50cc sprinter (26/10, sid. 16)

Här visas projekt som inriktar sig på mer avancerad racing. Endast utvalda projekt kommer få tillgång till den här kategorin.
Användarens profilbild
Perra.S
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 21 december 2011, 18:22
Ort: Sverige

Inlägg av Perra.S »

Tack alla!
KarlssoN^ skrev:intressant projekt! undrar bara lite, hur hade du tänkt att göra för att inte färskgaserna skall gå rätt ut i avgasröret, ändra placering på portarna för att få överdrivet stor blowdown ? Eller ändra formen på avgasporten och röret, för att få extra stor returpuls ?


Vad hade du tänkt för turbo ? Själv skulle jag tagit IHI RHB3 Turbon, så motorn får någon chans att spoola turbon.
Du behöver inte ändra något, turbinen (avgashuset) skapar ett mottryck vilket gör att motorn inte märker att den är överladdad och gasväxlingssystemet fungerar lika dant som om den vore en N/A.

Nja rhb31 är inte så mycket att hänga i granen tyvärr då den enligt kompressormappen bara kan ladda mellan 0,6-0,7 utan att gå in i surge eller chokas.
Har en turbo som är aningen större (tyvärr) men som ska klara 2 bar vilket är lite trevligare. Ni kan få gissa vad den heter när jag lagt upp bild på den :)
Användarens profilbild
saile96
King of the street
Inlägg: 2119
Blev medlem: 7 oktober 2011, 18:12
Ort: åland, finland

Inlägg av saile96 »

potog skrev:
moppepojk skrev:
Sebbelebbe skrev: Du menar väl ändå inte att du är kunnig ?
Ne du är inte dirrekt den smartaste på forumet potog? Gör ett projekt om en minibike som du byter bränslefillter och luftfillter på?

Härligt med ett sådant seriost projekt då det inte är någon liten p12 som byter ut kicken och sätter dit någon monster klibba.
Fan va alla ska vara på mig så fort det är någon annan som kör med 50cc jävligt Omoget
Å har nog missat att jag har portat en cylinder till mini moton samt att jag ska svetsa fast den på en downhill ram?
Å ja e inte den smidigaste men när det kommer till motorer så vet jag va jag pratar om.

Edit: undrar samma sak som Karlsson :S
sorry för OFTmen fyfan vad alla skall årka nojsa på gustav björnfitta (pontus) (potog)
ONT lycka till med projektet
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
moppepojk
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 590
Blev medlem: 29 oktober 2010, 19:55
Ort: Eddie Meduza

Inlägg av moppepojk »

saile96 skrev:
potog skrev:
moppepojk skrev: Ne du är inte dirrekt den smartaste på forumet potog? Gör ett projekt om en minibike som du byter bränslefillter och luftfillter på?

Härligt med ett sådant seriost projekt då det inte är någon liten p12 som byter ut kicken och sätter dit någon monster klibba.
Fan va alla ska vara på mig så fort det är någon annan som kör med 50cc jävligt Omoget
Å har nog missat att jag har portat en cylinder till mini moton samt att jag ska svetsa fast den på en downhill ram?
Å ja e inte den smidigaste men när det kommer till motorer så vet jag va jag pratar om.

Edit: undrar samma sak som Karlsson :S
sorry för OFTmen fyfan vad alla skall årka nojsa på gustav björnfitta (pontus) (potog)
ONT lycka till med projektet
Vet inte vrf jag skrev så men jag blev tokig
Användarens profilbild
Risbonden
Svårstartad skrothög
Inlägg: 174
Blev medlem: 24 september 2010, 22:52
Ort: Kungälv

Inlägg av Risbonden »

Ser fint ut! hoppas du lyckas!;)
Användarens profilbild
ollebolle15
Svårstartad skrothög
Inlägg: 287
Blev medlem: 25 september 2011, 15:39
Ort: Motala

Inlägg av ollebolle15 »

Galet ju! ska lätt förljas! ;)
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Inlägg: 1903
Blev medlem: 16 september 2009, 21:33
Ort: Ludvika
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

helvete så fint! :-D

Med tanke på att röret är så fruktansvärt litet så lär den bli väldigt varvvillig va? Så vilken är utgångs cylindern samt hur ska det portas? Antar du monterar förgasaren före turbon, så blir det någon sorts intercooler eller skiter du i det?

har en bild på den dära andra moppe motorn ni snackade om, 50cc prorace med turbo :) Bild

LYCKA TILL :D
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=18429
Yamaha dt50r projekt!

