
bestämde mig nu för att göra ett litet projekt med min 125:a

Historia: Köpte hojjen på påsklovet -08 i uppsala. Hade då gått 78 mil. Sedan fick den stå hemma tills ja tog kortet nu i början av sommarlovet.
Det är då en Derbi Senda baja sm 125 f -05. Sitter yamaha motor i ( finns med hondamotor också ). Det är en tvåventils, luftkyld fyrtaktare

Anledningen till att ja köpte denhär, och inte en tvåtaktare är helt enkelt att ja vill ha en pålitlig supermotard som går att åka vardagligt med och långt. Va ska man annars me lätt mc till om inte för första gången kunna förflytta sig fritt ? Därför vägrade ja tvåtakt ( ktm, gasgas mm ), som drar en liter milen och inte går att åka långt på


Nuvarande setup ( numera den förra setupen ):
150 cc bigbore ( BBR )
Trimmkamm ( BBR )
Högkomp- kolv ( BBR )
Ombestyckad förgasare
Trimm ljuddämpare ( By Me )
///kommande setup på motor nr #2 ( numera nuvarande setup ) :
Har



150 cc bigbore ( BBR )

Trimmkamm ( BBR )

Högkomp- kolv ( BBR )

Trimm ljuddämpare ( By Me )

Mikuni TM28-1 (28 mm) flatslide med accpump

Insug

Öppet luftfilter

Snabbgas

Ny krök ( dimensionerad efter toppen ) + Modda om ljuddämparen


* Portad topp *

Tyngre drevning

( motor #1 original igen )
Styling:
Borttagna backspeglar ( 1 spegel ibland när ja åker )
Borttagen b*g-läpp = Mini LED-lampa, hemgjord reghållare
Polerat bromspeten
Polerat växelpeten
Kommer kanske:
Ny framlampa: Manga, Crossplatta, Nåt annat coolt

Annan lack?
Mål? Få den att gå så bra som möjligt utan att skicka plånboken till månen!
_______________________________________________________
Beställde en mini LED baklampa från twostroke och byggde en reghållare av 1mm:s elzinkad plåt.

ja skar till plåten me vinkelslip och bockar sedan till den.



Skillnad ^^ ?
Sen var ja ju tvungen och polera lite:


Glänser***


Sen tröttnade jag på ljudet i bågen, lät för fjösigt ^^, så bestämde mig för att fixa en ljud"dämpare" ^^. Låter bilderna tala för sig själva:






I början körde jag utan insats ( bara en helt tom ljuddämpare ), lät som faän o gick gött, men ja märke att ja fick effektförlust eftersom de blir virvlar där avgaserna går in i ljuddämparen. Dessutom så lät de som en jävla harley davidsson ( raka rör ), vilket inte var de ja strävade efter. Ja va mer ute efter de grova ljudet från fyrtaktscrossar

Så ja byggde en insats av perforerad plåt o lindade in hårt med dämparull. Blev jävligt bra, riktigt fint ljud ( exakt de ja va ute efter ), och ja fick betydligt högre effekt.

Så småningom så ville ja ha mer krut, så ja köpte ett 150 cc kitt från usa. Blev dyrt i slutändan med frakt och jävla tull



nedre ramen ä borttagbar så ja plocka bort alltihopa ^^

Saknas nåt?
Innan ja satte dit nya cylinderkittet så beställde ja ny förgasare, mikuni tm 33 -12 flatside accpump


Men här ä grejjerna:


riktigt stor klump xD

där ä problemet... Insugets diameter ä 36 mm, toppen är på ca 25 ^^. Så därför behövs *portning*
Till de köpte ja en ny motor:


Kameran dampa så blev lite suddiga bilder...... Men men de va från början tänkt att ja skulle köpa en ny topp eftersom ja inte vill borra sönder originaltoppen, men en NY kostar 10 k ^^, lite onödigt mkt kanske. Så köpte den här motorn beg istället till ett rimligt pris. Enda problemet är att de står yamaha på kopplingskåpan, och de står Derbi på original xD.
Så när ja fått topp nr #2 portad så hade ja tänkt flytta över 150 cc:n till motor #2 och stoppa in den i bågen...
UPPDATE 12/9
Japp, nu är toppen på portning


Tyvärr enligt Boost 3 ( sporthoj.com ) som portar min topp så var min avlopprörsförgasare ( mikuni 33mm ) för stor för min lilla motor


Allt för denhär gången

UPPDATE 26/9
Nu har Toppen kommit tillbaka från portning samt nya 28 mm förgasaren


