Postat: 23 september 2010, 01:03
asså så den bara blir varm sen kan du spänna dom. Men glöm inte att byta munstycke!!
Ett forum där vi diskuterar allt om mopeder
https://www.twostrokerider.se/forum/
OkejKarlssoN^ skrev:asså så den bara blir varm sen kan du spänna dom. Men glöm inte att byta munstycke!!
Haha okejMura skrev:han har ju redan gianelli rörmmartin_ skrev:jup, ska det trimmas så ska det
och ett effektrör skulle ju vara bästa att lägga till trimcylindernmen jag skulle inte köra med den cylindern utan större förgasare
Okej :/ Ngt tips på hur man gör det enklare?flääck skrev:det enda som kan vara lite knepigt är att få in kolven i cylindern pga kolvringen...
det går egentligen inte att förenkla detta... men ett tips är att smörga cylindern innan montering... använd ALLDRIG våld när du monterar (utom när du komprimerar kolvringen) det ska glida ihop med ett lätt tryck.nelco skrev:Okej :/ Ngt tips på hur man gör det enklare?flääck skrev:det enda som kan vara lite knepigt är att få in kolven i cylindern pga kolvringen...
På många aluminiumcylindrar brukar det bara vara en kolvring, men värre är på cylindrar som har två. Minsta lilla ringarna inte sitter rätt när man drar på cylindern så är det kört. Ringarna knäcks direkt. Det är mycket viktigt att du har bra ljus när du arbetar med att få på cylindern.flääck skrev:det går egentligen inte att förenkla detta... men ett tips är att smörga cylindern innan montering... använd ALLDRIG våld när du monterar (utom när du komprimerar kolvringen) det ska glida ihop med ett lätt tryck.nelco skrev:Okej :/ Ngt tips på hur man gör det enklare?flääck skrev:det enda som kan vara lite knepigt är att få in kolven i cylindern pga kolvringen...
OM detta inte funkar så är det en idé att kontakta en kunnig som kan göra det åt dig.(felaktig montering förstör motorn!!!!!!)
mm om du tappar skit i vevhuset får man fiska i flera timmar eller demontera hela motorn.... hände så på min 250runners skrev:På många aluminiumcylindrar brukar det bara vara en kolvring, men värre är på cylindrar som har två. Minsta lilla ringarna inte sitter rätt när man drar på cylindern så är det kört. Ringarna knäcks direkt. Det är mycket viktigt att du har bra ljus när du arbetar med att få på cylindern.flääck skrev:det går egentligen inte att förenkla detta... men ett tips är att smörga cylindern innan montering... använd ALLDRIG våld när du monterar (utom när du komprimerar kolvringen) det ska glida ihop med ett lätt tryck.nelco skrev: Okej :/ Ngt tips på hur man gör det enklare?
OM detta inte funkar så är det en idé att kontakta en kunnig som kan göra det åt dig.(felaktig montering förstör motorn!!!!!!)
Jag och en polare låg i över en halv timme på golvet på varsin sida under mopeden när jag satt på en sportcylinder på en PGO och det var två kolvringar på den. Det kändes som vi fick på cylindern men plötsligt kändes ett motstånd och sedan bara knakade det till och den översta ringen rök. Det blev att beställa en ny och fick specialbeställa en från tillverkaren genom two strokes från Polini..
Glöm inte att skydda motorhuset med handuk eller något så inget trillar ner dit då kan du får verkligt problem.
Okej :/ Får återkomma imorgon lr på lördag med resultatetflääck skrev:det går egentligen inte att förenkla detta... men ett tips är att smörga cylindern innan montering... använd ALLDRIG våld när du monterar (utom när du komprimerar kolvringen) det ska glida ihop med ett lätt tryck.nelco skrev:Okej :/ Ngt tips på hur man gör det enklare?flääck skrev:det enda som kan vara lite knepigt är att få in kolven i cylindern pga kolvringen...
OM detta inte funkar så är det en idé att kontakta en kunnig som kan göra det åt dig.(felaktig montering förstör motorn!!!!!!)
