Postat: 29 november 2009, 22:11
förvärmning till förgasaren. behövs dock inte, så plugga den bara ifall du vill.
Ett forum där vi diskuterar allt om mopeder
https://www.twostrokerider.se/forum/
Tvärtom!kallepalle skrev:rekomenderaar inte att köra den cylindern på orginalförgasaren om du inte har 17,5mm eller 16mm. men kör då för säkerhets skull med sportluftfilter så att den andas lite bättre.
Så sant. Sportluft suger in mer skit då det inte är lika tätt som originalfiltret och nödvändigtvis inte mer luft heller för den delen då filterarean oftast inte är större än originalfiltret. Satsa på att öppna upp boxen lite istället, säkrare, snyggare och dessutom billigare.Henry skrev:Tvärtom!kallepalle skrev:rekomenderaar inte att köra den cylindern på orginalförgasaren om du inte har 17,5mm eller 16mm. men kör då för säkerhets skull med sportluftfilter så att den andas lite bättre.
Jo, låt pluggen sitta kvar istället om det är så. ALLTID prioritera mer bränsle än luft på en 2t.kallepalle skrev:självklart går det att strypa av luftburken ordentligt, men att bara dra luftpluggen är ingen höjdare om man kör på för liten förgasare.
Nej.Eklund93 skrev:Tjenare, passar cylindern från en Derbi Senda 00-05 på en -06 ?
Som henry sa nej, eftersom den nya motorn kom 06-D50B0. Du har den gammla EBS motornEklund93 skrev:Tjenare, passar cylindern från en Derbi Senda 00-05 på en -06 ?
Du menar om din org vev håller för en airsal t6?Jacke15 skrev:Tja passar Airsal T6 Máxima till org vev ?
inte t6. det äär en 80cc han menar-TeddaN- skrev:Du menar om din org vev håller för en airsal t6?Jacke15 skrev:Tja passar Airsal T6 Máxima till org vev ?
Beror på övrig setup och inställningar osv men jag skulle vilja byta vev om du nu lyckas få ut 16-18hkJacke15 skrev:aa precisoch den här Airsal T6 Máxima leverarar mellan 16-18 hästar
så om den funkar me org vev.
Det ska inte vara till AM6csKungeN ^ skrev:här ! http://twostroke.se/product.asp?product=12180WestinMX skrev:Vilken/Vilka cylindrar passar på Beta rr/rk6 -00?
Vill gärna ha en Metrakit Handmade 70, så länka gärna om ni vet![]()
Tack på förhand.
Korsdra topplocks skruvarna bara....MinikeV skrev:Hej!
Har beställ en barikit 50cc nu och nu undrar jag om man måste spänna topplocket med någon momentnyckel eller går det med handkraft?
Och hur kör man in på bästa sätt?har läst olika guider men det står olika i dem alla, så nu undrar jag hur jag ska köra in min nya cylinder bäst
Tacksam för svar!
Du kan låta den stå på tomgång 10 min och varva upp den lite imellan åt.Daanne skrev:Korsdra topplocks skruvarna bara....MinikeV skrev:Hej!
Har beställ en barikit 50cc nu och nu undrar jag om man måste spänna topplocket med någon momentnyckel eller går det med handkraft?
Och hur kör man in på bästa sätt?har läst olika guider men det står olika i dem alla, så nu undrar jag hur jag ska köra in min nya cylinder bäst
Tacksam för svar!
Smörj in kolv och lopp med 2T olja och sedan kör på bara![]()
Finns direkt ingen såkallad inkörnings metod.
Tack!Daanne skrev:Korsdra topplocks skruvarna bara....MinikeV skrev:Hej!
Har beställ en barikit 50cc nu och nu undrar jag om man måste spänna topplocket med någon momentnyckel eller går det med handkraft?
Och hur kör man in på bästa sätt?har läst olika guider men det står olika i dem alla, så nu undrar jag hur jag ska köra in min nya cylinder bäst
Tacksam för svar!
Smörj in kolv och lopp med 2T olja och sedan kör på bara![]()
Finns direkt ingen såkallad inkörnings metod.
Okej , men gör såhär då.MinikeV skrev:Tack!Daanne skrev:Korsdra topplocks skruvarna bara....MinikeV skrev:Hej!
Har beställ en barikit 50cc nu och nu undrar jag om man måste spänna topplocket med någon momentnyckel eller går det med handkraft?
Och hur kör man in på bästa sätt?har läst olika guider men det står olika i dem alla, så nu undrar jag hur jag ska köra in min nya cylinder bäst
Tacksam för svar!
Smörj in kolv och lopp med 2T olja och sedan kör på bara![]()
Finns direkt ingen såkallad inkörnings metod.
