om du ska ha någon av dedär 2 vevarna måste du ha en cylinderspacer som höjer cylindern då veven har längre slaglängd än original.Matte_smt skrev:Tjena, ska köpa ny vev till min Gilera smt 04
motor setup, blir Barikit 70cc, doppler,Hebo,gianelli,tk eller nåt sånt rör,dellorto 21mm,förstärkta kopplingsfjädrar,och en ny vev från barikit men ska jag ha 42mm eller 43mm slag?
ja det blir bara massa jobb du ska köpa en förstärkt vev med orginal slagläng om du inte har tänkt lägga ut 20 timmars cylinder tuning och inställning + portnings kostnaderchifen skrev:om du ska ha någon av dedär 2 vevarna måste du ha en cylinderspacer som höjer cylindern då veven har längre slaglängd än original.Matte_smt skrev:Tjena, ska köpa ny vev till min Gilera smt 04
motor setup, blir Barikit 70cc, doppler,Hebo,gianelli,tk eller nåt sånt rör,dellorto 21mm,förstärkta kopplingsfjädrar,och en ny vev från barikit men ska jag ha 42mm eller 43mm slag?
Efter att du höjt cylindern så kommer portarna komma lite för högt i förhållande till veven och du kommer att behöva porta cylindern för den ökade slaglängden för att få ut rätt effekt av den ökade slaglängden.
tycker han borde köpa en 40mm vev med 12mm kolvbult jag, men de är ju bara min åsikt, tror den skulle gå lite halvpissigt med 12mm slaglängd skillnad på kolvbult och slaglängd vilket vi snackade om här.Simonh skrev:tycker du ska köpa en 12 mm vev istället blir billigare så.
jo, vet men denhär killen har en gilera (piaggio/Derbi motorn)VP skrev:men om man höjjer cylindern så ska man väll inte behöva porta? det blir ändå samma höjd om man höjjer med 2 st 1.5 spacers till en vev som är 43mm... jag kanske har fel ... men det är 40 mm slag på Derbi motorn och 39mm slag på AM6 bara så ni vet
haha, vill du ha en bättre, noggrannare förklaring?MarcusRRX skrev:Detta är rena grekiskan för mig