Hur ser man att kolvringarna sitter rätt? Lr är de den triangeln som visar det?runners skrev:På många aluminiumcylindrar brukar det bara vara en kolvring, men värre är på cylindrar som har två. Minsta lilla ringarna inte sitter rätt när man drar på cylindern så är det kört. Ringarna knäcks direkt. Det är mycket viktigt att du har bra ljus när du arbetar med att få på cylindern.flääck skrev:det går egentligen inte att förenkla detta... men ett tips är att smörga cylindern innan montering... använd ALLDRIG våld när du monterar (utom när du komprimerar kolvringen) det ska glida ihop med ett lätt tryck.nelco skrev: Okej :/ Ngt tips på hur man gör det enklare?
OM detta inte funkar så är det en idé att kontakta en kunnig som kan göra det åt dig.(felaktig montering förstör motorn!!!!!!)
Jag och en polare låg i över en halv timme på golvet på varsin sida under mopeden när jag satt på en sportcylinder på en PGO och det var två kolvringar på den. Det kändes som vi fick på cylindern men plötsligt kändes ett motstånd och sedan bara knakade det till och den översta ringen rök. Det blev att beställa en ny och fick specialbeställa en från tillverkaren genom two strokes från Polini..
Glöm inte att skydda motorhuset med handuk eller något så inget trillar ner dit då kan du får verkligt problem.
flääck skrev:mm om du tappar skit i vevhuset får man fiska i flera timmar eller demontera hela motorn.... hände så på min 250runners skrev:På många aluminiumcylindrar brukar det bara vara en kolvring, men värre är på cylindrar som har två. Minsta lilla ringarna inte sitter rätt när man drar på cylindern så är det kört. Ringarna knäcks direkt. Det är mycket viktigt att du har bra ljus när du arbetar med att få på cylindern.flääck skrev: det går egentligen inte att förenkla detta... men ett tips är att smörga cylindern innan montering... använd ALLDRIG våld när du monterar (utom när du komprimerar kolvringen) det ska glida ihop med ett lätt tryck.
OM detta inte funkar så är det en idé att kontakta en kunnig som kan göra det åt dig.(felaktig montering förstör motorn!!!!!!)
Jag och en polare låg i över en halv timme på golvet på varsin sida under mopeden när jag satt på en sportcylinder på en PGO och det var två kolvringar på den. Det kändes som vi fick på cylindern men plötsligt kändes ett motstånd och sedan bara knakade det till och den översta ringen rök. Det blev att beställa en ny och fick specialbeställa en från tillverkaren genom two strokes från Polini..
Glöm inte att skydda motorhuset med handuk eller något så inget trillar ner dit då kan du får verkligt problem.
hmm jag har faktiskt alldrig tänkt på att man kan suga bort skiten... men man ska absolut inte försöka blåsa bort skräp i vevhuset risken är alldeles för stor att man skickar iväg skiten till ngt annat ställe, och då kanske man inte hittar bitarna igennelco skrev:flääck skrev:mm om du tappar skit i vevhuset får man fiska i flera timmar eller demontera hela motorn.... hände så på min 250runners skrev: På många aluminiumcylindrar brukar det bara vara en kolvring, men värre är på cylindrar som har två. Minsta lilla ringarna inte sitter rätt när man drar på cylindern så är det kört. Ringarna knäcks direkt. Det är mycket viktigt att du har bra ljus när du arbetar med att få på cylindern.
Jag och en polare låg i över en halv timme på golvet på varsin sida under mopeden när jag satt på en sportcylinder på en PGO och det var två kolvringar på den. Det kändes som vi fick på cylindern men plötsligt kändes ett motstånd och sedan bara knakade det till och den översta ringen rök. Det blev att beställa en ny och fick specialbeställa en från tillverkaren genom two strokes från Polini..
Glöm inte att skydda motorhuset med handuk eller något så inget trillar ner dit då kan du får verkligt problem.Det går inte att suga eller blåsa ur skiten isf?
