Sida 41 av 64
Postat: 9 augusti 2011, 13:33
av davidlarsson4
EmilÅkerström skrev:jag har en neos 02 och ska dra på zx handmade

och undrar vad för kopplingsfjädrar och vikter som skulle blir bra

hårda kopplingsfjädrar & vikter vet ja inte riktigt men typ lättare än original iaf xD
Postat: 9 augusti 2011, 14:47
av zutuz?
Hej!
Har fått hem mina stage6 vikter för ett par timmar sen och nu börjar det bli dags att montera på dem!
De vikterna jag har är 4.0g, 4.5g, 5.0g och 5.5.
Det jag undrar är vilken av dem vikterna ska jag välja till att börja med?
Vill helst bara göra det 1 gång pallar inte byta osv.
Jag har en Yamaha Aerox 08a.
Tack på förhand!!
Postat: 9 augusti 2011, 15:14
av Tobiiash
zutuz? skrev:Hej!
Har fått hem mina stage6 vikter för ett par timmar sen och nu börjar det bli dags att montera på dem!
De vikterna jag har är 4.0g, 4.5g, 5.0g och 5.5.
Det jag undrar är vilken av dem vikterna ska jag välja till att börja med?
Vill helst bara göra det 1 gång pallar inte byta osv.
Jag har en Yamaha Aerox 08a.
Tack på förhand!!
'
testa 4g först då
Postat: 12 augusti 2011, 13:36
av tS
är det onödigt att byta kopplingsfjädrar med bara dragen vring? kommer de inte ge nån skillnad på axxet?
Postat: 12 augusti 2011, 13:46
av aeroxleoZX
tS skrev:är det onödigt att byta kopplingsfjädrar med bara dragen vring? kommer de inte ge nån skillnad på axxet?
du kan ju byta köp motorforce 3 st olika hårdheter men jag skulle ta medium då du kmr kanske få lite mer axx mer vrid alla fall. byt vikter oxå

då varvar den mer vilket ger axx och fart med rätt vikter.
Postat: 12 augusti 2011, 14:17
av tS
aeroxleoZX skrev:tS skrev:är det onödigt att byta kopplingsfjädrar med bara dragen vring? kommer de inte ge nån skillnad på axxet?
du kan ju byta köp motorforce 3 st olika hårdheter men jag skulle ta medium då du kmr kanske få lite mer axx mer vrid alla fall. byt vikter oxå

då varvar den mer vilket ger axx och fart med rätt vikter.
hade tänkt polinis set men de är väl likadant ungefär?
aa vikter ska beställas också

Postat: 12 augusti 2011, 14:22
av Josef Jabbari
stunt_pojken^^ skrev:ingen som vill svara??
för hårda kopplings fjädrar kan orsaka det
Postat: 12 augusti 2011, 14:44
av aeroxleoZX
tS skrev:aeroxleoZX skrev:tS skrev:är det onödigt att byta kopplingsfjädrar med bara dragen vring? kommer de inte ge nån skillnad på axxet?
du kan ju byta köp motorforce 3 st olika hårdheter men jag skulle ta medium då du kmr kanske få lite mer axx mer vrid alla fall. byt vikter oxå

då varvar den mer vilket ger axx och fart med rätt vikter.
hade tänkt polinis set men de är väl likadant ungefär?
aa vikter ska beställas också

tror det men motorforce är nog billigare och det är bra kvalle har dom själv
Postat: 12 augusti 2011, 14:56
av tS
aeroxleoZX skrev:tS skrev:aeroxleoZX skrev:du kan ju byta köp motorforce 3 st olika hårdheter men jag skulle ta medium då du kmr kanske få lite mer axx mer vrid alla fall. byt vikter oxå

då varvar den mer vilket ger axx och fart med rätt vikter.
hade tänkt polinis set men de är väl likadant ungefär?
aa vikter ska beställas också

tror det men motorforce är nog billigare och det är bra kvalle har dom själv
okej , hittade inte motoforces ;s aja beställde ändå polinis nu

