Polisen 50/70cc

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
hudman
Elmoped

Polisen 50/70cc

Inlägg av hudman »

Finns det någon juridisk skillnad mellan en glödhet 50cc och en 70 som man kommit halvvägs med?

Tänker i termerna att fordonet är typbesiktigat för 50cc och försäkringen gäller (i och för sig en omodifierad) 50cc.
Får man ett nytt fordon per juridisk defination om man skruvar dit en 70 cylinder och därmed en mycket högre straffsats?

Från kompisar till mig som blivit tagna för båda delarna verkar det vara betydligt hårdare att bli tagen med en trimmad EU hoj än en Honda CBR 600 som är skattad och besiktigad.
Till och med en kompis som torskade samma dag som en annan kille med samma polis. Den ene körde en hoj med 70cc som gjorde 95 på gata, den andre körde en 500cc cross på landsväg.

Han med moppen fick ett ton med böter, hojen i en påse och uppskjuten lämplighet.
Killen med crossen fick bara lite böter fast han maxade hojen och mötte polisen framifrån i.. 130km/h?

Sen skruvade min kompis ihop sin hoj igen.
En månad senare hände samma sak.
Det var iof fem år sedan så det kan ha förändrats och det var en 30moppe han körde.
Användarens profilbild
Moddad
F.D Moderator

Inlägg av Moddad »

Nej polisen gör ingen bedömningsskillnad. Om du kör lungt och inte som en dåre kommer de inte ge ut mer än normala bötesbeloppet (900-1200kr) för 15 åring
Användarens profilbild
moppe galen
Farsans gamla zündapp

Inlägg av moppe galen »

Moddad skrev:Nej polisen gör ingen bedömningsskillnad. Om du kör lungt och inte som en dåre kommer de inte ge ut mer än normala bötesbeloppet (900-1200kr) för 15 åring
Om man inte åker ut för en tjurig polis för då skiter dom i om man ligger i laglig hastighet och ger en böter och kanske lämpet.
Användarens profilbild
Moddad
F.D Moderator

Inlägg av Moddad »

moppe galen skrev:
Moddad skrev:Nej polisen gör ingen bedömningsskillnad. Om du kör lungt och inte som en dåre kommer de inte ge ut mer än normala bötesbeloppet (900-1200kr) för 15 åring
Om man inte åker ut för en tjurig polis för då skiter dom i om man ligger i laglig hastighet och ger en böter och kanske lämpet.
Så sant, men de gör så gott som aldrig skillnad på en 50/70cc eftersom en effektrörsmoppe kan dra en 70cc moppe ;)
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator

Inlägg av KoNG »

moppe galen skrev:
kom ihåg att det är inte polisen som sköter om du får indraget ;)
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34937
JohanG
Varnad

Inlägg av JohanG »

15 års åldern spelar typ ingen roll tror jag, sist jag blev tagen blev det 5500kr i böter, skulle fått mer om jag hade ett jobb för extra inkomst. :)

skjutsade 2 polare utan hjälm, bra de :O
Användarens profilbild
moppe galen
Farsans gamla zündapp

Inlägg av moppe galen »

JohanG skrev:15 års åldern spelar typ ingen roll tror jag, sist jag blev tagen blev det 5500kr i böter, skulle fått mer om jag hade ett jobb för extra inkomst. :)

skjutsade 2 polare utan hjälm, bra de :O
haha smart :twisted:
hudman
Elmoped

Inlägg av hudman »

Funderar som fan om jag ska köpa 70 eller en het 50..
Sätt min personprofil som exempel:
27år, körkort sen jag var 18 utan anmärkning mer än några fortkörningsböter för 5år sen, inget straffregister eller liknande.
Bor i Stockholm city med bilköer som jag passerar hela tiden och på det sättet sticker jag ut i trafiken redan där.. Kört om ett par polisbilar på insidan redan i laglig hastighet (ingenting olagligt med det om det är bilkö).

Livrädd att länstyrelsen bedömer det som att jag framfört ett "hembyggt fordon som inte är typat och godkänt för allmän väg" eller någon sådan rubricering. Att de inte bråkar om hastigheten utan om att jag kört ett juridiskt UFO.

