Läs detta! :)

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.

Är du med på detta?

Ja klart! Jag skall försöka bättra mig:)
33
89%
Nej fy katten! Alldrig i livet
4
11%

Antal röster: 37

Användarens profilbild
Dz2
Farsans gamla zündapp

Läs detta! :)

Inlägg av Dz2 »

Som snubben säger förändrar vi oss, ändras allämnhetens åsikt och likaså ändras polisens åsikt:
Tycker att alla poliser borde tycka likadant som han..
Och att alla mopedister gör som han säger;)
EDIT: Brevet kommer inte från sporthoj det var bara en täckmantel ifall många personer skulle dissat "brevet" :oops:

Ett brev till polisen
´´Hejsan mitt namn är XXXX XXX och jag har bott i en förort till XXX ett par år nu.
Jag har sysslat med motorer i flertalet år och såklart när jag var mindre trimmade jag också mopeder , men jag gör det fortfarande ibland men för tävlingsändamål.
Till vardags kör jag nämligen en mc så har inget större behov av att trimma en moped.

Jag känner väldigt många av pojkarna i XXXX som trimmar och har snackat med de om det här med trimning och de är mycket väl medvetna om att det inte är lagligt , oftast är föräldrarna väll med på det lite halvt sådär , det är inget de stödjer men de vill inte säga stup rakt NEJ.

Jag har också förstått lite vad dagens ungdom ser i trimmade mopeder det är såklart sen tidigare känt att det är: "Kul att köra fort" "Det som är olagligt är spännande" "Det är kul".
Det är väll kan man säga några slags grundsatser som gällt väldigt länge.
Men jag har börjat märka på pojkarna i området att det handlar inte riktigt om det heller.

När jag ibland kommit förbi där de brukar mecka med sina mopeder och göra de så prydliga som möjligt så ser jag en form utav gemenskap när jag ser det.
(Tja, jag antar det är bättre att de trimmar mopeder än vandaliserar skolan och eller dricker sig fulla på sprit. Så jag skäller inte ut de precis)
Har ju som jag sa tidigare pratat väldigt mycket med de om det här med trimning och varför de gör det. De säger att de har kul, ett tidsfördriv helt enkelt en hobby.
Ungefär som en 60-åring med sin XXX XXXXX som han brukar rulla ut och polera den och vaxa den , ställa in så den går rätt och har bra ljud med mera.

Jag vet inte varför men jag har på något sätt upptäckt flertalet positivia sidor med trimning/styling /modifiering som de gör med sina mopeder.
Det är inte som i den vuxna världen; desto bättre bil desto bättre status.
Det är mer någon form av desto mer du arbetat vid den och gjort den bättre än originalet desto mer "credits" (som de kallar det) brukar de ge varandra.
De gör det för nöje , självuppfyllan (och för att respekt hos tjejerna också kanske? vad vet jag :)
Det är väldigt väl uppfostrade pojkar överhuvudtaget så man kan fråga sig varför de trimmar sina mopeder som är ju olagligt men återigen samma svar och tankar ligger bakom det.

Och enligt mig är det som så att för mig är det okej med trimmade mopeder / stylade mopeder så länge det inte är ansvarslösa (ursäkta orden) idioter som kör på de.
Det fanns en kille i byn som köpte någon begagnad "crossmoppe" som gick i 100km/h eller dylikt när han köpte den. Han körde utan hjälm och körde som en dåre , det är sånna jag tycker ni borde ta fast minsan, personligen skälde jag ut honom och förklarade lite saker för honom som jag nämner senare i detta e-mailet.

Det jag tycker är mest synd att oftast gäller det om styling. Vilket gör att vissa scootrar ser imponerande fräcka ut dock är de kanske lite trimmade med ett effektrör eller något i den stilen.
Men när ni sen tar fatt de så tar polisen alltihopa.

Det känns nästan synd att strafa pojkar som arbetat i månader och tänk så mycket pengar de gett ut på att göra saker och ting rätt och bra.
Det som förvånar mig är med vilken noggranhet de gör sakerna , inget lämnas åt slumpen allting måste vara perfekt.

Det jag personligen tycker är det roligaste är när de för att testa nya inställningar inte startar mopeden direkt, utan de kollar så att kusten är klar så att ingen granne i lägenheten sitter precis ute i trädgården.
De förstår att folk inte riktigt gillar 2-takts motorernas ljud och , vi skall inte ljuga - trimmade motorer låter mer!

