> Vilken cross ska jag välja ? <

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.
Användarens profilbild
Didde
Elmoped

> Vilken cross ska jag välja ? <

Inlägg av Didde »

Hej, nu är det dags för mig att byta upp mig! Jag har haft en fiddy 125cc och klarar den fullt ut och kan kontrollera den lätt nu.
Så jag har funderat på att byta upp mig mot en 125cc 2t eller 250cc 2t cross. Är det ett stort steg efter en fiddy att börja med en 250 eller lär man sig ganska fort då? Jag är 16 år och är sugen på att börja träna och kanske tävla lite lätt när jag blir en bättre åkare.

Så vad tycker ni? Behöver information från er!

/Didde :D
ViciousJim
Elmoped

Inlägg av ViciousJim »

mitt tips: 250 4-T, lätt kört!
Användarens profilbild
Rabxorzz
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av Rabxorzz »

En polare sa att de va välddigt tungt att köra 250 mot 125a!

Så jag tycker du ska ta en 125a 2takt :)

Om du inte är väldigt stark dvs
Bild
Användarens profilbild
furia FFS
Svårstartad skrothög

Inlägg av furia FFS »

lånar tråden lite :D , e de spec dyrt att köra cross plus att e de svårt att få sponsor
R.I.P DooD
R.I.P Oskar Widelans
R.I.P Jeremy Lusk
Yamaha yz 250 <3
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

250 2t är nog lite stort steg... Då är nog 250 4t mkt bättre.

Ja skulle lätt satsa på 250 f ( fyrtakt ), för tvåtakt är svårkört, inneffektivt och man tröttnar på de. Min kompis har åkt 125 i ett halvår och han vill redan ha 250f ....... 4t står sig mycke bättre både på crossbana och framförallt i enduro....

kxf 250, rmz 250, crf 250, yzf 250, sxf 250... bara välja vilken färg du vill ha ^^. Vad ja vet är dom ganska likvärdiga. ktm är dock ganska dyr men skitsnygg ;)
furia FFS skrev:lånar tråden lite :D , e de spec dyrt att köra cross plus att e de svårt att få sponsor
sponsor är inget man ska sträva efter, de är bara när du kör seriöst, tävlar och får pallplatser som du kan få en riktig sponsor. Jag har svårt att tro att nån skulle bry sig annars...

Cross är ganska dyrt, mycke underhåll, ofta däckbyte mm men de beror ju på hur ofta man kör ( körstil är inget att avgöra med för kör man cross r de fullt som gäller, annars skit it ;) ). De är ju ingen kinamoppe som man köper, kör 1000 mil me nåra oljabyten o säljer sen....... Här är de kolvbyte var 40:e timme tror ja...
Senast redigerad av bensinskalle den 20 augusti 2008, 17:18, redigerad totalt 1 gånger.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Didde
Elmoped

Inlägg av Didde »

Nej, okej men en 250 4t har ju samma styrka som en 125cc 2t så jag vet inte. Men är det stor skillnad 125cc 2t cross mot en lika fiddy?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Didde skrev:Nej, okej men en 250 4t har ju samma styrka som en 125cc 2t så jag vet inte. Men är det stor skillnad 125cc 2t cross mot en lika fiddy?
125 2t är grymt pigga, gasres, ställer sig på tvären när man gasar osv ;)

Och när ja säger gasres då menar ja gasres... På fiddy sitter man ju bakom bakhjulet och tyngdpunkten uppe vi magen typ så dom drar ju upp lätt :P

125 fiddy brukar ju ha ca 10-15 hk om ja minns rätt?

125 cross har ca 40 hk ^^
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
Didde
Elmoped

Inlägg av Didde »

Ah okej :D

Men du tycker fortfarande att jag skulle ha en 250 Fyrtakt? Är det nå drag i dom också ? Gasreser osv...?
Användarens profilbild
TrixJolle
Elmoped

Inlägg av TrixJolle »

jag ska ochså börja köra cross och jag väljer nog en 125a jag vet inte riktigt hur en 250 4 takt är men de jag känner säjer att dom är mycket tyngre men när man väl lär sig köra med dom så är det roligare, det beror väl ochså på hur stor och stark man är?
Jag är ochså 16 btw
Användarens profilbild
Didde
Elmoped

ja

Inlägg av Didde »

TrixJolle skrev:jag ska ochså börja köra cross och jag väljer nog en 125a jag vet inte riktigt hur en 250 4 takt är men de jag känner säjer att dom är mycket tyngre men när man väl lär sig köra med dom så är det roligare, det beror väl ochså på hur stor och stark man är?
Det kan nog vara ett bra val, vad kan jag behöva tror ni då? Mer svar :D
Användarens profilbild
TrixJolle
Elmoped

Re: ja

Inlägg av TrixJolle »

Didde skrev:
TrixJolle skrev:jag ska ochså börja köra cross och jag väljer nog en 125a jag vet inte riktigt hur en 250 4 takt är men de jag känner säjer att dom är mycket tyngre men när man väl lär sig köra med dom så är det roligare, det beror väl ochså på hur stor och stark man är?
Behöva? menar du utrustning?
Användarens profilbild
Didde
Elmoped