NYTT projekt, Suzuki rm125 07.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23594

Check it out god damn it och kommentera! <3
Användarens profilbild
Perra.S
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 21 december 2011, 18:22
Ort: Sverige

Inlägg av Perra.S »

2stroke4ever skrev:helvete så fint! :-D

Med tanke på att röret är så fruktansvärt litet så lär den bli väldigt varvvillig va? Så vilken är utgångs cylindern samt hur ska det portas? Antar du monterar förgasaren före turbon, så blir det någon sorts intercooler eller skiter du i det?

har en bild på den dära andra moppe motorn ni snackade om, 50cc prorace med turbo :)

LYCKA TILL :D
Röret är avstämt till 16k rpm så varva kommer det allt göra :) Har köpt en polini evo som jag ska använda, kommer inte portas i början då jag vill få allt att lira först.

Nä det blir ett trycksystem, alltså förgasaren efter turbon. IC skippar jag då jag kommer köra på metanol vilket kyler luften något fruktansvärt bra!

Tack!
Användarens profilbild
rkan
Hundfan
Inlägg: 470
Blev medlem: 30 maj 2010, 14:59

Inlägg av rkan »

Försök lägga upp lite mer hur du har tänkt för block, för block modifikationer. Sen lite funderingar/tips.

Kör du turbo via insuget eller avgasröret?
Om du väljer avgasrör, efter/före vilken sektion ska du placera aggregatet?
Vilket tjocklek på reeds kommer du välja? Ett par för tunna kommer sluta i flisor o topplock, lopp och kolv då överladdningen spränger tunna reeds i småbitar efter ett tag. Skulle jag vara dig skulle jag försöka mig på slidmatning istället.

//rkan
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

Detta kommer att bli awesome! :D
Lycka till! :)
Användarens profilbild
Perra.S
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 21 december 2011, 18:22
Ort: Sverige

Inlägg av Perra.S »

rkan skrev:Försök lägga upp lite mer hur du har tänkt för block, för block modifikationer. Sen lite funderingar/tips.

Kör du turbo via insuget eller avgasröret?

Om du väljer avgasrör, efter/före vilken sektion ska du placera aggregatet?
Vilket tjocklek på reeds kommer du välja? Ett par för tunna kommer sluta i flisor o topplock, lopp och kolv då överladdningen spränger tunna reeds i småbitar efter ett tag. Skulle jag vara dig skulle jag försöka mig på slidmatning istället.

//rkan
Tror inte du har förstått hur en turbo fungerar, läs på här http://en.wikipedia.org/wiki/Turbocharger

Nä slidmatning är inte intressant än, reedstyrt insug räcker långt.
Användarens profilbild
rkan
Hundfan
Inlägg: 470
Blev medlem: 30 maj 2010, 14:59

Inlägg av rkan »

Perra.S skrev:
rkan skrev:Försök lägga upp lite mer hur du har tänkt för block, för block modifikationer. Sen lite funderingar/tips.

Kör du turbo via insuget eller avgasröret?

Om du väljer avgasrör, efter/före vilken sektion ska du placera aggregatet?
Vilket tjocklek på reeds kommer du välja? Ett par för tunna kommer sluta i flisor o topplock, lopp och kolv då överladdningen spränger tunna reeds i småbitar efter ett tag. Skulle jag vara dig skulle jag försöka mig på slidmatning istället.

//rkan
Tror inte du har förstått hur en turbo fungerar, läs på här http://en.wikipedia.org/wiki/Turbocharger

Nä slidmatning är inte intressant än, reedstyrt insug räcker långt.
Vet gott o väl hur en turbo funkar, finns några få fall där man lyckats montera den på det jag sättet jag sa, har bara sett bilder, ingen källa på det, skitsamma i det.

Okej får väl lycka till då!
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Inlägg: 1903
Blev medlem: 16 september 2009, 21:33
Ort: Ludvika
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

Funkar det verkligen optimalt med att trycksätta en förgasare? Tänker på att den är designad för att vaccumet ska dra upp bensinen? En liten förklaring på det är oerhört uppskattat :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=18429
Yamaha dt50r projekt!

