Ytterhölje spänner sig, broms

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm
Bo1
Elmoped

Ytterhölje spänner sig, broms

Inlägg av Bo1 »

Hej
Har höjt styret på min scooter och var tvungen att byta bakbromsvajer till längre. Eftersom det inte fanns att få tag på en komplett färdig vajer så tillverkade jag en egen av vajer och hölje som man köper per löpmeter mm. Allt ser bra ut har hylsor på vardera enda osv men när jag ska bromsa så spänner sig hela kabeln och jag måste ta i mer än vanligt. Vad kan det vara som gör att höljet spänner sig?
Tack på förhand.
Sal Braman
Elmoped

Re: Ytterhölje spänner sig, broms

Inlägg av Sal Braman »

Är det spel i höljet kanske? Alltså att ändstopparna inte tar emot ordentligt så att hela kabeln samt hölje kan röra på sig?

Jag gjorde en liknande lösning på min kopplingsvajer en gång men då var ytterhöljet inte bra nog så under belastning komprimera den och blev mindre för att materialet inte var starkt nog.
Bo1
Elmoped

Inlägg av Bo1 »

Hej
Den är spänd och fin inget spel, har dragit åt allt men endå så spänns höljet på något sätt.
Sal Braman
Elmoped

Inlägg av Sal Braman »

Skulle väl gissa att vajern drar i höljet och om det är ett dåligt / inte starkt nog hölje så trycks det ihop och sen släpper. Vad är det för hölje du köpt?
Skriv svar