Erik_ skrev:Det är inget principiellt fel på flusstråd, men däremot kombinationen billig svets, flusstråd, och det material svetsen "klarar av" att svetsa i.
Flusstråden är känsligare för inställningar av ström och trådmatning, och det är saker som billiga svetsar helt kan sakna justeringar för eller bara ha justerbart i några få steg.
En billig svets har "måttlig styrka" och funkar inte så bra när materialet man svetsar i är tjockare. Flusstråd däremot fungerar dåligt i tunt material och bättre i lite tjockare.
Flusset stänker, ryker och är allmänt otrevligt att ha att göra med.
Så, alltså: Flusstråd i en stor kvalitetssvets, som används utomhus i blåst för att svetsa tjockare material: Bra!
Flusstråd i en billig klen svets med dåliga justeringsmöjligheter: Kattskit!
Vad ska jag då göra om jag inte vill slänga ut 3000+ på en mig med gas?
enligt mig är det inte ens värt att att köpa en gasfri så antingen får du spara, lämna in det som ska svetsas eller låna av en kompis.
Erik_ skrev:Det är inget principiellt fel på flusstråd, men däremot kombinationen billig svets, flusstråd, och det material svetsen "klarar av" att svetsa i.
Flusstråden är känsligare för inställningar av ström och trådmatning, och det är saker som billiga svetsar helt kan sakna justeringar för eller bara ha justerbart i några få steg.
En billig svets har "måttlig styrka" och funkar inte så bra när materialet man svetsar i är tjockare. Flusstråd däremot fungerar dåligt i tunt material och bättre i lite tjockare.
Så, alltså: Flusstråd i en stor kvalitetssvets, som används utomhus i blåst för att svetsa tjockare material: Bra!
Ja om man läser kommentarerna så tyck dom flesta att du bör vänta tills du har råd, eller köpas biltemas billigaste svets.
Ja om man läser kommentarerna så tyck dom flesta att du bör vänta tills du har råd, eller köpas biltemas billigaste svets.
Det var ju dock bara om han envisas med att köpa pinnsvets så han inte slänger mer pengar än nödvändigt i sjön.
Till ts, har du inte råd nu så spara tills du har det och kan köpa 'rätt' från början.
TechnoMen skrev:Vad ska jag då göra om jag inte vill slänga ut 3000+ på en mig med gas?
Ja, du har ju ett par alternativ.
Du kan leta begagnat och hoppas att något dyker upp.
Du kan låta bli att köpa svets.
Du kan betala mer än du egentligen vill betala.
Som sagt, min svets kostade mig 8000kr. Det tog flera år från att jag bestämde mig för att det var den sorten jag skulle ha tills jag faktiskt hade pengarna till övers.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det
Victorh: eller skall man fråga?
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten