Sida 34 av 60
Postat: 19 mars 2011, 14:11
av chifen
Ztraand skrev:Har en Gilera som går i 70 ungefär, jag vill dreva ner den till 50-60, dvs. mer axx, mindre topp. Vilka drev ska ja ha?
Att dreva ner en trimmad moped till en toppfart på 50-60 är inte vettigt på något sätt. Blir så höga varv och väldigt slitsamt för motorn. Tänk på det! Vad har du för drev nu och vad för trim?
Postat: 20 mars 2011, 00:20
av Ztraand
chifen skrev:Ztraand skrev:Har en Gilera som går i 70 ungefär, jag vill dreva ner den till 50-60, dvs. mer axx, mindre topp. Vilka drev ska ja ha?
Att dreva ner en trimmad moped till en toppfart på 50-60 är inte vettigt på något sätt. Blir så höga varv och väldigt slitsamt för motorn. Tänk på det! Vad har du för drev nu och vad för trim?
Lite uppborrad plugg i röret , 13/53. Men vill inte bli tagen ifall snuten skulle vilja provköra. så vill ha ner hastigheten lite, men orkar inte svetsa..
Postat: 20 mars 2011, 12:05
av MhFuria1995
HALLÅ??!! Jag har en Mh Furia som gör cirka 70 och jag kör med 11/68 drev och undrar hur mkt skillnad det gör med 13/68 istället? vill ha ner varvet en aning

Postat: 20 mars 2011, 14:40
av hannesboey
Hej jag har en Rieju rrx 06 urpluggad med orginal drev som är 11-53. vill få högre topphastighet men samtidigt ha bra axx. funderar på 13-53? men kommer moppen orka uppförsbackar ? vill inte att moppen blir lika slö som rrx är med pluggen i.
Postat: 20 mars 2011, 15:28
av 2stroke4ever
hannesboey skrev:Hej jag har en Rieju rrx 06 urpluggad med orginal drev som är 11-53. vill få högre topphastighet men samtidigt ha bra axx. funderar på 13-53? men kommer moppen orka uppförsbackar ? vill inte att moppen blir lika slö som rrx är med pluggen i.
13/53 är ett mycket bra val, men om du åker i skogen elelr skjutsar ofta och vill ha växlarna lite tätare så borde du ta 12/53. annars köper du både ett 13 och ett 12. kostar inte många pengar för att bli nöjd

Postat: 20 mars 2011, 18:49
av MhFuria1995
Ingen vänlig själ som vill svara tex 2stroke4ever. Du har hoppat över min fråga två ggr och svara på dem andras ist..
Jag har en Mh Furia som gör cirka 70 och jag kör med 11/68 drev och undrar hur mkt skillnad det gör med 13/68 istället? vill ha ner varvet en aning
Postat: 20 mars 2011, 18:57
av 2stroke4ever
MhFuria1995 skrev:Ingen vänlig själ som vill svara tex 2stroke4ever. Du har hoppat över min fråga två ggr och svara på dem andras ist..
Jag har en Mh Furia som gör cirka 70 och jag kör med 11/68 drev och undrar hur mkt skillnad det gör med 13/68 istället? vill ha ner varvet en aning
jag hoppas över frågor då å då för att dom inte är fullständiga. du kanske vill börja med å skriva vad du har för setup. om du bara har urpluggad eller hur det är!
ja det hade väl gjort en hel del skillnad. du får både ner varvet och den går lite fortare!
Postat: 22 mars 2011, 18:33
av MhFuria1995
Sorry, enda trim jag har är stryp/ibland ostrypt tk Lacada, sportluft.
Postat: 24 mars 2011, 10:35
av difaren
Tjenare, jag ska få en Cpi sm den 25 april och den är endast drevad så den gör ungefär 70 knyck... är de bra eller för ja har hört att dom flesta med cpi sm tycker man ska dreva dom för annars går dom inge bra?? rätta mig ifall ja har fel

Postat: 24 mars 2011, 19:33
av 2stroke4ever
MhFuria1995 skrev:Sorry, enda trim jag har är stryp/ibland ostrypt tk Lacada, sportluft.
75 kanske. kommer inte varva lika tok mycket.
Postat: 25 mars 2011, 10:26
av MhFuria1995
ok tack mannen

