byta kylarvattnet

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

kallepalle skrev:borde finnas färdigblandat
oke, bra !
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem

Inlägg av Riejumrx »

kallepalle skrev:50/50 är väl bland de bästa. men de funkar med 30 glykol och 70vatten också, bara att de är billigare, dock så kokar motorn lättare då. ja glykol skyddar från rost i kylkanalen i cylindern.

allt över 40%-60% blandning är bara onödigt.
Nyxorzz
Användarens profilbild
Rabxorzz
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av Rabxorzz »

ReijuMrx skrev:
kallepalle skrev:50/50 är väl bland de bästa. men de funkar med 30 glykol och 70vatten också, bara att de är billigare, dock så kokar motorn lättare då. ja glykol skyddar från rost i kylkanalen i cylindern.

Menar du 40% vatten eller 40% glykol?

om det 40% glykol är de inte onödigt ;)
Bild
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem

Inlägg av Riejumrx »

Rabxorzz skrev:
ReijuMrx skrev:

Menar du 40% vatten eller 40% glykol?

om det 40% glykol är de inte onödigt ;)
40 % glykol och 60 % vatten.

allt över det är onödigt !
Nyxorzz
Siikarn
Elmoped

Inlägg av Siikarn »

50/50 ska det vara, och ni som kör utan glykol i med glykol för i helvete, Glykolen förhindrar korrision och den fungerar som smörjmedel för vattenpumpen med, inte bara mot frysning
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

hahah, nu säger ni olika igen ! några där uppe säger 40-60 och en säger 50-50 :wink:

jag tar och kör på 50-50 !!, ska åka iväg och köpa de nu :P
Användarens profilbild
Rabxorzz
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av Rabxorzz »

Bra!

Köp 50-50!
Bild
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Rabxorzz skrev:Bra!

Köp 50-50!
jepp, ska göra de.
tror du det finns färdigtblandat på Q8OK ? :P
Användarens profilbild
Rabxorzz
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av Rabxorzz »

DerbiSM skrev:

Köp 50-50!
jepp, ska göra de.

Inte en aning :P

Men blanda själv :)
Bild
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Rabxorzz skrev:
DerbiSM skrev:

Köp 50-50!
jepp, ska göra de.

Inte en aning :P

Men blanda själv :)
aa tar och gör det, men det kanske finns färdigtblandat(50-50), då äre bara onödigt att blanda själv :P
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem

Inlägg av Riejumrx »

DerbiSM skrev:hahah, nu säger ni olika igen ! några där uppe säger 40-60 och en säger 50-50 :wink:

jag tar och kör på 50-50 !!, ska åka iväg och köpa de nu :P
varför köpa 50/50 när det räcker med 30/70 blandning ? :?
Nyxorzz
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

men vafan nu säger ni olika igen !

så du menar 30%glykol & 70%vatten ?

så lite glykol ska det inte vara ! för så som jag fattat de så skyddar glykol mot rost i cylindern.

och om du läst TobbaN's inlägg (det han länka) så blir man ganska övertygad om att det ska vara 50-50 :wink:
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem

Inlägg av Riejumrx »

DerbiSM skrev:men vafan nu säger ni olika igen !

så lite glykol ska det inte vara ! för så som jag fattat de så skyddar glykol mot rost i cylindern.

och om du läst TobbaN's inlägg (det han länka) så blir man ganska övertygad om att det ska vara 50-50 :wink:
Egen erfarenhet : 30% glykol, 70 % vatten räcker, sen hur du vill göra beror på :wink:
Nyxorzz
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

ReijuMrx skrev:

Egen erfarenhet : 30% glykol, 70 % vatten räcker, sen hur du vill göra beror på :wink:
"hur jag vill göra" ?? jag vill ha så som de ska vara såklart :wink:

men om du har för lite glykol så blir det lättare is och det kyler inte lika bra :?
Användarens profilbild
meanzick
Axel och Vickes personliga slav
Kontakt:

