SickRazer skrev:
Ok, tack för svaret. äntligen!
Men den gör redan 85km/h med bara effektröret och dreven... Så borde den inte i alla fall göra 95 med Hebo cylindern?
Möjligt men vrf 50cc? :p
För att jag orkar inte byta vev och förgasare och sådant också, det brukar man behöva när man trimmar rejälare. till 50cc är det inget måste. Går att köra med original förgasare, fast med större munstycke.
varför skulle du inte behöva byta vev när du byter till en riktigt vass 50cc?
polisen: den här går ju i 85 km/h.
pojken som åker fast: HAHA! vågade du inte åka fortare eller??
För att jag orkar inte byta vev och förgasare och sådant också, det brukar man behöva när man trimmar rejälare. till 50cc är det inget måste. Går att köra med original förgasare, fast med större munstycke.
varför skulle du inte behöva byta vev när du byter till en riktigt vass 50cc?
En 50cc har inte alls lika stor förbränningseffekt som 70+ och så länge man inte portar den eller liknande så klarar original-veven av det perfekt.
Onödigt att betala tusenlappar för ny vev när man inte behöver det till 50cc. Finns även 70cc som originalveven klarar av, men de är inget vidare om man vill tycka ut riktig kraft ur motorn.
Vad jag vet så finns det ingen 80cc cylinder som original-veven klarar av...
Jonza skrev:Har en Motorhispania Furia. Har dragen plugg,Effektrör och 14 drev hur fort kommer den att gå.
har du dragen plugg OCH effektrör? Pluggen sitter i röret, så antingen har du ett effektrör eller så har du originalrör med dragen plugg. Om du nu inte menar att du har effektrör med dragen plugg, för om du har plugg i effektröret så kan jag säga att den inte går snabbt.
Och med 14 drev antar jag att du har ett 14 kuggars drev fram... Men vad har du för drev bak då? Vi måste veta vad för drevkombination du har för att kunna komma fram till vilken effekt det ger... Var gärna lite mer specifik i dina frågor, för det verkar inte som att du kan så mycket om trim...
Nu har jag inget tålamod kvar väntat drygt 1 och en halv vecka utan svar!
Beta ark.
org cylinder/ 12mm förgasare.
Home made insug/org.
Polini evo membran
Rem från Stage6
Polini evo 2g koppling (fullt ställbar)
Polini speed control
6g vikter
stage6 vev
Polinis blåa tryckfjäder (15%)
metrakit sp rör/ metrakit ecologic.
SickRazer skrev:
För att jag orkar inte byta vev och förgasare och sådant också, det brukar man behöva när man trimmar rejälare. till 50cc är det inget måste. Går att köra med original förgasare, fast med större munstycke.
varför skulle du inte behöva byta vev när du byter till en riktigt vass 50cc?
En 50cc har inte alls lika stor förbränningseffekt som 70+ och så länge man inte portar den eller liknande så klarar original-veven av det perfekt.
Onödigt att betala tusenlappar för ny vev när man inte behöver det till 50cc. Finns även 70cc som originalveven klarar av, men de är inget vidare om man vill tycka ut riktig kraft ur motorn.
Vad jag vet så finns det ingen 80cc cylinder som original-veven klarar av...
jahaaaaa men okey men jag kan iaf säga att du har fel direkt.
DET ÄR INTE EFFEKTEN SOM DÖDAR EN VEV, UTAN DET ÄR VARVTALET SOM DÖDAR EN VEV. veven känner inget av effekten för att den roterar. effekten driver runt veven.
en vass 50cc varvar MER än en 70cc. förutsatt att 50ccn är i högre klass än 70ccn.
polisen: den här går ju i 85 km/h.
pojken som åker fast: HAHA! vågade du inte åka fortare eller??
Born2Ride skrev:Nu har jag inget tålamod kvar väntat drygt 1 och en halv vecka utan svar!
Beta ark.
org cylinder/ 12mm förgasare.
Home made insug/org.
Polini evo membran
Rem från Stage6
Polini evo 2g koppling (fullt ställbar)
Polini speed control
6g vikter
stage6 vev
Polinis blåa tryckfjäder (15%)
metrakit sp rör/ metrakit ecologic.
rod_rrx skrev:varför skulle du inte behöva byta vev när du byter till en riktigt vass 50cc?
En 50cc har inte alls lika stor förbränningseffekt som 70+ och så länge man inte portar den eller liknande så klarar original-veven av det perfekt.
Onödigt att betala tusenlappar för ny vev när man inte behöver det till 50cc. Finns även 70cc som originalveven klarar av, men de är inget vidare om man vill tycka ut riktig kraft ur motorn.
Vad jag vet så finns det ingen 80cc cylinder som original-veven klarar av...
jahaaaaa men okey men jag kan iaf säga att du har fel direkt.
DET ÄR INTE EFFEKTEN SOM DÖDAR EN VEV, UTAN DET ÄR VARVTALET SOM DÖDAR EN VEV. veven känner inget av effekten för att den roterar. effekten driver runt veven.
en vass 50cc varvar MER än en 70cc. förutsatt att 50ccn är i högre klass än 70ccn.
Hahaha! Det var ju det jag sa! "Effekten driver runt veven" Ju större effekt desto större varvtal och desto mer slitande.
Men det du säger är delvis sant, det finns ju Sport 50cc cylindrar som varvar mer än vad vissa Racing 70cc cylindrar gör. Men original veven brukar inte ha något problem med att hinna med dessa cylindrar i högre Rpm. Men sedan beror det på vad man har för annat trim också, man kan ju inte få upp en vass 50cc till max effekt om man t.ex inte har större förgasare och effektör som ger mer effekt.
