Sida 31 av 43
Postat: 20 oktober 2009, 17:39
av antis
maximannen skrev:bensinskalle skrev:antis skrev:Har lite frågor som någon gärna får svara på.
1: Om man har dubbla lådor fast ospärrade så man har alla 5 växlar, hur fort går den då ca ?
2: Man får bara ha 2 växlar på en a-traktor va ?
1: Har du alla växlar går den lika fort som en normal bil
2: Du får göra va du vill så länge den gör 30 på maxvarv
har ett annat svar på fråga 1

Det beror helt på vilken växel du har lådan ibak spärrad på

spärrar du den på 1an bak så går den inte många kilometer fortare på 5an än 2an. Har du däremot lådan i bak på en annan växel så går det fortare, lägg i högsta växeln på bakre lådan och traktorn går som en bil

Så om man har dubbla lådor går den som en vanlig bil, fast man har dubbla, blir ingen skillnad ?
Men då kan man ju ha dubbla lådor och ryckspärr och varvregg ? så blir den ju laglig ? Men det på så att säga. Eller måste man spärra båda lådorna ?
Postat: 20 oktober 2009, 20:39
av riejumannen
antis skrev:maximannen skrev:bensinskalle skrev:
1: Har du alla växlar går den lika fort som en normal bil
2: Du får göra va du vill så länge den gör 30 på maxvarv
har ett annat svar på fråga 1

Det beror helt på vilken växel du har lådan ibak spärrad på

spärrar du den på 1an bak så går den inte många kilometer fortare på 5an än 2an. Har du däremot lådan i bak på en annan växel så går det fortare, lägg i högsta växeln på bakre lådan och traktorn går som en bil

Så om man har dubbla lådor går den som en vanlig bil, fast man har dubbla, blir ingen skillnad ?
Men då kan man ju ha dubbla lådor och ryckspärr och varvregg ? så blir den ju laglig ? Men det på så att säga. Eller måste man spärra båda lådorna ?
du måste spärra båda lådorna

Postat: 20 oktober 2009, 21:08
av maximannen
antis skrev:maximannen skrev:bensinskalle skrev:
1: Har du alla växlar går den lika fort som en normal bil
2: Du får göra va du vill så länge den gör 30 på maxvarv
har ett annat svar på fråga 1

Det beror helt på vilken växel du har lådan ibak spärrad på

spärrar du den på 1an bak så går den inte många kilometer fortare på 5an än 2an. Har du däremot lådan i bak på en annan växel så går det fortare, lägg i högsta växeln på bakre lådan och traktorn går som en bil

Så om man har dubbla lådor går den som en vanlig bil, fast man har dubbla, blir ingen skillnad ?
Men då kan man ju ha dubbla lådor och ryckspärr och varvregg ? så blir den ju laglig ? Men det på så att säga. Eller måste man spärra båda lådorna ?
Det enda varvregg är tillåtet för är för att förhindra övervarvning
Postat: 23 oktober 2009, 17:49
av riejumannen
mina dubbla låder är öppe nu eller iaf främre för ska sätta upp bakre nu för den sitter på en separat balk
en bild på dom haha

obs! bygger bara för besiktning

har bytt locket på den bakre också hhe så nu sitter inte växelspaken där...;p
Postat: 24 oktober 2009, 16:17
av maximannen
riejumannen skrev:mina dubbla låder är öppe nu eller iaf främre för ska sätta upp bakre nu för den sitter på en separat balk
en bild på dom haha

obs! bygger bara för besiktning
LÅDOR
har bytt locket på den bakre också hhe så nu sitter inte växelspaken
där...;p
Ser stabilt ut ;D haha men de håller nog till bess

Postat: 25 oktober 2009, 14:55
av riejumannen
maximannen skrev:riejumannen skrev:mina dubbla låder är öppe nu eller iaf främre för ska sätta upp bakre nu för den sitter på en separat balk
en bild på dom haha

obs! bygger bara för besiktning
LÅDOR
har bytt locket på den bakre också hhe så nu sitter inte växelspaken
där...;p
Ser stabilt ut ;D haha men de håller nog till bess

den bakrelådan sitter bultad i golvet med en balk fram på lådan också, så stabilt är det

Postat: 25 oktober 2009, 15:46
av maximannen
riejumannen skrev:maximannen skrev:riejumannen skrev:mina dubbla låder är öppe nu eller iaf främre för ska sätta upp bakre nu för den sitter på en separat balk
en bild på dom haha

obs! bygger bara för besiktning
LÅDOR
har bytt locket på den bakre också hhe så nu sitter inte växelspaken
där...;p
Ser stabilt ut ;D haha men de håller nog till bess

den bakrelådan sitter bultad i golvet med en balk fram på lådan också, så stabilt är det

