Ramlager

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
RiejuEmil
Elmoped

Ramlager

Inlägg av RiejuEmil »

Hej!
Jag har precis monterat mina ramlager och jag använde mig av ett som är med en sorts plast i sig, tror det är polymerplast. Det är Athena (6303 TN9 C3) Ramlager som är 17 mm innerdiameter. Kan man kombinera det ramlagret med ett ramlager som inte har polymer plast i kullagerbanan? Jag beställde nämligen Athenas ramlagersats och på ena sidan av vevpartiet var lagerbanan 20 mm alltså oversized och på den andra sidan var lagarbanan vanlig vilket var 17 mm. Om jag behöver byta vilket lager ska då bytas? Bara för att förtydliga så ska jag köra ostrypt ECU så den kommer gå på lite högre varvtal! Den oversized lagerbanan ligger mot tändnings sidan. Behöver jag byta eller går det att ha det kombinerat.
Tack på förhand//Emil
Sal Braman
Svårstartad skrothög

Re: Ramlager

Inlägg av Sal Braman »

Så länge måtten är exakt rätt på båda sidor kommer det fungera. Antar att du har en förstärkt vev med 17mm på ena sidan och 20mm på andra. Då köper du ett som är standard, alltså 6303 17-47-14 mm (dessa är dem du har) och ett som är 20-47-14 mm. Du byter alltså lagret till den sidan som är 20mm om jag nu har förstått dig rätt. Gör du det ska allt fungera perfekt. Men dubbelkolla att mått också.

Man kan blanda polymer och metall men dem har lite olika funktioner så det görs såklart ofta inte i praktiken, men generellt sätt borde det fungera så vitt jag vet.
RiejuEmil
Elmoped

Inlägg av RiejuEmil »

Hej!
Men menar du då att jag ska behålla eller köpa nya ramlager och isåfall av vilken typ, alltså av typen med polymerplast eller vanliga metall lager??

Jag har provat att montera ihop vevpartiet med ramlager och det går inte ihop med varandra. Jag har mätt mina ramlager efter många försök att få i vevpartiet i motorn. Det ramlagret som ska vara 17 mm visade sig vara 16,9 mm. Det ramlagret som ska vara 20 mm visade sig vara 19,9 mm. Det var i kallt garage men det borde inte göra så mycket skillnad, eller kan det göra det är frågan?Har du något tips hur man ska göra för att få i vevpartiet på rätt sätt för det ska gå i enkelt? Är det fel på produkten eller är det vanligt att det är så när det har varit i minus några grader i något dygn i ett garage. Jag har fryst in vevpartiet. Men är där något mer som ska göras? Ge mig jättegärna tips eftersom detta är första gången jag gör detta! Tack på förhand!
MVH Emil
Sal Braman
Svårstartad skrothög

Inlägg av Sal Braman »

Hej igen, jag trodde att du hade två stycken 6303 lager, alltså 17-47-14mm men du har alltså ett som är 17mm och ett som är 20mm? Då ska du inte behöva köpa något nytt. Men 0.1mm låter väldigt mycket vid enbart några minus grader, materialet krymper inte så mycket förres det blir mycket kallare. Har du mätt rätt? Det är svårt att mäta upp 0,1mm sådär. Så länge lagerna inte går rätt in i blocket utan att knacka in dem borde dem vara rätt storlek. Det brukar inte bli fel från fabrik.

För montering måste man värma och kyla de olika komponenterna rejält, det är väldigt små toleranser man jobbar med och utan värmeskillnader är det nästan omöjligt att föra ihop allting. Jag länkar en video på hur det görs av Rexxy.
https://www.youtube.com/watch?v=C8SSjRU34ww
Skriv svar