Sen tror jag de dömer mig en aning hårdare än folk som är 15..
Orolig att det är skillnaden mellan att de drar in körkortet i tre månader eller att jag blir av med det på ett år eller helt och hållet.. kan ju få en 50cc att gå som ett skott också.. de extra 20cc är ju 40% mer motor, meninte 40% mer kraft om man inte går hela vägen och byter vev osv. Nu jämför jag med en svinhet 50cc.
JohanG
Varnad

Inlägg av JohanG »

Det hudman skrev är faktist sant :)

Kör en honda x8r, 50cc.. leovince TT effektröret, sportluftfilter, och typ nya vikter..och jag drar min polare som har 70 cc och en annan polare med en aerox, MK rör och sånt. :O
luddemuregard
Kinaraket

Inlägg av luddemuregard »

Men det är klart att en midrace-hyper 50 cc cylinder drar en 70cc sport
Malossi hyper racing
hudman
Elmoped

Inlägg av hudman »

Ingen här över 18 som torskat med en 70cc eller vet hur det faller juridiskt?

Mitt papper från vägverket lyder nåt i stil med
Vespa LXS-50 Regnr, chassinr, motornr bla bla bla
Motor 50cc, Effekt 0.1hk
Vikt 96kg bla bla bla

Det jag tittar på är att det står Motor 50cc

Tänker att paragrafryttarna på länstyrelsen blir särskilt sura över såna saker.. Effekten lär de knappast mäta men läser polisen på hojen och det står Malossi 70CC på foten på cylindern så.. haha jag tror man har ett problem - utöver det faktum att går i 110 blås.

Förstår inte varför EU moppar ska gå 45 när det är 50vägar. Farligt att inte dra variatorringen när man blir konstant omkörd (det blir man ju iof ändå för det är få som håller 50, men nu menar jag i teorin - fler omkörningar = fler olyckor. Lär finnas statistik på det i deras orealistiska "Nollvision". Skulle de uppnå den genom ren statistik skulle de antagligen göra helt andra saker än att sänkta hastigheter. t ex Göra som i norge där de testar alla gamla gubbar och tanter som får rohypnol på recept åker runt utan glasögon och drar in lappen om de inte kan säga vad det är för bil som ligger framför dem. Jag avskyr vägverket och länsstyrelsen! Nu ska jag försöka gräva i gamla domar och fönstershoppa begagnade Suzuki Hayabusa på blocket haha :D )
Användarens profilbild
Moddad
F.D Moderator

Inlägg av Moddad »

Kan säga såhär, att de dömer inte efter hur stor cylinderborrning du har utan hur mycket effekt motorn lämnar ut, och är det mer än 52 km/h eller ett visst antal hästar som är uppsatt för den moppen åker du dit hur som helst, trimning som trimning. Sen kan poliserna ge dig extra böter om du kör som en idiot utanför ett dagis eller 110 på en 30 väg. Aldrig varit med om att en polis tagit någon som jag känner iaf. för att de legat i 70 på en 70väg.
Användarens profilbild
TK_DRAC
Gasres

Inlägg av TK_DRAC »

Samma straff om du kör en moppe som går fortare än 52 km/h elr kör tanks på gatan..
hudman
Elmoped

Inlägg av hudman »

TK_DRAC skrev:Samma straff om du kör en moppe som går fortare än 52 km/h elr kör tanks på gatan..
Då vill jag ha en gammal hederlig tysk tank, bestyckad med Stürmgewähr och hela skiten! Originalfärg! Då kan man rulla på i 20km på tomgång och skapa köer. Ingen vågar köra om för en frilansanden skinnskalle sitter med världens mest grovkalibriga maskingevär och skjuter lite på måfå på ölburkar, lapplisor och P-Automater.
Gissar man kommer ungefär två kvarter i Stockholm innan insatsstyrkan och armén kommer med helikopter och 200 gubbar.

Men är straffet det samma för förare så är jag lätt på för jag älskar det bisarra. Finns ingenting deppigare än en SL buss med folk som somnar på vägen hem kl 17 på en tisdag.
Låst