Postat: 26 mars 2011, 19:37
av agertoft
hejsan, jag har en Derbi drd racing 06 och undrar hur stora dreven är original? och kommer jag upp på bakhjulet med den drevningen? är det en lämplig drevning till ett effektrör ? (leo v6)
moppen är på reparation, så jag kan tyvärr inte gå ut och kolla själv, annars hade jag inte besvärat er:)
Postat: 3 april 2011, 21:15
av linus-1995
vad ska jag ha för drev jag har dragit pluggen på mitt original rör och den vararvar väldigt mycket vill så jag vill få ner det men ändån ha bra acc och topp hastighet
Postat: 3 april 2011, 21:19
av 2stroke4ever
12/53 om du åker ofta i stan, skogen eller skjutsar ofta, mer landsväg så ta 13/53!
Postat: 4 april 2011, 14:49
av linus-1995
okej behöver jag byta kedja då ?
Postat: 4 april 2011, 15:22
av 2stroke4ever
lika bra att göra det så får du ett nytt och fräsht drivpaket, annars kommer dreven bli dåliga fort!
Postat: 4 april 2011, 18:55
av agertoft
hej!
jag har en Derbi drd racing 06. jag planerar att sätta på ett effektrör, men har inte ännu bestämt mig för vilket, men det lutar mot leovince v6.
till frågan nu: kan jag ha kvar min originaldrevning (11/53) med ett effektrör eller ska jag byta upp mig i framdrev?
tack MVH agertoft
Postat: 4 april 2011, 19:01
av yamaha2pwn
agertoft skrev:hej!
jag har en Derbi drd racing 06. jag planerar att sätta på ett effektrör, men har inte ännu bestämt mig för vilket, men det lutar mot leovince v6.
till frågan nu: kan jag ha kvar min originaldrevning (11/53) med ett effektrör eller ska jag byta upp mig i framdrev?
tack MVH agertoft
kör du på de dreven kmr den bli rå stark

men de vanligaste är 13-53, men om du är "taxi" åt andra mkt så kanske 12-53 är bättre

Postat: 4 april 2011, 20:46
av agertoft
tack:)
Postat: 5 april 2011, 20:43
av eSpeed
Hej!,
Undrar lite ang skillnader i axx å topp mellan 12, 13 å 14/53.
Hur lång tid ungefär tar det att nå topp och vad är topp med respektive drev?
Vet att det är olika beroende på setup, moped osv. Men låt oss säga att man har en Derbi avstrypt elr med giannelli.
(Andra mopeder går givetvis också bra!)
Ev. Att man sätter det i skala ist för tid och 12 ligger närmast 10 på en skala 1-10? Men hastighet vill jag veta i km/h.
Hör en massa olika om vad det är bra med för drev och vad vissa kör med så jag tänkte bilda en uppfattning om skillnaderna med er hjälp.
Tack på förhand!

Postat: 6 april 2011, 15:36
av linus-1995
Hej drevad om min moppe till 13/60 och den varvar fortfarande för mycket ca 9500 varv och går i 70 ska jag gå upp till 14/52 ? eller 14/60 ca 9500 varv som den är nu
Postat: 10 april 2011, 19:55
av vinnst123
Hej, jag är extremt dålig på allt som har med mopeder att göra heh
Har en Rieju MRT SM 2009, helt orginal. Toppar ca 46.
Mopeden har (troligtvis) en Strypt CDI-Box.
Skulle vilja få upp den till högst 60km/h. Hur ska jag gå till väga?
Tacksam för svar.
Postat: 10 april 2011, 20:12
av Denkka
vinnst123 skrev:Hej, jag är extremt dålig på allt som har med mopeder att göra heh
Har en Rieju MRT SM 2009, helt orginal. Toppar ca 46.
Mopeden har (troligtvis) en Strypt CDI-Box.
Skulle vilja få upp den till högst 60km/h. Hur ska jag gå till väga?
Tacksam för svar.
Hejsan!
Har själv en eller jag har t.o.m två mrt. Men för att få den att gå typ 60 km/h måste du först ta bort pluggen i avgasröret. Om du inte vet vad det är så sitter pluggen vid kröken i avgasröret. Där är det bara att lossa 3 bultar och sen drar du ut strypningen. Då du gjort det borde den gå runt 60, min gick 58.6 enligt gps:en.

Om du vill få den att gå fortare kan du byta dreven. Original drev på MRT:n är 11/62. Du kan byta dreven till 13/53 och då kommer du till mycket högre hastigheter.
Lycka till!
//Dennis
Postat: 11 april 2011, 17:37
av vinnst123
Denkka skrev:vinnst123 skrev:Hej, jag är extremt dålig på allt som har med mopeder att göra heh
Har en Rieju MRT SM 2009, helt orginal. Toppar ca 46.
Mopeden har (troligtvis) en Strypt CDI-Box.
Skulle vilja få upp den till högst 60km/h. Hur ska jag gå till väga?
Tacksam för svar.
Hejsan!
Har själv en eller jag har t.o.m två mrt. Men för att få den att gå typ 60 km/h måste du först ta bort pluggen i avgasröret. Om du inte vet vad det är så sitter pluggen vid kröken i avgasröret. Där är det bara att lossa 3 bultar och sen drar du ut strypningen. Då du gjort det borde den gå runt 60, min gick 58.6 enligt gps:en.

