetsbänk/bord använder du dig av som mopederna står på?

Postat: 15 december 2013, 22:56
av Rexxy
SNODDAS15 skrev:Riktigt nice alltså

nya "cykeln" kommer bli som ett skållat troll
Vad för arbetsbänk/bord använder du dig av som mopederna står på?

Du menar lyftbordet?

Postat: 16 december 2013, 12:23
av SNODDAS15
Rexxy skrev:SNODDAS15 skrev:Riktigt nice alltså

nya "cykeln" kommer bli som ett skållat troll
Vad för arbetsbänk/bord använder du dig av som mopederna står på?

Du menar lyftbordet?

Ahh

Postat: 16 december 2013, 21:34
av Rexxy
SNODDAS15 skrev:
Ahh

Det är en hemmabyggd MC-lyft. En Biltema MC-lyft som jag modifierat!

Postat: 6 februari 2014, 19:32
av Rexxy
Om ni undrar varför inget händer, kolla in här så förstår ni.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53456
Postat: 15 februari 2014, 22:35
av Rexxy
Liiiiten liiiiten update. Tänkte bara säga att nu är jag tillbaka på banan att skruva moppe! Härnäst sker det lackering, håller på och jagar färg för rätt pris. För 2k färg ska jag ha!
Bild ifrån i torsdags, när jag slipar på e-type ramen.

Postat: 15 februari 2014, 22:58
av Speedway
Ska du köra med spruta eller burk? Men skönt att du har fått ordning igen!

Postat: 15 februari 2014, 22:59
av Rexxy
Speedway skrev:Ska du köra med spruta eller burk? Men skönt att du har fått ordning igen!

Spruta! Ska för en gång skull göra det ordentligt! Det har jag lovat mig själv.
Trött på burklack som bara håller sig fint en liten stund.

Postat: 15 februari 2014, 23:04
av Speedway
Det låter bra, man vinner på sprutlack i slutändan!
Postat: 15 februari 2014, 23:06
av Rexxy
Speedway skrev:Det låter bra, man vinner på sprutlack i slutändan!
Bara så synd att det är tusenlappar istället för hundralappar som springer iväg.
Postat: 16 februari 2014, 23:46
av Rexxy
Postat: 17 februari 2014, 00:09
av Persson97
Fina firren!
Vilken färg blir det har du tänkt?

Postat: 17 februari 2014, 00:11
av Rexxy
Persson97 skrev:Fina firren!
Vilken färg blir det har du tänkt!

F50GLX'n ska få originalkulör med kopparröd tank och kåpor och svart ram.
E-typen blir svart ram med gul tank och kåpor.
Postat: 17 februari 2014, 00:20
av Persson97
Gult är rätt ovanligt, dock snyggt. Funderade faktiskt på att göra min Rieju gul när jag hade kvar den, men så långt han jag aldrig
Lycka till!

Postat: 24 februari 2014, 23:02
av Rexxy
Sedär, nu har man blåa färgen till E-typen! Bytte till mig den av Wiklund.
Nu är det bara kopparröd och solid gul kvar!

Postat: 26 februari 2014, 14:54
av Rexxy
Postat: 27 februari 2014, 13:05
av Rexxy
Nästa ram!

Det är nog ingen Fatchance-lackering. Men det duger för mig!
Bara första lagret blå på bild.

Postat: 5 mars 2014, 23:32
av Rexxy
Då är mer lack beställt, och jag väntar på leverans!

2k rakt igenom, så nu ska den bannemig bli fint!
Postat: 7 mars 2014, 18:01
av Rexxy
Det blev Lotus gul 1968 på sidorna! Och sen har vi en Chryslerlacken enligt raketsports färgkod.

Beställde även hem mer klarlack, för jag tänkte bättra på ramen lite.

Postat: 7 mars 2014, 18:07
av Persson97
Kommer bli kul att se resultatet av donkenfärgerna

Postat: 7 mars 2014, 23:01
av Rexxy
Persson97 skrev:Kommer bli kul att se resultatet av donkenfärgerna

Donken-färg? Passa dig lite va!

Detta är riktiga svenska färger!

Postat: 10 mars 2014, 18:49
av Rexxy
Tanken blev bättre än förväntat!

Nu ska det bara på klarlack så den blänker ännu mer.
Randen blev dock 6mm, men det blir bra så!

Postat: 12 mars 2014, 23:03
av Rexxy
Det roligaste på gång, att montera allting!
Dock är det MYCKET kvar att göra. Har på bild precis fått fast framgaffeln, efter lite modifiering. Gaffeln kommer ifrån en K50, så det är ju inte bolt on. Kronan ska lackeras silver, Nedre gaffelbenen ska lackeras, fotpinnar ska lagas/fixas till, sadeln måste lagas och limmas, motorfästet måste svetsas och lackeras m.m. m.m.
