Derbi Senda Xtreme 2016 Urpluggat

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Vilgot00
Elmoped
Inlägg: 40
Blev medlem: 5 maj 2016, 16:52

Derbi Senda Xtreme 2016 Urpluggat

Inlägg av Vilgot00 »

Hej! Jag har tänkt köpa ett ostrypt krökrör på twostroke eftersom jag inte får trimma egentligen så ska smygtrimma, vad blir effekten om jag köper nytt krökrör till moppen? Byta munstycke? osv osv vad måste göras alltså och vad blir effekten :)

Har en Derbi Senda XTREME 50 2016 Modell.

]https://www.google.se/search?q=Derbi+S ... pM:[img]
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Går inte att säga hur mycket effekt du kommer att tjäna på det, speciellt inte utan att veta vilket rör det handlar om.
Sedan så måste du sätta i ett större huvudmunstycke.
Vilken storlek kan ingen tala om för dig heller utan där får man prova sig fram.
Men ett tips är att börja med ett som är riktigt stort, låt säga cirka 20 storlekar större än det som du redan har i just nu.
Om den då låter "böööh" som om den drunknar när du gasar så kan du då konstatera att den har ett för stort huvudmunstycke, kanon!
Då sänker du, sakta men säkert med cirka 2 storlekar i taget tills det att den slutar att "blöddra" vid gaspådrag.
Sedan så får du experimentera lite mellan där den blöddrar lite grann och ingenting alls.

Kom ihåg att man hellre har ett huvudmunstycke som är något för stort än ett som är för litet, är det för litet så får den får lite soppa samt olja som är i bensinen, bensinen hjälper till att kyla och oljan är där för att smörja cylinderloppet.
Då kommer den att bli varmare än den klarar av att kyla ner.
Och vad händer med järn när det blir varmt? - Jo, det expanderar (blir större).
Så kör du med ett för litet huvudmunstycke så finns risken att den nyper (pga värme), har du otur så skär den ihop, vilket kan bli riktigt dyrt.
Enbart pga att den går för varmt.
Så ha hellre ett som är något för stort än ett som är för litet! :)
Vilgot00
Elmoped
Inlägg: 40
Blev medlem: 5 maj 2016, 16:52

Inlägg av Vilgot00 »

Ja de förstår jag och tack för tipset men jag har en strpyt CDI, kommer detta påverka mycket eller? Tror den stryper vid 8k varv eller något är inte riktigt säker
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Har för mig att den stryper vid 9-10k rpm? Men du vet nog mer om mig än det, har ingen koll alls på det...
Köper du dig ett trimrör som har sin kurva mellan låt säga 8-10k och CDI'n stryper vid låt säga 8k så kommer mopeden gå sämre med det röret än vad den skulle göra med originalröret, som inte har sin effektkurva på så höga varv.
Har för mig att Tecnigas Enox ska vara ganska lågvarvig. Mellan 7-9k rpm eller så.

Vill du ha mest effekt så köp en ostrypt CDI samt Turbokit Lacada eller vad de kallas, den ger högst effekt för pengarna om du enbart kört på originalcylinder osv, ganska högvarvig.
Annars är det väl Enox som gäller :)
Vilgot00
Elmoped
Inlägg: 40
Blev medlem: 5 maj 2016, 16:52

Inlägg av Vilgot00 »

Tack för svaren, men om jag köper ny CDI framåt (en ostrypt) måste jag byta munstycke för de? Jag kommer byta munstycke när jag pluggar ur den.
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

CDI'n påverkar tändsystemet och inte motorns effekt.
Den tillåter helt enkelt bara motorn att varva mer så du kommer inte behöva byta munstycke pga det :)
Skriv svar