Hur undviker jag att crossmoppen får regbess

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
NilasL
Elmoped

Hur undviker jag att crossmoppen får regbess

Inlägg av NilasL »

Nu har två mina kompisar blivit av med mopparna. Inte för att de blivit stannade och snuten, nej nej de kommer alltid undan 8) . Men för att snuten är jävligt snabb med att sätta regbess på ramen såfort moppen ser trimmad ut. Hur skyddar man sig från det? Man kan ju börja med att parkera utan plåt, men då läser de ju bara av ramnumeret. Då tänkte jag att man kunnat slipa bort ramnumeret. Men det är inte heller så smart då snuten nu antar att det är stöldgods och tar in moppen direkt. Ett annat alternativ är ju att köra runt med en moppe som redan har regbess. Vad ska de göra, sätta regbess på den igen eller? :P Men sen kom jag på att man hade en begränsad tid på sig att registrera om den sålänge den inte är avställd. Och är den avställd har jag ingen trafiksförsäkring vilket gör det jävligt dyrt när jag krockar med en bil. Så hur fan gör jag nu för att kunna ställa en väldigt tydligt trimmad moppe på en offentlig parkering utan att snuten rödmarkerar ramen?
Sal Braman
Elmoped

Re: Hur undviker jag att crossmoppen får regbess

Inlägg av Sal Braman »

Det gör man helt enkelt inte. Fordon som står på offentlig plats kan av polisen nästan alltid antas ha framförts i trafik, de kan därför på plats bedöma om fordonet är vägdugligt eller inte via en flygande besiktning. Detta kan de till och med göra även om ägaren inte är på plats. Det enda dem i regel inte får göra är att testköra fordonet om de inte sett den i trafik eller det finns skäl att tro att den har körts, d.v.s att motorn är varm osv. Så står den still kan du i alla fall aldrig bli fälld för att den är trimmad.

Att köra runt utan försäkring är idiotiskt, vi hade en kille här för några år sen som orsaka en krash och blev betalskyldig 300 tusen kronor. Inte jätte kul. Att slippa ramnummer är lika dumt. Finns inget ramnummer är mopeden inte längre en moped, det är bara en massa delar som råkar sitta ihop. Skiten går knappt att sälja och man kan egentligen glömma att den nånsin kan framföras helt lagligt igen.

Finns ingen direkt lösning. Polisen har insett att de inte kan ta folk i akten så de ser till att ta mopparna när dem står still så gott de kan. Går inte att undvika utan följdproblem tyvärr. Se till att inte ställa mopeden under längre tider och gör det inte på platser där den är väl synlig. Men se till att besiktiga och ha försäkring, annars kan du råka riktigt illa ut.
NilasL
Elmoped

Inlägg av NilasL »

Men trafikförsäkringen gäller väl ändå inte om moppen är trimmad? Eller finns det fortfarande såkallade "trimmförsäkringar" som jag har läst om på forumet att man kunde betala lite extra för, för såhär 10-15 år sen?
Sal Braman
Elmoped

Inlägg av Sal Braman »

Trygghansa tror jag har en försäkring som gäller för trimmade mopeder. Dock endast trafikförsäkring, ingen hel eller halv.

Så det plus att köra utan plåt och aldrig stanna är väl så säkert det kan bli. Då finns det inte allt för mycket polisen kan göra.
NilasL
Elmoped

Inlägg av NilasL »

Tack för hjälpen. Det blir till att inte ställa sig på Ica parkeringen nu då framöver :wink: . Och hittar de moppen och lyckas ge mig regbess blir det ny ram helt enkelt. Det är billigare och enklare än att registrera om den. Tack för hjälpen somsagt :D
Skriv svar