sitter de en i fram också så är de säkert stabilt ;D
Postat: 25 oktober 2009, 18:11
av spf2
kan man ha ett litet flak tex på en bmw vart bagageluckan är att man bygger flaket i luckans storlek
Postat: 25 oktober 2009, 18:13
av stunt_pojken^^
TROR att det minst ska vara 1x1 meter och du måste kapa den oxzå
Postat: 25 oktober 2009, 18:14
av spf2
stunt_pojken^^ skrev:TROR att det minst ska vara 1x1 meter och du måste kapa den oxzå
ok ingen som vet säkert?
Postat: 25 oktober 2009, 23:07
av Pekkari13
har köpt en duett
ska fixa lite med den :p
Postat: 25 oktober 2009, 23:23
av alexanderfinnsbo
gangster med nr.plåten i rutan.
Postat: 26 oktober 2009, 10:44
av Pekkari13
alexanderfinnsbo skrev:gangster med nr.plåten i rutan.
den sitter inte där nå mera
Postat: 26 oktober 2009, 11:11
av nippertippan
Pekkari13 skrev:alexanderfinnsbo skrev:gangster med nr.plåten i rutan.
den sitter inte där nå mera
A-tralla eller äkta EPA?
spf2 skrev:stunt_pojken^^ skrev:TROR att det minst ska vara 1x1 meter och du måste kapa den oxzå
ok ingen som vet säkert?
Flaket skall hålla 125 kvadratcentimeter, om inte traktorn är byggd för att dra PÅHÄNGSTRAILERS då ersätter svängskivan denna. och tro mig, en svängskiva väger allan, c:a 300 kg.
Därav är det möjligt att regga in trailerdragare som traktorer, med dubbla dragkopplingar., en dragare är även förbannat lätt att spärra, bara ta bort de höga växlarna typ.
Postat: 26 oktober 2009, 11:35
av robin93
pekkarri13 bygg ett snyggt flak inte trä gör det i plåt

Postat: 26 oktober 2009, 11:59
av Pekkari13
skåningen = det är en a-traktor
robin93 = jo ett flak blir det, jag får se hur flaket blir :p
Postat: 26 oktober 2009, 12:47
av maximannen
spf2 skrev:stunt_pojken^^ skrev:TROR att det minst ska vara 1x1 meter och du måste kapa den oxzå
ok ingen som vet säkert?
Flaket måste vara minst 1kubik decimeter per 100kg på traktorn, säg att traktorn väger 900kg då måste du ha ett flak som är minst 9kubik decimeter men max 125.
Det spelar ingen roll vad det är för traktor och hur mycket den än väger så får det inte varas större än 125kubik decimeter
Flaket måste också sitta centrerat mellan bakruta och änden på traktorn
Postat: 26 oktober 2009, 15:24
av spf2
jävlar det va krångligt, så man kan inte ha ett litet flak på en e30 alltså i bagagelucka storlek?, för att det hade varit riktigt snyggt/utstickande
Postat: 26 oktober 2009, 15:35
av nippertippan
spf2 skrev:jävlar det va krångligt, så man kan inte ha ett litet flak på en e30 alltså i bagagelucka storlek?, för att det hade varit riktigt snyggt/utstickande
Dessutom MÅSTE den blattmobilen flyttas fram bakre C-stolpar på, alltså ta bort en del av taket=rund karossmodell=ett veritabelt helvete att få det snyggt gjort.
Postat: 26 oktober 2009, 19:01
av maximannen
spf2 skrev:jävlar det va krångligt, så man kan inte ha ett litet flak på en e30 alltså i bagagelucka storlek?, för att det hade varit riktigt snyggt/utstickande
Man får inte ha täckt flak heller

Postat: 26 oktober 2009, 19:46
av spf2
maximannen skrev:spf2 skrev:jävlar det va krångligt, så man kan inte ha ett litet flak på en e30 alltså i bagagelucka storlek?, för att det hade varit riktigt snyggt/utstickande
Man får inte ha täckt flak heller

jag tänkte att man ska ha i luckans storlek

Postat: 28 oktober 2009, 17:01
av riejumannen
spf2 skrev:maximannen skrev:spf2 skrev:jävlar det va krångligt, så man kan inte ha ett litet flak på en e30 alltså i bagagelucka storlek?, för att det hade varit riktigt snyggt/utstickande
Man får inte ha täckt flak heller

jag tänkte att man ska ha i luckans storlek

flaket måste vara över bakaxeln så det går inte det

Postat: 28 oktober 2009, 17:58
av LudiX
riejumannen skrev:spf2 skrev:maximannen skrev:
Man får inte ha täckt flak heller

jag tänkte att man ska ha i luckans storlek

flaket måste vara över bakaxeln så det går inte det

Det var dom gamla reglerna,dom nya är att flaket ska vara centrerat mellan bakrutans slut till där karossen slutar.
Postat: 28 oktober 2009, 19:42
av bensinskalle
Man MÅSTE kapa taket på bilen och bygga en ny vägg som är placerad väldigt tajt intill förarstolens rygg, alt. flytta fram c-stolparna som skåningen skrev.
Flaket får vara max 1kvadratmeter per 100kg som maximannen skrev, överskrider fordonets vikt 1250kg så får inte flaket vara större än 125 kvadratdecimeter. Minimum= Flaket ska vara praktiskt användbart, inte i skokartongsstorlek med andra ord. Har inga minimimått i huvudet.
Flaket ska vara någelunda centrerat på ytan mellan bakväggen på hytten o karpssens slut...
Postat: 3 november 2009, 19:53
av TobbaN
Hejhej.
Nu har man blivit sugen på epa.
Och har lite frågor.
Om man drar bort varv-stoppet & växel-spärren, eller vad allt nu är.
Vad går dom i då typ?
Försäkringen och sånt, dyr?
Blir nog en okapad Volvo för min del

