Beställa 12 eller 18mm förgasare?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
ockelbo
Svårstartad skrothög
Inlägg: 207
Blev medlem: 2 september 2014, 15:17

Beställa 12 eller 18mm förgasare?

Inlägg av ockelbo »

Hej!

Jag ska beställa ny förgasare till moppen, men ska också beställa nytt effektrör samtidigt. Ska jag beställa 12 eller 18mm förgasare då? Ända trimmet jag är bytt CDI, lättare vikter och dragen v-ring.

Blir det alldeles för mycket bränsle om jag tar 18mm och sätter i samma munstycken som jag skulle haft i 12mm?
Kines 2T
Setup:
Tecnigas Next-r
Italkit race tändning
Pwk 28mm förgasare
Malossi MHR 70cc 12mm
Malossi MHR vev
Malossi multivariator
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Spelar inte så stor roll om insuget ändå inte är minst 18mm... Vad är det för typ av moped det gäller? En ny moped eller en gammal DT eller så? För till en gammal DT så finns det ju inte allt för vassa 'effektrör' att köpa till så det krävs ju knappast en större förgasare för endast det, om du nu har en gammal moped dvs.
Användarens profilbild
ockelbo
Svårstartad skrothög
Inlägg: 207
Blev medlem: 2 september 2014, 15:17

Inlägg av ockelbo »

Raggarn1337 skrev:Spelar inte så stor roll om insuget ändå inte är minst 18mm... Vad är det för typ av moped det gäller? En ny moped eller en gammal DT eller så? För till en gammal DT så finns det ju inte allt för vassa 'effektrör' att köpa till så det krävs ju knappast en större förgasare för endast det, om du nu har en gammal moped dvs.
Har en kines 2T liggande minarelli, scooter alltså.
Så det spelar inte så stor roll? Kompisen sa att om jag byter till 18mm så kommer jag dränka den i bensin :P

EDIT: Har beställt sportluftfilter också så det kommer sitta på tror jag, eller så har jag kvar original, får se hur det blir
Kines 2T
Setup:
Tecnigas Next-r
Italkit race tändning
Pwk 28mm förgasare
Malossi MHR 70cc 12mm
Malossi MHR vev
Malossi multivariator
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Kommer den nog inte att göra, onödigt dock med större förgasare om du bara ska ha på ett effektrör.
Ett "sportluftfilter" ger ingen effekt alls, den blir bara svår inställd... Om du nu inte kör hyper och behöver ordentligt med luft dvs, annars ger det ingen som helst effekt alls bortsett från att den är svårare att ställa in. :)
Bergan
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 25 juli 2015, 20:32

Inlägg av Bergan »

Gå upp i munstycke och kör med original förgasaren istället, för det kommer nog inte hända så mycket med bara effektrör om du byter förgasare.
100 meter framhjul
Yamaha dt50rsm,leovince V6 2004
Yamaha dt50 mx, 60cc, Gianelli
Användarens profilbild
ockelbo
Svårstartad skrothög
Inlägg: 207
Blev medlem: 2 september 2014, 15:17

Inlägg av ockelbo »

Grejen är att jag haft sönder 12mm original förgasaren så lär köpa ny, och både 12 och 18mm förgasarna kostar samma, ska jag fortfarande ta 12mm'an då? 18mm'an kostar ju samma pris
Kines 2T
Setup:
Tecnigas Next-r
Italkit race tändning
Pwk 28mm förgasare
Malossi MHR 70cc 12mm
Malossi MHR vev
Malossi multivariator
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Kör på original om du inte ska trimma vidare...
Skriv svar