Så jag ska öppna upp den ''kåpan'' eller vad man kallar det som sitter där vid V-plattan och byta ut söndriga delar (?) som sitter på kicken fast innanför? Vart köper man dessa delar, asså vad heter de?G-son skrev:Kassa splines i kicken och/eller på kickaxeln. Dom nöts sönder om kicken inte sitter helt stadigt på axeln. Åtgärdas genom att byta de skadade delarna - och se till att kicken sitter fast nästa gång, annars blir det samma visa igen om ett tag.
Okej tack så mycket, ska kolla med en kille om han kan. Kommer säkert höra av mig mer här.G-son skrev:Börja med att plocka av kicken och kolla vad som behöver bytas. Eller, låt någon kunnig kolla det.
Appropå elstarten hade jag börjat med att ladda batteriet.
Uteslutningsmetoden, ladda batteriet sen om det inte funkar gå vidare till startmotor etc...Victiny skrev:Så det har inget med elstarten och göra?G-son skrev:Börja med att plocka av kicken och kolla vad som behöver bytas. Eller, låt någon kunnig kolla det.
Okej, men det andra som @G-son skrev, stämmer det också?wolfgangkillthemall skrev:Uteslutningsmetoden, ladda batteriet sen om det inte funkar gå vidare till startmotor etc...Victiny skrev:Så det har inget med elstarten och göra?G-son skrev:Börja med att plocka av kicken och kolla vad som behöver bytas. Eller, låt någon kunnig kolla det.
Är denna guiden något bra att följa?G-son skrev:Börja med att plocka av kicken och kolla vad som behöver bytas. Eller, låt någon kunnig kolla det.
Jo men har tittat och fixat en hel del idag, har förmodligen löst elstarten. Sedan svetsade pappa ihop kickdrevet igen, https://gyazo.com/046a300a33fc14628098ae1afe733fb0 - den röda cirkeln och sedan märkte vi att den delen makerade med en orange cirkeln var lös, ska den den vara ganska lös? Sedan kommer vi till det andra problemet som vi gjorde oss själva skyldiga till. När vi skulle skruva fast självaste variatorkåpan så fungerade det inte att kicka, vi skruva upp skruvarna igen och denna delen ramlade ut, https://gyazo.com/0ccd8b35501f375b760ebf463bb74614, även makerad på den andra bilden med blått. Mina fråga angående detta är vad är det för del och hur ska jag få fast den igen?G-son skrev:Du har två olika problem, ett som gör att elstarten inte fungerar och ett som gör att kicken inte fungerar. Tomt batteri får elstarten att bete sig så, så steg ett för att felsöka elstarten är att ladda batteriet. Plockar du av kicken så tror jag du ser varför den inte sitter fast på axeln längre.
ah måste jag tog bort ''saken'' som makerat med rött och vilken av ljusblå eller mörkblå ska sitta i hålet, antar ljusblå?G-son skrev:Den ska snurra lätt, men inte glappa eller så.
Bendixdrev, hör till elstarten. Kan inte säga mycket mer än att den ska sitta på sin plats i blocket bara, kan vara lite pillig att få dit men det ska inte kräva en raketforskare.
Okej, Ja när vi skulle sätta på variatorkåpan efter vi hade fixat kickdrevet så testade att kicka fungerade inte, vi skruvade upp kåpan igen och så låg ''bendixdrevet'' där.G-son skrev:Låter rätt.
Har den ramlat ut utan att ta bort den bör det gå få tillbaka den på plats utan att ta bort den.