Inlägg av meanzick »

Asså, vart bor du ? Jag tror inte de fryser speciellt lätt väll ?
Å har du 50-50, 40-60 elr ngt sånt liknande tror jag inte de spelar så stor roll, allt funkar ;) Ta ngt av de han skrev på mnf så blir de säkert bra (=
Tillhör mille!
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem

Inlägg av Riejumrx »

DerbiSM skrev:
ReijuMrx skrev:

"hur jag vill göra" ?? jag vill ha så som de ska vara såklart :wink:

men om du har för lite glykol så blir det lättare is och det kyler inte lika bra :?
ja och har du för mycket blir det rena moteffekten - fryser lika lätt ! :wink:
men det gäller +50% glykol ..
Nyxorzz
luddemuregard
Kinaraket

Inlägg av luddemuregard »

NEJ förhelvet det behöver inte vara 50/50 för det är så det tål över 50 minus.
och har du det någon gång här läs på flaskan/dunken såstår det.. Behövs inte vara så mkt
Malossi hyper racing
falken
Elmoped

Inlägg av falken »

Jag skulle köra 50glykol-50vatten för att jag har aldrig sätt 30glykol-70vatten eller 40glykol-60vatten på macken.
Det spelar ingen roll vad du tar det viktiga är att det inte fryser!
Du kan ju ta och titta med en glykol mätare om du har tillräckligt med glykol.
Det finns på statoil och okq8.
När jag blandade 50-50 tror jag det blev lite över 30- på glykol mätaren.
Polis: Varför hänger det så där ? så pekade hon på min 39 år gamla inredning.

Jag: Bilen är säkert älldre än dig och du vet väl att det börjar hänga i den åldern.
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

har kollat upp de där lite, och det ska absolut inte vara 50-50, som jag tänkte ha först ! så jävla kallt är det inte i sverige :wink: glykol ska man bara ha så det inte blir till is,

tror det är så att det kyler bättre om man bara har vatten !, så på sommaren är det bättre för motorn om man kör på vatten bara, elr man kan nog ta lite glykol men inte mycket alls..

men vet inte riktigt hur mycket jag ska blanda nu på vintern :? köpte glykol förut men har inte bytt än.. ska det vara 30% glykol o 70%vatten elr 40-60 ??? :)

för er som sa att jag skulle ha 50-50 förut, en fråga: varför så mycket glykol, när det inte ens är så kallt ?? :?
Användarens profilbild
henric92
Henke!

Inlägg av henric92 »

lossa alla skruvarna LITE! så rinner det ut sen startar du moppen så den pumpar ut det sista...men skruva inte upp för mykt för då sprutar du ner hela garaget...men se till det e nog för att det ska kunna rinna ut...komihåg att packningen åsså sitter där...så du inte skadar den lr ngt..
Spegel, spegel på...hjälmen där...säg mig vem som moppe kungen är? <3 xD
Bild
http://www.twostrokerider.se/tavling/deltagare/25
Aerox08
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Aerox08 »

DerbiSM skrev:har kollat upp de där lite, och det ska absolut inte vara 50-50, som jag tänkte ha först ! så jävla kallt är det inte i sverige :wink: glykol ska man bara ha så det inte blir till is,

tror det är så att det kyler bättre om man bara har vatten !, så på sommaren är det bättre för motorn om man kör på vatten bara, elr man kan nog ta lite glykol men inte mycket alls..

men vet inte riktigt hur mycket jag ska blanda nu på vintern :? köpte glykol förut men har inte bytt än.. ska det vara 30% glykol o 70%vatten elr 40-60 ??? :)

för er som sa att jag skulle ha 50-50 förut, en fråga: varför så mycket glykol, när det inte ens är så kallt ?? :?
Men läste u inte länken ? Glykol äre inte bara till för o hindra att de fryser. Så man ska ha glykol året runt.
rieju_sie
Elmoped

Inlägg av rieju_sie »

du ska ju köra med 30% clykol och 70% destilerat vatten/batterivatten :lol: :wink: gör ja på min och funkar utmärkt :D
sievemannars =D (Y)
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

henric92 skrev:lossa alla skruvarna LITE! så rinner det ut sen startar du moppen så den pumpar ut det sista...men skruva inte upp för mykt för då sprutar du ner hela garaget...men se till det e nog för att det ska kunna rinna ut...komihåg att packningen åsså sitter där...så du inte skadar den lr ngt..
okej, men det är ju en skruv jag tänkte lossa. är det bara att skruva utåt lite o lite tills det börjar rinna ut ?, skadar något ? det är väll bara att skruva ut en skruv?? :? behövs verkligen alla skruvar skruvas ut :?

hur ska man göra för att inte skada något ?? :wink:
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Aerox08 skrev:
DerbiSM skrev:har kollat upp de där lite, och det ska absolut inte vara 50-50, som jag tänkte ha först ! så jävla kallt är det inte i sverige :wink: glykol ska man bara ha så det inte blir till is,

Men läste u inte länken ? Glykol äre inte bara till för o hindra att de fryser. Så man ska ha glykol året runt.
men man ska ju iaf inte ha 50-50 :? 70-30 på vintern, och på sommaren borde det vara mindre glykol :wink:
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem

Inlägg av Riejumrx »

det jag försökt å säga men inte många som lyssnat .. :roll:

det räcker med 30% glykol och 70 % vatten, Så kallt är det inte i Sverige! :wink:
Nyxorzz
Användarens profilbild
RiejuForce
Farsans gamla zündapp

Inlägg av RiejuForce »

vf skulle man köra utan glykol på sommarn? 50-50 motsvarar 34- grader?

Jag bara undrar :roll: ?
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Jag vet att detta är en väldigt gammal tråd men tänkte bara säga detta så alla som tänker bytta kylarvatten vet ! :

Jag vet att jag skrev tidigare i tråden att det absolut inte ska vara 50-50, och det tar jag tillbaka !

Jag bytte kylarvatten för ett tag sen och då blandade jag 70% vatten och 30% glykol, som dem flesta sa när jag frågade, men dem hade tydligen fel.

Gick till ÅF idag och frågade om det va nån speciell blandning man ska ha till mopeder/Derbi, och om dem isf hade någon färdigblandad, och det hade dem och den va till Derbi.

Sen läste jag på flaskan och det stod att det va 50% vatten och 50%glykol, och eftersom att ÅF sa att det var den jag skulle ha till min Derbi så tror jag att den rätta blandningen är 50-50 !

Så för er som tänkt byta kylarvatten: Gå till Åf och säg vilken moped ni har så får ni färdigblandat och då får ni också den rätta blandningen.

Mvh / DerbiSM
Användarens profilbild
MarcusAndersson
King of the street
Kontakt:

Inlägg av MarcusAndersson »

DerbiSM skrev:Jag vet att detta är en väldigt gammal tråd men tänkte bara säga detta så alla som tänker bytta kylarvatten vet ! :

Jag vet att jag skrev tidigare i tråden att det absolut inte ska vara 50-50, och det tar jag tillbaka !

Jag bytte kylarvatten för ett tag sen och då blandade jag 70% vatten och 30% glykol, som dem flesta sa när jag frågade, men dem hade tydligen fel.

Gick till ÅF idag och frågade om det va nån speciell blandning man ska ha till mopeder/Derbi, och om dem isf hade någon färdigblandad, och det hade dem och den va till Derbi.

Sen läste jag på flaskan och det stod att det va 50% vatten och 50%glykol, och eftersom att ÅF sa att det var den jag skulle ha till min Derbi så tror jag att den rätta blandningen är 50-50 !

Så för er som tänkt byta kylarvatten: Gå till Åf och säg vilken moped ni har så får ni färdigblandat och då får ni också den rätta blandningen.

