peugeot xps för hög?

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
Användarens profilbild
iceman01gun
Elmoped

peugeot xps för hög?

Inlägg av iceman01gun »

hej, jag har precis köpt en peugeot xps som tydligen är höjd (bakdämparen) men, jag hittar ingen höjningssats. jag är 168cm så jag är ganska kort men moppen är så hög så att jag knappt kan komma upp på den.

kan någon försklara var höjningen sitter eller om man kan skruva på orginal bakfämparen?

tacksam för svar
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Raggarn1337 »

Släng upp en bild på det så ska jag berätta!
Kan ju vara så att det är en helt annan bakdämpare också så då är det lite svårare än att bara ta bort höjningen... :P
Användarens profilbild
iceman01gun
Elmoped

Inlägg av iceman01gun »

vet ej hur man lägger upp en bild men, det är en paioli dämpare bak så det är orginal...kan det bero på att den har endurofälgar och crossdäck?
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Raggarn1337 »

Det gör knappast så att den blir så mycket högre.
Men precis hur mycket når du ner?
Jag kör själv en Ktm sx 250 med en fjäder för 85 kg, är 181 cm och når ner precis så jag kan nudda bägge tårna i marken. Det duger utmärkt.
Kanske vore att se över hur hård fjädringen är? Gör inget om de är mjuka så den sjunker ner lite grann när man sätter sig, inte så att man kör på crossbana med moped ju ;)
Användarens profilbild
iceman01gun
Elmoped

Inlägg av iceman01gun »

bakdämparen är inte så mjuk precis, kanske för att jag väger lite under 60 haha men framdämparna har läckande packboxar så dom e mjuka😂

sen så lutar moppen skit mkt så jag vet inte om det är fel på stödet... jag når ner PRECIS med tårna
Användarens profilbild
iceman01gun
Elmoped

Inlägg av iceman01gun »

hur gör man bakdämparen mjukare?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Går antagligen inte, om du inte har en justerbar vilket jag tvivlar på. Brukar inte vara justerbara på mopeder, ens på dom finare modellerna med gasdämpare.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Logic
Elmoped

Inlägg av Logic »

iceman01gun skrev:bakdämparen är inte så mjuk precis, kanske för att jag väger lite under 60 haha men framdämparna har läckande packboxar så dom e mjuka😂

sen så lutar moppen skit mkt så jag vet inte om det är fel på stödet... jag når ner PRECIS med tårna
Ta en bild på din telefon, överför den till din dator, gå till imgur.com och ladda upp bilden sedan så kopierar du länken till bilden och gör såhär Bild
Användarens profilbild
iceman01gun
Elmoped

Inlägg av iceman01gun »

såg nu att där inte var en höjning...mina fälgar är tydligen 21 och 18 tum, kollade på dom nyare crossmopparna med sm fälgar/däck och det var en jävligt stor skylnad på höjden :P

hur mycket ska man nå ner?
om jag når ner med bara tåspetsarna med båda fötterna, gör det ngt eller ska jag bara köra o se glad ut?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Du behöver inte ha båda fötterna på backen. Så länge du når ner tillräckligt med ena foten när du står still är de okej.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
iceman01gun
Elmoped

Inlägg av iceman01gun »

tack för alla svar!
Skriv svar