NYTT projekt, Suzuki rm125 07.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23594

Check it out god damn it och kommentera! <3
Användarens profilbild
gandih500
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 417
Blev medlem: 21 februari 2011, 16:13
Ort: haninge
Kontakt:

Inlägg av gandih500 »

Riktigt nice, detta kommer bli väldigt intresant :P
Användarens profilbild
smTimpA
Elmoped
Inlägg: 90
Blev medlem: 21 april 2011, 22:06
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av smTimpA »

Fan va härligt me ett sånt här projekt! kommer följas! :)
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Inlägg: 2327
Blev medlem: 22 november 2010, 07:54
Ort: Torslanda
Kontakt:

Inlägg av Danne »

Fyfan vad grymt ännu ett till intressant projekt, ska följas.

Lycka till :)
Användarens profilbild
Perra.S
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 21 december 2011, 18:22
Ort: Sverige

Inlägg av Perra.S »

2stroke4ever skrev:Funkar det verkligen optimalt med att trycksätta en förgasare? Tänker på att den är designad för att vaccumet ska dra upp bensinen? En liten förklaring på det är oerhört uppskattat :)
Jodå det funkar allt fint. Avluftningsnipplarna på förgasaren kopplar man ihop med tryckröret så man hela tiden har samma tryck i flottörkoppen som man har laddtryck.
Sen behöver man en bensinpump och en bränsletrycksregulator. Bensinpumpen matar soppa till regulatorn, som styrs av luft från tryckröret, och ser till så att förgasaren matas med ett bensintryck som hela tiden är samma som laddtrycket.

Så resultatet av det hela blir att förgasaren fungerar på samma sätt som vanligt då det är samma tryck överallt. Ända man behöver tänka på är att man har en massiv flottör så den inte trycks ihop och går sönder av det ökade trycket.

Säg till om det är något som är oklart så kan jag leta upp lite bilder som visar hur man ska koppla.
Användarens profilbild
Perra.S
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 21 december 2011, 18:22
Ort: Sverige

Inlägg av Perra.S »

rkan skrev:
Perra.S skrev:
rkan skrev:Försök lägga upp lite mer hur du har tänkt för block, för block modifikationer. Sen lite funderingar/tips.

Kör du turbo via insuget eller avgasröret?

Om du väljer avgasrör, efter/före vilken sektion ska du placera aggregatet?
Vilket tjocklek på reeds kommer du välja? Ett par för tunna kommer sluta i flisor o topplock, lopp och kolv då överladdningen spränger tunna reeds i småbitar efter ett tag. Skulle jag vara dig skulle jag försöka mig på slidmatning istället.

//rkan
Tror inte du har förstått hur en turbo fungerar, läs på här http://en.wikipedia.org/wiki/Turbocharger

Nä slidmatning är inte intressant än, reedstyrt insug räcker långt.
Vet gott o väl hur en turbo funkar, finns några få fall där man lyckats montera den på det jag sättet jag sa, har bara sett bilder, ingen källa på det, skitsamma i det.

Okej får väl lycka till då!
För att svara på dina frågor i första inlägget så drivs turbon av avgaserna och den placeras efter stingern, där som ljuddämparen normalt sitter. Detta för att avgasröret ska kunna fungera som vanligt och hjälpa motorn med gasväxlingen.

Har inte mätt tjockleken på reedläpparna än men ska göra det så snart jag fått tag i en mikrometer så får vi se om de kommer orka med varven. På överladdade snöskotrar är det vanligt att folk monterar dubbla reedläppar men tror inte det är möjligt på v-forcereedkorgar.

Tack!
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

haru många bilder :D

är väldigt intreseerad på sånna här byggen :D
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous
Inlägg: 2211
Blev medlem: 7 juli 2011, 08:31
Ort: Bromölla

Inlägg av Axel »

Perra.S skrev:
2stroke4ever skrev:Funkar det verkligen optimalt med att trycksätta en förgasare? Tänker på att den är designad för att vaccumet ska dra upp bensinen? En liten förklaring på det är oerhört uppskattat :)
Jodå det funkar allt fint. Avluftningsnipplarna på förgasaren kopplar man ihop med tryckröret så man hela tiden har samma tryck i flottörkoppen som man har laddtryck.
Sen behöver man en bensinpump och en bränsletrycksregulator. Bensinpumpen matar soppa till regulatorn, som styrs av luft från tryckröret, och ser till så att förgasaren matas med ett bensintryck som hela tiden är samma som laddtrycket.

