Avgasrörs-Tråden Cross/SM/RR

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
guth
Varnad

Inlägg av guth »

okejokej, har bara kört urpluggade och en med 50airsal 16gasare + enox ( högvarv ) så har inte speciellt mycket att gå efter..
men hur är dom innnan effekten? är lågvarvia starkare då? :)
sorex_senda
Svårstartad skrothög

Inlägg av sorex_senda »

kallepalle skrev:
-TeddaN- skrev:
guth skrev:tja funderar på att köpa ett rör till dracen i vinter eftersom att ja är less på urplugg :D
Det står mellan ett begat thrower eller TK då dom är billigast :) men vet inte vilket jag ska ta riktigt!! Bryr mej inte om ljudet så påpeka inte TKs ljud.
Vill ha ett vasst rör så ja drar polare men ändå ett som ja inte behöver ligga och tokvarva med :D är de stor skillnad på kurvorna? vet att TK är högre men mke eller? :)
skriv era erfareheter av rören :)
TK är högvarvigt vill du ha toppfart välj TK.
MK är lågvarvigt så vill du ha axx välj MK.

fel.

man ska inte säga välj lågvarvigt om du vill ha acc och högvarvigt om du vill ha tophastighet. du får ut högre effekt med ett högvarvsrör vilket resulterar i att du accar bättre med det också. om man ska ha högvarvs eller lågvarvs beror på hur du själv gillar att köra. det är en behagligare kurva med lågvarvs enligt mig själv, men jag vet att det finns många därute som inte alls håller med mig, så det är bara en smaksak. men somsagt, vill du ha så hög effekt som möjligt, välj ett högvarvsrör. rekomenderar ett gianelli eller Hebo omdu ska hitta ett billigt begagnat rör, men som ändå är bra.
min Derbi Senda med mk thrower och drevad 15/53 axxar bättre än med 12/53. för jag har strypt cdi o då kan jag hålla ut längre på växlarna.
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

jag srev väl inget om hur tung drevning man ska? läs om vad jag skrev en gång till.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

jo, så är det ju är den strypt så axxar den ofta bättre med tyngre drevning..

men har man högvarvigt rör och cdi strypning är det inget vidare eftersom det är ite många hundra varv som den har effekt.. jag har thrower och har bara 2000 varv med effekt..
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Eklund93
Svårstartad skrothög

Inlägg av Eklund93 »

Tjenare jag har en Derbi Senda xtreme med setupen:

Cylinder: Barikit 50cc
Vev: Hebo 16000rpm @ Metrakit lager
Tändning: Original @ Metrakit prorace cdi
Koppling: Original @ Metrakit prorace fjädrar
Membran: Doppler s3r racing @ carbon reeds
Förgasare: Dellorto 21mm
Insug: Homemade 21mm
Avgasrör:

Jag ska nu köpa ett trimrör till den , men vad ska jag köpa , jag vill köpa ett överliggande rör men vilket ger bäst effekt ? :)
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!

Inlägg av derbi_senda93 »

Eklund93 skrev:Tjenare jag har en Derbi Senda xtreme med setupen:

Avgasrör:

Jag ska nu köpa ett trimrör till den , men vad ska jag köpa , jag vill köpa ett överliggande rör men vilket ger bäst effekt ? :)
Polini For Race är likvärdigt med metrakit sp. Vill du vara ännu värre ska du ta Pro Race. ;)
Eklund93
Svårstartad skrothög

Inlägg av Eklund93 »

Derbi_senda93 skrev:

Avgasrör:

Polini For Race är likvärdigt med metrakit sp. Vill du vara ännu värre ska du ta Pro Race. ;)
Men som är bäst till min setup :D hellst under 2000:-
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!

Inlägg av derbi_senda93 »

Eklund93 skrev:
Derbi_senda93 skrev:

Avgasrör:

Du får kolla runt begagnat då. Finns inga så bra rör för 2000 nya. :)
Eklund93
Svårstartad skrothög

Inlägg av Eklund93 »

Derbi_senda93 skrev:
Eklund93 skrev:
Derbi_senda93 skrev: Polini For Race är likvärdigt med metrakit sp. Vill du vara ännu värre ska du ta Pro Race. ;)
Gianelli 2t eller Metrakit thrower ?:D
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

Eklund93 skrev:
Derbi_senda93 skrev:
Eklund93 skrev: Men som är bäst till min setup :D hellst under 2000:-
Nej.
Utför professionella motorarbeten, klyvning, match-portning, montering osv.
PM!