Än så länge är a iaf skiiiitnöjd, toppen ser helbra ut




Fuggen är i princip densamma, men det är igjutet mer gods i den så att den bara är 28 mm stor invändigt



Kunde ju förstås inte låta bli o provmontera för o se hur de kommer bli xD

kan inte annat än säga att de är en vacker motor




Nu återstår bara en ny packningssats till 150 cc kittet så kan ja i princip flytta över grejjorna till motor nr # 2



UPPDATE 27/9
Som svar på MarcusRRX inlägg så kommer här en liten film :
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=m_gPvQvyhAU[/youtube]
Kommer uppdate när de händer nåt mer

och de ä nu:
UPPDATE 24/10
Nu har det varit mycket aktivitet den sista veckan



topp- och fotpackningarna till 150 cc:n


tvättar bågen en sväng innan det är dags för motorbyte



In i garaget....



Hela motorsystemet bortplockat förutom en del el och ljuddämparen


Motorerna


Kopplingskåpan på originalmotorn....

Och den nya motorn


Skruvat isär båda motorerna. efter de så börja ja med att flytta över BBR-kammen till den nya toppen och sätta tillbaka originalkammen i originaltoppen...
Sen var de bara att byta cylindern.


150 cc har gått över 200 mil under sommaren, men ser hur fin ut som helst, och lär garanterat gå säkert 500 mil till så fin som kolven och cylindern var



En av kammarna


Startmotorn har flyttats över till den nya motorn, och allt annat som lite kablar, ramen mm


Sen så kan man ju tro att jag var färdig, men självklart inte... Allt ,förutom själva motorn, som kan gå fel gick fel! xD
Förgasaren tog i tanken, fästet till gaswiren tog i tanken, luftfiltret fick inte plats osvosv, gaswiren passade inte....
Efter miner och vackra ord så kom ja fram till lösningen att höja upp hela tanken! Den sitter med tre lodräta skruvar och de två bakre lade jag emellan ett par muttrar så tanken kom upp från förgasaren.
Gaswire fästet på förgasaren fick jag göra om helt.. Det var bara att skruva loss och kapa sönder, och svetsa om. Tillslut blev det bra, inte vackert.. men bra ^^
Gaswire fick jag köpa en ny av. De fick bli en universalwire eftersom den först och främst måste ha stora kulor i båda ändarna. 28mm fuggen har ju flatspjällstrottel så det sitter extern styrning där man fäster wiren ( kika bilderna ) och den kräver längre wire. Själva höljet till wiren vara mycket kortare... SJälva wiren var tvungen att vara extra lång för att räcka till det nya snabbgas handtaget och till förgasaren.. Så det blev lite moddning kan man säga ^^
Ja fick köpa slang till luftfiltret och efter ca 4 olika försök så kom de på plats


Snabbgasen

Efter att ha pillat ihop allt ser det ut såhär:

Klistrat dit procycle, BBR och twostroke dekaler



Körde en provrunda med bestyckningen : Huvudmunstycke 115, lågfart 25 och den gick lite taskigt... Bytte sedan upp till 122,5 och 27,5

_____________________________________________________________
Nu ser setupen ut såhär:
///Nuvarande setup på motor nr #2:
Har



150 cc bigbore ( BBR )

Trimmkamm ( BBR )

Högkomp- kolv ( BBR )

Trimm ljuddämpare ( By Me )

Mikuni TM28-1 (28 mm) flatslide med accpump

Insug

Öppet luftfilter

Snabbgas

* Portad topp *

Sen sånt som kanske ska fixas:
Ny krök ( dimensionerad efter toppen ) + Modda om ljuddämparen/ göra ny?


Tyngre drevning

( motor #1 original igen ) Ska beställa hem ny topplockspackning så att jag kan skruva ihop originalmotorn igen
_____________________________________________________________
UPPDATE 29/10
Fått fart på monstret nu !!


