Hej jag bytte nyss från orginalröret till ett ostrypt Gianelli rekord. när jag satte på röret gick dock moppen långsammare. jag är en rookie på detta och skulle vilja ha hjälp/en förklaring. tack på förhand!
Finns flera anledningar till att den går långsammare när du bara byter röret.
Ett trimrör har ett effektivt effektregister kring 8000-12000 rpm. Slänger man på ett trimrör utan att justera variatorn och kopplingen kommer det acca uruselt. Med trimmrör får man peta dit lättare vikter för att motorn ska varva upp mer innan den börjar driva, och hårdare tryckfjäder för att hålla uppe varvet medan man accar.
Ett annat standardfel är att inte justera förgasaren. Byter man bara ut röret brukar motorn i regel gå snålt, vilket gör att man måste sätta i ett större munstycke. Vilket man ska ha går inte att säga på förhand, det är något man får prova fram. Man kan ha som tumregel att sätta i 20 storlekar större vilket borda vara större än nödvändigt, och sen gå nedåt tills motorn går bra.
Sen är ju frågan om du ens har tagit bort variatorringen? De är typ steg ett om man ska trimma.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever