Meec svets, något att ha?

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren

Inlägg av streamjr »

TechnoMen skrev:
Erik_ skrev:Det är inget principiellt fel på flusstråd, men däremot kombinationen billig svets, flusstråd, och det material svetsen "klarar av" att svetsa i.

Flusstråden är känsligare för inställningar av ström och trådmatning, och det är saker som billiga svetsar helt kan sakna justeringar för eller bara ha justerbart i några få steg.

En billig svets har "måttlig styrka" och funkar inte så bra när materialet man svetsar i är tjockare. Flusstråd däremot fungerar dåligt i tunt material och bättre i lite tjockare.

Flusset stänker, ryker och är allmänt otrevligt att ha att göra med.

Så, alltså: Flusstråd i en stor kvalitetssvets, som används utomhus i blåst för att svetsa tjockare material: Bra!
Flusstråd i en billig klen svets med dåliga justeringsmöjligheter: Kattskit!
Vad ska jag då göra om jag inte vill slänga ut 3000+ på en mig med gas? :(
enligt mig är det inte ens värt att att köpa en gasfri så antingen får du spara, lämna in det som ska svetsas eller låna av en kompis.
har ni funderingar runt a-/epa-traktorer är det bara att pm'a :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43481
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last

Inlägg av AndreWidestedt »

TechnoMen skrev:
Erik_ skrev:Det är inget principiellt fel på flusstråd, men däremot kombinationen billig svets, flusstråd, och det material svetsen "klarar av" att svetsa i.

Flusstråden är känsligare för inställningar av ström och trådmatning, och det är saker som billiga svetsar helt kan sakna justeringar för eller bara ha justerbart i några få steg.

En billig svets har "måttlig styrka" och funkar inte så bra när materialet man svetsar i är tjockare. Flusstråd däremot fungerar dåligt i tunt material och bättre i lite tjockare.

Så, alltså: Flusstråd i en stor kvalitetssvets, som används utomhus i blåst för att svetsa tjockare material: Bra!
Ja om man läser kommentarerna så tyck dom flesta att du bör vänta tills du har råd, eller köpas biltemas billigaste svets.
Helt Räser
Användarens profilbild
Perra.S
Svårstartad skrothög

Inlägg av Perra.S »

AndreWidestedt skrev:
TechnoMen skrev:

Ja om man läser kommentarerna så tyck dom flesta att du bör vänta tills du har råd, eller köpas biltemas billigaste svets.
Det var ju dock bara om han envisas med att köpa pinnsvets så han inte slänger mer pengar än nödvändigt i sjön.

Till ts, har du inte råd nu så spara tills du har det och kan köpa 'rätt' från början.
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

TechnoMen skrev:Vad ska jag då göra om jag inte vill slänga ut 3000+ på en mig med gas? :(
Ja, du har ju ett par alternativ.

Du kan leta begagnat och hoppas att något dyker upp.
Du kan låta bli att köpa svets.
Du kan betala mer än du egentligen vill betala.
8)

Som sagt, min svets kostade mig 8000kr. Det tog flera år från att jag bestämde mig för att det var den sorten jag skulle ha tills jag faktiskt hade pengarna till övers.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Tuta
King of the street

Inlägg av Tuta »

Jag skulle jävligt gärna ha en svets

Och kanske en fin Maserati...

Har inte råd med någotdera, livet är hårt :roll:
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Användarens profilbild
ValoPallo
King of the street

Inlägg av ValoPallo »

TechnoMen skrev:Vad ska jag då göra om jag inte vill slänga ut 3000+ på en mig med gas? :(
Vara utan :P

Men om det kniper finns det ju nödlösningar:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=8tHJ0NSjZnM[/youtube]
Tunturi Supersport -85

Yamaha XT 125 -83

We gotta take the bastards down, Let em' know.
We gotta smash 'em to the ground,Let em' know.
We gotta take the bastards down.
Skriv svar