Berätta även lite mer som jag bör veta, om ni vet nåt
Tack.
Mvh
Postat: 4 november 2009, 02:00
av riejumannen
TobbaN skrev:Hejhej.
Nu har man blivit sugen på epa.
Och har lite frågor.
Om man drar bort varv-stoppet & växel-spärren, eller vad allt nu är.
Vad går dom i då typ?
Försäkringen och sånt, dyr?
Blir nog en okapad Volvo för min del

Berätta även lite mer som jag bör veta, om ni vet nåt
Tack.
Mvh
tar du bort alla spärrar så går den som en vanlig bil

försäkringen för mej kostar runt 1000 spänn/år
skulle rekomendera att du köper en med dubbla lådor, så du slipper poliserna
Postat: 4 november 2009, 16:26
av meanzick
vad gör en vanlig 740 ungefär ? asså ostrypt, ingen turbo eller ngt, bensin.
Postat: 4 november 2009, 18:55
av nippertippan
meanzick skrev:vad gör en vanlig 740 ungefär ? asså ostrypt, ingen turbo eller ngt, bensin.
I runda slängar 180-185 km/h, men från typ 170-190 km/h ärliga km/h.
Postat: 4 november 2009, 18:56
av bensinskalle
Skåningens-handelsbod skrev:meanzick skrev:vad gör en vanlig 740 ungefär ? asså ostrypt, ingen turbo eller ngt, bensin.
I runda slängar 180-185 km/h, men från typ 170-190 km/h ärliga km/h.
om den ä fräsch i motorn ^^
Postat: 5 november 2009, 14:05
av riejumannen
meanzick skrev:vad gör en vanlig 740 ungefär ? asså ostrypt, ingen turbo eller ngt, bensin.
kan komma upp i mot 200

en kompis kom upp i 200 med en vanlig gl

men den ska ju va rätt fräsh i motorn og

Postat: 5 november 2009, 14:28
av LudiX
riejumannen skrev:meanzick skrev:vad gör en vanlig 740 ungefär ? asså ostrypt, ingen turbo eller ngt, bensin.
kan komma upp i mot 200

en kompis kom upp i 200 med en vanlig gl

men den ska ju va rätt fräsh i motorn og

Wierd. Såg en Volvo 740 GLT (16v) med 2.5" system göra 180 km/h på mätarn men med GPS 177!Som sagt oerhört fin och hade gått runt 25 000 mil.
Postat: 5 november 2009, 14:31
av riejumannen
LudiX skrev:riejumannen skrev:meanzick skrev:vad gör en vanlig 740 ungefär ? asså ostrypt, ingen turbo eller ngt, bensin.
kan komma upp i mot 200

en kompis kom upp i 200 med en vanlig gl

men den ska ju va rätt fräsh i motorn og

Wierd. Såg en Volvo 740 GLT (16v) med 2.5" system göra 180 km/h på mätarn men med GPS 177!Som sagt oerhört fin och hade gått runt 25 000 mil.
jo men de kan ju vara olika med väderförhållanden, däck storlek med mera vindstyrkorna är stora i dom hastigheterna så det kan vara mycket som kan spela roll sen var det ju 200 på mätarn å man vet ju inte hur rätt den visar heller

Postat: 5 november 2009, 14:37
av LudiX
riejumannen skrev:LudiX skrev:riejumannen skrev:
kan komma upp i mot 200

en kompis kom upp i 200 med en vanlig gl

men den ska ju va rätt fräsh i motorn og

Wierd. Såg en Volvo 740 GLT (16v) med 2.5" system göra 180 km/h på mätarn men med GPS 177!Som sagt oerhört fin och hade gått runt 25 000 mil.
jo men de kan ju vara olika med väderförhållanden, däck storlek med mera vindstyrkorna är stora i dom hastigheterna så det kan vara mycket som kan spela roll sen var det ju 200 på mätarn å man vet ju inte hur rätt den visar heller

Så Sant.
Postat: 5 november 2009, 21:03
av Junne_94
Klarade provet till traktorkortet på första försöket i dag på 54poäng

Postat: 17 november 2009, 14:06
av MKRider
en grej som jag undrar är att, jag fick kontrollbesiktning på a-traktorn (var sen förr förra ägaren) och de klagade på min enkellåda så nu är jag tvungen att lägga på 2 lådor och kontrollbessa om skiten igen, får dom göra så ? det är väll på REG bess man måste ha dubbla lådor ? har de gjort fel ? för man polare sa att de skulle ge fan i om jag hade 1 eller 4 lådor på för det är en kontrollbesiknting. De kollar väll inte på en vanlig bil om den har 2 vexellådor? och sen provkörde de den för att se om den gick i 30, då har de med gjort fel ?