hej, jag kör en Derbi Senda 01. när jag kör med chocken uppe så går moppen i 45 som den ska enligt lag, när chocken är nere (som den ska vara) så gör den 55. jag har hört att derbin går lite fortare än 45 orginal, och jag har ALLT orginal på min t.ex. orginal luftburk, 68munstycke... nu är frågan: kan polisen göra nåt om allt är orginal och mopeden går i 55km/h?
ReijuMrx skrev:om jag ska vara 100 % noggrann så får moppen gå 54 km/h
så du är olaglig.
men jag tror inte att någon polis skulle ta dig för 55 om du kör bra och säkert.
fel, den är helt laglig. allt e ju original mätaren visar för mycket.
jaa glädjemätare är en sak!
men om den går, enligt laser eller gps eller sånt, över 52 eller va de nu är så får man böter.
det är förarens/ägarens ansvar att mopeden går i laglig hastighet!
ReijuMrx skrev:om jag ska vara 100 % noggrann så får moppen gå 54 km/h
så du är olaglig.
men jag tror inte att någon polis skulle ta dig för 55 om du kör bra och säkert.
fel, den är helt laglig. allt e ju original mätaren visar för mycket.
jaa glädjemätare är en sak!
men om den går, enligt laser eller gps eller sånt, över 52 eller va de nu är så får man böter.
det är förarens/ägarens ansvar att mopeden går i laglig hastighet!
ne men asså jag har en vanlig hastighets mätare ingen digital elr nått sånt
Rabxorzz skrev:För er som skirver 53/54 km/h är så fort den går gå!
Det är 52 km/h en moped får gå i, går den fortare så är de olagligt, kvittar om den är orginal! Det är DITTansvar att den max går i 52 km/h
Men en moppemätare kan man inte lita på!
de kan ju inte kvitta att moppen är helt ORGINAL!? det är ju en godkänd eu moppe och den är exakt som de va när den va ny allså går den 55 orginal, men aja va händer om jag blir tagen och den gör 55 på MIN mätare som jag har på moppen?
Det är 52 km/h en moped får gå i, går den fortare så är de olagligt, kvittar om den är orginal! Det är DITTansvar att den max går i 52 km/h
de kan ju inte kvitta att moppen är helt ORGINAL!? det är ju en godkänd eu moppe och den är exakt som de va när den va ny allså går den 55 orginal, men aja va händer om jag blir tagen och den gör 55 på MIN mätare som jag har på moppen?
finns inte en ända snut som bryr ig om din moppe gå 1-2 km för fort ändå så
DerbiSM skrev:
tänk så äre en grinig polis då?
haha, inte ens en grnig bryr sig om de varken han vill eller inte. kostar han en jävla tid också att bry sig. den tiden kunde han suttit i polisbilen och ätit dounuts.
meanzick skrev:
tänk så äre en grinig polis då?
haha, inte ens en grnig bryr sig om de varken han vill eller inte. kostar han en jävla tid också att bry sig. den tiden kunde han suttit i polisbilen och ätit dounuts.
jusste ja
mycket viktigare. Men man tycker ju inte de är ens egna ansvar att den går i laglig hastighet om man köpt den helt ny från en firma och inte gjort ngt själv. Då borde de va strypningarna som sätts på när dom kommer till sverige som e kassa
meanzick skrev:
jusste ja
mycket viktigare. Men man tycker ju inte de är ens egna ansvar att den går i laglig hastighet om man köpt den helt ny från en firma och inte gjort ngt själv. Då borde de va strypningarna som sätts på när dom kommer till sverige som e kassa
jo de är sant! o ja har ju strypt cdi så den borde väll göra så jag inte kommer upp i olaglig fart..?
om du kör en moppe som går för fort orginal, så kan du säga att den isf e fabrikstrimmad. då lkämmnas den in hos din åf, å dom blir skyldiga att strypa ner den.
sen så kan man lätt komma upp i mer än 52 km/h under 10000rpm.
asså varför har ni diskussioner om hur fort en moped får gå i? DET ÄR 52km/h den får går i max och alla mopeder direkt från ÅF är lagliga och är strypta så dom inte kan överskrida den gränsen, jag tror då inte att dom på ÅF eller liknande sitter och filar på pluggarna i mopederna för att de ska överskrida maxhastigheten för att moppepojkarna ska få ut någon kilometer i topphastighet precis...
Och anledningen till att din mätare visar att den går i 55 eller vad de nu var ÄR för att det är en glädjemätare. och den kommer visa allt mer fel sen om du skulle få för dej att trimma den sen... punkt slut
frågan är ju hur fan man ska veta att man ska lämna in den hos åf när de inte finns en ända mätare som stämmer. ska du inskaffa dig ett laser och stå och mäta med inne i en sporthall utan vindmotstånd eller ?
hehe de vore ju nått xD nejdå... nej men jag menar inte att alla mätare visar fel utan många gör det om jag säger så och i det här fallet stämmer det att den visar fel... men man kan inte lita på mätaren men i praktiken går den inte över laglig gräns...
man har ju gjort så att man mäter ut hålet i plugg och cylindermått och allt och sätter det på en moped och sen när den stämmer i hastighet med lagen så utgår man just från den här mopeden och sätter sen ihop alla andra mopeder med samma mått så i praktiken även där att de går inte över laglig gräns, men då är det så att de ställer inte in hastighetsmätaren ordentligt där, så därför visar många fel... och jag tror inte att man skulle kunna orka ställa in ca 1000 mopeders hastighetsmätare på fabriken eller ÅF.
nej fan jag vet inte hur jag ska få det till ett bättre svar så du får finna dig i hur jag skrev svaret nu
Alltså, även om din moped är helt orginal även om du inte har pillat på den, så är det din skyldighet enligt polisen att kontrollera så att den går i laglig hastighet, vissa mopeder går något fortare än vad de får göra orginal, men då är det ändå du som får straffet för något som återförsäljaren/fabriken har gjort. Tänk på detta!
Hoppas jag kunde göra någon klokare...
Bredmar skrev:Tror jag säkert, om vi nu ska skryta så kör du säkert runt med en trimmad Derbi, och jag kör runt med en trimmad BMW...
okej men jag ska mäta upp den me bil idag!(min mätare är nog en "glädjemätare") går den mer än 52km/h får jag ta o strypa ner den LITE..men jag tror nog den gör runt 50 ärliga km/h tack för hjälpen allihop!
DerbiSM skrev:okej men jag ska mäta upp den me bil idag!(min mätare är nog en "glädjemätare") går den mer än 52km/h får jag ta o strypa ner den LITE..men jag tror nog den gör runt 50 ärliga km/h tack för hjälpen allihop!
HAHAHHAHAHAHHA, finns många roliga människor på detta forumet, vissa kan mer, vissa kan MKT MINDRE , iaf... Det är inte glädjemätare på ALLA moppar XD HAHHAHA , finns säkert ngn moppe som mäter EXAKT
MRX_Stefan skrev:HAHAHHAHAHAHHA, finns många roliga människor på detta forumet, vissa kan mer, vissa kan MKT MINDRE , iaf... Det är inte glädjemätare på ALLA moppar XD HAHHAHA , finns säkert ngn moppe som mäter EXAKT