Sida 37 av 60

Postat: 12 juni 2011, 22:55
av viiktor15
Swe2FX skrev:
viiktor15 skrev:va ska jag ha för drevning för att få optimalt axx på min ryz
har ett metrakit thrower och just ni sitter det 12/53 på, ska jag byta upp mig till 13/53?
För att få bättre axx ska du antingen gå ner i storlek fram eller gå upp i storlek bak men jag skulle nog säga att du ska gå ner till 11/53 för att få bättre axx men ändå ha kvar toppfart, annars om du vill ha ännu bättre axx men är redo att förlora lite toppfart så kan du köra med 11/64 men då kanske veven kan ta stryk men det får någon mer kunnig svara på:P
rätta mig om jag har fel :P
nja om jag går ner till 11/53 kommer den varva alldeles för mycket, men tror nog att 12/53 ska va bra :)

Postat: 13 juni 2011, 16:58
av Yniq
Jag har nu 12-65 som är original, borttagen luftbricka och skorstensslang. Vill ha bättre toppfart eftersom att moppen går 52 innan cdi stryper... Vet hur det är med drevning och så, men skulle nu rekommendera 12-52, 53 eller liknande? Ge gärna förslag om ni har nått :)
Någon som vet om det är någon större skillnad att dreva fram och bak...?

Postat: 13 juni 2011, 17:01
av Ekman
Yniq skrev:Jag har nu 12-65 som är original, borttagen luftbricka och skorstensslang. Vill ha bättre toppfart eftersom att moppen går 52 innan cdi stryper... Vet hur det är med drevning och så, men skulle nu rekommendera 12-52, 53 eller liknande? Ge gärna förslag om ni har nått :)
Någon som vet om det är någon större skillnad att dreva fram och bak...?
lägg på ett 14 framdrev så måste du inte byta bakdrev :wink:

Postat: 13 juni 2011, 19:06
av Yniq
vicke xX SMT skrev:
Yniq skrev:Jag har nu 12-65 som är original, borttagen luftbricka och skorstensslang. Vill ha bättre toppfart eftersom att moppen går 52 innan cdi stryper... Vet hur det är med drevning och så, men skulle nu rekommendera 12-52, 53 eller liknande? Ge gärna förslag om ni har nått :)
Någon som vet om det är någon större skillnad att dreva fram och bak...?
lägg på ett 14 framdrev så måste du inte byta bakdrev :wink:
Tack för svaret, tycker du att det är någon större skillnad att dreva fram och bak? ;)

Postat: 13 juni 2011, 19:53
av moppepojk
Derbi DRD pro 08

Rör : Malossi (Mhr supermoto)
Cylinder kit : Parmakit 110cc racing
Förgasare : Kehin 34mm
Vevparti : Malossi (RHQ)
Tändning : Malossi (MHR)
Block : Portat (Åkes motor)
Membran : Malossi (VL15)
Koppling : Doppler
Lameller : Stage6 (Racing karbon)

Men vet inte va jag ska ha för drevning för maximal topfart? :roll:

Postat: 13 juni 2011, 19:56
av beckvall
moppepojk skrev:Derbi DRD pro 08

Rör : Malossi (Mhr supermoto)
Cylinder kit : Parmakit 110cc racing
Förgasare : Kehin 34mm
Vevparti : Malossi (RHQ)
Tändning : Malossi (MHR)
Block : Portat (Åkes motor)
Membran : Malossi (VL15)
Koppling : Doppler
Lameller : Stage6 (Racing karbon)

Men vet inte va jag ska ha för drevning för maximal topfart? :roll:
ops här har vi setup! ja 15/52 eller 13/46 skulle jag gissa på :P

Postat: 13 juni 2011, 21:33
av moppepojk
Tackar då lägger jag iväg en beställning :D

Postat: 13 juni 2011, 21:38
av yahama94
inte för att va sån men har du malossi vev till "parmakit 110cc" så blir det bara 90cc ;P

Postat: 13 juni 2011, 22:23
av moppepojk
ÖÖ jag vet intriktigt men när jag köpte cyllindern så stog de 110cc lika som alla som skriver 70cc är väll typ igentligen 63cc eller nåt? :lol:

Postat: 14 juni 2011, 19:14
av MrAndersson
Har en Derbi Senda Extreme 07a.
Den är drevad orginal 12/65 o i andra länder 14/53. Funderar på att byta till något liknande typ 13/53 eller kanske 14/53 vad tror ni den kommer toppa i såfall? Och är detta den bästa drevningen. Är nu helt orginal men ska nog på ett Yasuni rör (cross ML) http://www.twostroke.se/product.asp?product=9269 Och ostrypt CDI box.

SÅ vad är bästa drevningen om den är orginal, och vad är bästa drevingen med den setupen.

Beklagar om de blev rörigt!

MvH Andersson!

Postat: 14 juni 2011, 19:16
av Ekman
MrAndersson skrev:Har en Derbi Senda Extreme 07a.
Den är drevad orginal 12/65 o i andra länder 14/53. Funderar på att byta till något liknande typ 13/53 eller kanske 14/53 vad tror ni den kommer toppa i såfall? Och är detta den bästa drevningen. Är nu helt orginal men ska nog på ett Yasuni rör (cross ML) http://www.twostroke.se/product.asp?product=9269 Och ostrypt CDI box.