Det är en sak som jag tycker ni verkligen har missat i utbildningen till eu-körkort .
Ni borde t.ex gå ut och prata i skolor och såklart säga att det är olagligt men framförallt att om nu någon väl skulle kört trimmat att de tar hänsyn till omgivningen.
Det är något som jag också förklarat för grabbarna och sedan dess har det varit mycket färre klagomål vilket jag ser som en positiv sak.
Har heller inte hänt en enda allvarlig olycka sen tiden jag sa till de , normalt brukar de ju trilla och rammla och köra in i varandra och andra saker med jämna mellanrum.
Saker att förklara vore; Kör med väl packade ljuddämpare , kör helst icke med sportluftfilter , stå inte och varva på tomgången , testa mopederna avsides , kör inte som idioter helt enkelt.
Och framförallt det de vill minst av allt, det är att bli upptäckta av polisen att de kör trimmat därför sa jag till de: kör LUGNT och sansat , visst gasa på raksträckor när ni ser att det inte är några bilar eller personer som går över vägen och liknande och visst fastnade det. Det handlar om sunt förnuft

Jag tycker personligen att ni borde informera om sådant på skolor och i omgivningen då moped trimningen är stor i XXXXX och förorterna.
Personligen tror jag inte moped-razzior hjälper så mycket eller att ni försöker stoppa alla tusentals mopeder som är trimmade och/eller modifierade eftersom det är som man säger "En gång trimmat, alltid trimmat" för eller senare kommer samma ungdom trimma sin moped om det blir om 1 dag eller om 10 år men han/hon kommer göra det.
Det vore enklare att ändra på förarnas beteénde än att fånga in allihopa , ge de böter och skrämma de , ge de spärrtid då växer hatet som redan finns hos många som råkat ut för det mot poliser.
SÅKLART säger jag inte nej, det går absolut inte ändra på allihopa vissa personer är födda busiga och huliganer - men det är sådana som är de riktiga "bovarna"

Sen en annan rätt så vild idé det är att anordna lagliga "mopped race" som det kallas nån kväll i månaden, har läst att de gör "stunt & Race kvällar" i XXXX för ungdomar där de får köra på en avspärrad väg och köra hur vilt de vill och på det sättet lugna ner de lite , så att de får avreagera sig.

Personligen kan jag mycket väl organisera något sådant i XXXX där jag bor då jag organiserat riktiga mc träffar.
Jag låter er veta namnet på XXXX om ni tycker mina ideér är intressanta. Jag vill inte att ni direkt skickar på 10st bilar på ungdomarna då det skulle kännas lite orättvist att "ange" de på det här sättet.

Nåväl!
Alla har vi varit tonåringar väll? ;)

MVH// XXXX.X ´´

Nu får vi ställa oss frågan.... ställer vi upp på detta? :)
Senast redigerad av Dz2 den 19 augusti 2008, 15:15, redigerad totalt 2 gång.
~OWR~ One Wheel riders ;)
R.I.P DooD
Kolla mina projekt!
Användarens profilbild
kinamoppe-mannen
Svårstartad skrothög

Inlägg av kinamoppe-mannen »

hehe, Nice! Hur fick du tag i det egentligen :?:
Användarens profilbild
Dz2
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Dz2 »

kinamoppe-mannen skrev:hehe, Nice! Hur fick du tag i det egentligen :?:
i lied...jag skrev det själv :)

Nej men, har skrivit det med "gubben" tillsammans
R.I.P DooD
Kolla mina projekt!
fax110
Gasres

Inlägg av fax110 »

fyfan så bra alla ord stämmer jag har läst hella den långa berättelsen ;P
Användarens profilbild
Viva-Micke
Svårstartad skrothög

Inlägg av Viva-Micke »

Du har värkligen lyckats med att skriva detta rätt (elr den som skrev.) jag håller med helt... //
Användarens profilbild
kinamoppe-mannen
Svårstartad skrothög

Inlägg av kinamoppe-mannen »

Dz2 skrev:
kinamoppe-mannen skrev:hehe, Nice! Hur fick du tag i det egentligen :?:
i lied...jag skrev det själv :)

Nej men, har skrivit det med "gubben" tillsammans
hehe, Okej nice! Stämmer mycket bra! :)
Användarens profilbild
LiuZen
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av LiuZen »

bra skirvet :lol:
Användarens profilbild
Rabxorzz
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av Rabxorzz »

Bra skrivet!

Skicka de :D
Bild
Användarens profilbild
perre92
GHOSTRIDER

Inlägg av perre92 »

riktigt bra!
tomt
Användarens profilbild
lule
Kinaraket

Inlägg av lule »

Rabxorzz skrev:Bra skrivet!

