Frågor om större förgasare på en original Minarelli H

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Isakare
Elmoped

Frågor om större förgasare på en original Minarelli H

Inlägg av Isakare »

Hej, gammal gubbe här som skaffat sin första moderna moped, trots att den är från 1997 :shock:
En Malagutti scooter med Minarelli H motor, luftkyld, 30 moppe.
Sen jag plockat bort strypningen i avgasröret gör den 42 på plan väg, skulle vilja ha lite mera fart då min veteranmoped gör 70+
Den har 12 mm förgasare med 70 i huvudmunstycke, ingen styrpt CDi.
Vad ska jag köpa för förgasare, och vilka munstycken ska jag köpa och laborera med ??
Vill ha en tyst moppe, så jag vill inte byta avgassystem, ska bara ha den för att åka till affären, vill inte väcka grannarna, och ska inte åka på bakhjulet :wink:
Tack på förhand //Rikard
Sal Braman
Elmoped

Re: Frågor om större förgasare på en original Minarelli H

Inlägg av Sal Braman »

Det blir ingen super märkbar skillnad på större förgasare, i alla fall inte med nyare mopeder. Visst går de bättre men inte med mycket. Med en orginal setup (ostrypt och drevad) fick jag ut kanske 5kmh med byte från 16mm till 19mm förgasare. Helt klart är trimrör vägen att gå, och de flesta börjar inte låta förjävligt förens du kommer i höga varv.

Men kanske värt att kolla in någon 16mm eller 17,5 mm förgasare. Munstycke är helt olika moped från moped, men om du har 70 nu kanske ett set på 70-90 är värt att köpa. Värsta fall kan du lämna tillbaka det om det inte blir rätt.
Isakare
Elmoped

Inlägg av Isakare »

Tack för svaret.
Jag är ändå nyfiken, och hittade en 17,5 Dellorto billigt på Blocket.
Återkommer om nån vecka när jag fått hem munstycken med resultatet.
Isakare
Elmoped

Inlägg av Isakare »

Nu sitter Dellorton på, inte riktigt klar med bestyckningen, köpte ett kit 60-82 munstycken, skulle köpt den större satsen, behöver nog 86 eller 88.
Ströp luften in i förgasaren lite, då går den fint med 82 munstycket och gör 57, så drygt 60 är nog nåbart med rätt munstycke.
Det duger för att åka till affären :D

Nu måste jag läsa på om det här med remskivor, den varvar satan.
Skriv svar