SÅ vad är bästa drevningen om den är orginal, och vad är bästa drevingen med den setupen.

Beklagar om de blev rörigt!

MvH Andersson!
beror på om du vill ha axx eller toppfart?

Postat: 14 juni 2011, 19:57
av MrAndersson
vicke xX SMT skrev:
MrAndersson skrev:Har en Derbi Senda Extreme 07a.
Den är drevad orginal 12/65 o i andra länder 14/53. Funderar på att byta till något liknande typ 13/53 eller kanske 14/53 vad tror ni den kommer toppa i såfall? Och är detta den bästa drevningen. Är nu helt orginal men ska nog på ett Yasuni rör (cross ML) http://www.twostroke.se/product.asp?product=9269 Och ostrypt CDI box.

SÅ vad är bästa drevningen om den är orginal, och vad är bästa drevingen med den setupen.

Beklagar om de blev rörigt!

MvH Andersson!
beror på om du vill ha axx eller toppfart?
Hyfsat axx o kanske runt 80-85 i toppfart om de går, inte så bra på drvning o sånt :)

Postat: 15 juni 2011, 12:33
av gilera smt
jag har en Gilera smt 06a och jag har drat pluggen i avgasröret, och jag har drevning på 11/53 men problemet är att den inte orkar varva ur 5 & 6an. och i upförsbake orkar den nästan ingenting. tror ni den orkar om jag bytar till 11/60?

Postat: 15 juni 2011, 21:27
av 2stroke4ever
gilera smt skrev:jag har en Gilera smt 06a och jag har drat pluggen i avgasröret, och jag har drevning på 11/53 men problemet är att den inte orkar varva ur 5 & 6an. och i upförsbake orkar den nästan ingenting. tror ni den orkar om jag bytar till 11/60?
byt munstycke

Postat: 16 juni 2011, 10:23
av gilera smt
ska jag byta till större eller mindre munstycke?? jag har 88 nu vad ska jag byta till?

Postat: 16 juni 2011, 10:24
av Ekman
gilera smt skrev:ska jag byta till större eller mindre munstycke?? jag har 88 nu vad ska jag byta till?
större om du inte böt när du trimmade!
lägg i munstycke-tråden

Postat: 16 juni 2011, 10:28
av Pontusandersson95
moppepojk skrev:Derbi DRD pro 08

Rör : Malossi (Mhr supermoto)
Cylinder kit : Parmakit 110cc racing
Förgasare : Kehin 34mm
Vevparti : Malossi (RHQ)
Tändning : Malossi (MHR)
Block : Portat (Åkes motor)
Membran : Malossi (VL15)
Koppling : Doppler
Lameller : Stage6 (Racing karbon)

Men vet inte va jag ska ha för drevning för maximal topfart? :roll:
du ska ha parmakit veven!

Postat: 16 juni 2011, 10:29
av gilera smt
jag hadde 74 innan jag trimma sen byta jag till 88 men ska jag ha så stort som möjligt utan att den fyrtaktar??

Postat: 16 juni 2011, 10:52
av agertoft
är det någon av er koll på hur sendor är drevade original? är det 12/65

och vilken drevning e då tyngst 11/53 eller Senda original?

för min polare har en Senda och jag en drd racing och vi vill veta vem som har tyngst drevning.

Postat: 16 juni 2011, 12:37
av MrAndersson
agertoft skrev:är det någon av er koll på hur sendor är drevade original? är det 12/65

och vilken drevning e då tyngst 11/53 eller Senda original?

för min polare har en Senda och jag en drd racing och vi vill veta vem som har tyngst drevning.
Direkt ur boken om Derbi:
Drevning:
13/53 (Senda R* Senda XTREME R)
14/53 (Senda SM*XTREME SM)
12/65 (Skandinavisk)

Alltså i sverige, finland, norge, är Derbi drevade 12/65 o i övriga europa? är dom drevade 13/53 eller 14/53 beroende på modell :) Drevningarna är tagna är instruktionsboken.

Rätta mig om jag har fel.

MvH Andersson

Postat: 19 juni 2011, 10:28
av agertoft
Hallå igen. Har trimrör på moppen nu,11/53 drev.

Den axxar jävligt gött, men varvet på toppfart är på tok för högt, kommer jag att förlora mycket axx om jag drevar den 12/53 istället?

Jag tycker inte att det behöver gå fortare 80 räcker, men som sagt så vill jag ha ner varvet en aning.

Vad är förresten optimal stuntdrevnomg?:)

Tack på förhand mvh agertoft

Postat: 19 juni 2011, 11:09
av MrAndersson
Har en Derbi Senda Extreme 07a.
Den är drevad orginal 12/65 o i andra länder 14/53. Funderar på att byta till något liknande typ 13/53 eller kanske 14/53 vad tror ni den kommer toppa i såfall? Och är detta den bästa drevningen. Är nu helt orginal men ska nog på ett Yasuni rör (cross ML) http://www.twostroke.se/product.asp?product=9269 Och ostrypt CDI box.

