Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860 Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:
Inlägg
av kallepalle » 25 december 2008, 00:06
3:an finns de inge verktyg för. du får helt enkelt såga ett spår i dom och sen ta en skruvmejsel
wildhorse
Kinaraket
Inlägg: 821 Blev medlem: 11 juli 2008, 23:30
Inlägg
av wildhorse » 25 december 2008, 00:07
3. Ta en tång och nyp åt som fan sen skruvar du
4. nej
5. ja och ja
wildhorse
Kinaraket
Inlägg: 821 Blev medlem: 11 juli 2008, 23:30
Inlägg
av wildhorse » 25 december 2008, 00:25
Derbi_senda93, tvätta alltid av motorn innan du tar av förgasare och cylinder så att du inte får i en massa skit;)
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!
Inlägg: 1773 Blev medlem: 1 juni 2008, 19:27
Ort: Landvetter
Inlägg
av derbi_senda93 » 25 december 2008, 00:27
wildhorse skrev: Derbi_senda93, tvätta alltid av motorn innan du tar av förgasare och cylinder så att du inte får i en massa skit;)
jag gjorde det
den första bilden på all skit var innan ^^
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635 Blev medlem: 9 november 2007, 15:39
Inlägg
av bensinskalle » 25 december 2008, 15:14
Till: skrev: Derbi_senda93
1: Det är med stor sannorlikhet strömmen till svänghjulet/generatorn
( strömtilförseln med andra ord
)
2: Har ingen aning ^^ Har aldrig sett en sån där sladd på en Derbi tidigare ^^
BTW Ja gillar att din vacuumnippel sitter oskyddad
( bild 2 )
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
wildhorse
Kinaraket
Inlägg: 821 Blev medlem: 11 juli 2008, 23:30
Inlägg
av wildhorse » 25 december 2008, 15:17
2. kan väl vara den där slangen som bara ska gänga?
Junker
Elmoped
Inlägg: 84 Blev medlem: 3 juni 2008, 21:21
Inlägg
av Junker » 25 december 2008, 15:18
3:an den vita kabel är cdi strypningen på min iaf vet ej va du har för årsmodell
EDIT: 4:an menade ja
Senast redigerad av
Junker den 25 december 2008, 15:19, redigerad totalt 1 gånger.
wildhorse
Kinaraket
Inlägg: 821 Blev medlem: 11 juli 2008, 23:30
Inlägg
av wildhorse » 25 december 2008, 15:19
Junker skrev: 3:an den vita kabel är cdi strypningen på min iaf vet ej va du har för årsmodell
Gör ingen skillnad att dra ur den
Junker
Elmoped
Inlägg: 84 Blev medlem: 3 juni 2008, 21:21
Inlägg
av Junker » 25 december 2008, 15:20
wildhorse skrev: Junker skrev: 3:an den vita kabel är cdi strypningen på min iaf vet ej va du har för årsmodell
Gör ingen skillnad att dra ur den
jo varvstoppen försvinner och de vet ja då den inte varvstoppade
EDIT: Den ökade me ca 10 km/h också så jag vet att den varvstoppade på min
beckvall
F.D Moderator
Inlägg: 1851 Blev medlem: 20 oktober 2008, 17:55
Ort: sundsvall
Inlägg
av beckvall » 25 december 2008, 16:04
den första är till tändning och lamporna
den andra är förgasar värmaren så den ska gå lika bra i alla väder
den tredje vet jag inte insex nyckel kanske?
den fjärde nej... du kan byta til ducati obegrensad
den femte det är voltregulator
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860 Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:
Inlägg
av kallepalle » 25 december 2008, 20:15
ducati är strypt, när ska folket lära sig det?
wildhorse
Kinaraket
Inlägg: 821 Blev medlem: 11 juli 2008, 23:30
Inlägg
av wildhorse » 25 december 2008, 20:25
kallepalle skrev: ducati är strypt, när ska folket lära sig det?
haha tänkte säga samma sak men jag orkade inte tjata^^
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861 Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29
Inlägg
av Henry » 25 december 2008, 21:37
1. Det är till Tändingen.
2. Det är till några glödtrådar i förgasaren, värmer upp och känner av vid kallstart.
3. Insex med pigg i, finns på claes Ohlsson.
4. Den är redan ostrypt.
5. skojaru? =D
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!
Inlägg: 1773 Blev medlem: 1 juni 2008, 19:27
Ort: Landvetter
Inlägg
av derbi_senda93 » 25 december 2008, 21:45
Henry skrev: 1. Det är till Tändingen.
2. Det är till några glödtrådar i förgasaren, värmer upp och känner av vid kallstart.
3. Insex med pigg i, finns på claes Ohlsson.
4. Den är redan ostrypt.
5. skojaru? =D
vadå skojar? läste i en guide att relät sitter på vänster sida
och nej min cdi är inte ostrypt!
tack för alla andra svar iaf!
