OBS! se alla värden som "riktvärden" eftersom det kan skilja mellan olika årsmodeller och modeller.
Men oändliga motstånd och korslutningar är tydliga indikationer på att något är fel.
FÖRST LITE OM OLIKA FELSYMPTOM OCH EV. FELORSAKER
Pickup (blå ring)
- Ingen gnista till tändstiftet - om pickup trasig (alt. "kabelbrott")
- Misständer - om pickup sitter löst eller glappkontakt (alt. på fel avstånd)
Spolar till lyset och batteriladdning (röda ringar)
- Batteriet laddas inte - Spole "brunnit" ,kabelbrott eller glappkontakt
- Batteriet laddas inte - Magneten blivit avmagnetiserad
Spolarna matar också batteriet med spänning (men omvandlas först till DC/likspänning via spänningsregulatorn)
Spolar till tändning (grön ring)
- Misständer eller ingen gnista - Spole "brunnit" ,kabelbrott eller glappkontakt
Bild på tändplattan
Så här kan du kontrollera de olika delarna
Bild 1 - Ta bort fläktkåpan
Bild 2 - Demontera "pickupen"
Pickupen skickar ca 2,1volt till CDI´n varje gång magneten snurrat 1varv.
Bild 3 - Mät resistansen över "pickupen"
Mät mellan den blå/gula kabeln och "örat" på "pickupen"
Bör vara ca 80-160 Ohm
Bild 4 - Du kan även mäta "pickupen" direkt från CDI´n
Mät mellan röd/vita (alt. blå/gula) kablen och den gröna på CDI´n
Bör vara ca 80-160 Ohm
Notera att på min moped var den blå/gula kabeln skarvad till en röd/vit innan CDI´n
Tips- Kolla denna länk om du vill veta var kablarna till CDI´n leder
Bild 5 - Mät resistansen över "tändplattan"
Mät mellan svart/röd kabel och grön(jord) på CDI´n
Bör vara ca 500-600 Ohm
Notera att instrumentet är inställt på kilo ohm
Bild 6 - Mät ljus/laddningsspolen i magneten på vit och grön - bör vara mellan 0,2-1,2 ohm
Följ kablarna från magneten tills du kommer till kontakten och dra isär den innan du mäter.
Bild 7 - Mät spolarna för tändningen i magneten på gul och grön - bör vara mellan 0,1-1,0 ohm
Ge gärna kommentarer om ni blivit hjälpt i felsökningen
HasSse666