Hur mår moppen på maxvarv under en längre period?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

jonte101001
Elmoped
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 april 2016, 20:07

Hur mår moppen på maxvarv under en längre period?

Inlägg av jonte101001 »

Tjenare! Har en simpel fråga, hur mår moppen om man kör på nästan maxvarv under en länge period?

Äger en Rieju MRT 2016 som jag borrat upp pluggen en bit så den toppar ish 60 på raksträcka på rätt höga varvtal. Skall byta till ett 10 drev istället för 11. Men hur mår moppen om man ligger på nästan maxvarv 30 min+?
Har ostrypt cdi orginal, har för mig maxvarv på mrt är 12000rpm elr nått xD

//Jonathan
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

2-takts motorer ska varvas ur ordentligt! Fast om man toppar sin moppe så när man nog nått toppfarten på cirka 20-40 sekunder, längre än så behövs inte.

I alla fall! 30 min tror jag inte att den klarar av.
Innan 30 min så lär den nypa om inte skära ihop.

För att när järn blir varmt så expanderar det.
Så när det blir för varmt pga du ligger på så högt varvtal så kommer kolven/kolvringarna expandera så mycket så att det nyper tag i cylinderloppet.

Möjligt att det skulle gå att köra fullgas i 30 min ifall du skulle klara av att kyla ned den tillräckligt, men det finns det ingen anledning till att ens testa.

Så har du tur så värmenyper den bara lite och kommer undan med små skador, har du otur så skär den ihop, ibland är det bara cylinder och kolv som tar skada men det händer även att vevstaken (vev också?) tar stryk.

Hoppas verkligen att du bara ville veta vad som händer och att du inte får för dig att testa det själv.
teddylou
Elmoped
Inlägg: 110
Blev medlem: 9 juni 2016, 22:57

Inlägg av teddylou »

Om man ställer in en moped riktigt bra så kan man gasa fullt på högsta växeln tills tanken tar slut. Åtminstone det jag hört. :o
Om man säger
jonte101001
Elmoped
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 april 2016, 20:07

Inlägg av jonte101001 »

Bor ish 6 mil ifrån Göteborg och brukar dra dit med några polare. Dock kör majoriteten orginal vilket innebär att jag sällen har legat på maxvarv under en längre tid.
Men om jag drar med en polare som har trimmat mer o jag behöver ligga på maxvarv för att hålla ikapp, det är alltså ej att rekomendera?
Om jag istället skulle lägga mig på 3/4 gas, tror du den klara sig 30 min+ då? xD
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Rätt inställd förgasare, fullgod kylning, bra 2-t olja som pallar trycker och rätt monterade prylar. Man kan hålla full gas ända tills bensinen tar slut i soppatanken. :)
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

Rexxy har helt rätt. Får motorn rätt blandning bränsle/luft så mår en 2t motror mycket bra se på en motor såg dom går järnet med hög belastning o är luftkylda på ca 50-55cc o ca 3-4,5 hp.

Ungefär som din Rieju.. Jag testade med grabbens Rieju innan bytet till metrakit 70cc att köra utan kylvatten i motorn o efter ca 15 km i ca 100 km med original cyl så smälter oringarna i mellan topp o cylinder, men den nyper inte. Bra olja?? Vet ej!! Biltema syntet duger tydligen gott.

Grabben har kört ett flertal gånger ca 6-6,5 mil gasen i botten till trollhättan med metrakit 70cc ca 120-125km 14000 rpm utan att det nyper.



Rätt justerad motor nyper aldrig.

Därimot är det risk att din kedja kommer att äta sig ned i din sving vid framdrevet när du har 10 kugg.
moddlaren trimma lungt
jonte101001
Elmoped
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 april 2016, 20:07

Inlägg av jonte101001 »

moddlaren skrev:Rexxy har helt rätt. Får motorn rätt blandning bränsle/luft så mår en 2t motror mycket bra se på en motor såg dom går järnet med hög belastning o är luftkylda på ca 50-55cc o ca 3-4,5 hp.

Ungefär som din Rieju.. Jag testade med grabbens Rieju innan bytet till metrakit 70cc att köra utan kylvatten i motorn o efter ca 15 km i ca 100 km med original cyl så smälter oringarna i mellan topp o cylinder, men den nyper inte. Bra olja?? Vet ej!! Biltema syntet duger tydligen gott.

Grabben har kört ett flertal gånger ca 6-6,5 mil gasen i botten till trollhättan med metrakit 70cc ca 120-125km 14000 rpm utan att det nyper.



Rätt justerad motor nyper aldrig.