Säljer MASSOR med delar, Senda SM 260MM Bromsskiva, DRD PRO Original-avgasrör + ljuddämpare OSV OSV! PM!
Eklund93
Svårstartad skrothög

Inlägg av Eklund93 »

Henry skrev:
Eklund93 skrev:
Derbi_senda93 skrev: Du får kolla runt begagnat då. Finns inga så bra rör för 2000 nya. :)
Nej.
Vadå skulle metrakit prorace överliggande gå bra till min setup ?;D
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

Eklund93 skrev:
Henry skrev:
Eklund93 skrev: Gianelli 2t eller Metrakit thrower ?:D
Nej.
Vadå skulle metrakit prorace överliggande gå bra till min setup ?;D
Ja.
PM!

Säljer MASSOR med delar, Senda SM 260MM Bromsskiva, DRD PRO Original-avgasrör + ljuddämpare OSV OSV! PM!
Användarens profilbild
guth
Varnad

Inlägg av guth »

okej men va tror ni? TK eller thrower, vilket är skönast? :)
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

guth skrev:okej men va tror ni? TK eller thrower, vilket är skönast? :)
Thrower.
PM!

Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator

Inlägg av beckvall »

malossi MHR80r (finslipade portat)
malossi LV6
mikuni 28
motoforce MID vev
då är frågan va ska jag ha för rör? metrakitt SP eller yasuni ML- HM. ellr vad tycker ni själv? de ska vara rätt vridstarkt och vara för stora CC
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

finns pengarna så är ju mhr supermoto ett väldigt bra alternativ. annars tycker jag polini forrace 2
pontussp2
Varnad

Inlägg av pontussp2 »

töntar :)
Användarens profilbild
-TeddaN-
King of the street

Inlägg av -TeddaN- »

pontussp2 skrev:töntar :)
Roligt att spamma trådarna med onödiga/töntiga inlägg. Svar:NEJ! sluta med det!
Nur das beste is gut genug!
Bmw, finns inget bättre !
Användarens profilbild
antonjansson_
Svårstartad skrothög

tjena

Inlägg av antonjansson_ »

Är tecnigas enox lågvarvigt ?
Polisen och bromsen är fartens hinder !
derbimannen
Elmoped

Inlägg av derbimannen »

nej det är ganska högvarvigt. 8-12k rpm.
Användarens profilbild
Riiikard
Varnad

Inlägg av Riiikard »

För och Nackdelar med Doppler ER1 och Leovince V6 ?

Vilket är tystast och bäst fart/drag i ?

Please PM:A mig om ni vet något (Min dator Cpar så ser inte svaren i tråden ibland )
//MVH
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

vet inet om doppler, men v6 finns det bara fördelar med tycker jag. snyggt, bra kvalitet, skönt ljud, bra effekt.
Användarens profilbild
antonjansson_
Svårstartad skrothög

Inlägg av antonjansson_ »

kallepalle skrev:vet inet om doppler, men v6 finns det bara fördelar med tycker jag. snyggt, bra kvalitet, skönt ljud, bra effekt.

och lågvarvigt
Polisen och bromsen är fartens hinder !
Grilladlax
Elmoped

Inlägg av Grilladlax »

Lirar ett Hebo bufanda rör bra med metrakit handmade 70cc :wink: ??
Användarens profilbild
Riiikard
Varnad

Inlägg av Riiikard »

Det märker du väll själv ? ^^

Nej, men har en Syssling med den setupen, den skjuter iväg rätt bra :wink: Så visst är det bra!
//MVH
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

Grilladlax skrev:Lirar ett Hebo bufanda rör bra med metrakit handmade 70cc :wink: ??

visst går det, men inte optimalt att köra ett högvarvigt sport rör tillsammans med en lågvarvig sportcylinder. metrakit thrower eller leovince v6 fungerar bättre till cylindern. rekomenderar det sistnämnda.
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

kallepalle skrev: visst går det, men inte optimalt att köra ett högvarvigt sport rör tillsammans med en lågvarvig sportcylinder. metrakit thrower eller leovince v6 fungerar bättre till cylindern. rekomenderar det sistnämnda.

Huh?

Går väl snarare bättre med ett Hebo rör.
PM!

Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

Henry skrev:
kallepalle skrev: visst går det, men inte optimalt att köra ett högvarvigt sport rör tillsammans med en lågvarvig sportcylinder. metrakit thrower eller leovince v6 fungerar bättre till cylindern. rekomenderar det sistnämnda.

Huh?