Nee men det är ju inte så bra att dra full gas första man gör heller
OkejDaanne skrev:Okej , men gör såhär då.MinikeV skrev:Tack!Daanne skrev: Korsdra topplocks skruvarna bara....
Smörj in kolv och lopp med 2T olja och sedan kör på bara![]()
Finns direkt ingen såkallad inkörnings metod.
Nee men det är ju inte så bra att dra full gas första man gör heller
Starta den och låt den stå på tomgång i ett par minuter och gasa lite så kolven får något att göra.
Sedan kan du ju stänga av mopeden och vänta 5 minuter. Sen så kör lite sakta med lite gaspådragningar.
OBS. behövs bara ett par km körning.
om du vill ha en bra inkörning så kör du lugnt i ca 50 mil, då håller kolvringarna bättre i framtiden. om du inte kör in den då tätar kolvringarna dåligt= dålig komp.MinikeV skrev:OkejDaanne skrev:Okej , men gör såhär då.MinikeV skrev: Tack!
Nee men det är ju inte så bra att dra full gas första man gör heller
Starta den och låt den stå på tomgång i ett par minuter och gasa lite så kolven får något att göra.
Sedan kan du ju stänga av mopeden och vänta 5 minuter. Sen så kör lite sakta med lite gaspådragningar.
OBS. behövs bara ett par km körning.tack
HEHEHEHEHEHEHEHEHashkakan skrev: om du vill ha en bra inkörning så kör du lugnt i ca 50 mil, då håller kolvringarna bättre i framtiden. om du inte kör in den då tätar kolvringarna dåligt= dålig komp.
så stog det på cylindern jag köpte då iaf.. så du säger att man inte skall köra in motorerna? och hur kör du in dina motorer ?Henry skrev:HEHEHEHEHEHEHEHEHashkakan skrev: om du vill ha en bra inkörning så kör du lugnt i ca 50 mil, då håller kolvringarna bättre i framtiden. om du inte kör in den då tätar kolvringarna dåligt= dålig komp.
Kör du lungt i 50mil så är snarare kolvringarna slut och har dåligt komp.
Gör som snubben innan sa istället för det här fjärtfuckot vet inte vad han snackar om....
tkr de låter som mer som jag sa än va du sa ? lr är guiden också fel ? lr jag kanske har missuppfattat frågan..citat från inkörnings guiden http://www.twostrokerider.se/artiklar/8
"Såhär gör du en bra inkörning:
Det första du ska tänka på är att man ska vara väldigt försiktig och ta det lugnt när man montera nya delar (ha tålamod), Gör man små skador kan man förstöra grejorna permanent senare. Gör en bra första start med dom nya delarna choka och låt motorn gå lugnt på tomgång ett tag. Samtidigt kan du försöka ställa in din tomgång så bra det bara går. Stäng sedan av motorn efter 30sekunder, starta motorn igen och varva upp men väldigt långsamt, varva långsamt på 1/3 gas i ungefär tre minuter så motorn blir ordentligt varm. Stäng av motorn och låt den stå i 10min. Starta nu igen och åk en liten bit i max 25km/h, tänk på att ha väldigt långsamma accelerationer när du kör. Efter att ha kört scootern försiktigt ett tag ca 1km går det bra att öka hastigheten lite men aldrig mer än 2/3 av full gas om scootern är original. Är den trimmad bör du inte gasa mer än ½. Viktigast är det att man inte varva motorn allt för mycket.
Dom kommande 25milen ska man inte hålla jämn gas för länge ca 300-500 meter åt gången, sedan släppa lite på gasen. Efter dem 25mil som man kört finns det oenighet om hur man skall gå till väga. Är scootern ny ska du åka väldigt lugnt i ca 50mil till"
Hashkakan skrev: så stog det på cylindern jag köpte då iaf.. så du säger att man inte skall köra in motorerna? och hur kör du in dina motorer ?tkr de låter som mer som jag sa än va du sa ? lr är guiden också fel ? lr jag kanske har missuppfattat frågan..citat från inkörnings guiden http://www.twostrokerider.se/artiklar/8
"Såhär gör du en bra inkörning:
Det första du ska tänka på är att man ska vara väldigt försiktig och ta det lugnt när man montera nya delar (ha tålamod), Gör man små skador kan man förstöra grejorna permanent senare. Gör en bra första start med dom nya delarna choka och låt motorn gå lugnt på tomgång ett tag. Samtidigt kan du försöka ställa in din tomgång så bra det bara går. Stäng sedan av motorn efter 30sekunder, starta motorn igen och varva upp men väldigt långsamt, varva långsamt på 1/3 gas i ungefär tre minuter så motorn blir ordentligt varm. Stäng av motorn och låt den stå i 10min. Starta nu igen och åk en liten bit i max 25km/h, tänk på att ha väldigt långsamma accelerationer när du kör. Efter att ha kört scootern försiktigt ett tag ca 1km går det bra att öka hastigheten lite men aldrig mer än 2/3 av full gas om scootern är original. Är den trimmad bör du inte gasa mer än ½. Viktigast är det att man inte varva motorn allt för mycket.