Skicka de :D
om ni inte läste början så stog det att brevet var hämtat från sporthoj.com och det var en gubbe som skickat in det dit.
Användarens profilbild
-Speedfigt2-
Elmoped

Inlägg av -Speedfigt2- »

Bra!
Användarens profilbild
Moddad
F.D Moderator

Inlägg av Moddad »

Bra idé för oss men även vi moppepojkar står inte över lagen...
Men bevisligen är sunt förnuft en stor del till att det sker färre olyckor
Senast redigerad av Moddad den 19 augusti 2008, 13:15, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
keeway:P
Svårstartad skrothög

Inlägg av keeway:P »

sjukt bra :) det är sant det som står där :D
Användarens profilbild
meanzick
Axel och Vickes personliga slav
Kontakt:

Inlägg av meanzick »

grymt bra :D tåls att spridas :lol:
Tillhör mille!
Användarens profilbild
forsan92
Farsans gamla zündapp

Inlägg av forsan92 »

såå sjukt bra skrevet, tycker nästa steg blir att lägga in artikeln till aftonbladet eller nått sånt så folk i allmänheten o inte bara vi hära som känner till detta hur det egentligen skulle få allt att lugna ner sig med mopedjakter o gubbar som försöker slå av oss från mopederna med spader o allt de dära... skulle vi göra det som står här så tror jag de blir bättre o de känner till det så blir det bra :wink: ....

aja lite slarvskrevet men tror(hoppas iaf) att ni förstår de jag försökt komma fram till :P
Forsell
Användarens profilbild
volvo_adde
Gasres

Inlägg av volvo_adde »

grymt skrivet och det är rätt med :wink:
Volvo Volvo gammal jävla Volvo
Användarens profilbild
DracPojken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av DracPojken »

bara man visar hänsyn och inte kör trimmat för det är coolt så tycker jag att det är helt okej ;) Med andra ord så håller jag med det som står i brevet fullständigt ;P
Är föredetta R X-Treme för er som inte vet ; )

--> http://www.twostrokerider.se/koposalj/311 <--Fiddy EU Bytes!
Användarens profilbild
Dz2
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Dz2 »

Någon som tycker att vi borde kanske slänga upp brevet på förstasidan så alla kan läsa det? :)
R.I.P DooD
Kolla mina projekt!
Användarens profilbild
Soet
Svårstartad skrothög

Inlägg av Soet »

riktigt bra skrivet, lägg upp det på förstasidan så alla får läsa det, jag kanske kan försöka fixa så att det kommer på Aftonbladet :) min morsa är nämligen Restaurangchef där :D men bara kanske, inte alls säkert. men iaf sjukt jävla bra skrivet.
Användarens profilbild
TrixJolle
Elmoped

Inlägg av TrixJolle »

Bra skrivet! skulle ochså vilja se detta på förstasidan :wink:
Aerox08
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Aerox08 »

Riktigt bra skrivet! Släng upp på första sidan !
Användarens profilbild
meanzick
Kontakt:

Inlägg av meanzick »

Soet skrev:riktigt bra skrivet, lägg upp det på förstasidan så alla får läsa det, jag kanske kan försöka fixa så att det kommer på Aftonbladet :) min morsa är nämligen Restaurangchef där :D men bara kanske, inte alls säkert. men iaf sjukt jävla bra skrivet.
kom igen :D försök med de.. första sidan e ett måste nästan :P
Tillhör mille!
Användarens profilbild
Dz2
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Dz2 »

meanzick skrev:
Soet skrev:riktigt bra skrivet, lägg upp det på förstasidan så alla får läsa det, jag kanske kan försöka fixa så att det kommer på Aftonbladet :) min morsa är nämligen Restaurangchef där :D men bara kanske, inte alls säkert. men iaf sjukt jävla bra skrivet.
Haha oj..låter som det jag skrev var lite bättre än jag trodde först :')
Skall snacka med nån modd imorron så de kan fixa dett till förstasidan på twostoke :)
R.I.P DooD
Kolla mina projekt!
Användarens profilbild
meanzick
Kontakt:

Inlägg av meanzick »

Dz2 skrev:
meanzick skrev:
Skall snacka med nån modd imorron så de kan fixa dett till förstasidan på twostoke :)
vore jävligt nice med aftonbladet också :P
Tillhör mille!
Användarens profilbild
Dz2
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Dz2 »

meanzick skrev:
Dz2 skrev:
meanzick skrev: kom igen :D försök med de.. första sidan e ett måste nästan :P
vore jävligt nice med aftonbladet också :P
Men låt mig isåfall skriva om lite eller så ...göra så att folk förstår meningen med brevet... ;P
Så slänge inte iväg det bara "SÅDÄR" ananrs=D
R.I.P DooD
Kolla mina projekt!
Användarens profilbild
meanzick
Kontakt:

Inlägg av meanzick »

mm :) soet får snacka med sin morsa asså ..
Tillhör mille!
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem

Inlägg av Riejumrx »

så jävla rätt!!! varena ord ! 8)
Rooz
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av Rooz »

Spelar ingen roll hur många brev man skriver, dem kommer aldrig bry sig ett skit om er...Sad but true
Henry är en hest
Användarens profilbild
MarcusAndersson
King of the street
Kontakt:

Inlägg av MarcusAndersson »

Najs skrivet men tror inte det kommer hända ngt.
Skriv svar