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=n_JBCCzBNrk[/youtube]
UPPDATE 21/1 -09
Nu har de inte hänt så äckligt mycket med derbin, för de är inte direkt hojsäsong… Då tänker i kanske att det är under icke-hoj-säsongen som man skruvar o håller på som mest, men problemet är det att det mesta av skruvandet är klarrt och nu väntar inställning…. Men de ä svårt eftersom det är icke-hoj-säsong som sagt ^^ .
Men i alla fall, lite har hänt. Jag har fått dit en NY koppling



1000 spänn =) 5 lameller + 4 fjädrar, och en packning

Da motor:

Kopplingskåpan:

Ny packning. Visade sig behövas då den gamla blev till många delar när ja skruva isär ^^




Gamla kopplingen



Sen var de bara att skruva ihop allt igen

Den nya kopplingen fick bli en originalkoppling, för de hade blivit så jäkla dyrt att ta hem en från staterna ( typ enda stället dom har bra delar till min motor )… Så eftersom fjädrarna är original och jag har betydligt mer vrid i motorn nu så la ja brickor vid fjädrarna för att de skulle bli extra spänn


Lite senare så putsade ja upp ljuddämparen lite, o passade på att kolla dämparullen? =


Blir till att fixa lite ny ^^ . Men går i ”bygga ny dämpare”-tankar så jag kommer nog inte lägga ner så värst mycke krut på den här dämparen. Bygger ja en ny ska de bli med konat utblås

_____________________________________________________________
Sen händer de ”lite” annat i garaget som ja tänkte skriva lite om…

Jonas ( yamaha125:s ) nyinköpta 240 traktor skulle få sig ett nytt flak


Sen var de bråttom att få ut epan för då skulle nästa in så fort som möjligt… Fassans porsche projekt som håller på i full fart i skrivandets stund


Så ska det nya objektet in efter porschen


Krigshjälten fick några skador efter drabbningarna under Allhelgonarullet på kägleborgs banan


Så de är full fart i garaget



UPPDATE 22/4 -09

NU HAR VÅREN KOMMIT som dom flesta har märkt

Har börjat ställa in förgasaren på hojen på allvar nu



Har ingen vettig film eller så så tyvärr så kan ja inte låta er höra de fantastiska ljudet som kommer från denna maskin, alltså satan va gött de låter!!! Riktigt dovt o kraftigt när man gasar på


Motorn går äckligt bra på lågvarven, den har urmycke vrid. 0-70 gör man i princip på typ fyra sekunder mellan 3-6000 varv

Den trycker på som fan på toppregistret också, men han ä tydligt svagare där så ja ska klura på lite lösningar... Jag har fått reda på att bbr kammen sägs vara slö som fan så får ja bekräftelse på de så ska ja fixa en ny... Ska se om ja kan plocka bort balansaxeln också, de sägs ge effekt



Ja har börjat göra en ny ljuddämpare i skolan nu, de blir en rejäl dämpare med konad bakdel, och den kommer bli betydligt mer optimalt utformad så de kommer bli betydligt bättre flöde



Sen har ja fått ett nytt problem, de har börja läcka olja från toppen... Jag skruva isär motorn en omgång och jag satte i en styrning ja hade glömt sedan tidigare, men de hjälpte ju inte.... -.- .....

Så ja rev ner skiten igen, och då lyfte ja av hela cylindern och då visade de sig att ja hade glömt en styrning nertill också ^^. Hade dessutom på flänstätning på topplockspackningen så den skulle täta ordentligt... Men de hjälpte ju förstås inte...

Så ja rev motorn en tredje gång, och tog med toppen till skolan och planade den




Nej inte fan gjorde de de, den dräller fortfarande olja..... Så nu måste ja skaffa nya packningar till motorn för alla är använda och återanvända... Ska försöka plana cylindern också, då ska fan packningsytan bli rak!

Ska försöka ta reda på mer om svänghjulet o balansaxeln



UPPDATE 23/12 -09
Nu har de gått över halvåret sedan senaste uppdaten men de har inte hänt så mycke sen dess. Tyvärr svalnade intresset ganska hårt under sommarlovet då de bara strulade. Motorfan fortsatte läcka olja trots planingen osv. Förgasaren ville heller inte samarbeta, lyckades aldrig få den att gå 100%. Tror nästan den var aningen för stor för motorn tyvärr... Eftersom ja redan spenderat så jävla mycke pengar så orkade ja inte lägga en ny betällning på packningar, kam osv.
När hösten börja smyga på sålda ja hojen då de under vintern blir bil. Kanske blir någon större hoj om ekonomin tillåter i framtiden

Men i alla fall, innan ja sålde hojen hann ja göra lite roliga saker också. Skrev ju tidigare att ja började bygga på en ny ljuddämpare och den slutförde jag på sommarlovet.
Låter bilderna prata sitt eget språk:















Lacken blev jävligt bra. Härdade den i en ugn och de blev stenhårt då



Och sähär blev ljudet ^^ :
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=spyBkklRXjs[/youtube]
The end
Får somsagt se om de blir en ny hoj i framtiden, en husa vore inte fel

**Kommentera**