Sida 8 av 14
Postat: 19 april 2013, 18:55
av euroman
vongyllis skrev:haha ;D.
vore sköjj att få ut mopeden igen och ta den te jobbet ;D
då jag jobbar som skolvaktmästare på en 7-9 skola =)
rexxy.. passade aerox addapterplatta original till R/T och AM6 ?.. eller va måste göras

?
Då blir målet att köra ifrån eleverna

Postat: 19 april 2013, 22:44
av Rexxy
Dåliga nyheter! Kosomätaren är död! Höll på i 3-4 timmar igår i ett försök att få den att leva. Med det hände inte ett skit.

Kopplade allt enligt scheman och guider på nätet. Samt att jag testade mig fram, det ända som jag fick fram var att bakgrundsbelysningen tändes. När jag satte plus på tempgivarens kabel. Och så skulle den ju inte kopplas... Så den ligger nu i sopptunnan!
Bortkastade pengar!
Postat: 25 april 2013, 20:45
av Rexxy
Då var det dags för ännu en update! Har fått hem allting jag beställt. Som var huvudmunstycken, lågfartsmunstycken, ljuddämparull (Har haft väggisolering i dämparen) samt avgastemperaturmätare! Ett nytt 39 kugg bakdrev är också beställt!
Batteriet fick sin placering i verktygsboxen. Den kapades ur och stöd byggdes fast. Det blev superbra!
Liten sneakpeak på expansionskärlet när tanken var av.
Sen ville jag säkerställa gott flöde till förgasaren! Så den uppborrade originalkranen togs bort, och en ny byggdes!
Detta är originalmutter till tanken, med en bricka påsvetsat. Sen är det en vanlig ventil som jag svarvat ner för att passa innerdiametern på muttern.
Samt en grövre slang, som syns där i bakgrunden. Så nu ska jag nog inte tömma förgasaren i första taget!
Blev perfekt, och det håller tätt!
Här med en extern soppakran. Som också flödar rejält! Finns dock ingen reserv, så man får hålla koll på soppanivån.
Mätaren kopplad, och ser fint ut.
Givaren till avgasmätaren.
Men kåpor på, batteriet syns inte alls!
Nu till dåliga nyheter!
Som ni ser på bilderna ovan är tändsystemet demonterat från motor... Varför? Något är trasig.. Gnistan uteblev helt och hållet! ***Fan då***.
Då jag inte visste om det var statorn eller tändspolen som var paj, tog jag med det till jobbet idag för att resistansmäta dom. Hade hittat uppgifter på nätet på vad mätvärdena ska ligga på. Statorn ska ligga på 171 ohm +- 10%. Min låg precis på 171 ohm, perfekt! Sen till tändspolen. Den ska ligga på 4,8k till 5.2k (om jag minns rätt). Jag fick 1.3. Så jag misstänker tändspolen är trasig. Så jag mailade Roffe på VRM idag, och han skulle skicka mig en ny! Hoppas den kommer imorgon!

Postat: 28 april 2013, 22:05
av Rexxy
Gnistan kom tillbaka! Hurra! Det var tändspolen som hade gått. Skönt, nu är det problemet ur världen! Tillbaka till andra problem, ställa in hojen...

Men det blir en annan dag. Resten av dagen gick åt att städa verkstan tillsammans med tjejen.. (Mutade henne med att hon skulle få köpa en väska om hon hjälpte mig)
Gillar min ansträngning i ansiktet när jag kickar.. X)
Innan städningen också, tyvärr inga efterbilder!:nooo:

Postat: 3 maj 2013, 11:24
av Rexxy
Film ikväll!

Postat: 3 maj 2013, 13:18
av Thoz3
Rexxy skrev:Film ikväll!

kommer bli kul att se, längtar

Postat: 3 maj 2013, 23:32
av Rexxy
Gårdagens mixande! Mest krångel med förgasarinställningarna.. Bytte tillbaka till originalthottelnålen till PWK. Helt plötsligt blev huvudmunstycket lagom! Där det tidigare bluddrade, helt galet..