Inlägg av Didde »

TrixJolle skrev:
Didde skrev:
Nej Nej! Jag menar cross nu, jag väljer mellan 125cc 2t, 250 4t, 250 2t
och jag vet inte vilken som skulle kunna passa mig bäst...?
Användarens profilbild
TrixJolle
Elmoped

Inlägg av TrixJolle »

Okej, jag röstar för 125cc 2 takt! Är du stor och jättestark :D så kan du ju ta 250 4 takt
Användarens profilbild
Moto_X
Svårstartad skrothög

Inlägg av Moto_X »

Didde skrev:
TrixJolle skrev:
Didde skrev: Det kan nog vara ett bra val, vad kan jag behöva tror ni då? Mer svar :D
Köp min! Kawsaki kx 125cc -99, du får me dubbdäck + 2 till fram å bak däck. 2 extra plaster å org. ljuddämpare =) 15 000. Pro circuit ljuddämpare och VForce reeds sitter på nu för bättre effekt.
R.I.P DooD
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

enligt dom ja pratat med så är de ingen skillnad ;)

På yz är de i alla fall nästan exakt samma ram bara en fetare motor ;)

du kan ju kika på hemsidor o kolla teknisk info o jämföra 125 o 250 vikt...

250 har minst lika mycke effekt som en 125, och grymt mycke bättre kurva och vrid ;) = mer lättkört och användbart :P

Skydd för ca 5000 tillkommer också exclusive hjälm !

vet inte va ja ska säga mer...
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
Whonz
Elmoped

Inlägg av Whonz »

Min åsikt är 125cc 2t är mer växlande på än 250 4t och lite mer krut i 250 4t mer är de inte ...
(haft 125cc 2t och kör 250cc 4t så ja har ett hum om vad ja säger)
Åker man fast åker man inte tillräckligt fort!
Användarens profilbild
Didde
Elmoped

Inlägg av Didde »

Moto_X skrev:
Didde skrev:
TrixJolle skrev: Behöva? menar du utrustning?
Köp min! Kawsaki kx 125cc -99, du får me dubbdäck + 2 till fram å bak däck. 2 extra plaster å org. ljuddämpare =) 15 000. Pro circuit ljuddämpare och VForce reeds sitter på nu för bättre effekt.

Kan du göra nått på priset? Vart finns den? Jag har inte riktigt pengarna änn men får pengar snart, så får se om det kan bli nått av det!
Användarens profilbild
Didde
Elmoped

Inlägg av Didde »

bensinskalle skrev:enligt dom ja pratat med så är de ingen skillnad ;)

På yz är de i alla fall nästan exakt samma ram bara en fetare motor ;)

du kan ju kika på hemsidor o kolla teknisk info o jämföra 125 o 250 vikt...

250 har minst lika mycke effekt som en 125, och grymt mycke bättre kurva och vrid ;) = mer lättkört och användbart :P

Skydd för ca 5000 tillkommer också exclusive hjälm !

vet inte va ja ska säga mer...

Skydd, det vet jag! Jag har nyss inhandlat ett bröst/ryggskydd, en väst alltså och handskar och sånt skit ska jag fixa också ska ni se xD
drd pro
Elmoped

Inlägg av drd pro »

125 blir finnt för dig
Användarens profilbild
XPS_POJKEN
Farsans gamla zündapp

Inlägg av XPS_POJKEN »

ett tips om du skaffar cross! se till att låsa den ordentligt, inte kul när man vaknar på morron och ska gå ner och kolla till hojen och så ären borta :S När jag tänkte köpa cross så fastnade jag i samma situation som dig :) 125cc eller 250cc 2t eller 250 4t. 250 4t uteslöt jag ganska fort eftersom dom e dyra att köpa. 2taktare kan du ju få för nästan ingenting nu förtiden! jag var sugen på en 125a först men tänkte varför inte och for och köpte en 250 2taktare =) När jag skulle provköra den så var jag faktiskt lite halv skakis hehe =) Men jag tyckte att den kändes bra och passade mig, 250 är perfekta för motionsåkare och fartdårar hehe =) Nemen om du vill träna och så smånigom börja tävla så ska du nog satsa på 125a :) OM du bara ska motionsköra lite överallt så gå på 250 då :P
Jag hoppade själv från fiddy till 250 2t =)
wiiie
drd pro
Elmoped

Inlägg av drd pro »

det stämer.
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator

Inlägg av KoNG »

125 ;) Kommer bli extremt storskillnad ;)
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34937
Användarens profilbild
furia FFS
Svårstartad skrothög

Inlägg av furia FFS »

börja me 125:a o byt upp dig till 250 sen, det är bra vrid i en 125:a kan ja lova :wink:
R.I.P DooD
R.I.P Oskar Widelans
R.I.P Jeremy Lusk
Yamaha yz 250 <3
Skriv svar