Felsökningsguide: tändplatta 139QMA/139QMB Baotian 4-takt

Här publicerar/diskuterar ni guider som är gjorda för alla sorters fordon.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Felsökningsguide: tändplatta 139QMA/139QMB Baotian 4-takt

Inlägg av HasSse666 »

Liten enkel guide för kontroll av pickup och tändplatta
OBS! se alla värden som "riktvärden" eftersom det kan skilja mellan olika årsmodeller och modeller.
Men oändliga motstånd och korslutningar är tydliga indikationer på att något är fel.


FÖRST LITE OM OLIKA FELSYMPTOM OCH EV. FELORSAKER

Pickup (blå ring)
  • Ingen gnista till tändstiftet - om pickup trasig (alt. "kabelbrott")
  • Misständer - om pickup sitter löst eller glappkontakt (alt. på fel avstånd)
Pickupen skickar tändpuls till CDI´n

Spolar till lyset och batteriladdning (röda ringar)
  • Batteriet laddas inte - Spole "brunnit" ,kabelbrott eller glappkontakt
  • Batteriet laddas inte - Magneten blivit avmagnetiserad
Spolarna matar automatchoken och lyset med spänning.
Spolarna matar också batteriet med spänning (men omvandlas först till DC/likspänning via spänningsregulatorn)


Spolar till tändning (grön ring)
  • Misständer eller ingen gnista - Spole "brunnit" ,kabelbrott eller glappkontakt
Spolarna matar tändspolen med spänning via CDI´n

Bild
Bild på tändplattan


Så här kan du kontrollera de olika delarna

Bild
Bild 1 - Ta bort fläktkåpan

Bild
Bild 2 - Demontera "pickupen"
Pickupen skickar ca 2,1volt till CDI´n varje gång magneten snurrat 1varv.

Bild
Bild 3 - Mät resistansen över "pickupen"
Mät mellan den blå/gula kabeln och "örat" på "pickupen"
Bör vara ca 80-160 Ohm

Bild
Bild 4 - Du kan även mäta "pickupen" direkt från CDI´n
Mät mellan röd/vita (alt. blå/gula) kablen och den gröna på CDI´n
Bör vara ca 80-160 Ohm
Notera att på min moped var den blå/gula kabeln skarvad till en röd/vit innan CDI´n

Tips- Kolla denna länk om du vill veta var kablarna till CDI´n leder

Bild
Bild 5 - Mät resistansen över "tändplattan"
Mät mellan svart/röd kabel och grön(jord) på CDI´n
Bör vara ca 500-600 Ohm
Notera att instrumentet är inställt på kilo ohm

Bild
Bild 6 - Mät ljus/laddningsspolen i magneten på vit och grön - bör vara mellan 0,2-1,2 ohm
Följ kablarna från magneten tills du kommer till kontakten och dra isär den innan du mäter.

Bild
Bild 7 - Mät spolarna för tändningen i magneten på gul och grön - bör vara mellan 0,1-1,0 ohm

Ge gärna kommentarer om ni blivit hjälpt i felsökningen

Bild
HasSse666
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Inlägg: 2327
Blev medlem: 22 november 2010, 07:54
Ort: Torslanda
Kontakt:

Inlägg av Danne »

Otroligt grym guide... som vanligt ;)
pa
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 maj 2011, 18:38
Ort: Halmstad

ingen gnista

Inlägg av pa »

Har denna motor och ingen gnista. körde din felsökningsguide och har ingen genomledning då jag mäter resistansen över tändplattan. kan detta vara felet?
mäter jag över spolarna i tändplattan för tändning, har jag rätt resistans.
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Re: ingen gnista

Inlägg av HasSse666 »

pa skrev:Har denna motor och ingen gnista. körde din felsökningsguide och har ingen genomledning då jag mäter resistansen över tändplattan. kan detta vara felet?
mäter jag över spolarna i tändplattan för tändning, har jag rätt resistans.
Absolut kabelbrott eller spolar brunnit :(

Säg gärna mellan vilka kablar du har avbrott
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
pa
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 maj 2011, 18:38
Ort: Halmstad

Re: ingen gnista

Inlägg av pa »

HasSse666 skrev:
pa skrev:Har denna motor och ingen gnista. körde din felsökningsguide och har ingen genomledning då jag mäter resistansen över tändplattan. kan detta vara felet?
mäter jag över spolarna i tändplattan för tändning, har jag rätt resistans.
Absolut kabelbrott eller spolar brunnit :(

Säg gärna mellan vilka kablar du har avbrott
Har avbrott mellan svart/röd kabel kontaktstycket till tändplattan och jord. Är väl den som matar Cdi´n med ström? Mätte den på min gamla motor fick ca 500 Ohm, får väl kolla om den ger 12 V då jag kickar också.
Måste också påpeka att dina guider är förbannat bra!
Beställt en avdragare så jag kan byta tändplatta och svänghjul till den jag har liggande. Den har ju fungerat innan till denna moped.
Användarens profilbild
littlebennyboi
RRxRäzer
Inlägg: 856
Blev medlem: 21 juni 2011, 15:10
Ort: Vega

Inlägg av littlebennyboi »

Är den här felsökningen bara till boatian ? Hur gör man på Yamaha slider t.ex.?
LittleBennyBoi

Kolla in mitt album och projekt !
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=36631
<------------------------------------------
Lazzew
Elmoped
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 mars 2014, 18:00

Ingen ström från tändplattan

Inlägg av Lazzew »

Hej,
Jag får inte mer än typ 6 volt från tändplattan. Misstänkte att den var trasig så jag köpte en ny samt nytt magnethjul men får fortfarand inte mer än 6 volt.

Hur mycket volt ska man få ut från tändplattan?
Har för mig att ha läst någonstans att man ska få typ 400V som ska gå till CDi-boxen.

Har en GY-6 motor med en CDI-4polig kontakt.

Grundproblemet är att jag inte får ngn gnista, trots bytt det mesta utom CDI-boxen. Men jag får ändå ingen ström fram till CDI-boxen så tror inte att CDI-boxen är problemet.
Battalion
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 november 2017, 15:48
Ort: Mark

Inlägg av Battalion »

Hej Hasse
Jag har använt mig av din tråd många gånger den är jättebra.
Men har ett problem nu med en Kymco jag får ingen gnista har mätt upp statorn efter ditt schema, det mesta stämmer MEN när jag mäter den röd/svarta kablen nr 6 i ditt schema så har jag en resistans på 690 ohm och 24 V när jag mäter volten.
Har du ett bra förslag här.
Skriv svar