Går bättre är ju en definitionsfråga, toppfarten blir bättre med hebot, toppeffekten högre också så kan man bara lira koppling så accelererar den lite bättre med. Men effektregistret kommer bli betydligt jämnare och finare då ett lågvarvigare rör lirar bättre tillsammans med den cylindern. Betydligt mer effekt från botten och finare register med delar som är avstämda för varandra, är man ute efter topp så är högvarvigare bättre.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

Henry skrev:

Huh?

precis som chifen säger så menar jag att leovince rörets effektkurva stämmer bättre överens med cylindern än vad ett Hebo rör gör. om man köper en lågvarvig cylinder så är man ju knappast ute efter topeffekt.
Grilladlax
Elmoped

Inlägg av Grilladlax »

Jag är ju mest ute efter att den är stark...
om jag då köper leovince, måste jag byta vev då? och hur blir effekten
till skillnad från ett urpluggat orginal rör :wink: ?
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

chifen skrev:
Henry skrev:

Huh?

Går bättre är ju en definitionsfråga, toppfarten blir bättre med hebot, toppeffekten högre också så kan man bara lira koppling så accelererar den lite bättre med. Men effektregistret kommer bli betydligt jämnare och finare då ett lågvarvigare rör lirar bättre tillsammans med den cylindern. Betydligt mer effekt från botten och finare register med delar som är avstämda för varandra, är man ute efter topp så är högvarvigare bättre.

MK Handmade fungerar väldigt bra med Metrakit SP rör. Slirar man koppling kan man inte köra, klart hojen går bättre/snabbare/starkare/accelererar/HK osv osv med Hebo Bufanda.
Man kör inte en 2t med botten, du har absolut inget att hämta där vilket jag vet att du vet så tänk över vad du skrev....

Sen att mopeden blir mjukare att köra är en annan sak, men den blir helt klart slöare med V6.

kallepalle skrev: precis som chifen säger så menar jag att leovince rörets effektkurva stämmer bättre överens med cylindern än vad ett Hebo rör gör. om man köper en lågvarvig cylinder så är man ju knappast ute efter topeffekt.
Bufanda är nog snarare det enda sport-rör du kan köra med 70cc och fortfarande ha helt okej effekt. NEJ den presterar absolut inte bättre med V6. (Nope, de är inte avstämda med varandra.)
PM!

Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

jag skrev aldrig att den presterar bättre med ett v6? jag skrev aldrig att v6 var avstämt för mk handmade?

jag skrev att ett v6 fungerar bättre med mk handmade, dvs att effektkurvan för cylindern och röret stämmer bättre överens med v6 än med buffanda. varför lira en lågvarvig cylinder med ett högvarvigt rör liksom? det är ju i stort sett slöseri å pengar. köper man en lågvarvig cylinder så vill man förmodligen ha en moppe som inte ska ligga på topvarv 24/7
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

Skrev inte slirar, jag skrev kan man lira med kopplingen :) Ganska stor skillnad där. Dessutom så kör inte alla race med mopeden hela tiden och då ligger man inte alltid på högvarv så det finns en hel del att vinna på att ha effekt lite lägre ned i varven på en tvåtaktare också beroende på hur den är tänkt att brukas.

Att man inte kör 2-t med botten är ju bullshit, kolla trial bara. Där kör du med botten och det är ofta 2-t i de lägre klasserna och förr var det 2-t även i de större klasserna. Även om 4-t är att föredra stenhård där så går det att lira botten med 2-takt också. I crossbanan är det bra att ha lite effekt från lägre varv också, det vet du med :) Att ha en hoj med enbart effekt i toppen blir okörbart och det är ju körbarhet man vill åt, även med en moped.

Den blir starkare (effekt på låga varv) med leovince medans den blir snabbare ur alla aspekt (förutom segdragning på hög växel) med hebot. Piggare med hebot men mer bottenstark med v6.

Att det dessutom är skonsammare för motorn att ligga på lite lägre varv är ju inte heller ett minus om man brukar mopeden dagligen och ofta.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

kallepalle skrev:jag skrev aldrig att den presterar bättre med ett v6? jag skrev aldrig att v6 var avstämt för mk handmade?

jag skrev att ett v6 fungerar bättre med mk handmade, dvs att effektkurvan för cylindern och röret stämmer bättre överens med v6 än med buffanda. varför lira en lågvarvig cylinder med ett högvarvigt rör liksom? det är ju i stort sett slöseri å pengar. köper man en lågvarvig cylinder så vill man förmodligen ha en moppe som inte ska ligga på topvarv 24/7
Du skrev att han skulle köpa V6. Riktigt kasst råd då mopeden skulle gå sämre med det. VERKLIGEN inte slöseri med pengar, vad är det du inte förstår? V6 Fungerar på org cylindrar och har helt seriöst en kass effektkurva för 70cc och allt vad som är över org cylinder.
Finns inget som heter lågvarvig cylinder, så att säga att han det är kasst att köra med ett högvarvigt rör är skitsnack.

