Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo
Det är i inte topplockspackningen, vevhuset är inte samma sak som växellåda. Och om den skulle vara trasig skulle inte växellådsoljan bli vit utanNizzePisse skrev:Topplockspackningen kan ha gått sönder, om kylningen funkar dåligt kan topplocket ha böjt sig så att kylarvattnet rinner in i växellådan.
Okej, tack! Men är det en vanlig packning eller är det en packbox, på ts hittar jag en vanlig packning til vattenpumpen men inte en packbox2Tkungen skrev:Det är i inte topplockspackningen, vevhuset är inte samma sak som växellåda. Och om den skulle vara trasig skulle inte växellådsoljan bli vit utanNizzePisse skrev:Topplockspackningen kan ha gått sönder, om kylningen funkar dåligt kan topplocket ha böjt sig så att kylarvattnet rinner in i växellådan.
mopeden skulle gå väldigt dåligt och det skulle ryka mycket ur avgasröret.
Det är med största sannolikhet packboxen till vattenpumpen som läcker, det har hänt mig ett antal gånger.
Finns att köpa på Twostroke för någon hundring
Oj . Blev ju helgalet.2Tkungen skrev:Det är i inte topplockspackningen, vevhuset är inte samma sak som växellåda. Och om den skulle vara trasig skulle inte växellådsoljan bli vit utanNizzePisse skrev:Topplockspackningen kan ha gått sönder, om kylningen funkar dåligt kan topplocket ha böjt sig så att kylarvattnet rinner in i växellådan.
mopeden skulle gå väldigt dåligt och det skulle ryka mycket ur avgasröret.
Det är med största sannolikhet packboxen till vattenpumpen som läcker, det har hänt mig ett antal gånger.
Finns att köpa på Twostroke för någon hundring
En vanlig orsak på somliga motorer, en osannolik orsak på andra motorer. Derbi EBE/EBS-motorerna har dubbla packboxar på pumpaxeln, en tätar utåt mot kylvätskan, en inåt mot växellådsoljan, och imellan finns ett skvallerhål ut så det rinner ut där om någon av packboxarna börjar läcka.2Tkungen skrev:Det är med största sannolikhet packboxen till vattenpumpen som läcker, det har hänt mig ett antal gånger.
okej, tack för upplysningen! får ta och kolla vattenpumpen och packningarna först, om det inte är det så låter det som ett svårt arbete. isåfall blir det service.G-son skrev:En vanlig orsak på somliga motorer, en osannolik orsak på andra motorer. Derbi EBE/EBS-motorerna har dubbla packboxar på pumpaxeln, en tätar utåt mot kylvätskan, en inåt mot växellådsoljan, och imellan finns ett skvallerhål ut så det rinner ut där om någon av packboxarna börjar läcka.2Tkungen skrev:Det är med största sannolikhet packboxen till vattenpumpen som läcker, det har hänt mig ett antal gånger.
För att kylvätska ska hamna i växellådan den vägen måste bägge packboxarna gå sönder, PLUS att hålet ut är täppt så kylvätskan inte kan rinna ut som den "ska". Visst kan det hända, men det är ganska osannolikt.
AM6 har om jag minns rätt bara en packbox mellan kylvätska och växellådsolja, så går den sönder hamnar kylvätskan i växellådan.
Osäker på hur det ser ut på Derbis nyare motor.
Ett antal motorer pumpar kylvätskan från pumpen till cylindern via kanaler i motorblock/motorkåpa, då kan en läckande packning där leda till kylvätska i växellådan. Tror både AM6 och nya derbimotorn har den konstruktionen, medan EBE/EBS leder kylvätskan genom slang utvändigt istället.