Moppen accelererar dåligt

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
oliverrydsund
Elmoped

Moppen accelererar dåligt

Inlägg av oliverrydsund »

Tjo twostroke, har en ludix snake som är helt original när det kommer till motorn förutom att jag har dragen v-bricka. Problemet med den är att den axxar sjukt dåligt i början, den rör sig knappt även om man drar fullgas och när den kommit upp i ca 30-40 km/h så går den sjukt bra. Är det vikter jag ska byta? Nu har jag 9 g tror jag, har även gul tryckfjäder på som förra ägarn satte på.

Tack på förhand :?
Jockeboi123
Elmoped

Inlägg av Jockeboi123 »

byt till lättare vikter skulle satsa på 5,5G
vivacity
7,G vikter
V,bricka borta
ur pluggat ogrinal rör
pegman
Svårstartad skrothög

Inlägg av pegman »

Börja med att byta till en orginal tryckfjäder därför att den inte behöver bytas när man bara har dragen vbricka det borde lösa problemet med axxet
Vivacity -05
Setup:
Gianelli rör
6.0 gram vikter
oliverrydsund
Elmoped

pegman skrev:Börja med att byta till en orginal tryckfjäder därför att den inte behöver bytas när man bara har dragen vbricka det borde lösa problemet med axxet
Hjälper det helt tror du? För den rör sig verkligen som en snigel i början ://
Kinaracer
Elmoped

Inlägg av Kinaracer »

Kolla lågfarsmunstycket i förgasaren, jag hade problem med för stort munstycke i jämförelse med hur mycket luft den fick. Jag gick ner nån storlek och problemet var löst. Min böa vid start innan jag kom upp i fart.

Kan vara smutsigt filter kanske.
Med lite tålamod går det.
oliverrydsund
Elmoped

Kinaracer skrev:Kolla lågfarsmunstycket i förgasaren, jag hade problem med för stort munstycke i jämförelse med hur mycket luft den fick. Jag gick ner nån storlek och problemet var löst. Min böa vid start innan jag kom upp i fart.

Kan vara smutsigt filter kanske.
Jag skruvade lite på förgasaren samt rengjorde filtret, nu går den svinbra! Tack för hjälpen :)
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

oliverrydsund skrev:
pegman skrev:Börja med att byta till en orginal tryckfjäder därför att den inte behöver bytas när man bara har dragen vbricka det borde lösa problemet med axxet
Hjälper det helt tror du? För den rör sig verkligen som en snigel i början ://
Har du 9g vikter bör du se över vikterna också, men om den gula fjäderna är hårdare än orginal bör du absolut byta.

För hård tryckfjäder innebär bara effektförlust och remslitage. Vikterna är 8g orginal vill jag minnas, 5,5g-6,5g skulle nog vara lagom för dig, beroende på din vikt, hur du kör m.m. Men testa dig fram.
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
AndenIflaskan
Svårstartad skrothög

Inlägg av AndenIflaskan »

kanske ska börja med att plugga ur röret om den ska axxa bättre?
jag körde med gul tryck fjäder funka utmärkt, det som bör justeras då är att du kör med lite tyngre vikter bara.
men byt till orginal fjädern och sätt i 6,5g vikter så blire super, och plugga ur fanskapet! ta bort blindtarm och plugg i mynningen gör bra mkt skillnad.
PGO T.REX
stage6 pro replica, 19mm förgasare, avstrypt luftburk, malossi multivar, 6,5g dr pulley vikter, malossi fly(gula fjädrar), gul tryckfjäder. ostrypt cdi, doppler membran. stage6 racing 70cc.
OBS: moppe tiden slut nu, moppen såld och bil införskaffats ist :D
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

AndenIflaskan skrev:kanske ska börja med att plugga ur röret om den ska axxa bättre?
jag körde med gul tryck fjäder funka utmärkt, det som bör justeras då är att du kör med lite tyngre vikter bara.
men byt till orginal fjädern och sätt i 6,5g vikter så blire super, och plugga ur fanskapet! ta bort blindtarm och plugg i mynningen gör bra mkt skillnad.
Att kapa i orginalröret är ju ett rätt dyrt ingrepp om moppen med lätthet återställs annars. Givetvis går även de strypningarna att sätta tillbaks vid försäljning, men det är ju desto klumpigare. Kan det finnas en smidigare lösning så är det ju klokt att börja med att testa det.
AndenIflaskan
Svårstartad skrothög

rätta mig om jag har fel, men moppen får väll axxa hur snabbt som helst fast bara gå upp till en viss hastighet? har säker fel men tror knappast polisen bryr sig om den axxar sjukt bra fast håller laglig topp hastighet.

i vilket fall så hade jag pluggat ur hela moppen och satt in en fet v.ring så moppen bara håller typ 50 fast med ett helt ok axx, ( om man inte vill att den ska gå snabbare.)

ganska så effektiv lösning enligt mig, funkar utmärkt
PGO T.REX
stage6 pro replica, 19mm förgasare, avstrypt luftburk, malossi multivar, 6,5g dr pulley vikter, malossi fly(gula fjädrar), gul tryckfjäder. ostrypt cdi, doppler membran. stage6 racing 70cc.
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

Vad jag menade med röret var att värdet sjunker vid försäljning om mopeden inte är original.

AndenIflaskan, det är OT men kan vara bra att veta, så jag skriver det ändå.
Du får inte byta ut något alls, rör, variator, ta bort pluggar etc. på en eu-moped. Den enda gång det är lagligt är om delarna du monterar är CE-märkta och du gör en kontrollbesiktning efteråt. Om mopeden visar sig gå för fort så kommer du behöva göra en registreringsbesiktning, och vipps så har du en lätt motorcykel. Detta gäller t.o.m om du vill lackera moppen i en annan färg, för då stämmer inte registreringsbeviset med mopeden längre.

Bryr Polisen sig om detta om mopeden går 45, med vilken acceleration du vill, och inte låter överdrivet mycket?
Det tvivlar jag starkt på.

Detsamma gäller för alla mopeder som inte är av klass 1, undantaget utseendemässiga förändringar som t.ex. annan lack, det är grönt ljus.
AndenIflaskan
Svårstartad skrothög

fy fan, äre så illa... ja det är ju bara å njuta så länge man kan, :D
PGO T.REX
Skriv svar