Så resultatet av det hela blir att förgasaren fungerar på samma sätt som vanligt då det är samma tryck överallt. Ända man behöver tänka på är att man har en massiv flottör så den inte trycks ihop och går sönder av det ökade trycket.

Säg till om det är något som är oklart så kan jag leta upp lite bilder som visar hur man ska koppla.
Förstår precis va du menar, men kan man få se bilder ändå? :) Kommer nog bli bra somfan detta, du verkar ju veta va du snackar om, :roll:

Btw, hade de inte varit lättare med direktinsprut? Såg nåt färdigt ECU kit, med soppapump tändning osv på nån sida..
Men kanske är meningen att de ska vara svårt! Coolt me förgasare för den delen med :twisted:
bibapeolola
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2 juni 2010, 20:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

Nästa person som skriver offtopic i tråden åker på en varning hur jävla svårt kan det vara att bara hålla sig till ämnet? Vill ni tjafsa som små flickor får ni göra det på PM.


Ska bli väldigt intressant att följa detta projekt, kul att du även kör lite guide-liknande upplägg så folk som är intresserade förstår mer hur saker och ting fungerar, väldigt bra. Du får jätte gärna sätta upp en lista där du skriver vad du ska göra eller bockar av det det du gjort så man lättare kan se vad som kommer, förutsatt att det redan är bestämt. Nåväl lycka till! :)
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Inlägg: 2097
Blev medlem: 17 november 2010, 21:07
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

Nice med ett projekt för en gångs skull! ;) Hoppas verkligen du orkar göra klart den för ingen annan på det här forumet orkar det-.-

Hoppas du lyckas, kan och går vägen :) Lycka till :)
Användarens profilbild
Mura
King of the street
Inlägg: 2743
Blev medlem: 22 september 2008, 20:38
Ort: nyhamnsläge

Inlägg av Mura »

plötsligt blev alla pojkar turbo experter på TSR..





Najs projekt perra kul att nån mer erfaren visar hur det går till :)
Bild
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

turboexperter* :D:D:D

men får hoppas att det blir mer skruvande än pratande? sett flera roliga projekt som haft 2 updates och sen stannat av.. hoppas det byggs klart! :)
Användarens profilbild
aerox-sami
Gasres
Inlägg: 1227
Blev medlem: 24 september 2009, 19:06

Inlägg av aerox-sami »

grymt! lycka till :)
Mura Got Blunt?
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street
Inlägg: 2933
Blev medlem: 13 juni 2011, 20:45

Inlägg av MrAndersson »

PORRRRRRRR! Ett av dom fetaste projekten på TSR någonsin! :D Hoppas du gör täta och bra updates och att de går bra! Du verkar ju veta vad du gör iaf!

lycka till!
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
Perra.S
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 21 december 2011, 18:22
Ort: Sverige

Inlägg av Perra.S »

AxxxeL skrev:
Perra.S skrev:
2stroke4ever skrev:Funkar det verkligen optimalt med att trycksätta en förgasare? Tänker på att den är designad för att vaccumet ska dra upp bensinen? En liten förklaring på det är oerhört uppskattat :)
Jodå det funkar allt fint. Avluftningsnipplarna på förgasaren kopplar man ihop med tryckröret så man hela tiden har samma tryck i flottörkoppen som man har laddtryck.
Sen behöver man en bensinpump och en bränsletrycksregulator. Bensinpumpen matar soppa till regulatorn, som styrs av luft från tryckröret, och ser till så att förgasaren matas med ett bensintryck som hela tiden är samma som laddtrycket.

Så resultatet av det hela blir att förgasaren fungerar på samma sätt som vanligt då det är samma tryck överallt. Ända man behöver tänka på är att man har en massiv flottör så den inte trycks ihop och går sönder av det ökade trycket.

