Behöver hjälp med Aprilia SX 50 trimning

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Fräkäri
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 maj 2016, 14:44
Ort: Finland, Vasa

Behöver hjälp med Aprilia SX 50 trimning

Inlägg av Fräkäri »

Tjena

Nu är det så att jag har en sådan här:
http://www.topspeed.com/motorcycles/mot ... 63121.html
Bara kåporna är annorlunda för det är limited edition.
Min situation var:
14 år, ska snart ta mopedkörkort, har aldrig rört en moped i mitt liv, butiksägaren säger att den här kör ifrån alla andra..
Vad händer? Kommer upp i knappa 50 i nedförsbacke. Och nu när nästa somma är runt hörnet så tänker jag..

--> Jag skall trimma.
Har forskat lite och vet ungefär hur man gör.
Den har ett blindrör som är väldigt långt, pluggar i avgasröret och en spärrad CDI.
Nu skulle jag villja fråga någon med mera erfarenhet. Vilket skall jag ta bort. Och säg inte ALLA. För jag vill ändå någolunda köra vettigt. Jag vill bara kunnda köra hårdare.
Själv hade jag tänkt något liknande:
Jag byter avgasrör till ett trimmrör eller tar bort strypningen på orginalröret ( och köper ett extra orginalrör ). Sedan drevar jag ner den till under 60 om det behövs. Jag vill cokså kunna strypa ner den igen och sätta tilbaks orginaldelar, så att jag får en respektbar slant för den när jag säljer den.

Men jag undrar: Vad tycker ni att jag borde göra?
Och en annan fråga: Hur ofta borde jag föra den på service och kan jag göra den själv?
tobbe69:an
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 9 maj 2016, 15:55

Inlägg av tobbe69:an »

om du ska bort blindtarmen måste du gå upp i huvudmunstycke. cdi går antagligen bora men inget jag rekommendera utan köp en ostrypt om du vill driva för fart driva 13/48 eller om du vill ha styrka och acceleration 12/60. Vet du vilket varvtal som cdin varvstoppar för om det är typ 50 så måste du köpa ny eller bora ur ( rekommenderar inte att bora i ). Du kan ta reda på det genom att åka ner för en brant bake och se vid villken hastighet motorn bromsas.
Senast redigerad av tobbe69:an den 11 maj 2016, 17:49, redigerad totalt 1 gånger.
att plugga ur en moped är inte att trimma det är att göra han till original!
Fräkäri
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 maj 2016, 14:44
Ort: Finland, Vasa

Inlägg av Fräkäri »

tobbe69:an skrev:om du ska bort blindtarmen måste du gå upp i huvudmunstycke. cdi går antagligen bora men inget jag rekommendera utan köp en ostrypt om du vill driva för fart driva 13/48 eller om du vill ha styrka och acceleration 10/52. Vet du vilket varvtal som cdin varvstoppar för om det är typ 50 så måste du köpa ny eller bora ur ( rekommenderar inte att bora i ). Du kan ta reda på det genom att åka ner för en brant bake och se vid villken hastighet motorn bromsas.
Tack för otroligt snabbt svar!

När jag ska kolla när varvtalet bromsas, ska jag gasa då eller bara låta motorn dra i ( vilken växel? ). Just nu har jag 17.5 mm munstycke. Hur långt tror du jag behöver gå upp? och hur nödvändigt är det? Och vilka risker finns det med De här metoderna.
Tack för dina råd!
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Ta inte illa upp Tobbe, men inget av det du skrev var vettigt, förutom munstycket.

Man borrar inte i cdi:erna på mopeder med derbimotorer, då blir det SKIT.
Just nu har jag 17.5 mm munstycke.
Nej, din förgasare är 17,5mm. Ditt munstycke är antagligen 70-72.


I röret sitter det två strypningar, katalysator och plugg + massa ljuddämparull. Hela kröken är i princip en ljuddämpare. Ett nytt originalrör brukar gå loss på 4-5000 kr så att börja kapa och svetsa i röret är inget jag rekommenderar. Petar du pluggen kanske du får 5-10km/h extra toppfart. Köp ett trimrör istället om du nu vill trimma.