Om du vill få den att gå fortare kan du byta dreven. Original drev på MRT:n är 11/62. Du kan byta dreven till 13/53 och då kommer du till mycket högre hastigheter.
Lycka till!
//Dennis
Tack så hemskt mycket för ett väldigt bra svar! Har en liten fråga till som det vore väldigt snällt om du svarade lite snabbt på.
Ungefär hur fort skulle den gå med endast ett 13/53 drev? (Utan dragen plugg).
Tack för otroligt bra hjälp!
Postat: 11 april 2011, 18:53
av Denkka
Jag är bara glad över att få hjälpa dig, men den frågan vet jag tyvärr inte svaret på, jag gissar på att den skulle gå ca. 10 km/h snabbare.

Postat: 11 april 2011, 20:23
av agertoft
vinnsst123 glöm inte att byta munstycke bara;)
Postat: 11 april 2011, 20:34
av vinnst123
Denkka skrev:Jag är bara glad över att få hjälpa dig, men den frågan vet jag tyvärr inte svaret på, jag gissar på att den skulle gå ca. 10 km/h snabbare.

Tack, behövde endast en gissning

! Tror du att accet påverkas dramatiskt av endast drev?
Tack.
agertoft skrev:vinnsst123 glöm inte att byta munstycke bara;)
Vad menar du med det?

När skulle jag behöva göra det, och varför? Ursäkta mina nybörjarfrågor. Är inte kunnig inom detta ämne!
Postat: 11 april 2011, 20:44
av agertoft
om du ska plugga ur avgasröret = trimma den, så måste man byta munstycke, och annars så går moppen dåligt, eller skär eller värmenyper.
med skär menar man att det uppstår en reva i tex cylindern, dvs den går sönder. och värmenyper kan jag inte förklara då jag inte vet innebörden, MEN jag kan säga att det inte är ngt som man vill ska hända.
rätta mig om jag har fel:
men 80% av bensinen går åt att kyla, så med förlitet huvudmunstycke (det som reglerar bensinflödet) så kommer den alltså bli överhettad, och kanske då skära eller värmenypa här har du guider till byte av munstycke och hur man ska veta vilket munstycke som är rätt för din moped (olika på alla moppar) från vad jag förstått så ska man gå upp 10-15 strl i huvudmunstycke när man pluggar ur dem. kolla upp vilken gänga du har på ditt huvudmunstycke ( 5 eller 6 mm, fråga i munstycketråden eller ngt)
denna är guide ser kanske inte exakt lika dan ut som det gör på din moppe, fast du ser ju själva principen här, trots att det e scooter..
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=20793
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=10242
Postat: 11 april 2011, 20:47
av agertoft
jag är själv inte särskilt kunnig så du får ta det jag sa med en nypa salt:D fast jag tror dock att det e rätt, men någon annan kanske bara kan kolla igenom mitt inlägg så det inte e ngt som inte stämmer:)
Postat: 12 april 2011, 07:28
av RiejuGurra
Har en rrx 06 med denna setupen, tycker ni jag borde byta till 12 eller 13 fram? Och gör det nån skillnad om man borrar upp luftburken?..
Giannelli 2t
98 munnstycke
11/52
Gör ca - 80-85 nu så vill ha upp den lite men samtidigt inte förlora för mycket acx
Postat: 13 april 2011, 14:52
av Denkka
vinnst123 skrev:Denkka skrev:Jag är bara glad över att få hjälpa dig, men den frågan vet jag tyvärr inte svaret på, jag gissar på att den skulle gå ca. 10 km/h snabbare.

Tack, behövde endast en gissning

! Tror du att accet påverkas dramatiskt av endast drev?
Tack.
Eftersom du inte kanske menar att dra pluggen så kommer den gå lite tyngre.

Postat: 13 april 2011, 22:23
av ml65
någon som har en en drac med sm fälgar elr en spike , Vill gärna veta vad dom kör med för drevning , Kör med rör , ful70cc, 19mm , kör med 14-53 .
Undrar om den skulle orka ett kugg till fram ..

Postat: 13 april 2011, 22:30
av P3kkl
ml65 skrev:någon som har en en drac med sm fälgar elr en spike , Vill gärna veta vad dom kör med för drevning , Kör med rör , ful70cc, 19mm , kör med 14-53 .
Undrar om den skulle orka ett kugg till fram ..

Min kompis kör med 15kuggar i fram och dte funkar fint för han men visserligen har han ju bytt varenda sak på sin moppe

och han har 85 cc
Postat: 14 april 2011, 14:21
av ml65
P3kkl skrev:ml65 skrev:någon som har en en drac med sm fälgar elr en spike , Vill gärna veta vad dom kör med för drevning , Kör med rör , ful70cc, 19mm , kör med 14-53 .
Undrar om den skulle orka ett kugg till fram ..

Min kompis kör med 15kuggar i fram och dte funkar fint för han men visserligen har han ju bytt varenda sak på sin moppe

och han har 85 cc
det hjälpte lite så där mkt , Hur fort går hans i topphastighet ?
Postat: 15 april 2011, 14:48
av adde_ssx
Vilken drevning tror ni kommer ge bäst effekt både på hastighet och axx med dragen plugg på en drac 05