Junker
Elmoped
Inlägg: 84 Blev medlem: 3 juni 2008, 21:21
Inlägg
av Junker » 25 december 2008, 22:35
wildhorse skrev: kallepalle skrev: ducati är strypt, när ska folket lära sig det?
haha tänkte säga samma sak men jag orkade inte tjata^^
Går fortfarande att strypa av
Daanne
Avstängd
Inlägg: 612 Blev medlem: 21 september 2008, 09:47
Ort: Uppsala
Inlägg
av Daanne » 25 december 2008, 22:46
Det här rör ju precis inte Derbi men jag har en sån iallafall.
Vad är bäst att tvätta av motorn med på utsidan? Hört att man kan ta avfettningsmedel och sån där diskborste och borsta bort allt och sedan använde vattenslang för att spruta bort allt som runnit av?
Vart köper man avfettningsmedel på närmasta ställe?
Mvh Danne
Junker
Elmoped
Inlägg: 84 Blev medlem: 3 juni 2008, 21:21
Inlägg
av Junker » 25 december 2008, 22:48
Daanne skrev: Det här rör ju precis inte Derbi men jag har en sån iallafall.
Vad är bäst att tvätta av motorn med på utsidan? Hört att man kan ta avfettningsmedel och sån där diskborste och borsta bort allt och sedan använde vattenslang för att spruta bort allt som runnit av?
Vart köper man avfettningsmedel på närmasta ställe?
Mvh Danne
Dom flesta macker har sånt , fråga bara om du inte hittar
Daanne
Avstängd
Inlägg: 612 Blev medlem: 21 september 2008, 09:47
Ort: Uppsala
Inlägg
av Daanne » 25 december 2008, 22:48
Okej , Men det där jag skrev funkar väl att fixa till motorn på utsidan?
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860 Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:
Inlägg
av kallepalle » 25 december 2008, 22:53
ta bara å gär såhär:
1. spruta med högtryckstvätt.
2. spruta på avfettning, och ev gnid med tvättsvamp.
3. vänta typ 1-2 minuter.
4. spruta av med högtryckstvätten igen.
Daanne
Avstängd
Inlägg: 612 Blev medlem: 21 september 2008, 09:47
Ort: Uppsala
Inlägg
av Daanne » 25 december 2008, 22:55
kallepalle skrev: ta bara å gär såhär:
1. spruta med högtryckstvätt.
2. spruta på avfettning, och ev gnid med tvättsvamp.
3. vänta typ 1-2 minuter.
4. spruta av med högtryckstvätten igen.
Okej , Tack för svar
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861 Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29
Inlägg
av Henry » 26 december 2008, 00:30
Derbi_senda93 skrev: Henry skrev: 1. Det är till Tändingen.
2. Det är till några glödtrådar i förgasaren, värmer upp och känner av vid kallstart.
3. Insex med pigg i, finns på claes Ohlsson.
4. Den är redan ostrypt.
5. skojaru? =D
vadå skojar? läste i en guide att relät sitter på vänster sida
och nej min cdi är inte ostrypt!
tack för alla andra svar iaf!
Den ska vara ostrypt, annars är det något fel på din moped.
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621 Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14
Inlägg
av Tomaz » 26 december 2008, 15:10
Henry skrev: Derbi_senda93 skrev: Henry skrev: 1. Det är till Tändingen.
2. Det är till några glödtrådar i förgasaren, värmer upp och känner av vid kallstart.
3. Insex med pigg i, finns på claes Ohlsson.
4. Den är redan ostrypt.
5. skojaru? =D
vadå skojar? läste i en guide att relät sitter på vänster sida
och nej min cdi är inte ostrypt!
tack för alla andra svar iaf!
Den ska vara ostrypt, annars är det något fel på din moped.
Måste ju inte va fel på hans moppe
Har han ducati tändning så är den
strypt , min har det och den har strypt cdi-box.
Läs på cdi-boxen, om det står ducati på så är den strypt.
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!
Inlägg: 1773 Blev medlem: 1 juni 2008, 19:27
Ort: Landvetter
Inlägg
av derbi_senda93 » 26 december 2008, 21:53
Henry skrev: Derbi_senda93 skrev: Henry skrev: 1. Det är till Tändingen.
2. Det är till några glödtrådar i förgasaren, värmer upp och känner av vid kallstart.
3. Insex med pigg i, finns på claes Ohlsson.
4. Den är redan ostrypt.
5. skojaru? =D
vadå skojar? läste i en guide att relät sitter på vänster sida
och nej min cdi är inte ostrypt!
tack för alla andra svar iaf!
Den ska vara ostrypt, annars är det något fel på din moped.
ducati är ju strypt och det är ducati jag har. kolla på bilden bara så ser man att det står ducati.
junker: jag har provat att dra ut den vita sladden men inget hände
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635 Blev medlem: 9 november 2007, 15:39
Inlägg
av bensinskalle » 26 december 2008, 22:20
Derbi_senda93 skrev: Henry skrev: Derbi_senda93 skrev:
vadå skojar? läste i en guide att relät sitter på vänster sida
och nej min cdi är inte ostrypt!
tack för alla andra svar iaf!
Den ska vara ostrypt, annars är det något fel på din moped.
ducati är ju strypt och det är ducati jag har. kolla på bilden bara så ser man att det står ducati.
junker: jag har provat att dra ut den vita sladden men inget hände
Bara för att det är ducati så är det INGEN garanti på att den ska vara strypt!