Och är det viktigt att cylindern svalnar innan man skruvar åt den igen?
ska snar göra en guide hur man demonterar en HEL motor...när jag har tid...flääck skrev:hmm jag har faktiskt alldrig tänkt på att man kan suga bort skiten... men man ska absolut inte försöka blåsa bort skräp i vevhuset risken är alldeles för stor att man skickar iväg skiten till ngt annat ställe, och då kanske man inte hittar bitarna igennelco skrev:flääck skrev: mm om du tappar skit i vevhuset får man fiska i flera timmar eller demontera hela motorn.... hände så på min 250Det går inte att suga eller blåsa ur skiten isf?
Och är det viktigt att cylindern svalnar innan man skruvar åt den igen?man ska hällst inte pilla med en motor som är varm för metall har en tendens att expandera under hetta... och då kanske delarna inte passar...
Okejflääck skrev:hmm jag har faktiskt alldrig tänkt på att man kan suga bort skiten... men man ska absolut inte försöka blåsa bort skräp i vevhuset risken är alldeles för stor att man skickar iväg skiten till ngt annat ställe, och då kanske man inte hittar bitarna igennelco skrev:flääck skrev: mm om du tappar skit i vevhuset får man fiska i flera timmar eller demontera hela motorn.... hände så på min 250Det går inte att suga eller blåsa ur skiten isf?
Och är det viktigt att cylindern svalnar innan man skruvar åt den igen?man ska hällst inte pilla med en motor som är varm för metall har en tendens att expandera under hetta... och då kanske delarna inte passar...
Gör detflääck skrev:ska snar göra en guide hur man demonterar en HEL motor...när jag har tid...flääck skrev:hmm jag har faktiskt alldrig tänkt på att man kan suga bort skiten... men man ska absolut inte försöka blåsa bort skräp i vevhuset risken är alldeles för stor att man skickar iväg skiten till ngt annat ställe, och då kanske man inte hittar bitarna igennelco skrev:Det går inte att suga eller blåsa ur skiten isf?
Och är det viktigt att cylindern svalnar innan man skruvar åt den igen?man ska hällst inte pilla med en motor som är varm för metall har en tendens att expandera under hetta... och då kanske delarna inte passar...
gött! lyssna noga efter ljud som du inte känner igen... om det inte uppstår ngt är den nog korrekt monteradnelco skrev:Okejflääck skrev:hmm jag har faktiskt alldrig tänkt på att man kan suga bort skiten... men man ska absolut inte försöka blåsa bort skräp i vevhuset risken är alldeles för stor att man skickar iväg skiten till ngt annat ställe, och då kanske man inte hittar bitarna igennelco skrev:Det går inte att suga eller blåsa ur skiten isf?
Och är det viktigt att cylindern svalnar innan man skruvar åt den igen?man ska hällst inte pilla med en motor som är varm för metall har en tendens att expandera under hetta... och då kanske delarna inte passar...
Satte på det igår och det verkar fungera
Den har blivit starkare, men vet faktiskt om den kmr gå så mycket fortare :/
Haha okejflääck skrev:gött! lyssna noga efter ljud som du inte känner igen... om det inte uppstår ngt är den nog korrekt monteradnelco skrev:Okejflääck skrev: hmm jag har faktiskt alldrig tänkt på att man kan suga bort skiten... men man ska absolut inte försöka blåsa bort skräp i vevhuset risken är alldeles för stor att man skickar iväg skiten till ngt annat ställe, och då kanske man inte hittar bitarna igenman ska hällst inte pilla med en motor som är varm för metall har en tendens att expandera under hetta... och då kanske delarna inte passar...
Satte på det igår och det verkar fungera
Den har blivit starkare, men vet faktiskt om den kmr gå så mycket fortare :/
De flesta skriver att 25-30 mil räcker, så ska försöka med det iafDaaanne skrev:Är den inte korrekt monterad så smäller det direkt vid uppstart. Du ska inte tro att man behöver köra 50 lugna mil med en ny cylinder som det står på deras sida...
Gasa till lite då och då så motorn får lite arbete!