Ge fan i att multicitera så mycket, blir onödigt långa inlägg. Sedan håller ni er inte till topic heller, vill ni diskutera det så starta en egen tråd. Sedan har ni fel också..
Det är både effekt och varvtal som dödar en vev. Högre effekt = högre förbränningstryck och högre förbränningstryck leder till ökat slitage. Om vi säger att vi har en 50cc som ger 8hk@10000 rpm så genererar ju den ett mycket lägre förbränningstryck än en 80cc som ger 15hk@10000rpm, det är ju ganska självklart. Veven orkar med 50cc cylindern men du kan kröka vevaxeln och smälla hela veven med 80cc trots att den varvar lika mycket på grund av den högre effekten och vridmomentet. Så kan vi göra en till jämförelse också. Vi har en 50cc som ger 13hk@14000rpm och en 70cc som ger 13hk@10500rpm, då kan veven mycket mycket väl klara av 70cc cylindern som varvar relativt lågt jämfört med 50cc cylindern som veven inte kommer klara trots samma effekt för att varven blir högre än vad den är balanserad till.
Lite stress skrivit det här men ni förstår säkert. God Jul!
Born2Ride skrev:Nu har jag inget tålamod kvar väntat drygt 1 och en halv vecka utan svar!
Beta ark.
org cylinder/ 12mm förgasare.
Home made insug/org.
Polini evo membran
Rem från Stage6
Polini evo 2g koppling (fullt ställbar)
Polini speed control
6g vikter
stage6 vev
Polinis blåa tryckfjäder (15%)
metrakit sp rör/ metrakit ecologic.
Born2Ride skrev:Nu har jag inget tålamod kvar väntat drygt 1 och en halv vecka utan svar!
Beta ark.
org cylinder/ 12mm förgasare.
Home made insug/org.
Polini evo membran
Rem från Stage6
Polini evo 2g koppling (fullt ställbar)
Polini speed control
6g vikter
stage6 vev
Polinis blåa tryckfjäder (15%)
metrakit sp rör/ metrakit ecologic.
SickRazer skrev:
En 50cc har inte alls lika stor förbränningseffekt som 70+ och så länge man inte portar den eller liknande så klarar original-veven av det perfekt.
Onödigt att betala tusenlappar för ny vev när man inte behöver det till 50cc. Finns även 70cc som originalveven klarar av, men de är inget vidare om man vill tycka ut riktig kraft ur motorn.
Vad jag vet så finns det ingen 80cc cylinder som original-veven klarar av...
jahaaaaa men okey men jag kan iaf säga att du har fel direkt.
DET ÄR INTE EFFEKTEN SOM DÖDAR EN VEV, UTAN DET ÄR VARVTALET SOM DÖDAR EN VEV. veven känner inget av effekten för att den roterar. effekten driver runt veven.
en vass 50cc varvar MER än en 70cc. förutsatt att 50ccn är i högre klass än 70ccn.
Hahaha! Det var ju det jag sa! "Effekten driver runt veven" Ju större effekt desto större varvtal och desto mer slitande.Men det du säger är delvis sant, det finns ju Sport 50cc cylindrar som varvar mer än vad vissa Racing 70cc cylindrar gör. Men original veven brukar inte ha något problem med att hinna med dessa cylindrar i högre Rpm. Men sedan beror det på vad man har för annat trim också, man kan ju inte få upp en vass 50cc till max effekt om man t.ex inte har större förgasare och effektör som ger mer effekt.
1a:effekten sliter inte på veven. denbehöver itne varva mer för att få mer effekt. en 70cc levererar mer effekt för att det är mer kubik. den kanske varvar mindre än en org cylinder.
2a: det är igne skillnad på veven om det är 50 eller 80cc. mer kubik skadar inte veven.
nu vet jag inte vad du tycker man jag tycker det låter som du bara gissar. tro inte på allt som du läser på nätet. gå på riktiga fakta ist.
VEVEN PAJJAR AV VARV, INTE KUBIK OCH EFFEKT. och högre varv ger inte alltid högre effekt. det handlar om kompförhållande och porttider med.
nog sagt.
polisen: den här går ju i 85 km/h.
pojken som åker fast: HAHA! vågade du inte åka fortare eller??
rod_rrx skrev:
1a:effekten sliter inte på veven. denbehöver itne varva mer för att få mer effekt. en 70cc levererar mer effekt för att det är mer kubik. den kanske varvar mindre än en org cylinder.
2a: det är igne skillnad på veven om det är 50 eller 80cc. mer kubik skadar inte veven.
nu vet jag inte vad du tycker man jag tycker det låter som du bara gissar. tro inte på allt som du läser på nätet. gå på riktiga fakta ist.
VEVEN PAJJAR AV VARV, INTE KUBIK OCH EFFEKT. och högre varv ger inte alltid högre effekt. det handlar om kompförhållande och porttider med.
nog sagt.
Läs vad jag skrev på förra sidan, sista inlägget där.. Det gäller SickRazer också. Lägg ner dehär nu eller starta en ny tråd för det
För att jag orkar inte byta vev och förgasare och sådant också, det brukar man behöva när man trimmar rejälare. till 50cc är det inget måste. Går att köra med original förgasare, fast med större munstycke.
Sant sant, gör som du vill :)
Fast Hebo manston 70cc är ju riktigt najjs och vass, räcker med att byta vev. Du kan ju ha kvar förgasaren, så får du riktigt najjs bottendrag :)