sinclair skrev:tror ni original veven på Aprilia rx50 03(AM6) pallar min top 80cc (red race) som jag fick av polarn och är det en sport cylinder? och vilket rör bör jag köpa till det vill helst inte lägga ut mer än 2000kr
sinclair skrev:tror ni original veven på Aprilia rx50 03(AM6) pallar min top 80cc (red race) som jag fick av polarn och är det en sport cylinder? och vilket rör bör jag köpa till det vill helst inte lägga ut mer än 2000kr
är det någon som kan svara på min fråga?
Rekomenderar att du byter vev JA.
Har även ett problem själv...
Jag har nyligen monetarat på min Barikit 50cc Cylinder. På TwoStroke står det att denna cylindern bör köras in på 3/4 gas i ca 500km.
Men är inte detta en Aluminium Cylinder?
Hade varit tacksam för ett svar som beskriver exakt hur jag ska göra.
är det någon som kan svara på min fråga?
Rekomenderar att du byter vev JA.
Har även ett problem själv...
Jag har nyligen monetarat på min Barikit 50cc Cylinder. På TwoStroke står det att denna cylindern bör köras in på 3/4 gas i ca 500km.
Men är inte detta en Aluminium Cylinder?
Hade varit tacksam för ett svar som beskriver exakt hur jag ska göra.
MVH
Det är Aluminium ja, Aluminium blir lättare inkörda en gjutjärn så det räcker att du kör lugnt och fint i 1-2 timmar med varierande gas (MAX 3/4 gas) sen är det mer än nog inkörd. Så sjuukt överskattat att köra in en Aluminumcylle i 50mil, då är det redan dags att byta kolvringar och så
Fast det är klart, om du nu kört fint på kvällen i ~2 timmar. Då behöver du ju inte ligga och maxvarva den dagen efter utan kör lugnt de första 4-5 milen kanske ..
tack för svaret Fikon men är det någon som vet något rör som skulle funka fint med nuvarande setup:
top 80cc
21mm förgasare
v.force membran
okänd vev i motorn ser ut att vara dopller
12/52 drevning
vill hellst inte lägga ut mer än 2000 kr, de ska gärna va tyst eftersom jag ska köra på gatan
>n0 oNe< skrev:TJnare! Jag hade tänk köpa mig airsal 70cc (racing)till min Derbi Senda 05a. Men vilken förgasare man ska ha till den?
Kör med 19mm Förgasare, lirar bäst till Airsal-cylindern samt att den drar något mindre bensin jämnfört med 21mm, och att det är jämnare register och lite lite mer/bättre bottendrag än i 21'an.
Azzer skrev:Hej jag vet inte om detta ska ligga i cylinder eller avgas tråden men men.
Jag undrar vilket Avgassystem som passar bäst till Airsal 70 cc Sport.
Metra Kit SP Eller Gianelli 2T.
Mvh Lucas
Jadu, Sp är lite mer kräm i .. Men Polisen ser ju de lättare! Samt att du kanske måste byta vev eftersom de varvar rätt friskt (?) Inte säker dock.. Men för att vara på den säkra sidan så kanske Gianelli kan vara bra alternativ, varvar max 12k RPM eller va de va ..
johannesboorg skrev:Moget, beställde min cylinder och när jag ska sätta ihop den så har Twostroke glömt att skicka kolvringarna, alltid problem med dem
Var de twostroke som glömmde at skicka kolvringarna eller följer de inte med i paketet???
edit: Nån som vet på vilka varv effekten ligger på på dessa cylindrar:
barikit 74cc, metrakit handmade 70cc och airsal racing 70cc??
ni behöver inte veta vilka varv alla cylindrar ligger på för att svara
många frågar om de måste byta vev när de köper en ny sport cylinder osv
och det måste ni om ni nångång tänker dra moppen fullt för originalveven klarar omkring 10 000 varv och det finns ju cylindrar som ger maxefekt vis 12 000 varv så lagerna i veven kommer skära om ni drar moppen fullt lite för ofta
många frågar om de måste byta vev när de köper en ny sport cylinder osv
och det måste ni om ni nångång tänker dra moppen fullt för originalveven klarar omkring 10 000 varv och det finns ju cylindrar som ger maxefekt vis 12 000 varv så lagerna i veven kommer skära om ni drar moppen fullt lite för ofta
ursäkta? du vet verkligen inte vad du pratar om. så du menar att veven är gjord för att rasa när man kör orginal? nej, inte precis. de flesta moderna crossmoppar idag varvar 10 000rpm orgiginal(om dom inte är cdi strypta på varvtal under det förståss), är det bara ett under att veven håller då tror du? du vet att ett högvarvigt sportrör kan varva upp till 12500rpm och orginalveven håller utan problem. dom flesta orginalvevarna klarar upp mot 14000rpm innan vevlagret går.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller
johannesboorg skrev:Moget, beställde min cylinder och när jag ska sätta ihop den så har Twostroke glömt att skicka kolvringarna, alltid problem med dem
Var de twostroke som glömmde at skicka kolvringarna eller följer de inte med i paketet???
jimmyx skrev:
Bump
Beror helt på övrig setup.
ostrypt cdi och insug, 19mm fög, leovince v6, 13/52
jag skulle iaf säga att barikitet är mycket prisvärt har det själv tillsamans med scr corse crome. utan att jag har bytt förgasare och membran ligger jag ganska lika i accs med en som har handmade cylindern, malossi rör och bytt membran och förgasare. toppfarten vet jag inte däremot
hejhej! köpte mig en airsal 70cc (racing) till min Derbi, men nu äre så att ja inte har pengar till en 19mm förgasare, men har en 17,5 hemma, kommer de att funka köra med den tror ni?
>n0 oNe< skrev:hejhej! köpte mig en airsal 70cc (racing) till min Derbi, men nu äre så att ja inte har pengar till en 19mm förgasare, men har en 17,5 hemma, kommer de att funka köra med den tror ni?
Visst funkar det! Bättre än Original (Om de nu inte är de )
Dock så bör du spara ihop till en större, som jag antar att du kommer göra (?)
setup: leovince v6, ostrypt cdi + insug, 13/53, 19mm fög. Derbi xtreme
Klarar original veven en 70cc Hebo replica med denna setup???
Skulle den klara en ca 400mil?? Tänker byta vev till nästa sommar isåfall
Hj har en Yamaha dt50x-09. Asså finns det 80cc eller större cylindra för deras motor? Sen vad är "bästa" efektröret för dom? ( vill hällst att det inte ska låta så "jävligt" mycke?:)
Ps har någon några kåpor till dt50x till salu?:)....
Motard-Man skrev:tjao!
Vad e den bästa 50cc trimcylindern till en Derbi x-race 04 ?
vad ska du ha den till?
"Min kompis sa att min dt blöddrade för att jag hade för stort munstycke.
så jag satte igång att dela avgasröret för att byta till ett mindre munstycke.
Jag kan tamejsatan inte hitta något munstycke i avgasröret? :O"