men hur är dom innnan effekten? är lågvarvia starkare då?

min Derbi Senda med mk thrower och drevad 15/53 axxar bättre än med 12/53. för jag har strypt cdi o då kan jag hålla ut längre på växlarna.kallepalle skrev:-TeddaN- skrev:TK är högvarvigt vill du ha toppfart välj TK.guth skrev:tja funderar på att köpa ett rör till dracen i vinter eftersom att ja är less på urplugg
Det står mellan ett begat thrower eller TK då dom är billigastmen vet inte vilket jag ska ta riktigt!! Bryr mej inte om ljudet så påpeka inte TKs ljud.
Vill ha ett vasst rör så ja drar polare men ändå ett som ja inte behöver ligga och tokvarva medär de stor skillnad på kurvorna? vet att TK är högre men mke eller?
![]()
skriv era erfareheter av rören
MK är lågvarvigt så vill du ha axx välj MK.
fel.
man ska inte säga välj lågvarvigt om du vill ha acc och högvarvigt om du vill ha tophastighet. du får ut högre effekt med ett högvarvsrör vilket resulterar i att du accar bättre med det också. om man ska ha högvarvs eller lågvarvs beror på hur du själv gillar att köra. det är en behagligare kurva med lågvarvs enligt mig själv, men jag vet att det finns många därute som inte alls håller med mig, så det är bara en smaksak. men somsagt, vill du ha så hög effekt som möjligt, välj ett högvarvsrör. rekomenderar ett gianelli eller Hebo omdu ska hitta ett billigt begagnat rör, men som ändå är bra.
Polini For Race är likvärdigt med metrakit sp. Vill du vara ännu värre ska du ta Pro Race.Eklund93 skrev:Tjenare jag har en Derbi Senda xtreme med setupen:
Cylinder: Barikit 50cc
Vev: Hebo 16000rpm @ Metrakit lager
Tändning: Original @ Metrakit prorace cdi
Koppling: Original @ Metrakit prorace fjädrar
Membran: Doppler s3r racing @ carbon reeds
Förgasare: Dellorto 21mm
Insug: Homemade 21mm
Avgasrör:
Jag ska nu köpa ett trimrör till den , men vad ska jag köpa , jag vill köpa ett överliggande rör men vilket ger bäst effekt ?
Men som är bäst till min setupDerbi_senda93 skrev:Polini For Race är likvärdigt med metrakit sp. Vill du vara ännu värre ska du ta Pro Race.Eklund93 skrev:Tjenare jag har en Derbi Senda xtreme med setupen:
Avgasrör:
Jag ska nu köpa ett trimrör till den , men vad ska jag köpa , jag vill köpa ett överliggande rör men vilket ger bäst effekt ?
Du får kolla runt begagnat då. Finns inga så bra rör för 2000 nya.Eklund93 skrev:Men som är bäst till min setupDerbi_senda93 skrev:Polini For Race är likvärdigt med metrakit sp. Vill du vara ännu värre ska du ta Pro Race.Eklund93 skrev:Tjenare jag har en Derbi Senda xtreme med setupen:
Avgasrör:
Jag ska nu köpa ett trimrör till den , men vad ska jag köpa , jag vill köpa ett överliggande rör men vilket ger bäst effekt ?hellst under 2000:-
Gianelli 2t eller Metrakit thrower ?:DDerbi_senda93 skrev:Du får kolla runt begagnat då. Finns inga så bra rör för 2000 nya.Eklund93 skrev:Men som är bäst till min setupDerbi_senda93 skrev: Polini For Race är likvärdigt med metrakit sp. Vill du vara ännu värre ska du ta Pro Race.hellst under 2000:-
Nej.Eklund93 skrev:Gianelli 2t eller Metrakit thrower ?:DDerbi_senda93 skrev:Du får kolla runt begagnat då. Finns inga så bra rör för 2000 nya.Eklund93 skrev: Men som är bäst till min setuphellst under 2000:-
Ja.Eklund93 skrev:Vadå skulle metrakit prorace överliggande gå bra till min setup ?;DHenry skrev:Nej.Eklund93 skrev: Gianelli 2t eller Metrakit thrower ?:D
Grilladlax skrev:Lirar ett Hebo bufanda rör bra med metrakit handmade 70cc??
kallepalle skrev: visst går det, men inte optimalt att köra ett högvarvigt sport rör tillsammans med en lågvarvig sportcylinder. metrakit thrower eller leovince v6 fungerar bättre till cylindern. rekomenderar det sistnämnda.