På DRD Pro är det ostrypt, och på den sitter de ducati
Endast ett fåtal sendor som producerats med leonelli tändsystem och det är den andra varianten av tändning som förekommer på Senda.....
Men har du varvstopp så har du? Bara att köpa ny CDI helt enkelt, eller knipsa vita sladden ( testa åt minstone ) eftersom det uppenbarligen har fungerat för
vissa personer!!
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861 Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29
Inlägg
av Henry » 26 december 2008, 22:23
Derbi_senda93 skrev: Henry skrev: Derbi_senda93 skrev:
vadå skojar? läste i en guide att relät sitter på vänster sida
och nej min cdi är inte ostrypt!
tack för alla andra svar iaf!
Den ska vara ostrypt, annars är det något fel på din moped.
ducati är ju strypt och det är ducati jag har. kolla på bilden bara så ser man att det står ducati.
junker: jag har provat att dra ut den vita sladden men inget hände
Mhmm, och detta med att alla ducati är strypta har någon nisse hittat på. Sendor innan 04 = ostrypt.
Din Senda är äldre än 04 och har GRÖN-jord kabel, cdier med grön jordkabel är ostrypt, Blå är strypt.
Din är ostrypt.
Derbilia
Varnad
Inlägg: 214 Blev medlem: 19 november 2008, 15:39
Ort: Finland
Kontakt:
Inlägg
av Derbilia » 26 december 2008, 22:32
Bensinskalle denna tråd äger!!! Bra du kom på ideen om en sånhär tråd
wildhorse
Kinaraket
Inlägg: 821 Blev medlem: 11 juli 2008, 23:30
Inlägg
av wildhorse » 26 december 2008, 22:44
Henry skrev: Derbi_senda93 skrev: Henry skrev:
Den ska vara ostrypt, annars är det något fel på din moped.
ducati är ju strypt och det är ducati jag har. kolla på bilden bara så ser man att det står ducati.
junker: jag har provat att dra ut den vita sladden men inget hände
Mhmm, och detta med att alla ducati är strypta har någon nisse hittat på. Sendor innan 04 = ostrypt.
Din Senda är äldre än 04 och har GRÖN-jord kabel, cdier med grön jordkabel är ostrypt, Blå är strypt.
Din är ostrypt.
Min cdi med mörkblå jordkabel är ostrypt..
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!
Inlägg: 1773 Blev medlem: 1 juni 2008, 19:27
Ort: Landvetter
Inlägg
av derbi_senda93 » 26 december 2008, 22:45
bensinskalle: visst är det ingen garanti men "alla" säger ju att dem är strypta och min är det. den stryper vid 8000 varv både när jag kör och när jag står på tomgång och varvar..
har redan provat att dra ur den vita sladden - inget resultat!
Henry: har ingen aning om det stämmer eller inte men min är iaf strypt! punkt slut
och min är en 03a..
Tomaz
King of the street
Inlägg: 3621 Blev medlem: 5 oktober 2008, 19:14
Inlägg
av Tomaz » 26 december 2008, 23:06
har alla 04:or och neråt ostrypt ? kan inte stämma.. min är ju en 01:a och har strypt ! och nej det är inget fel på den, när jag skulle köpa ny cdi-box så gick jag till ÅF och frågade vad jag skulle ha för nån(strypt/ostrypt) så sa dem att det skulle sitta en strypt cdi-box på den orginal
Mvh/DerbiSM
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!
Inlägg: 1773 Blev medlem: 1 juni 2008, 19:27
Ort: Landvetter
Inlägg
av derbi_senda93 » 26 december 2008, 23:11
DerbiSM skrev: har alla 04:or och neråt ostrypt ? kan inte stämma.. min är ju en 01:a och har strypt ! och nej det är inget fel på den, när jag skulle köpa ny cdi-box så gick jag till ÅF och frågade vad jag skulle ha för nån(strypt/ostrypt) så sa dem att det skulle sitta en strypt cdi-box på den orginal
Mvh/DerbiSM
precis!
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635 Blev medlem: 9 november 2007, 15:39
Inlägg
av bensinskalle » 27 december 2008, 00:09
Vi startar helt enkelt en lista för att identifiera problemet! Kopiera listan nedan, och fyll i om din cdi är strypt eller ostrypt ( +Ditt nick och varvtal om den är strypt)! Har nån annan svarat annorlunda på din moppe så kan du lägga till ditt svar! ( kom ihåg, kolla så att du inte har trimm tändning !
Kopiera:
Derbi Senda:
DRD Pro ostrypt/bensinskalle
DRD limited
DRD Racing
DRD edition
DRD "- 03"
x-treme/x-race
-08
-07
-06 strypt 10k/bensinskalle
-05
-04
-03 (?)
r/sm
-02
-01
-00
Puckel
Övriga:
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
wildhorse
Kinaraket
Inlägg: 821 Blev medlem: 11 juli 2008, 23:30
Inlägg
av wildhorse » 27 december 2008, 00:12
DRD devil ostrypt /wildhorse