Ta inte illa upp Tobbe, men inget av det du skrev var vettigt, förutom munstycket.
Man borrar inte i cdi:erna på mopeder med derbimotorer, då blir det SKIT.
Just nu har jag 17.5 mm munstycke.
Nej, din förgasare är 17,5mm. Ditt munstycke är antagligen 70-72.
I röret sitter det två strypningar, katalysator och plugg + massa ljuddämparull. Hela kröken är i princip en ljuddämpare. Ett nytt originalrör brukar gå loss på 4-5000 kr så att börja kapa och svetsa i röret är inget jag rekommenderar. Petar du pluggen kanske du får 5-10km/h extra toppfart. Köp ett trimrör istället om du nu vill trimma.
Jag är osäker på om det sitter strypt cdi på din moped. Från 2008 nån gång började Derbi köra dellorto tändsystem (ja, din moped är en Derbi med andra kåpor). De kan du testa genom att torrgasa försiktigt. Kommer du inte över 10.000 varv så är cdi:n strypt.
-Drevningen du har är antagligen 11/53, kan också vara 12/63.
Standard om du vill få fart på mopeden är:
-Trimmrör, valfritt, men föreslagsvis något som inte låter som fan och som har ett ganska trevligt register.
-Ryck luftbrickan i förgasaren (om du har stora förgasaren, 17,5mm, vilket jag tror du har). Den brickan sitter i inloppet i förgasaren, syns om du drar av luftslangen.
-Sätt i större munstycke. Brukar landa runt 85-90, men de kan variera en del. Gör du det inte skär antagligen motorn.
Då har du vips en riktigt stark motor.
Beroende på cdi:n och drevningen:
-Med strypt cdi kan du sätta på 12/53 drevning så går moppen runt 75 på mätaren. Den kommer gå bra, förutsatt att du har ett ganska lågvarvigt rör. Tyngre drevning kommer motorn inte orka med.
-Med ostrypt cdi kan du köra 11/53 - 13/53, beroende på hur hög topp och acc du vill ha. Med 11/53 kan moppen gå uppåt 85 men då få du varva som fan. 12/53 brukar vara lagom, uppåt 90 om motorn går bra. 13/53 orkar den nog inte varva ur riktigt, men du behöver inte varva motorn så mycke och den blir billigare att åka.
Sportfilter och sånt piss behöver du inte bry dig om, gör ingen som helst nytta.
Service kan du göra själv. Rengör luftfilter, ev. byt tändstift, byta växellådsolja. Se över lager, bussningar så de inte glappar. Beror på hur petig du vill vara, 500 mils intervall på service på olja och stift. Rengör filtret nån gång i månaden om du kör mycket.