Lågfarten blev också bättre! Dock bluddrade den på halvgas även med nålen på lägsta läget.. Så det fixades genom att modifiera trhotteln lite... :huhu:
Borrar ur botten så nålen kommer lägre ner, blev ju perfekt! På bild är inte färdig produkt.. Har slipat till den och gjort det snyggt.
Sen blev det en filmsnutt också! Detta är före jag justerade halvgasen, så den går inte rent på halv. På full gas går den rent, men den går även lite för fett. Toppade bara 450 grader på tempmätaren, så mer varv och effekt går att hämta! Bara jag slutar vara så feg på att alltid ligga på den säkra sidan...
Efter filmningen blev jag lite snopen.... Helt plötsligt hade jag tappar hela jävla avgasstaget?! Märkte det inte alls... Så jag fick svetsa på ett nytt.. :whops:
Filmdags då! I början filmade jag med telefonen på styret, så därav blir kvalitén bristande. Och lite skakigt.... Jag tar vad jag har!
[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=mOiFXnlp ... e=youtu.be[/youtube]
Postat: 5 maj 2013, 00:00
av TeMe
Nice fan!

Postat: 5 maj 2013, 11:00
av Rexxy
Finns mer varv att hämta, jag fegar alltid ut när det gäller att snåla på förgasarinställningar.

Brukar alltid ligga första steget där det inte bluddrar. Får ju inte max effekt, men då brukar jag inte heller rasa motorer så ofta heller.

Postat: 7 maj 2013, 15:03
av Nilleboy91
Rexxy skrev:Finns mer varv att hämta, jag fegar alltid ut när det gäller att snåla på förgasarinställningar.

Brukar alltid ligga första steget där det inte bluddrar. Får ju inte max effekt, men då brukar jag inte heller rasa motorer så ofta heller.

billigare o va på säkra sidan än o köra för snålt

Postat: 8 maj 2013, 19:30
av Rexxy
Igår gick hela dagen åt till inställningar!
Med hjälp av avgastemperaturmätaren, och live konversation med Casal gick det stadigt framåt. I början hade jag 148 i huvudmunstycke och 55 i lågfart. Med det fick jag en avgastemp på max 450 grader och bluddrade rejält på 1/8 dels gas. Enbart lite tendens till bludder på full gas. Gick ner en strl var, 145 huvud och 50 lågfart. Steg till c:a 455 på tempen och lågfarten bluddrade fortfarande! Gick ner till 143 huvud, 48 lågfart. Tempen ökade knappt något märkvärdigt, fortfarande bludder på 1/8 dels gas.
140 huvud, 45 lågfart. Han börjar kännas piggare på 1/8 dels och avgastempen ökade till 460! Känner redan en rejält skillnad i motorn, känns mycket rappare!
138 huvud, 40 lågfart. Nu känns det som lågfarten hamnade rätt, inge bludder alls och gassvar som attans! Tempen hamnade på 477 grader, och pipan började ryka som att den började brinna. Det visade sig att pipan fått upp en rejält temp, så linoljan började brännas fast. :huhu: Och motor går dubbel så bra jämfört med på filmen! Finns det inge stop i motorn eller?
Nu kollade jag upp maxhastigheten igen. Nytt rekord, 119km/h! Dock bara en ökning av 1km.... Han vill inte varva mer, och jag vill ha mer varv innan jag påbörjar drevningen.
När jag sen körde in i verkstan såg jag att den började läcka rejält under motorn. Såg att det var kylarvätska, vart kommer det ifrån? Efter lite letande runt motorn ser jag att den läcker mellan spacer och block! Packningssilikonen höll inte tätt för vattentrycket. Fan, måste lyfta på cylindern...
Sagt och gjort, cylindern lyftes rätt så snabbt. Passade då på att kolla in nypet jag gjorde för några veckor sen. Lite aluminium vid spolportarna, inte mycket alls. Och knappt nå märken på kolven. Känner inte ens av skadorna.. Så jag putsade bara lite med fint sandpapper och lät det vara. Spacern fick ny packningssilikon av en annan sort, en grövre sort. Och allting återmonterades!
Senare på kvällen, när mörkret kommit och nattkylan ramlat in. Tog jag en ny toppfartstest. 138 i huvudmunstycket. Landade bara på 411 i temp nu? Kanske inte gasade tillräckligt?
Återstår att se tills nästa gång! Då ska jag prova justera lite på tändsystemet och se om jag kan få några extra varv via den!
Fortsättning följer!
Postat: 10 maj 2013, 20:03
av Rexxy
Postat: 11 maj 2013, 17:22
av Rexxy
Aeroxkylare köpes! Akut! Min jävel har gått sönder...
Postat: 11 maj 2013, 20:07
av euroman
Den skjuter ju på redigt gött