Säg till om det är något som är oklart så kan jag leta upp lite bilder som visar hur man ska koppla.
Förstår precis va du menar, men kan man få se bilder ändå? :) Kommer nog bli bra somfan detta, du verkar ju veta va du snackar om, :roll:

Btw, hade de inte varit lättare med direktinsprut? Såg nåt färdigt ECU kit, med soppapump tändning osv på nån sida..
Men kanske är meningen att de ska vara svårt! Coolt me förgasare för den delen med :twisted:
Har allt kikat på insprut men väntar lite med det, förgasare är betydligt enklare, bara skruva på och bestycka.
Sen kommer det kosta väldigt mycket med insprut då man inte kan köra med vanliga bil-delar för det hänger inte med på 16 000 varv. Men risken är ändå stor att det sitter insprut på den nästa år, har lite prylar på g 8)

PoWeRKinG skrev:turboexperter* :D:D:D

men får hoppas att det blir mer skruvande än pratande? sett flera roliga projekt som haft 2 updates och sen stannat av.. hoppas det byggs klart! :)
Jodå det ska allt byggas klart, nästa update kommer i mellandagarna förhoppningsvis.
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

Perra.S skrev:
AxxxeL skrev:
Perra.S skrev: Jodå det funkar allt fint. Avluftningsnipplarna på förgasaren kopplar man ihop med tryckröret så man hela tiden har samma tryck i flottörkoppen som man har laddtryck.
Sen behöver man en bensinpump och en bränsletrycksregulator. Bensinpumpen matar soppa till regulatorn, som styrs av luft från tryckröret, och ser till så att förgasaren matas med ett bensintryck som hela tiden är samma som laddtrycket.

Så resultatet av det hela blir att förgasaren fungerar på samma sätt som vanligt då det är samma tryck överallt. Ända man behöver tänka på är att man har en massiv flottör så den inte trycks ihop och går sönder av det ökade trycket.

Säg till om det är något som är oklart så kan jag leta upp lite bilder som visar hur man ska koppla.
Förstår precis va du menar, men kan man få se bilder ändå? :) Kommer nog bli bra somfan detta, du verkar ju veta va du snackar om, :roll:

Btw, hade de inte varit lättare med direktinsprut? Såg nåt färdigt ECU kit, med soppapump tändning osv på nån sida..
Men kanske är meningen att de ska vara svårt! Coolt me förgasare för den delen med :twisted:
Har allt kikat på insprut men väntar lite med det, förgasare är betydligt enklare, bara skruva på och bestycka.
Sen kommer det kosta väldigt mycket med insprut då man inte kan köra med vanliga bil-delar för det hänger inte med på 16 000 varv. Men risken är ändå stor att det sitter insprut på den nästa år, har lite prylar på g 8)

PoWeRKinG skrev:turboexperter* :D:D:D

men får hoppas att det blir mer skruvande än pratande? sett flera roliga projekt som haft 2 updates och sen stannat av.. hoppas det byggs klart! :)
Jodå det ska allt byggas klart, nästa update kommer i mellandagarna förhoppningsvis.
insprut är juh en mycket enklare teknik enligt mig i mc världen ....
det som kmr bli det svåraste för dig är att inte ställa in den utan att hitta en insprutningsbrygga som är singelport ....det finnes gott och 4 ports moduler med singel port är lite svårare
sedan finnes det ett stort utbud med det :D
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Härligt att se, underbart att se folk som VERKLIGEN vet vad de snackar om. Fortsätt med updates, det här lä följas :D
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Användarens profilbild
Perra.S
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 21 december 2011, 18:22
Ort: Sverige

Inlägg av Perra.S »

willemedDERBIN skrev:
Perra.S skrev:
AxxxeL skrev: Förstår precis va du menar, men kan man få se bilder ändå? :) Kommer nog bli bra somfan detta, du verkar ju veta va du snackar om, :roll:

Btw, hade de inte varit lättare med direktinsprut? Såg nåt färdigt ECU kit, med soppapump tändning osv på nån sida..
Men kanske är meningen att de ska vara svårt! Coolt me förgasare för den delen med :twisted:
Har allt kikat på insprut men väntar lite med det, förgasare är betydligt enklare, bara skruva på och bestycka.
Sen kommer det kosta väldigt mycket med insprut då man inte kan köra med vanliga bil-delar för det hänger inte med på 16 000 varv. Men risken är ändå stor att det sitter insprut på den nästa år, har lite prylar på g 8)

PoWeRKinG skrev:turboexperter* :D:D:D

men får hoppas att det blir mer skruvande än pratande? sett flera roliga projekt som haft 2 updates och sen stannat av.. hoppas det byggs klart! :)
Jodå det ska allt byggas klart, nästa update kommer i mellandagarna förhoppningsvis.
insprut är juh en mycket enklare teknik enligt mig i mc världen ....
det som kmr bli det svåraste för dig är att inte ställa in den utan att hitta en insprutningsbrygga som är singelport ....det finnes gott och 4 ports moduler med singel port är lite svårare
sedan finnes det ett stort utbud med det :D
Nej du, insprut är verkligen inte enklare. Förgasare är så basic det bara kan bli, skruva på och starta.
Om du med "insprutningsbrygga" menar fuelrail så är det inga problem, de finns att köpa på löpmeter som man bara kapar till och borrar hål för spridaren samt gängar i ändarna.