Jag är osäker på om det sitter strypt cdi på din moped. Från 2008 nån gång började Derbi köra dellorto tändsystem (ja, din moped är en Derbi med andra kåpor). De kan du testa genom att torrgasa försiktigt. Kommer du inte över 10.000 varv så är cdi:n strypt.

-Drevningen du har är antagligen 11/53, kan också vara 12/63.

Standard om du vill få fart på mopeden är:

-Trimmrör, valfritt, men föreslagsvis något som inte låter som fan och som har ett ganska trevligt register.
-Ryck luftbrickan i förgasaren (om du har stora förgasaren, 17,5mm, vilket jag tror du har). Den brickan sitter i inloppet i förgasaren, syns om du drar av luftslangen.
-Sätt i större munstycke. Brukar landa runt 85-90, men de kan variera en del. Gör du det inte skär antagligen motorn.

Då har du vips en riktigt stark motor.

Beroende på cdi:n och drevningen:

-Med strypt cdi kan du sätta på 12/53 drevning så går moppen runt 75 på mätaren. Den kommer gå bra, förutsatt att du har ett ganska lågvarvigt rör. Tyngre drevning kommer motorn inte orka med.

-Med ostrypt cdi kan du köra 11/53 - 13/53, beroende på hur hög topp och acc du vill ha. Med 11/53 kan moppen gå uppåt 85 men då få du varva som fan. 12/53 brukar vara lagom, uppåt 90 om motorn går bra. 13/53 orkar den nog inte varva ur riktigt, men du behöver inte varva motorn så mycke och den blir billigare att åka.

Sportfilter och sånt piss behöver du inte bry dig om, gör ingen som helst nytta.


Service kan du göra själv. Rengör luftfilter, ev. byt tändstift, byta växellådsolja. Se över lager, bussningar så de inte glappar. Beror på hur petig du vill vara, 500 mils intervall på service på olja och stift. Rengör filtret nån gång i månaden om du kör mycket.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
tobbe69:an
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 9 maj 2016, 15:55

Inlägg av tobbe69:an »

tobbe69:an skrev:om du ska bort blindtarmen måste du gå upp i huvudmunstycke. cdi går antagligen bora men inget jag rekommendera utan köp en ostrypt om du vill driva för fart driva 13/48 eller om du vill ha styrka och acceleration 10/52. Vet du vilket varvtal som cdin varvstoppar för om det är typ 50 så måste du köpa ny eller bora ur ( rekommenderar inte att bora i ). Du kan ta reda på det genom att åka ner för en brant bake och se vid villken hastighet motorn bromsas.
om du läser så ser du att jag inte rekommendera det
att plugga ur en moped är inte att trimma det är att göra han till original!
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

tobbe69:an skrev:
tobbe69:an skrev:om du ska bort blindtarmen måste du gå upp i huvudmunstycke. cdi går antagligen bora men inget jag rekommendera utan köp en ostrypt om du vill driva för fart driva 13/48 eller om du vill ha styrka och acceleration 10/52. Vet du vilket varvtal som cdin varvstoppar för om det är typ 50 så måste du köpa ny eller bora ur ( rekommenderar inte att bora i ). Du kan ta reda på det genom att åka ner för en brant bake och se vid villken hastighet motorn bromsas.
om du läser så ser du att jag inte rekommendera det
Varför ens nämna det då när det inte ens fungerar?

Det kan göras på riejus moric ecu box, men ingen moped med derbimotor

Ungefär som att säga "du kan ju testa att elda upp mopeden och se om den går fortare, men jag rekommenderar det inte".
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
tobbe69:an
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 9 maj 2016, 15:55

Inlägg av tobbe69:an »

funkar gör det alltid har bora ut några själv i mina dar men det är 99% att det går åt helvete men det går om man har tur men det är inget jag rekomenderar
att plugga ur en moped är inte att trimma det är att göra han till original!
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Hehe tobbe hör du inte själv hur dumt det (du) låter? :P
"Du kan ju sätta på traktordäck på den - större däck, mer hastighet! 99% säker på att det inte kommer gå och att det inte passar dock, men det finns 1% chans att du faktiskt klarar av att få på traktordäcket!" :lol:
tobbe69:an
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 9 maj 2016, 15:55

Inlägg av tobbe69:an »

