Derbi läcker vit olja

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Theosderbi
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 4 februari 2016, 17:20

Derbi läcker vit olja

Inlägg av Theosderbi »

hallå! jag var ute och körde när jag märkte att det droppade/sprutade vit sörja från en slang på min Derbi. Jag läste runt lite och det visade sig att det kunde vara kylarvatten som blandat sig med olja, så jag skruvade bort oljeskruven som det är växellådsolja i och den var vit som mjölk.
vad kan ha hänt?
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Någon packning som gått? Svårt för folk att gissa sig fram utan ett par bra bilder.. :P
Användarens profilbild
NizzePisse
Svårstartad skrothög
Inlägg: 333
Blev medlem: 17 oktober 2015, 12:00

Inlägg av NizzePisse »

Topplockspackningen kan ha gått sönder, om kylningen funkar dåligt kan topplocket ha böjt sig så att kylarvattnet rinner in i växellådan.
Hellre omkörd och bortkommen än bortförd och omkommen.

Gilera Smt -08 -Såld
Gilera H@K -02 -Såld
CH Racing -06
Ducati 900ssie -98
Theosderbi
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 4 februari 2016, 17:20

Inlägg av Theosderbi »

Raggarn1337 skrev:Någon packning som gått? Svårt för folk att gissa sig fram utan ett par bra bilder.. :P
Men att det är vit olja i växellådan kan det bero på nån packning?
Användarens profilbild
2Tkungen
Elmoped
Inlägg: 94
Blev medlem: 11 februari 2016, 15:27

Inlägg av 2Tkungen »

NizzePisse skrev:Topplockspackningen kan ha gått sönder, om kylningen funkar dåligt kan topplocket ha böjt sig så att kylarvattnet rinner in i växellådan.
Det är i inte topplockspackningen, vevhuset är inte samma sak som växellåda. Och om den skulle vara trasig skulle inte växellådsoljan bli vit utan
mopeden skulle gå väldigt dåligt och det skulle ryka mycket ur avgasröret.

Det är med största sannolikhet packboxen till vattenpumpen som läcker, det har hänt mig ett antal gånger.

Finns att köpa på Twostroke för någon hundring
Hoj
Theosderbi
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 4 februari 2016, 17:20

Inlägg av Theosderbi »

2Tkungen skrev:
NizzePisse skrev:Topplockspackningen kan ha gått sönder, om kylningen funkar dåligt kan topplocket ha böjt sig så att kylarvattnet rinner in i växellådan.
Det är i inte topplockspackningen, vevhuset är inte samma sak som växellåda. Och om den skulle vara trasig skulle inte växellådsoljan bli vit utan
mopeden skulle gå väldigt dåligt och det skulle ryka mycket ur avgasröret.

Det är med största sannolikhet packboxen till vattenpumpen som läcker, det har hänt mig ett antal gånger.

Finns att köpa på Twostroke för någon hundring
Okej, tack! Men är det en vanlig packning eller är det en packbox, på ts hittar jag en vanlig packning til vattenpumpen men inte en packbox
Användarens profilbild
NizzePisse
Svårstartad skrothög
Inlägg: 333
Blev medlem: 17 oktober 2015, 12:00

Inlägg av NizzePisse »

2Tkungen skrev:
NizzePisse skrev:Topplockspackningen kan ha gått sönder, om kylningen funkar dåligt kan topplocket ha böjt sig så att kylarvattnet rinner in i växellådan.
Det är i inte topplockspackningen, vevhuset är inte samma sak som växellåda. Och om den skulle vara trasig skulle inte växellådsoljan bli vit utan
mopeden skulle gå väldigt dåligt och det skulle ryka mycket ur avgasröret.

Det är med största sannolikhet packboxen till vattenpumpen som läcker, det har hänt mig ett antal gånger.

Finns att köpa på Twostroke för någon hundring
Oj :oops: . Blev ju helgalet.

Har haft samma problem som 2tkungen. Fattades impeller så vattenpumps packningarna värmdes upp så mycket att de blev totalkassa.
Hellre omkörd och bortkommen än bortförd och omkommen.

Gilera Smt -08 -Såld
Gilera H@K -02 -Såld
CH Racing -06
Ducati 900ssie -98
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

2Tkungen skrev:Det är med största sannolikhet packboxen till vattenpumpen som läcker, det har hänt mig ett antal gånger.
En vanlig orsak på somliga motorer, en osannolik orsak på andra motorer. Derbi EBE/EBS-motorerna har dubbla packboxar på pumpaxeln, en tätar utåt mot kylvätskan, en inåt mot växellådsoljan, och imellan finns ett skvallerhål ut så det rinner ut där om någon av packboxarna börjar läcka.
För att kylvätska ska hamna i växellådan den vägen måste bägge packboxarna gå sönder, PLUS att hålet ut är täppt så kylvätskan inte kan rinna ut som den "ska". Visst kan det hända, men det är ganska osannolikt.

AM6 har om jag minns rätt bara en packbox mellan kylvätska och växellådsolja, så går den sönder hamnar kylvätskan i växellådan.

Osäker på hur det ser ut på Derbis nyare motor.


Ett antal motorer pumpar kylvätskan från pumpen till cylindern via kanaler i motorblock/motorkåpa, då kan en läckande packning där leda till kylvätska i växellådan. Tror både AM6 och nya derbimotorn har den konstruktionen, medan EBE/EBS leder kylvätskan genom slang utvändigt istället.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Theosderbi
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 4 februari 2016, 17:20

Inlägg av Theosderbi »

G-son skrev:
2Tkungen skrev:Det är med största sannolikhet packboxen till vattenpumpen som läcker, det har hänt mig ett antal gånger.
En vanlig orsak på somliga motorer, en osannolik orsak på andra motorer. Derbi EBE/EBS-motorerna har dubbla packboxar på pumpaxeln, en tätar utåt mot kylvätskan, en inåt mot växellådsoljan, och imellan finns ett skvallerhål ut så det rinner ut där om någon av packboxarna börjar läcka.
För att kylvätska ska hamna i växellådan den vägen måste bägge packboxarna gå sönder, PLUS att hålet ut är täppt så kylvätskan inte kan rinna ut som den "ska". Visst kan det hända, men det är ganska osannolikt.

AM6 har om jag minns rätt bara en packbox mellan kylvätska och växellådsolja, så går den sönder hamnar kylvätskan i växellådan.

Osäker på hur det ser ut på Derbis nyare motor.


Ett antal motorer pumpar kylvätskan från pumpen till cylindern via kanaler i motorblock/motorkåpa, då kan en läckande packning där leda till kylvätska i växellådan. Tror både AM6 och nya derbimotorn har den konstruktionen, medan EBE/EBS leder kylvätskan genom slang utvändigt istället.
okej, tack för upplysningen! får ta och kolla vattenpumpen och packningarna först, om det inte är det så låter det som ett svårt arbete. isåfall blir det service.
Skriv svar