Postat: 12 augusti 2011, 15:20
av zutuz?
tjo
jag satte på nya vikter idag..
började med 4.5g då hade den helt ok acc osv
sen provade jag 4.0g då hade den inte lika bra acc som 4.5g
tillslut provade jag 5.0g och då hade den bäst acc av de alla
hur kommer det sig?
ska inte man få bättre acc desto mindre g i vikter man har?
Postat: 12 augusti 2011, 20:27
av Jetforce_Dahlin
zutuz? skrev:tjo
jag satte på nya vikter idag..
började med 4.5g då hade den helt ok acc osv
sen provade jag 4.0g då hade den inte lika bra acc som 4.5g
tillslut provade jag 5.0g och då hade den bäst acc av de alla
hur kommer det sig?
ska inte man få bättre acc desto mindre g i vikter man har?
Många tror det, men när det blir för lätt så orkar inte vikterna trycka ut remmen, vilket leder till att moppen inte rör sig lika mkt. Och om den inte rör sig så blir det inge vidare acc

Lagom är bäst!
Postat: 14 augusti 2011, 19:34
av lakke
Behövs de bytas Tryckfjädrar och Vikter om man har Trimrör, sportluft, dragen v ring och större munstycke ? o.O
Postat: 14 augusti 2011, 19:38
av Jetforce_Dahlin
lakke skrev:Behövs de bytas Tryckfjädrar och Vikter om man har Trimrör, sportluft, dragen v ring och större munstycke ? o.O
Menar du tryckfjädER lr kopplingsfjäDRAR? Tryckfjäder behöver du inte byta, kopplingsfjädrar samt vikter är inte ett måste, men du får bättre effekt av det

Postat: 14 augusti 2011, 19:44
av lakke
okej men tänkte byta till 4.6 vikter, men ja ska ja ha på kopplingsfrärarna ungefär ?

Postat: 14 augusti 2011, 20:15
av Jetforce_Dahlin
lakke skrev:okej men tänkte byta till 4.6 vikter, men ja ska ja ha på kopplingsfrärarna ungefär ?

Det är bara att prova dig fram, sen beror det ju på hur du har tänkt att köra. Stunta lr ligga i 170. Du for prova

Postat: 14 augusti 2011, 21:57
av gurkan65
Går det bra om man bara byter kopplingfjädrar eller ska man byta både kopplingsfjädrar, tryckfjäder och vikter?
Postat: 14 augusti 2011, 21:58
av Jetforce_Dahlin
gurkan65 skrev:Går det bra om man bara byter kopplingfjädrar eller ska man byta både kopplingsfjädrar, tryckfjäder och vikter?
Du får bäst effekt av att balansera vikter och kopplingsfjädrar, men du kan ju byta bara fjädrar om du vill. Tryckfjäder byter du bara om remmen slirar.
Postat: 22 augusti 2011, 17:30
av gud
Vad ska man ha för kopplingsfjädrar och tryckfjädrar om man vill få ett grymt axx ?
Postat: 22 augusti 2011, 17:35
av 2stroke
gud skrev:Vad ska man ha för kopplingsfjädrar och tryckfjädrar om man vill få ett grymt axx ?
Tryckfjäder byter du endast om remmen slirar. Vill du ha ett "grymt axx" så får du allt ta och trimma lite mer, t.ex. byta variator, koppling eller rör.
Postat: 24 augusti 2011, 14:13
av m0pp3p0jk
tja
jag har
trimrör
ostrypt cdi
5.5vikter
dragen v-ring
sportluftfilter
va ska ja ha för kopplingsfjädrar för det ??
och tryckfjäder?
btw moppen är en cpi formula r
Postat: 24 augusti 2011, 14:46
av Nutbreaker
hur KÄNNER man om man har för hård tryckfjäder? tycker min är så trög som att den inte orkar varva upp i början innan kopplingen greppar? jag har ändå 4 grams vikter så det är inte vikterna eller kopplingsfjädrarnas fel för dom har jag prövat

