Hur får jag ner hastigheten och höga ljudet på trimmad Vivacity?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Linso
Elmoped

Hur får jag ner hastigheten och höga ljudet på trimmad Vivacity?

Inlägg av Linso »

Precis köpt begagnad Peugeot Vivacity 2001 till sonen. Visade sig vara mer trimmad än jag visste. Går ca 60-70 km/h. Setup: cylinder malossi sport 50cc, variator polini hi-speed, gianelli trimrör, originalförgasare, sportfilter, ostrypt cdi. Den låter väldigt högt också. Vill få ner hastighet till 50 km/h och bli av med det höga ljudet.

Åtgärder: Ska byta ut sportfiltret till org. luftfilterboxen, sätta på v-ring på variatorhylsan och byta till strypt cdi. I värsta fall byta avgasröret också men det vill sonen såklart inte. Är detta bra åtgärder eller blir det obalans när man byter ut vissa saker för att få ner hastigheten? Är motorn för stark och kommer varva för högt kanske? Vad hade ni gjort för att få ner hastigheten på denna moppe?
Sal Braman
Svårstartad skrothög

Re: Hur får jag ner hastigheten och höga ljudet på trimmad Vivacity?

Inlägg av Sal Braman »

Alla åtgärder (förutom att byta från sportluft, gör noll skillnad egentligen) kommer få ner den på laglig hastighet, osäker på om röret har en plugg i sig på den modellen, alternativt luftinsuget. Men så länge du har en CDI strypning bör det ej göra någon skillnad. Tekniskt sätt får man inte byta avgasrör till ett annat då fordonen är heltypsgodkända, men så länge den går i laglig hastighet kommer du aldrig hamna i trubbel för det. Med strypning bör ljudet bli lite mindre, men kan fortfarande låta ganska högt, men har själv aldrig träffat på en polis som klagat på det så länge laglig hastighet följs.

Angående om det är dåligt för motorn så nej inte märkbart. CDIn stryper varvtalet så det spelar ingen roll där, om möjligt att det blir snäppet högre sotbildning i systemet men ingenting att oroa sig över. Sätt på en strypt CDI igen och sätt in variator strypningen så ska den gå helt lagligt.
Linso
Elmoped

Re: Hur får jag ner hastigheten och höga ljudet på trimmad Vivacity?

Inlägg av Linso »

Tack för bra svar, då testar vi detta.
Skriv svar