smäller i avgasröret vid gaspådrag

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Luddelump
Elmoped

smäller i avgasröret vid gaspådrag

Inlägg av Luddelump »

Tja jag är ny här på forumet och detta är mitt första inlägg så ursäkta på förhand om jag lägger tråden fel eller liknande.
Jag har då en peugeot vivacity 30 moppe års 02 tror jag (970 mil).
Moppen är otrimmad enligt förra ägaren men axxar utav bara faan och toppar ca 45-50 så vet inte om det stämmer.
Moppen har alltid gått bra utan problem förutom att tomgången är lite låg annars har den gått problemfritt och har nyligen bytt kolvringar och avfettat avgasröret.:)
Men för en vecka sedan så var jag ute o körde med några polare och så smällde det utav bara faan när jag låg och toppade, en stor smäll bara. vi alla trodde däcket hade smällt men det var det inte, jag stannade och klev av och kollade runt lite här och där på moppen för at se så att allt stog rätt till men inget värkade fel. Så vi antog att det var något tillfälligt som smällt i avgasröret som inte skulle ske igen så vi körde hem. några dagar senare så körde jag igen och då när jag låg och toppade och släppte gasen i nedförsbacke och sedan skulle dra på gas igen så hände ingenting med ca 5 sek senare så smäller det på samma sätt i avgasröret (tror jag) som tidigare :(
tänkte kolla upp det dagen efter då jag inte hade tid den dagen men dagen efter så händer samma sak igen när jag släpper gasen vid hög fart och sedan drar på gas igen så händer inget och sedan smäller det igen. jag är inget proffs på att mecka men min bästa gissning är att det är något skit i förgasaren eller fel på tändningen. vad ska jag göra? har det med avgasröret att göra? tacksam för alla svar. :P
"there are no speed limits on the road to success"
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Det kan ju vara rätt mycket. En möjlighet är att luftskruven står lite fel, alt. att insuget drar tjuvluft som gör att motorn får fel bränsleblandning. Att rengöra förgasaren är absolut rimligt, om inte annat i förebyggande syfte.
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Luddelump
Elmoped

Inlägg av Luddelump »

Jetforce_Dahlin skrev:Det kan ju vara rätt mycket. En möjlighet är att luftskruven står lite fel, alt. att insuget drar tjuvluft som gör att motorn får fel bränsleblandning. Att rengöra förgasaren är absolut rimligt, om inte annat i förebyggande syfte.
okej tack så mycket för hjälpen ska rengöra förgasaren så får vi se hur det går.
men du tror inte det är någon ide att justera tändningen?
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Det är ju inte omöjligt att det kommer behövas, men jag brukar åtgärda de enklare bitarna först. Då slipper man onödigt arbete.
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Luddelump
Elmoped

Inlägg av Luddelump »

okej tack så mycket :)
Mattfossi
Elmoped

Inlägg av Mattfossi »

Luddelump skrev:
Jetforce_Dahlin skrev:Det kan ju vara rätt mycket. En möjlighet är att luftskruven står lite fel, alt. att insuget drar tjuvluft som gör att motorn får fel bränsleblandning. Att rengöra förgasaren är absolut rimligt, om inte annat i förebyggande syfte.
okej tack så mycket för hjälpen ska rengöra förgasaren så får vi se hur det går.
byt tändstift
Mattfossi
Elmoped

Inlägg av Mattfossi »

Luddelump skrev:
byt tändstift
Luddelump
Elmoped

Inlägg av Luddelump »

Mattfossi skrev:
Luddelump skrev:
byt tändstift
gjorde det för 20 mil sedan samtidigt som jag bytte kolvringar och sotade ur avgasröret men har köpt ett nytt stift nu så ska testa det:)
Lukaas1
Svårstartad skrothög

Inlägg av Lukaas1 »

Dålig jordning?
Luddelump
Elmoped

Inlägg av Luddelump »

Lukaas1 skrev:Dålig jordning?
hur återgärdar man det? :?
Vilka sladdar/kablar/slangar ska jag byta?
Skriv svar