SÅ vad är bästa drevningen om den är orginal om man vill ha toppfart runt 80, och vad är bästa drevingen med den setupen.

Beklagar om de blev rörigt!



MvH Andersson! INGEN???????

Postat: 19 juni 2011, 11:53
av xMattanx
MrAndersson skrev:Har en Derbi Senda Extreme 07a.
Den är drevad orginal 12/65 o i andra länder 14/53. Funderar på att byta till något liknande typ 13/53 eller kanske 14/53 vad tror ni den kommer toppa i såfall? Och är detta den bästa drevningen. Är nu helt orginal men ska nog på ett Yasuni rör (cross ML) http://www.twostroke.se/product.asp?product=9269 Och ostrypt CDI box.

SÅ vad är bästa drevningen om den är orginal om man vill ha toppfart runt 80, och vad är bästa drevingen med den setupen.

Beklagar om de blev rörigt!



MvH Andersson! INGEN???????
Du kommer inte få upp den i 80 med nån drevning original men med ett Yasuni skulle ja satsa på 14/53, kör du helt original, kör på 13/53 så den orkar varva ur odentligt :wink:

Postat: 19 juni 2011, 16:13
av agertoft
MrAndersson skrev: Du kommer inte få upp den i 80 med nån drevning original men med ett Yasuni skulle ja satsa på 14/53, kör du helt original, kör på 13/53 så den orkar varva ur odentligt :wink:
14/53 är för mycket, den kommer antagligen inte orka varva ut då. ta 13/53 ist.

Postat: 19 juni 2011, 16:14
av MrAndersson
Tack! Vad tror ni den gör med röret o 13/53 drevning? :)

Postat: 19 juni 2011, 16:14
av agertoft
min pallar inte 13/53 original...

Postat: 19 juni 2011, 16:48
av ValoPallo
agertoft skrev:min pallar inte 13/53 original...
Dom flesta mopeder är ju sega original, och dom flesta har väl 12 framdrev som original, så det är ju inte helt orimligt att den går bet på 13

Postat: 19 juni 2011, 22:15
av gilera smt

Postat: 19 juni 2011, 22:17
av gilera smt
jag har en Gilera smt 06a och jag har drat pluggen i avgasröret, och jag har drevning på 11/53 men problemet är att den inte orkar varva ur 5 & 6an. och i upförsbake orkar den nästan ingenting. tror ni den orkar om jag bytar till 11/65 eller 12/65.
(jag har testat att byta munstycke men den orkar inte varva ur ändå...)

Postat: 20 juni 2011, 00:20
av agertoft
ValoPallo skrev:
agertoft skrev:min pallar inte 13/53 original...
Dom flesta mopeder är ju sega original, och dom flesta har väl 12 framdrev som original, så det är ju inte helt orimligt att den går bet på 13
Alla sendor har 12 fram ba, men de har även 65 bak då, och inte 53

Min har 11/53 original, och den hade INTE orkar 13/53

12/65 är samma som= 9/50 ish

Men vi säger 10 53 för att jämna till det.

1 kugg fram=5 bak.

Rätta mig om jag har fel.

Postat: 20 juni 2011, 01:02
av ZX
tja har en Derbi drd racing

Setup:
Airsal 50cc
avstrypt rör
sportluftfilter.

den gör ca:70-80 nu

Vilken dreving skulle vara bra på denna setup så att den axxar
riktigt gött utan att tappa toppfar?

Och Har även en Airsal 70cc , 21mm förgasare . avstämt rör hemma.
vilken drevning skulle vara bra till denna så att den axxar gött med riktigt bra toppfart? ^^

Postat: 20 juni 2011, 13:28
av agertoft
ZX skrev:tja har en Derbi drd racing

Setup:
Airsal 50cc
avstrypt rör
sportluftfilter.

den gör ca:70-80 nu

Vilken dreving skulle vara bra på denna setup så att den axxar
riktigt gött utan att tappa toppfar?

Och Har även en Airsal 70cc , 21mm förgasare . avstämt rör hemma.
vilken drevning skulle vara bra till denna så att den axxar gött med riktigt bra toppfart? ^^

12/53

Och 70 cc setup 13/53


Man kan inte dreva både toppfart och axx. Välj ett av dem!

Postat: 20 juni 2011, 23:43
av Ztraand
Har en Gilera SMT som toppar 73 med dragen plugg och 13/53 drev. Vad händer om ja byter till 13/70 lr 13/63 drev typ?:)

Postat: 21 juni 2011, 09:12
av BoxarnSkalman
Hejsan, jag har en TMS Motard helt orginal. Det gör 45, 50 men lite medvind och nedförsbacke.. Men jag är så otroligt slö i axxet så jag får tokspel. Jag vet inte vad orginal dreven är men nån som kanske vet och har nån idé på vad jag ska byta till? :-)
Tacksam för svar :-)

Postat: 21 juni 2011, 10:46
av agertoft
Gå ut och räkna tänderna, sen kan du fråväca om hjälp igen!:)