Hjälp med mystiskt fel...

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Skräpmoped
Elmoped

Hjälp med mystiskt fel...

Inlägg av Skräpmoped »

Hej alla tekniker!

Jag mekar lite med mopeder på min fritid. Har fått in en häck, en gammal malaguti med luftkyld liggande minarelli. Den går skitfint på tomgång men dör på alla varvtal däröver.

Kunden har bytt cylinder (polini sport 70) och det sitter en Dellorto kopia 17,5mm på. En rostig trimpipa som är avstämd med cylindern. Garageportad/trimmad av äldre man med hyfsad kompetens. Drivlinan ska användas i mopedracing/gubbracing.

(testat andra förgasare upp till 24mm utan resultat)

Jag har felsökt ALLT! Det sitter ducati-tändning på, så jag satte på en utbytes CDI-inbyggd spole men utan resultat. Så fort varvet stiger så dör den. Testat ALLA munstycken upp till brotchade 155:or utan resultat. Det måste vara ett tändfel, men pulsgivaren fungerar som den ska. Den varierar i varvtal, som om det skulle sitta en varvtalsstrypning någonstans..!

Ja.. snälla hjälp mig med den här klubban! Den VILL inte. (provtryckt blocket så den drarinte tjyvluft). Det kanske är själva märket på moppen som är fel.. :wink:
Allt går att räjsa.
Dracen
Farsans gamla zündapp

Re: Hjälp med mystiskt fel...

Inlägg av Dracen »

trasiga reeds kanske? det ända jag kan komma på förutom tjuvluft eller tändningsfel.
Skräpmoped
Elmoped

Inlägg av Skräpmoped »

Reedsen är bytta! Har sprayat startgas runt alla tänkbara tjyvluftpunkter utan att den går upp i varv.

Jag får skruva i sär tändningen ändå och kolla in pulsgivaren. Men den skickar pulser som den ska så det är riktigt skumt. Det är ju svårt att mäta styrkan på gnistorna på högre varv också... har ingen hi-tech Fluke bara några vanliga multimetrar. Det kanske är någon tjyvström någonstans som dödar tändningen när strömmen/varvtalet ökar. Men det är ännu en gåta...

Haha.. fan kan klia mig blodig på sådana här problem. Annars har jag en motoforce tändning jag kan skruva på, men den ska sitta på en annan moppe och den får inte gärna brinna upp..hehe..
Allt går att räjsa.
Dracen
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Dracen »

måste vara något med tändningen då du testat allt som går. förgasaren verkar det som att du försökt tillräckligt med så satsa på en annan tändning och se vad som händer.
Skräpmoped
Elmoped

Inlägg av Skräpmoped »

Vilket jävla jidder. Den här mopeden överstiger min kompetens trots att jag jobbat som mc mekaniker i många år och speciealiserat mig på mopeder... :evil:

Prövade en MHR tändning men samma jävla fel. Den går jättefint på tomgång utan att misstända men så fort man ökar gasen en smula börjar den misstända och dö, ungefär som om den får för lite soppa. Men den ryker mycket och tändstiftet är blir svart - vilket talar för att den inte tänder som den ska.

Bytte lager och satte på en ny cylinder i går också.

Vad talar detta problem för? Strunta i vad jag kollat redan... har säkert missat någon fundamental sak.. HJÄÄÄLP!

Nu har jag satt på detta:

Helt ny oportad Polini sport 70cc
Dellorto 17,5mm (med svart plastkopp och el-choke)
86 munstycke
Original tändsystem
No-name ostrypt Ducati CDI (samma som DT etc.)
Silent PRO (effektrör med look som original)

Hjälp mig med den klubban så är jag evigt tacksam! :D

edit: HITTADE FELET! Bytte kabelstam, nu fungerar den som den ska! Det var väl något halv-brott någonstans så det blev för stort motstånd på pulsgivarkabeln eller så. Den som söker skola finna som det står i bibeln...
Allt går att räjsa.
Användarens profilbild
Moddad
F.D Moderator

Inlägg av Moddad »

Bra att det löste sig :D
Skräpmoped
Elmoped

Inlägg av Skräpmoped »

Japp! Kunden ser dessvärre inte ut att ha råd att lösa ut moppen trots att jag bjudit på många timmar. Eventuellt kan jag köpa loss den för 3000:- Får se hur jag gör... kan ju vara kul med en projektklubba.. :)
Allt går att räjsa.
Sendarajder
Varnad

Inlägg av Sendarajder »

hahaha synd om kunden xD
Skräpmoped
Elmoped

Inlägg av Skräpmoped »

Undrar vem det är mest synd om...:shock: Nu är jag i alla fall ägare till världens äckligaste moppemodell. Jag betalar 2000:- för moppen, vi kom fram till att den är värd 5000:- exklusive alla gråa hår och åtskilliga timmar av min tid. Kan nog bli en skoj åkaochhandlafikabrödmedmoped när den blir klar.

Han vill dock ha tillbaka hpd-avstämda effektröret och det är ju lite synd. Den portade polinicyllen behåller jag åtminstone.

Kan ju säga redan nu att det här monstret ska få elektronisk tändning och lite andra godbitar... Lägger kanske upp en projekttråd där alla kan håna kreationen. Det första jag gör är att fylla i Cheng-Shing texten på däcken... och det redan i kväll...
8)
Allt går att räjsa.
Användarens profilbild
Moddad
F.D Moderator

Inlägg av Moddad »

Nice! Släng upp ett projekt av det!
Sendarajder
Varnad

Inlägg av Sendarajder »

ellerhur jag vill se ett bra projekt för en gångs skull då blir det 2st seriösa malaguti projekt här på forumet xD ni får tävla lite mot varandra vem som har den bästa moppen sen xD (han har också köpt polini sport 70cc nu :D )
Skräpmoped
Elmoped

Inlägg av Skräpmoped »

Den kommer aldrig att få utseendet tyvärr. Det är ingen F10/12/15 modell utan en tantmoppe. Vet inte ens modellnamnet, men den har udda 14 tums fälgar och de enda däck jag har hemma är grovnabbade cheng-ching. Måste hitta några mjuka gatdäck om man ska ut o räjsa sen.. Eller sätta på andra fälgar... Lägger upp en tråd senare idag eller i morgon...(så fort jag hittat modellnamnet haha..)
Allt går att räjsa.
Låst