Mvh / DerbiSM
Haha skärp dig , ofta man går till ÅF för att få kylarvatten.
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

MarcusAndersson skrev:
DerbiSM skrev:Jag vet att detta är en väldigt gammal tråd men tänkte bara säga detta så alla som tänker bytta kylarvatten vet ! :

Mvh / DerbiSM
Haha skärp dig , ofta man går till ÅF för att få kylarvatten.
dem hade ju de, och dem sa att de är bra o va på säkra sidan :oops: men jag vill inte ha fel blandning i moppen, speciellt när den står i garage utan värme ! och alla här på forumet säger olika, och NEJ jag gick inte ditt för att fråga, va där och skulle köpa drev, och då passa jag på att fråga :wink:
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Och varför ska jag inte gå ditt för att skaffa kylarvatten ? de är ju närmare dit än vad de är till bensinmack(typ), men som sagt gick inte ditt för att skaffa kylarvatten, fråga bara när jag ändå va där.

sen är det väll ganska bra att jag fråga, de är ju inte direkt bara jag som ska byta kylarvatten nu när de är så kallt, massa på forumet sm tänkt göra de och då kan de va bra för dem att veta vad dem ska ha för blandning.

för när jag fråga sa alla olika, några sa 70-30 och några sa 50-50.

Mvh / DerbiSM

Edit: sorry för dubbelpost
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Det är ju så jävla många som ljuger här förfan! ;)

För det första:

Glykolmängden spelar i stort sett ingen roll, du kan blanda i 90% glykol i om du vill! MEN, fryspunkten blir som lägst när man blandar 30% glykol + resten vatten!!!! Fryspunkten blir inte lägre för att man har i mer glykol!!!!

30/70 - 40/60 ska de va om man blandar med riktig glykol och vatten ( står tydligt på glykoldunken som jag använde förut!

För det andra:

Kallepalle hårdljög om destillerat vatten !... Destilerat vatten har samma kokpunkt som vanligt vatten, det är ju fortfarande vatten ^^
Och destillerat vatten tillverkas genom att man kokar vanligt vatten och samlar ihop ångorna och låter ångorna kondenseras, då blir det endast vatten och skiten blir kvar där man kokade vattnet!

För det tredje:

Glykolen hjälper inte till att höja kokpunkten eller att kyla, rent vatten kyler minst lika bra/bättre än när man har glykol i kylsystemet!

Och .... Som standard så säger man att det ska vara 50-50, och så är det när man köper men ska man blanda själv är det 30-40% glykol som gäller....
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

bensinskalle. destilerat vatten har en högre kokpunkt än vanligt vatten, och detta är vetenskapligt bevisat, så kom inte med ngt annat nu. och din version av hur man destilerar är ett sätt man kna göra det på, men det jag sa är också ett sätt.
Användarens profilbild
MarcusAndersson
King of the street
Kontakt:

Inlägg av MarcusAndersson »

kallepalle skrev:bensinskalle. destilerat vatten har en högre kokpunkt än vanligt vatten, och detta är vetenskapligt bevisat, så kom inte med ngt annat nu. och din version av hur man destilerar är ett sätt man kna göra det på, men det jag sa är också ett sätt.

hahhaa gå på dina kemilektioner grabben..

Vatten som vatten...
Användarens profilbild
alexanderkarlsson
F.D stuntarn

Inlägg av alexanderkarlsson »

börjar bli trött på den här tråden för den leder ingen vart. så köp en flaska på macken med glykol o läs på etiketten så står det hur mycket glykol o hur mkt vatten till vilken fryspunkt du vill ha!

MVH//aLEx
Någon som vill ha invite till LOCKERZ? PM:a E-mail
Användarens profilbild
J.O_bultaco
Svårstartad skrothög

Inlägg av J.O_bultaco »

fattar inte vad fan problemet är?! :S
kolla på förpackningen!....där står det oftast hur många % glyckol/vatten
du ska blanda, beroende på årstid/temperatur i luften......---.---
J.O
Låst