Aaa lite konstigt är det att på TSR egna sida står att det går men vad vet jag o jag kan säga det låter konstigt :lol: lite trög får man vara ibland
att plugga ur en moped är inte att trimma det är att göra han till original!
tobbe69:an
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 9 maj 2016, 15:55

Inlägg av tobbe69:an »

Gör den det så kan vi direkt säga att du har en strypt CDI-box och för att få din moped att kunna varva mer så måste du byta till en ostrypt CDI, ibland kan det funka att klippa någon kabel men det är inget jag rekommenderar! Det bästa är att köpa en ny ostrypt CDI.



http://www.twostrokerider.se/strypt-ell ... -cdi-box-/

http://www.twostrokerider.se/artiklar/501

kolla så ser ni rätt tydligt att det är TSR som har fel isåfal och inte jag så skyl inte på mig skyl på TSR :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: ni kanske ska se igenom era guider och spela inte så jävla duktiga :arrow: :idea:
att plugga ur en moped är inte att trimma det är att göra han till original!
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

tobbe69:an skrev:Gör den det så kan vi direkt säga att du har en strypt CDI-box och för att få din moped att kunna varva mer så måste du byta till en ostrypt CDI, ibland kan det funka att klippa någon kabel men det är inget jag rekommenderar! Det bästa är att köpa en ny ostrypt CDI.



http://www.twostrokerider.se/strypt-ell ... -cdi-box-/

http://www.twostrokerider.se/artiklar/501

kolla så ser ni rätt tydligt att det är TSR som har fel isåfal och inte jag så skyl inte på mig skyl på TSR :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: ni kanske ska se igenom era guider och spela inte så jävla duktiga :arrow: :idea:
Vart läste du att man ska borra i derbis cdi? Det står att det på vissa modeller går att klippa den vita kabeln, inget mer. Dt50 däremot, samma motor som Rieju, funkar det på.

Sen ska artiklarna tas med en nypa salt. Dom är inte bättre än författarna bakom. Vissa artiklar är skrivna av erfarna personer och andra av glada amatörer.

Oavsett, slut med offtopic. Håll er till ämnet
Senast redigerad av bensinskalle den 11 maj 2016, 18:47, redigerad totalt 1 gånger.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
tobbe69:an
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 9 maj 2016, 15:55

Inlägg av tobbe69:an »

ok tack för detta för jag läser en hel del av era guider och det mästa jag kan har jag lärt mig där


Och nu ska vi strypa av cdi:in på Derbi Senda, detta är inte på alla sendor utan du får kolla om du har sådan strypning.
cdi:in måste strypas av för att få upp varvtalet riktigt då det är strypt orginal, dock så vid lite värre trimmning så är det
mera effektift med en trim cdi som inte kostar mycket. men för av avstrypa cdi:in så börjar du att leta reda på den, den
sitter under vänster kylarvinge och när du fått fram den så är det den vita sladden som ska dras ut. när det är gjort är din
cdi avstrypt.

som sakt så skriv pajken att det inte gäller alla sendor men inte vilka det gäller. av egen erfarenhet så tro jag ej att det finns någon sladd på Derbi att klippa men kanske på några modeler
att plugga ur en moped är inte att trimma det är att göra han till original!
Fräkäri
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 11 maj 2016, 14:44
Ort: Finland, Vasa

Inlägg av Fräkäri »

Tack för all respons tråden fått!
Det jag vill att min moped skall kunna göra är att köra upp till 60 och ha bra med kraft. Jag vill inte att den skall låta som en liten skit eller se ut som en, för då kommer snutarna gallopperande. Det finns ju flera "brickor" i avgassystemet som stryper. Vilken eller vilka ska jag ta bort och vad skulle resultaten vara? Det finns väl 1 eller 2 vid ljuddämparen, och 1 bricka där kröken från motorn går ihop med "tarmen", eller avgasröret.

Och sedan det andra alternativet. Om jag skulle köpa ett nytt rör, finns det något ni kan tipsa mig om. Jag ville som sagt inte att det låter förjävligt och får gärna vara lite diskret.

Och om jag gör någon av dessa, vilka andra åtgärder måste jag ta, såsom att byta munstycke.
Tack igen för underbar respons!
Skriv svar