Har pratat med flera försäljare av styrsystem och det krävs lite finare saker än vanligt för att orka med de varven. T.ex går det inte med vilken hall-givare som helst, samma med tändspole och spridare.

Edit:
Såg att du skrev att insprutning inte är svårt att mappa, ja då har du nog aldrig ställt in ett insprutningssystem helt från grunden. De tar tid kan jag lova. :wink:
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

nej då :)

det finnes enklare consept som man gör det i datorer ;)

jag har gjort det på en 750 samt en 1200 :)
dock det är juh redan färdigbyggda bryggor då men montage och allting ska juh in ovs

sedan äre igentligen bara plugga in och i datorn ovs
först lite matte för att räkna in allt sen äre bara finjusteringen :D


enklare blire inte enligt mig :)

dock det var färdiga bryggor med en mer avancerad styrenhet som pluggas in i datorn då :P

149 häst med en 750 är inte dumt ;)
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
Perra.S
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 21 december 2011, 18:22
Ort: Sverige

Inlägg av Perra.S »

willemedDERBIN skrev:nej då :)

det finnes enklare consept som man gör det i datorer ;)

jag har gjort det på en 750 samt en 1200 :)
dock det är juh redan färdigbyggda bryggor då men montage och allting ska juh in ovs

sedan äre igentligen bara plugga in och i datorn ovs
först lite matte för att räkna in allt sen äre bara finjusteringen :D


enklare blire inte enligt mig :)

dock det var färdiga bryggor med en mer avancerad styrenhet som pluggas in i datorn då :P

149 häst med en 750 är inte dumt ;)
Jodå jag vet allt mycket väl hur det fungerar, jag och en kompis kopplade in och mappade ett Nira i3+ i helgen och det är ju ett av de mest avancerade spruten på marknaden.

Men att det skulle vara enklare med sprut än förgasare är ju bara rent BS, förgasare är ju helt färdigt, bara skruva på och du behöver inte ens tänka. Hur enkelt som helst att bestycka och du behöver inte heller bry dig om laddtrycket.

Ända tillfället jag kan komma på där sprut är smidigare är om du har en helt färdig mapp till en exakt likadan motor och sen bara gör fininställningen till din motor med en lambda-korrigeringstabell.

Så förutsatt att du inte sitter och trycker på en mapp för en likadan motor som min och som är färdig upp till 3 bar ladd så blir det förgasare ;)

Edit:
Sen skulle inte ens en lambdakorrigeringstabell funka i mitt fall då jag ska köra på metanol och väldigt få bredbandslambdor visar stabila värden under 0,7. Finns några i USA som gör det men de kostar 30k med.
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

Jag kanske kan leta upp en mapp med bilder samt utrakninhar på ett 750 block om du är intresserad :)
Annars får jag dig önska lycka till :D
Jag accepterar inget slutresultat under 30 hest (a)
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
Perra.S
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 21 december 2011, 18:22
Ort: Sverige

Inlägg av Perra.S »

willemedDERBIN skrev:Jag kanske kan leta upp en mapp med bilder samt utrakninhar på ett 750 block om du är intresserad :)
Annars får jag dig önska lycka till :D
Jag accepterar inget slutresultat under 30 hest (a)
Och vad skulle jag ha för användning av en mapp till en 750 4t radfyra har du tänkt dig?

Tack! Nä det gör inte jag heller ;)
difaren
Ligga någon?
Inlägg: 2257
Blev medlem: 23 mars 2011, 19:50

Inlägg av difaren »

Bara en fråga.

Ligger detta projekt uppe på mnf eller ligger detta bara här på TSR?

är inte inne på mnf så mycket och tittar.
Användarens profilbild
Perra.S
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 21 december 2011, 18:22
Ort: Sverige

Inlägg av Perra.S »

difaren skrev:Bara en fråga.

Ligger detta projekt uppe på mnf eller ligger detta bara här på TSR?

är inte inne på mnf så mycket och tittar.
Det ligger enbart här på tsr.
Skriv svar