Postat: 12 maj 2013, 20:38
av Rexxy
euroman skrev:Den skjuter ju på redigt gött

Men inte så bra som jag vill, så jag jagar fortfarande mer fart/hästar!
Postat: 13 maj 2013, 19:04
av euroman
Rexxy skrev:euroman skrev:Den skjuter ju på redigt gött

Men inte så bra som jag vill, så jag jagar fortfarande mer fart/hästar!
ja som jag sa från början, Du skulle portat den innan du monterade ihop allt

Postat: 13 maj 2013, 19:29
av Rexxy
euroman skrev:Rexxy skrev:euroman skrev:Den skjuter ju på redigt gött

Men inte så bra som jag vill, så jag jagar fortfarande mer fart/hästar!
ja som jag sa från början, Du skulle portat den innan du monterade ihop allt

Den ger tillräckligt med krut nu, så det är inte nödvändigt! (Än).
Kommer vinna mer på modifiering av pipan och inställningar.

Postat: 13 maj 2013, 19:34
av AndreWidestedt
Jävlar va han gå! Sjukt najs projekt! Fortsätt!
Postat: 17 maj 2013, 10:26
av euroman
Rexxy skrev:euroman skrev:Rexxy skrev:
Men inte så bra som jag vill, så jag jagar fortfarande mer fart/hästar!
ja som jag sa från början, Du skulle portat den innan du monterade ihop allt

Den ger tillräckligt med krut nu, så det är inte nödvändigt! (Än).
Kommer vinna mer på modifiering av pipan och inställningar.

Fast portningen skulle du vinna mer på
Fast inställningar gör mycket med och speciellt pipan!

Postat: 18 maj 2013, 20:45
av Rexxy
Veckans skruvande har resulterat i dessa saker!
Omdrevning bak, från original 45 till 39 kugg. Det ska teoretiskt ge 138,8km/h @ 12300rpm. Tidigare låg jag på 120km/h vid samma varvtal. Får se om den orkar putta upp mig i den hastigheten!

Har inte testat drevningen än!
Jag har även kortat ner stosen för att öka varvtalet lite. Teoretiskt ska den då varva 12700rpm (142km/h) efter denna operation. Kortade ner den 20mm.
Sen blev det en kylare monterat i tisdags! Med gummibussningar från drömfabriken Biltema!

Jag fick bygga om fästena helt och hållet. För bussningarna flyttade ut kylaren alldeles för mycket, så det blev närkontakt med gaffeln när man svängde.
Kommer den vibrerar sönder nu blir jag galen!
Dessvärre sitter den bara fast i 3 stycken fästen. Då den andra skulle ligga mot avgasröret... Gummit skulle smälta!
Här sitter den ända under fästet, kan t.o.m justera vinkeln på kylaren om jag vill.
Stage6 Multimätare på plats! Tack Lennart för sponsringen!

DOCK, skitmätaren startade inte! Jag tänkte ha den kopplat på ett externt batteri. Men den vara heldöd... Hur lyckas jag få två mätare på raken som är döda?
Som tur är, har den ett internt batteri, så jag bytte ut den. Så nu funkar den med internt batteri, men den vill fortfarande inte ta emot från det externa batteriet.

Loggade maxvarv på 14600rpm. Får se vart jag landar på under körning. Skönt med tempmätare också, så jag kan ha lite koll på det.
I c:a 115km/h+ börjar styret skaka jobbigt mycket! Trodde framhjulet behövdes ballanseras lite. Men vid en närmare kontroll slår fälgen väldigt mycket upp och ner! funderade på att bara skita i det... Men sen så tänkte jag, det gör rätt så ont att ramla i 120km/h+. Så jag ekrade av allting för att göra så allt blir rakt! Säkerheten får man inte tumma på direkt...