Dom kommande 25milen ska man inte hålla jämn gas för länge ca 300-500 meter åt gången, sedan släppa lite på gasen. Efter dem 25mil som man kört finns det oenighet om hur man skall gå till väga. Är scootern ny ska du åka väldigt lugnt i ca 50mil till"
ok då vet jag.. för frågan en kompis som jobbar med mopeder som jobb i 25 år och han sa samma sak. du tror inte på de asså ?Henry skrev:Hashkakan skrev: så stog det på cylindern jag köpte då iaf.. så du säger att man inte skall köra in motorerna? och hur kör du in dina motorer ?tkr de låter som mer som jag sa än va du sa ? lr är guiden också fel ? lr jag kanske har missuppfattat frågan..citat från inkörnings guiden http://www.twostrokerider.se/artiklar/8
"Såhär gör du en bra inkörning:
Det första du ska tänka på är att man ska vara väldigt försiktig och ta det lugnt när man montera nya delar (ha tålamod), Gör man små skador kan man förstöra grejorna permanent senare. Gör en bra första start med dom nya delarna choka och låt motorn gå lugnt på tomgång ett tag. Samtidigt kan du försöka ställa in din tomgång så bra det bara går. Stäng sedan av motorn efter 30sekunder, starta motorn igen och varva upp men väldigt långsamt, varva långsamt på 1/3 gas i ungefär tre minuter så motorn blir ordentligt varm. Stäng av motorn och låt den stå i 10min. Starta nu igen och åk en liten bit i max 25km/h, tänk på att ha väldigt långsamma accelerationer när du kör. Efter att ha kört scootern försiktigt ett tag ca 1km går det bra att öka hastigheten lite men aldrig mer än 2/3 av full gas om scootern är original. Är den trimmad bör du inte gasa mer än ½. Viktigast är det att man inte varva motorn allt för mycket.
Dom kommande 25milen ska man inte hålla jämn gas för länge ca 300-500 meter åt gången, sedan släppa lite på gasen. Efter dem 25mil som man kört finns det oenighet om hur man skall gå till väga. Är scootern ny ska du åka väldigt lugnt i ca 50mil till"
1. Det du läst på twostroke.se är helt jävla katastrofalt fel. Förstår verkligen inte hur de tänker, står likadant på alla cylindrar. Som tex 2fast, kör du en 2fast i 50mil lugnkörning har du ingen cylinder kvar.
2. Guiden är ett skämt....
Har skrivit massor med gånger hur man kör in, bara att söka.
Lite snabbt:
Varmkör, stäng av. Låt den bli kall.
Ut och kör med varierande gaspådrag tills den är varm, stäng av. Låt den bli kall.
Klart!
om han jobbat i 25årHashkakan skrev:ok då vet jag.. för frågan en kompis som jobbar med mopeder som jobb i 25 år och han sa samma sak. du tror inte på de asså ?Henry skrev:Hashkakan skrev: så stog det på cylindern jag köpte då iaf.. så du säger att man inte skall köra in motorerna? och hur kör du in dina motorer ? tkr de låter som mer som jag sa än va du sa ? lr är guiden också fel ? lr jag kanske har missuppfattat frågan..
1. Det du läst på twostroke.se är helt jävla katastrofalt fel. Förstår verkligen inte hur de tänker, står likadant på alla cylindrar. Som tex 2fast, kör du en 2fast i 50mil lugnkörning har du ingen cylinder kvar.
2. Guiden är ett skämt....
Har skrivit massor med gånger hur man kör in, bara att söka.
Lite snabbt:
Varmkör, stäng av. Låt den bli kall.
Ut och kör med varierande gaspådrag tills den är varm, stäng av. Låt den bli kall.
Klart!
kanske hörde felRobiin937 skrev:om han jobbat i 25årHashkakan skrev:ok då vet jag.. för frågan en kompis som jobbar med mopeder som jobb i 25 år och han sa samma sak. du tror inte på de asså ?Henry skrev:
1. Det du läst på twostroke.se är helt jävla katastrofalt fel. Förstår verkligen inte hur de tänker, står likadant på alla cylindrar. Som tex 2fast, kör du en 2fast i 50mil lugnkörning har du ingen cylinder kvar.
2. Guiden är ett skämt....
Har skrivit massor med gånger hur man kör in, bara att söka.
Lite snabbt:
Varmkör, stäng av. Låt den bli kall.
Ut och kör med varierande gaspådrag tills den är varm, stäng av. Låt den bli kall.
Klart!o säger de är de nog bäst han lägger av