Variatorviktsval. Hjälp!
Postat: 26 augusti 2011, 16:35
av Roxxen96
Tjena! Jag har en Yamaha Aerox Race Replica 2008.
Det jag undrar är då vad för vikter ni tycker jag ska ha för att få bättre acceleration.
Setup just nu :
Original cylinder.
Original insug.
Original förgasare - Gurtner Py 12
Original koppling plus original fjädrar.
Dragen v-ring.
I just nu har jag 4.5 grams vikter.
Skorsten kör jag med.
Munstycks storlek har jag i 72.
Vilka kopplingsfjädrar eller vikter ska jag ha för att få ännu lite bättre acceleration? Snälla svara fort !
Mycket vänliga hälsningar Roxxen96 !

Re: Variatorviktsval. Hjälp!
Postat: 26 augusti 2011, 16:40
av Speedfighter nr2
Roxxen96 skrev:Tjena! Jag har en Yamaha Aerox Race Replica 2008.
Det jag undrar är då vad för vikter ni tycker jag ska ha för att få bättre acceleration.
Setup just nu :
Original cylinder.
Original insug.
Original förgasare - Gurtner Py 12
Original koppling plus original fjädrar.
Dragen v-ring.
I just nu har jag 4.5 grams vikter.
Skorsten kör jag med.
Munstycks storlek har jag i 72.
Vilka kopplingsfjädrar eller vikter ska jag ha för att få ännu lite bättre acceleration? Snälla svara fort !
Mycket vänliga hälsningar Roxxen96 !

3 grams kanske...

Re: Variatorviktsval. Hjälp!
Postat: 26 augusti 2011, 16:46
av Roxxen96
Speedfighter nr2 skrev:Roxxen96 skrev:Tjena! Jag har en Yamaha Aerox Race Replica 2008.
Det jag undrar är då vad för vikter ni tycker jag ska ha för att få bättre acceleration.
Setup just nu :
Original cylinder.
Original insug.
Original förgasare - Gurtner Py 12
Original koppling plus original fjädrar.
Dragen v-ring.
I just nu har jag 4.5 grams vikter.
Skorsten kör jag med.
Munstycks storlek har jag i 72.
Vilka kopplingsfjädrar eller vikter ska jag ha för att få ännu lite bättre acceleration? Snälla svara fort !
Mycket vänliga hälsningar Roxxen96 !

3 grams kanske...

Jag har tänkt att beställa ett variatorviktsset, vilket ska jag ha..? Vet inte vilken storlek på vikterna jag har.. alltså bredden? Eller det spelar kanske ingen roll? Vet bara att jag har 4.5 grams vikter. Dessutom, ska jag ha racing eller va ska jag ha? Ska jag ha Malossi, Hebo, polini, stage 6? Vilket skulle du rekommendera?

Postat: 26 augusti 2011, 16:58
av Roxxen96
Jag har då en Yamaha Aerox Race Replica 2008. Skrev min setup innan.
Passar vilka vikter som helst i min variator..?
Jag har tänkt mig någon utav dessa två set, vilket ska jag köpa, kommer dom att passa?
Polini :
15x12mm - 3,6g - 3,8g - 4,4g - 5g
http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... trib1=6858
Stage 6 :
Variatorvikter från Stage6 (15x12 mm) - 3,0g - 3,5g - 4,0g - 4,5g
http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... trib1=1220
/
Roxxen96!
Postat: 26 augusti 2011, 17:19
av Jetforce_Dahlin
Så länge du har rätt mått på vikterna så passar alla
EDIT: jag skulle ja köpt polini

Postat: 26 augusti 2011, 17:28
av Roxxen96
Jetforce_Dahlin skrev:
Så länge du har rätt mått på vikterna så passar alla
EDIT: jag skulle ja köpt polini

Hur vet jag att jag har rätt mått? Är det något du vet...?:roll: Kan väl inte vara någon skillnad? Jag vet bara att jag har 4.5 grams vikter, och själva hållaren som håller vikterna står det polini på.
Postat: 26 augusti 2011, 17:35
av Roxxen96
Själv vill jag beställa stage 6, men jag vet inte om det kommer passa..

