Står och stampar.

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Kinaracer
Elmoped

Står och stampar.

Inlägg av Kinaracer »

Hej

Köpte mig en ny Keeway ry6 från en butik på stan i sommras. Lastade den på kärran och transport hem, lasta av, och fram med verktygslådan. Hade beställt ett antal grejer sen tidigare så som vev, lager, packboxar, cylinder, förgasare, pipa mm.

Då jag aldrig ägt en moped tidigare så tyckte jag att det var en kul grej att hålla på med då jag hade så jävla tråkigt om dagarna efter jobbet.

Efter nån månad och 2 cylindrar ett antal kolvar och kolvringar senare så går den framåt i alla fall. Men den vill inte gå nå fortare än 80, ligger där och fisåker känns det som. Hade som mål att den skulle kunna komma upp mot 100 och över i bästa fall. Men har fastnat på dom där jävla 80 kilometrarna. Vist jag har provat en annan pipa och då orkade den upp till 98km/h enligt gpsen. Men den låter så fruktansvärt illa med den pipan.

Har läst lite blogar nu på sista tiden, då intresset och orken inte riktigt har funnits där. Och kan liksom inte hitta någon bra förklaring eller något bra tips på hur jag ska komma upp i dessa farter. Så jag frågar er/dig om du kanske sitter där med en lösning eller tips på vad jag kan göra med denna kinaracer.

Moppen: Keeway ry6 -15
Cylinder: stage6 sport pro mk2, Mallosi mhr racing
Förgasare:Dellorto phbg 19mm, Dellorto phbg 21mm
Pipa: Tecnigas -Silent Pro (80Km/h) Yasuni c16 (98Km/h) Doppler s3r (?Km/h)
Variator: Mallosi 6/9g vikter.
Membran: Orginal med carbon reeds, stage 6 vforce3
Koppling: orginal, stage 6 fjädrar, gul tryckfjäder från mallosi.

Känner att kraften finns där men den vill inte gå fortare. Så ser du något jag kanske har missat så skriv gärna ner en rad eller två så provar jag och tar en testrunda :)
Med lite tålamod går det.
Lucasosterberg
Svårstartad skrothög

Inlägg av Lucasosterberg »

Du har bytt till ostrypt cdi va?
Lukaas1
Svårstartad skrothög

Inlägg av Lukaas1 »

Lucasosterberg skrev:Du har bytt till ostrypt cdi va?
Tänkte så också men då skulle deninte gått fortare med annat rör.
Varvar den mycket eller lite?
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Du har ju redan ett avgasrör som ger prestandan du vill ha. Se över möjligheterna att förbättra/byta ljuddämparen på det röret.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
LennartTuning
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av LennartTuning »

tecnigaset och doppler röret kan du kasta, mk2an är högvarvig som attan och väldigt höga porttider ur kartong. de går helt enkelt bäst med ett midrace/hyperavgasrör som c16röret du har.
Lennart Tuning

Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!

http://www.facebook.com/LennartTuning
Kinaracer
Elmoped

Inlägg av Kinaracer »

Uppdatering!

Läst på lite om portning och kompression osv. på mopeder. Så kliandet i fingrarna gick inte att hålla i schack nå mer.

Har en dremmel hemma som jag inte använt än så jag plockade ner cylindern och polerade upp avgasporten. Slipade även till övriga portars övergångar då det var ganska grova. Bytte även chims till lite tunnare 0,5mm

Åkte till en mc butik i stan och handlade en ny bensinkran till tanken då 21mm delorton varken har vakuum eller olje ingång.

Putsade och rengjorde vforce membranet och satte dit lite tunnare reeds.

Rengjorde förgasaren, blåste rent det öppna filtret, monterade c16 pipan,bytte till 4,5g vikter. Provkörde en sväng idag, men han inte så mycket mer då jag har en lite grabb på 4år som inte tycker det är så kul att pappa är ute och skruvar så länge.

Men av den lilla turen så kändes det ganska bra, tordes inte testa någon toppfart då det börjar bli lite för halt att åka. Beställa nya lågfarsmunstycken nästa vecka.
Med lite tålamod går det.
Skriv svar