Varför trimma?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.

Har du trimmad moppe?

ja
109
87%
nej
8
6%
nej men har haft
8
6%
ja men ska ta bort
1
1%

Antal röster: 126

Användarens profilbild
Kindvall
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Kindvall »

Själv så trimmar man för att inte ligga sist, polare trimmar ju mer och mer först var de urpluggat nu kör de flesta med 70cc och kanske värre saker så det blir ju lite av en tävling ;)
Smooth as a butterfly, sting like a bee
Användarens profilbild
aerox-sami
Gasres

Inlägg av aerox-sami »

Kindvall skrev:Själv så trimmar man för att inte ligga sist, polare trimmar ju mer och mer först var de urpluggat nu kör de flesta med 70cc och kanske värre saker så det blir ju lite av en tävling ;)
haha samma hära :D fast en polare har helt org slider så han dampar när vi andra sticker :lol:
Mura Got Blunt?
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street

Inlägg av willemedDERBIN »

runners skrev:Första gången jag körde original höll jag på att majas ner av tokiga bilister som inte kunde accepptera att man höll 45-50km. Man saknade också nödvändigt acc för att kunna dra på för att förhindra att man råkar illa ut. Då pluggade jag av strypningarna och byta till lättare vikter, sedan blev problemet mindre. Men även om moppen går i ca70 så är inte problemet helt borta, men man har i alla fall större chans att överleva.
:wink:
där har du också är JÄVLIGT BRA argument !

om det väll hinder ngt då vill du bort FORT!
och om du kör orginal så hinner du inte det !
axxet behövs !
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
viiktor15
Farsans gamla zündapp

Inlägg av viiktor15 »

somlow skrev:jag köpte min helt orginal i motorn och från första dagen jag fick den så har jag trimmat pga att jag är fartblind och vill bara åka fortare äälskar höga farter, det som sitter på moppen nu är 70cc och allt för att toppa ut hastigheten.

varför styling ? , jo för att jag vill alltid ha det bästa och helst något som inte ser ut som alla andras :D
haha okej, måste också säga att jag tkr din moppe är grymt snygg :D
runners
King of the street

Inlägg av runners »

vongyllis skrev:
derbiofc skrev:för att man blir ihjälkörd i stan om man bara kan hålla 45. 60 och att hålla fartbegränsningarna är mer lagom så slipper man oroa sej för att bli prejad så fort man kör i stan ;)
du blir inte prejjad !. skit snack.
jag har körkort.. och tror inte en jävel som sitter i bil vill riskera livet på en mopedist.
riskera körkort osv..
så det är stort skit snack som ni säger.

sen att du kör 45 i stan.. så bryr sig nog inte dom flesta bilisterna om dig.. och om de finns någon tattare i bil så kan du alltid köra åt sidan så han kommer förbi ?

Jag kör själv bil dagligen och som du säger är det knappast någon bilist som medvetet vill skada någon annan trafikant. Knappast vill väl någon i heller skada sin egen bil. Men den låga hastigheten som är lagstadgad i Sverige på EU-mopeder är inte förenlig med den rådande hastigheten i trafiken, "särskilt inte i städerna" då runt 50-60-km råder bland de flesta bilisterna. Även när man har en moped som gör 60-65 flyter man med på ett tryggare sätt i trafiken, men fortfarande är moppen alldeles för svag för att vara vara trafiksäker. Nödvändig acc saknas för att kunna dra på för att undvika olycka eller göra säkra byten av körfält osv.

Du säger att man kan köra åt sidan? Ja teoretiskt sätt är det möjligt men det är inte under alla förhållanden i trafiken man kan det utan beror på hur trafiken ser ut, hur vägar, gator är konstruerade, var man befinner sig i trafiken osv.

Sedan vill jag helt lugnt påstå att de är väldigt många som inte medvetet vill preja någon oskyddad trafikant, men en del människor regredierar till en barnslig nivå och i bland till den nivå som inte kan anses att vara psykologiskt normal när de sitter bakom ratten. Alltså en moped får helt enkelt inte ligga före bilisten utan ska om till varje pris. Mopeder upplevs som fartpluggar för bilister som inte bryr sig om de lagstadgade hastighetsbegränsningarna på vägar och gator. Tyvärr ser jag att detta beteende är vanligast bland de yngre förarna bland bilisterna 18-25-år som är överrepresenterade i olycksstatistiken i trafiken.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
viiktor15
Farsans gamla zündapp

Inlägg av viiktor15 »

Tackar alla för bra svar och dom som har röstat, har vart till stor hjälp :D<3
Användarens profilbild
Chrilleman
Elmoped

Inlägg av Chrilleman »

Nuvarande moped jag har är trimmad med ett effektrör, För att det var det på när jag köpte den, men jag är väl också en av de andra en så kallad fartdåre. Jag åker nog trimmat för att det är så drygt att axxa slöare än en kamel och bara komma upp i 45 original. Dock gör inte mitt effektrör någon större skillnad på låga varv, villket resulterar ett tråkigt axx.

Och jag trimmar väl för att det är roligt, dessutom lär man sig mera genom att kolla runt i motorn. Varje framsteg känner man sig nöjd med. Varje inställning känner man sig nöjd med. Vad jag vill få fram är att man nog vill åt dendär effekten när man trimmar liiite till, sen blir det ytterligare lite till.

Tröttnar lätt på farten, men visst 80-90 duger fint, min förra moped var ja jävligt nöjd med. synd att jag bytte bort den. Men nu när man kör cross så ser jag iallafall att det inte är lönt att trimma mera, då man kommer upp i den hastigheten och accelerationen man vill upp i på crossbanan.

Slutsats: Jag trimmar för att det är ett intresse jag har av motorer, Älskar framsteg efter man är klar med något som ger ett bra resultat (Farten/accelerationen), för att utöka sina kunskaper inom motorvärlden. Samt för att ligga före eller ja, iallafall jämnsides med kompisarna.
Och att slippa vara en eftersläntrare bland sina medtrafikanter ( Bilar, lastbilar, mc, osv.)

Hoppas detta kan leda till en del av ditt projektarbete i skolan
MVH Chrille.
Bild
KTM <3.

KTM 250sx (2t) -96
KTM 125sx (2t) -06
Cpi Popcorn -02

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... 450#299450 Kolla in 125an! (Projekt/bild/renoveringstråd.)
Användarens profilbild
viiktor15
Farsans gamla zündapp

Inlägg av viiktor15 »

KevinSpeedfightWannabe skrev:jag trimmar inte för jag e rädd för polisen :D :o
haha okej ;)
hur går det med moppen förresten :)?
Låst