YammaNörd skrev:Men hur går det då med tuta, blinkersrelä, batteri, varenda lampa, säkringar, tändspole, cdi som är avsedda för 6V?
Tändspole/CDI har inget med 6V systemet att göra och påverkas inte.
Säkringar jobbar med ström, inte spänning, och påverkas därmed inte.
En 6V tuta fungerar på 12V, men brukar låta lite ansträngd. Med tanke på hur sällan man har nytta av tutan på en moppe ser jag ingen anledning att byta den.
Blinkersrelä behöver sannolikt bytas. (Vissa varianter fungerar så länge strömmen genom dom är rätt = med dubbelt så hög effekt på lamporna vid 12V än vid 6V).
Batteri behöver man byta, om man alls tänker använda batteri.
Glödlamporna behöver naturligtvis bytas.
Missade jag nått?
En anledning till 12V konvertering kan vara att det är mycket lättare att hitta nya 12V glödlampor. Senast jag skulle ha tag i en 6V strålkastarlampa behövde jag besöka tre verkstäder innan jag hittade en som var användbar - det var inte helt rätt men det var det enda användbara som fanns att få tag i.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.