Går bättre är ju en definitionsfråga, toppfarten blir bättre med hebot, toppeffekten högre också så kan man bara lira koppling så accelererar den lite bättre med. Men effektregistret kommer bli betydligt jämnare och finare då ett lågvarvigare rör lirar bättre tillsammans med den cylindern. Betydligt mer effekt från botten och finare register med delar som är avstämda för varandra, är man ute efter topp så är högvarvigare bättre.Henry skrev:kallepalle skrev: visst går det, men inte optimalt att köra ett högvarvigt sport rör tillsammans med en lågvarvig sportcylinder. metrakit thrower eller leovince v6 fungerar bättre till cylindern. rekomenderar det sistnämnda.
Huh?
Går väl snarare bättre med ett Hebo rör.
precis som chifen säger så menar jag att leovince rörets effektkurva stämmer bättre överens med cylindern än vad ett Hebo rör gör. om man köper en lågvarvig cylinder så är man ju knappast ute efter topeffekt.Henry skrev:kallepalle skrev: visst går det, men inte optimalt att köra ett högvarvigt sport rör tillsammans med en lågvarvig sportcylinder. metrakit thrower eller leovince v6 fungerar bättre till cylindern. rekomenderar det sistnämnda.
Huh?
chifen skrev:Går bättre är ju en definitionsfråga, toppfarten blir bättre med hebot, toppeffekten högre också så kan man bara lira koppling så accelererar den lite bättre med. Men effektregistret kommer bli betydligt jämnare och finare då ett lågvarvigare rör lirar bättre tillsammans med den cylindern. Betydligt mer effekt från botten och finare register med delar som är avstämda för varandra, är man ute efter topp så är högvarvigare bättre.Henry skrev:kallepalle skrev: visst går det, men inte optimalt att köra ett högvarvigt sport rör tillsammans med en lågvarvig sportcylinder. metrakit thrower eller leovince v6 fungerar bättre till cylindern. rekomenderar det sistnämnda.
Huh?
Bufanda är nog snarare det enda sport-rör du kan köra med 70cc och fortfarande ha helt okej effekt. NEJ den presterar absolut inte bättre med V6. (Nope, de är inte avstämda med varandra.)kallepalle skrev: precis som chifen säger så menar jag att leovince rörets effektkurva stämmer bättre överens med cylindern än vad ett Hebo rör gör. om man köper en lågvarvig cylinder så är man ju knappast ute efter topeffekt.
Du skrev att han skulle köpa V6. Riktigt kasst råd då mopeden skulle gå sämre med det. VERKLIGEN inte slöseri med pengar, vad är det du inte förstår? V6 Fungerar på org cylindrar och har helt seriöst en kass effektkurva för 70cc och allt vad som är över org cylinder.kallepalle skrev:jag skrev aldrig att den presterar bättre med ett v6? jag skrev aldrig att v6 var avstämt för mk handmade?
jag skrev att ett v6 fungerar bättre med mk handmade, dvs att effektkurvan för cylindern och röret stämmer bättre överens med v6 än med buffanda. varför lira en lågvarvig cylinder med ett högvarvigt rör liksom? det är ju i stort sett slöseri å pengar. köper man en lågvarvig cylinder så vill man förmodligen ha en moppe som inte ska ligga på topvarv 24/7
Lira med kopplingen = Slira? Du ska inte röra kopplingen alls förutom i starten.chifen skrev:Skrev inte slirar, jag skrev kan man lira med kopplingenGanska stor skillnad där. Dessutom så kör inte alla race med mopeden hela tiden och då ligger man inte alltid på högvarv så det finns en hel del att vinna på att ha effekt lite lägre ned i varven på en tvåtaktare också beroende på hur den är tänkt att brukas.
Att man inte kör 2-t med botten är ju bullshit, kolla trial bara. Där kör du med botten och det är ofta 2-t i de lägre klasserna och förr var det 2-t även i de större klasserna. Även om 4-t är att föredra stenhård där så går det att lira botten med 2-takt också. I crossbanan är det bra att ha lite effekt från lägre varv också, det vet du medAtt ha en hoj med enbart effekt i toppen blir okörbart och det är ju körbarhet man vill åt, även med en moped.
Den blir starkare (effekt på låga varv) med leovince medans den blir snabbare ur alla aspekt (förutom segdragning på hög växel) med hebot. Piggare med hebot men mer bottenstark med v6.
Att det dessutom är skonsammare för motorn att ligga på lite lägre varv är ju inte heller ett minus om man brukar mopeden dagligen och ofta.