Den 25:e maj tänkte jag ta hojen till Hallstamoppers rally. Får hoppas jag fått ordning på framhjulet tills dess!

Postat: 30 maj 2013, 22:39
av Rexxy
Det är nära nu!

Postat: 30 maj 2013, 22:45
av rärox
Vilken räzer!
Pinsamt för alla femtonåringar med Aerox. (Som till exempel mig själv..)
Postat: 30 maj 2013, 22:48
av TuZx
riktigt fint projekt detta,lär mig ngt nytt varje gång^^
Postat: 31 maj 2013, 19:43
av Rexxy
TuZx skrev:riktigt fint projekt detta,lär mig ngt nytt varje gång^^
Jasså, kul att höra! ;D
rärox skrev:Vilken räzer!
Pinsamt för alla femtonåringar med Aerox. (Som till exempel mig själv..)
Pinsamt? Hurså?

Postat: 5 juni 2013, 20:59
av Rexxy
Råmaterial från Racet på frihamnen mellan mig och Lennart.
[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=WzbFofQk ... e=youtu.be[/youtube]
Postat: 5 juni 2013, 21:03
av rärox
Rexxy skrev:TuZx skrev:riktigt fint projekt detta,lär mig ngt nytt varje gång^^
Jasså, kul att höra! ;D
rärox skrev:Vilken räzer!
Pinsamt för alla femtonåringar med Aerox. (Som till exempel mig själv..)
Pinsamt? Hurså?

Pinsamt att bli dragen av en äldre moppe.

Postat: 7 juni 2013, 18:12
av Rexxy
Dagens update, men en massa fina bilder och en grymt härlig video! Jag införskaffade mig igår en GoPro Hero3, silver edition. Så den sattes på prov idag, med rekord som avslutning!
Först bombar jag upp med lite bilder.
Jag hade planer att byta till 24 PWK och en Dappepipa till min 80cc EKF. Så det gjorde jag idag!
Här är ett egetbyggt insug som jag svarvade till på jobbet.
Och pipan monterades!
Flödet maxades upp också, samma sätt som jag har på R/T motorn!
Och såhär blev slutresultatet! Ser urläckert ut!
Toppfarten blev 100km/h precis.

Och det går fortare upp dit!
Tog också lite nya bilder på resten av mopparna, som jag ska ha på "första" sidan av projektet.
Stockholmaren.
Rexen
GLX nr 2.
R/T hojen
Och alla samlade på bild!
Sen lite bilder enbart på motorena.
Och här har ni film med R/T hojen! Där jag till slut nådde en topphastighet på 131km/h!
En jävla hoj att röra på sig! 100km/h tar den innan man ens hinner blinka!
Vid 8.08 börjar jag 131km/h repan.
[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=EnmFT4VM ... e=youtu.be[/youtube]
Bevis på Rekord! ;D
GoPron på min hjälm.
Så nu läggs R/T'n på is ett tag, spar den till Aros Open! Så nu börjar jag knacka lite med E-typen!
Här har jag börjat bygga främre tankfästena. På bilden är det en Bild på Tture's Sm50. Bilden är skala 1:1. Så jag ser exakt hur stort fästet ska vara!
Ser ut att passa rätt så fint.
Och den ska till slut sitta här, någonstans.

Postat: 10 juni 2013, 23:27
av Jakzu
Postat: 11 juni 2013, 08:01
av skogen_swe
Postat: 11 juni 2013, 16:18
av Rexxy
Skitkul att jag får sådan bra respons på filmen!

Postat: 11 juni 2013, 16:49
av CaToXXo
Helvete va de går!

haha keep it up, följer!
Postat: 11 juni 2013, 17:35
av DEA!!
Vill oxå ha fler veteranare nu

Postat: 13 juni 2013, 20:51
av Rexxy
DEA!! skrev:Vill oxå ha fler veteranare nu

Bara att köpa på sig!

Postat: 14 juni 2013, 10:44
av euroman
DEA!! skrev:Vill oxå ha fler veteranare nu

Det fina är med veteranare är att det är jobbigt och få upp dem i hastigheter

Postat: 14 juni 2013, 10:56
av asti27
älskar R/T hojen:D är det lätt att koppla bort oljepumpen?
