77br Derbi med org vev?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
JAGILLARRIEJU
Elmoped

77br Derbi med org vev?

Inlägg av JAGILLARRIEJU »

Jag har just suttit på en airsal 70 o jag har org vev och när jag skulle sätta på cylindern kollade jag om veven var ok och den glappa inte sidledes men pytte lite upp och ner så undrar bara om jag kan köra 77br på den (ebe050) motorn har gått max 9 eller 10 timmar sen 70cc sattes på. Och är 77br typ hyper eller midrace?
mvh, Derbi ägare. :arrow: :mrgreen:

- Derbi Senda r xtreme 02 70cc :D
"70cc sport airsal 21mm pwk, enox och sportluft"
"Klart grabben ska ha Derbi" :lol:
Sal Braman
Svårstartad skrothög

Re: 77br Derbi med org vev?

Inlägg av Sal Braman »

en 77cc kan lätt optimeras för upp mot 20hk om man vet vad man gör (beroende på tillverkare såklart). Orginal veven är designad för cirka 4 enstaka hästar, och i praktiken upp mot ungefär 8hk.

Du kan nog själv lista ut att veven kommer ta ordentligt med stryk. Givetvis går det, men du utsätter den för nästan 4 dubbla krafterna den är designad för. Antingen så bryts vevstaken rätt av, eller så havererar lagrena och slits ner eller så går veven ur centrum och vibrerar itu sig själv. I vilket fall som kommer allt ifrån vevlager, vev, cylinder och kolv att rasa rätt rejält.

Gör man rätt kan en 77 med rätt tillverkare vara en hyper. Redan vid midrace är det en bra ide att byta vev. Alltså ingen bra ide att sätta på en 77 utan att byta vev, för eller senare kommer du behöva göra det ändå p.ga ras.
Skriv svar