Därimot är det risk att din kedja kommer att äta sig ned i din sving vid framdrevet när du har 10 kugg.
Vad kan konsekvenserna bli av att kedjan myser lite väl mycket med min sving?
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

Att kedjan äter sig ner i svingen översida på grund av att drevet.är mindre än svingen i diameter så du kanske behöver byta svingen för ett antal 1000 lappar efter ett tag med för litet framdrev.
moddlaren trimma lungt
Användarens profilbild
NizzePisse
Svårstartad skrothög
Inlägg: 333
Blev medlem: 17 oktober 2015, 12:00

Inlägg av NizzePisse »

jonte101001 skrev:
moddlaren skrev:Rexxy har helt rätt. Får motorn rätt blandning bränsle/luft så mår en 2t motror mycket bra se på en motor såg dom går järnet med hög belastning o är luftkylda på ca 50-55cc o ca 3-4,5 hp.

Ungefär som din Rieju.. Jag testade med grabbens Rieju innan bytet till metrakit 70cc att köra utan kylvatten i motorn o efter ca 15 km i ca 100 km med original cyl så smälter oringarna i mellan topp o cylinder, men den nyper inte. Bra olja?? Vet ej!! Biltema syntet duger tydligen gott.

Grabben har kört ett flertal gånger ca 6-6,5 mil gasen i botten till trollhättan med metrakit 70cc ca 120-125km 14000 rpm utan att det nyper.



Rätt justerad motor nyper aldrig.

Därimot är det risk att din kedja kommer att äta sig ned i din sving vid framdrevet när du har 10 kugg.
Vad kan konsekvenserna bli av att kedjan myser lite väl mycket med min sving?
Hur mycket äter kedjan av svingen? Nästa gång du byter drev så kan du skaffa större både fram och bak så att utväxlingen ändå blir den samma.
Hellre omkörd och bortkommen än bortförd och omkommen.

Gilera Smt -08 -Såld
Gilera H@K -02 -Såld
CH Racing -06
Ducati 900ssie -98
Användarens profilbild
NizzePisse
Svårstartad skrothög
Inlägg: 333
Blev medlem: 17 oktober 2015, 12:00

Inlägg av NizzePisse »

jonte101001 skrev:
moddlaren skrev:Rexxy har helt rätt. Får motorn rätt blandning bränsle/luft så mår en 2t motror mycket bra se på en motor såg dom går järnet med hög belastning o är luftkylda på ca 50-55cc o ca 3-4,5 hp.

Ungefär som din Rieju.. Jag testade med grabbens Rieju innan bytet till metrakit 70cc att köra utan kylvatten i motorn o efter ca 15 km i ca 100 km med original cyl så smälter oringarna i mellan topp o cylinder, men den nyper inte. Bra olja?? Vet ej!! Biltema syntet duger tydligen gott.

Grabben har kört ett flertal gånger ca 6-6,5 mil gasen i botten till trollhättan med metrakit 70cc ca 120-125km 14000 rpm utan att det nyper.



Rätt justerad motor nyper aldrig.

Därimot är det risk att din kedja kommer att äta sig ned i din sving vid framdrevet när du har 10 kugg.
Vad kan konsekvenserna bli av att kedjan myser lite väl mycket med min sving?
Hur mycket äter kedjan av svingen? Nästa gång du byter drev så kan du skaffa större både fram och bak så att utväxlingen ändå blir den samma.
Hellre omkörd och bortkommen än bortförd och omkommen.

Gilera Smt -08 -Såld
Gilera H@K -02 -Såld
CH Racing -06
Ducati 900ssie -98
jonte101001
Elmoped
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 april 2016, 20:07

Inlägg av jonte101001 »

Min nuvarande förgasarinställning känns bra, den går jämt ut hela tiden och inget böade på fullgas etc.
Trycker jag in choken på fullgas så börjar den böa (:

Men jag funderar på att stoppa in ett 94 då jag har 92 nu för att minska risken att den värmenyper, låter et som en bra plan?
teddylou
Elmoped
Inlägg: 110
Blev medlem: 9 juni 2016, 22:57

Inlägg av teddylou »

Ja det kan du göra, så länge den inte går avsevärt sämre av det.

Det är bra om du har med dig extra tändstift ifall du åker långt för man vet aldrig när ett sånt går sönder! :wink:
Om man säger
jonte101001
Elmoped
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 april 2016, 20:07

Inlägg av jonte101001 »

teddylou skrev:Ja det kan du göra, så länge den inte går avsevärt sämre av det.

Det är bra om du har med dig extra tändstift ifall du åker långt för man vet aldrig när ett sånt går sönder! :wink:
Du menar pga den ökade värmen?
Skriv svar