Glömde blanda olja med bensin till min 70cc scooter

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm
redalex
Elmoped

Glömde blanda olja med bensin till min 70cc scooter

Inlägg av redalex »

Varit en klant och kört rent 98 bensin utan att blanda 2-takt olja i tanken i ca 5mil.

Nu går det inte att starta. Jag tänker tömma tanken på bensin och tanka på nytt och blanda rätt mäng olja och nu till frågan:

Hur ska jag smörja motorn så olja går in? Ska jag kicka lite försiktigt så bensin med olja går in i motorn innan jag gör fler försök att starta motor på allvar?

Och hur kan jag känna efter om motor skurit sig eller inte med kicken? (Har inte tid att plocka isär cylindern).
RT
Elmoped

Inlägg av RT »

Vi börjar med att fråga, har den kompression? Är det lättare att kicka jämfört med när den funka?
redalex
Elmoped

Inlägg av redalex »

RT skrev:Vi börjar med att fråga, har den kompression? Är det lättare att kicka jämfört med när den funka?
Tycker den känns samma, kanske lite lättare, men bara lite men kan inte komma ihåg.
RT
Elmoped

Inlägg av RT »

Testa kicka samtidigt som du känner på avgaspipan(där avgaserna åker ut) om du känner att det är liksom tryck som kommer ut. Suger på att förklara sorry men vet inte vad det heter :lol:

Tycker du borde plocka isär och sluta kicka så du inte repar cylindern mer, du kommer ju ändå få plocka isär det ifall den är trasig så att..
redalex
Elmoped

Inlägg av redalex »

RT skrev:Testa kicka samtidigt som du känner på avgaspipan(där avgaserna åker ut) om du känner att det är liksom tryck som kommer ut. Suger på att förklara sorry men vet inte vad det heter :lol:

Tycker du borde plocka isär och sluta kicka så du inte repar cylindern mer, du kommer ju ändå få plocka isär det ifall den är trasig så att..
Nej förstod precis vad du menade, jag kickade den nyss och det kom ut tryck luft ut. Två styck per kick. :)

Nej tyvärr har inte tillgång till alla verktyg eller plats att utföra stora reparationer, så hur ska jag få in olja i cylindern? Hälla lite olja i tändstift hålet och kicka försiktigt samtidigt bensinet med olja i går in?

Tacksam för alla svar.
RT
Elmoped

Inlägg av RT »

Häll i olja från tändstifthålet, ganska mycket då! När den "skar" bromsade den ned rejält?
redalex
Elmoped

Inlägg av redalex »

RT skrev:Häll i olja från tändstifthålet, ganska mycket då! När den "skar" bromsade den ned rejält?
Det är som att man stängde av tänding med tändingnyckel, sen den var svår att starta men det gick efter några kicks men efter ca 30+ avbrott den gick inte att starta alls. Sen jag kom på att jag har inte blandat olja i bensin *facepalm på mig* (dagen innan problemet började).

Så det går bra att hälla olja direkt i tändstifthålet? och ska jag sätta in tändstiftet eller låt den vara öppet och kicka mjukt (tändstiftet blir väl blöt av oljan annars då?) Har gamla tändstift hemma som jag kan använda när jag smörjer och byter tillbaka efteråt.
RT
Elmoped

Inlägg av RT »

Låter som att den har skurit om jag ska vara ärlig, min Aerox skar för några månader sedan då bromsade den ned ganska rejält och sen så tänkte jag äsch det är nog bara att förgasaren tog slut på bensin och att den inte hann suga då jag körde i ungefär 90. Så startade jag den igen och då lät den jätte konstigt och gick ungefär 40 sen dog den igen och startade aldrig. Den var jättelätt att kicka.
redalex
Elmoped

Inlägg av redalex »

RT skrev:Låter som att den har skurit om jag ska vara ärlig, min Aerox skar för några månader sedan då bromsade den ned ganska rejält och sen så tänkte jag äsch det är nog bara att förgasaren tog slut på bensin och att den inte hann suga då jag körde i ungefär 90. Så startade jag den igen och då lät den jätte konstigt och gick ungefär 40 sen dog den igen och startade aldrig. Den var jättelätt att kicka.
Den bromades inte, det var som växeln kopplades till friläge och scooter rullar vidare fint med motorn avstängd. Framlys slocknade också.

Det var inte lätt att starta men det går ändå, och jag gjorde samma sak i ca 15gånger första dagen när jag körde hem (den gick ok på låg varv men slocknar när man gaser till max) och det var inget problem att starta dagen efter (motorn gick igång på första kicken och det var minus grader därute) men redan efter första 50meter när jag gaser så den slocknade igen. Fick igång den igen efter några kicks men slocknar varje gång jag gaser till max. Så det gick 15gånger till sen den la av helt, kickade i 20min sen jag gav upp och gick hem med moppen.

Ursäkta för långt inlägg men jag försöker skriva ett utförligt inlägg så ni kan ge bästa möjliga svar på mitt problem.
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

En tvåtaktare kan överleva första stoppet p.g.a. oljebrist, kanske nått mer om man har tur, men tiotals gånger efter varann? Skulle bli förvånad om den motorn är särskilt frisk.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
redalex
Elmoped

Inlägg av redalex »

G-son skrev:En tvåtaktare kan överleva första stoppet p.g.a. oljebrist, kanske nått mer om man har tur, men tiotals gånger efter varann? Skulle bli förvånad om den motorn är särskilt frisk.
Mirakel händer ibland. :)
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Det heter mirakel just för att det är extremt sällsynt. ;)
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
RT
Elmoped

Inlägg av RT »

Öppna och kolla! Bara för att du skriver här betyder det inte att mopeden funkar sen :) Ge inte upp! Min skar och jag slipade cylindern lite för hand sen köpte jag bara ny kolv funkar som fan till och med bättre :))
Skriv svar