Varför skulle han ligga på toppvarv 24/7?
Det handlar snarare om hur man drevar lilla du....

chifen skrev:Skrev inte slirar, jag skrev kan man lira med kopplingen :) Ganska stor skillnad där. Dessutom så kör inte alla race med mopeden hela tiden och då ligger man inte alltid på högvarv så det finns en hel del att vinna på att ha effekt lite lägre ned i varven på en tvåtaktare också beroende på hur den är tänkt att brukas.

Att man inte kör 2-t med botten är ju bullshit, kolla trial bara. Där kör du med botten och det är ofta 2-t i de lägre klasserna och förr var det 2-t även i de större klasserna. Även om 4-t är att föredra stenhård där så går det att lira botten med 2-takt också. I crossbanan är det bra att ha lite effekt från lägre varv också, det vet du med :) Att ha en hoj med enbart effekt i toppen blir okörbart och det är ju körbarhet man vill åt, även med en moped.

Den blir starkare (effekt på låga varv) med leovince medans den blir snabbare ur alla aspekt (förutom segdragning på hög växel) med hebot. Piggare med hebot men mer bottenstark med v6.

Att det dessutom är skonsammare för motorn att ligga på lite lägre varv är ju inte heller ett minus om man brukar mopeden dagligen och ofta.
Lira med kopplingen = Slira? Du ska inte röra kopplingen alls förutom i starten.

Ja visst, men nu var det en mopedmotor och inte Trial eller Cross vi pratade om. Du tjänar NOLL på att ha en moped med jämt register eftersom de till 99% går på asfalt och har en sådan liten motorvolym så du får ändå inte ut något bottendrag. Det du tjänar på med ett rör som har en lägre effektkurva är möjligtvis att mopeden blir mer lättkörd. Men kan man inte kontrollera ett sportrör på en sportcylinder ska man nog inte köra moped.

Sista = DREVA!
6an är en transportväxel och ska gå att använda så också.

Så nä, köper fortfarande inte att man ska köpa ett rör som är gjort för original cylindrar till en 70sport. När man lika gärna kan köpa ett sportrör som är vassare och helt enkelt bättre avsedd till att köra med en 70 sport cylinder.
Känns lite som att stoppa på ett Metrakit Thrower på en Metrakit SP cylinder bara för att det ska få en lägre effektkurva, totalt värdelöst och där KallePalle har vi något som är slöseri med pengar.
PM!

Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

Kan du inte bara säga hur du resonerar? Jag har ju sagt att motorn blir mer effektiv med ett högvarvigt rör, men om jag vill ha en annan karaktär på motorn för att jag tycker att det är skönare att köra en mer lågvarvig moped (vilket har sina fördelar i bränsleförbrukning, slitage, ljudnivå och vibrationer)

Kör man mycket i stan är det betydligt skönare med lågvarvigt så man slipper peta runt i lådan hela tiden för att mopeden inte ska bli helt orklös.

För effekt så köper man högvarvigt, helt klart. Men gillar man lågvarvigt är inte det fel heller, vissa vill bara ha den karaktären på motorn och det går ju inte att säga att det är fel. Det är ju som att säga att man inte får köpa en dieselbil, för det finns mer effekt att tjäna på en högvarvig bensinbil.

Nu handlar det för han som ställde frågan om hur effektregistret på mopeden blir och om jag tolkar honom rätt så vill han ha lite mer effekt från låga varv för han gillar den motorkaraktären mer (även om det innebär en lägre effekt), då ska man inte "lura" i honom att köpa högvarvigt bara för att man själv tycker att det är roligare.

6an på mopeder är inte en overdrive växel som den oftast är på bilar utan lådan är ju tätstegad mellan alla växlar, för att göra 6an till en "transportväxel" så ska man byta ut det drevet, inte motordrev eller bakdrev. Vill man dreva så tungt att man ska ligga på låga varv med högvarvigt rör så påverkar det accelerationen negativt istället. Missförstå inte nu, drevning är vädligt viktigt för att få bästa prestanda/körbarhet.

Ingen har sagt något annat än att hebot ger högre effekt, jag har bara sagt att med leovincet får han ett annat effektregister som "Grilladlax" verkar vara ute efter.

Bmw e34 Fix & Renovering
Skriv svar