Postat: 26 augusti 2011, 18:47
av Jetforce_Dahlin
Roxxen96 skrev:Jetforce_Dahlin skrev:
Så länge du har rätt mått på vikterna så passar alla
EDIT: jag skulle ja köpt polini

Hur vet jag att jag har rätt mått? Är det något du vet...?:roll: Kan väl inte vara någon skillnad? Jag vet bara att jag har 4.5 grams vikter, och själva hållaren som håller vikterna står det polini på.
Jo, 15*12 är rätt i aerox. Det är jag säker på

Postat: 26 augusti 2011, 19:32
av Roxxen96
Jetforce_Dahlin skrev:Roxxen96 skrev:Jetforce_Dahlin skrev:
Så länge du har rätt mått på vikterna så passar alla
EDIT: jag skulle ja köpt polini

Hur vet jag att jag har rätt mått? Är det något du vet...?:roll: Kan väl inte vara någon skillnad? Jag vet bara att jag har 4.5 grams vikter, och själva hållaren som håller vikterna står det polini på.
Jo, 15*12 är rätt i aerox. Det är jag säker på

Jag tog loss vikterna och jag hade 16x13 ! Beställt stage 6 nu, 4.0, 4.5, 5.0, 5.5 ! Har för lätta vikter i nu det vet jag.
Postat: 26 augusti 2011, 20:09
av Jetforce_Dahlin
Roxxen96 skrev:Jetforce_Dahlin skrev:Roxxen96 skrev:
Hur vet jag att jag har rätt mått? Är det något du vet...?:roll: Kan väl inte vara någon skillnad? Jag vet bara att jag har 4.5 grams vikter, och själva hållaren som håller vikterna står det polini på.
Jo, 15*12 är rätt i aerox. Det är jag säker på

Jag tog loss vikterna och jag hade 16x13 ! Beställt stage 6 nu, 4.0, 4.5, 5.0, 5.5 ! Har för lätta vikter i nu det vet jag.
Fan, jag hatar att ha fel!

Men skyller på att jag har peugeot

Postat: 26 augusti 2011, 20:16
av TSR`BakarN
hur många gram ska man ha på vikterna ungefär, om man har en dragen V- ring på Pgo Big Max 25 ?
Tacksam för svar
Postat: 26 augusti 2011, 20:50
av Nutbreaker
frågar igen, hur vet jag om tryckfjädern är för mjuk? vad blir det för defekter i effekten osv hur känner man om den är för hård?

Postat: 26 augusti 2011, 20:52
av Jetforce_Dahlin
Nutbreaker skrev:frågar igen, hur vet jag om tryckfjädern är för mjuk? vad blir det för defekter i effekten osv hur känner man om den är för hård?

Ska det vara mjuk lr hård?

Postat: 26 augusti 2011, 21:22
av Roxxen96
Jetforce_Dahlin skrev:Roxxen96 skrev:Jetforce_Dahlin skrev:
Jo, 15*12 är rätt i aerox. Det är jag säker på

Jag tog loss vikterna och jag hade 16x13 ! Beställt stage 6 nu, 4.0, 4.5, 5.0, 5.5 ! Har för lätta vikter i nu det vet jag.
Fan, jag hatar att ha fel!

Men skyller på att jag har peugeot

Du hade inte fel, original är 15x12! Eller ja aerox brukar ha 15x12 . Men jag har polini vikter i nu så det är inte samma mått
